Den store kabel-bløffen - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Så lenge en negativ test ikke beviser noen ting så blir det bare for oss å vente på en positiv en.
    Inntil det skjer så syns jeg de kan holde kjeft!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En konkluderer ikke i en blindtest at "strømmens fysikk vet vi alt om". Jeg sier at hvis noen får til en positiv blindtest så finnes det en forklaring selv om vi ikke forstår den. Kappisj?
    Det er det samme som jeg sier det. Men når man snakker om å overlate det å finne årsaken til de som kan dette her, så har de vel konkludert med det samme hundre ganger før. At forklaringen ikke ligger i hvordan strømmen propagerer gjennom høytalerkabelen. Så det må vel en sta eksentrisk kar til for å overbevise om at man ikke vet alt det er å vite om strømmens propagering gjennom ledere. Skjønte du mer hva jeg mente nå? KAPPISJ...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den typen "tester" Roko og Flageborg forsøker seg på, er problemet at det finnes altfor mange, og altfor åpenbare, forklaringer.

Om man ikke i utgangspunktet skiller mellom tester som er laget for å utelukke feilkilder, og tester som åpner for alt som kan bekrefte testpersonens fordommer, blir det helt håpløst.

Det blir som Myth Busters, som etter at myten er "busted", slenger på et kilo dynamitt og en detonator, og får det til å smelle likevel.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    For den typen "tester" Roko og Flageborg forsøker seg på, er problemet at det finnes altfor mange, og altfor åpenbare, forklaringer.
    Fint!
    Kan du så opplyse oss om disse "åpenbare" forklaringene?
    Bare sånn at vi får disse ut av veien?

Hva er den åpenbare forklaringen på at to kabler av samme dimensjon oppleves forskjellig, når det eneste som er endret i kjeden KUN er kabelen?

Eller er dette nok et udokumentert argument forut for den praktiske testen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett blir denne diskusjonen ganske håpløs. Det er foretatt mange seriøse lyttetester, og ingen viser at noen greier å høre forskjeller på normale kabler. Det finnes også mange useriøse tester som tilsynelatende viser at noen greier å høre forskjeller. En useriøs test til forandrer ingenting.
    For min del så er ikke diskusjonene håpløs. Det ser ut til at vi har to grupper, en gruppe sier "flott vi forsker videre", og så har vi gruppe som sier "fy fy, ikke noe mer forskning nå, vi tror dere ikke unasett hva dere kommer frem til." Og det vil være på lik linje som kabel-entusiansten ikke "tror" vitenskapen vi har idag, så vil ikke "skeptikerene" tro hvis det oppstår ny vitenskap. Isåfall bør disse skeptikerene bevise at en testen ikke er "gyldig".

Det pressen fikk se, var en gjeng som satt på bakken med bena over kors og rykket i lårene -- ifølge reportasjene var det en liten mulighet for at noen kanskje hoppet en millimeter eller to opp i luften, men da som følge av raske muskelsammentrekninger; ikke åndelige krefter.
    Nå har jeg ikke lest noen artikkler om dette, men jeg synes ikke analogien din kan brukes i denne sammenhengen. Her får jo pressen se at disse ikke svever, eller at det er en naturlig forklaring for at det ser ut som man svever. Men i denne kabel-testen vil vi jo kanjse se at dem klarer å skille kabler. Hadde disse folkene svevet i løse luften så ville det være ukritisk å si at det tror vi ikke på for det er umulig og overnaturlig, da blir jo neste stepp å finne ut hvorfor dem svever.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ikke i utgangspunktet skiller mellom tester som er laget for å utelukke feilkilder, og tester som åpner for alt som kan bekrefte testpersonens fordommer, blir det helt håpløst.
    Er det ikke "litt" vanskelig å bevise ens fordommer i en blindtest?

Blir det bevist en forskjell, så har dette ingenting med ens fordommer å gjøre. Da er det faktisk ikke "fordommer" det dreier seg om.

Derimot er det veldig mange som "fordømmer" denne testen - før man i det hele tatt har kjørt den! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forklart hva jeg mener flere ganger hittil. I stedet for å spørre hva jeg mener, eller tillegge meg meninger, kan dere lese tråden.

"Forskning" er et veldig stort ord å bruke, for folk som ikke engang gidder å sette seg inn i de mest åpenbare innvendingene mot det de holder på med.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ber dere også legge merke til vårt motto - se min signatur.

I motsetning til ganske mange andre her inne, er vårt store mål å ha det moro, teste nye ting og bygge erfaringer på egne forsøk.
    Uten kreativ tankegang, og viljen til å gå langt i ytterkantene av det som er normal prosedyre, lærer man ingenting.

Når man så har gjort dette en stund, har man faktisk funnet ut ganske mye nytt omkring "oppleste og vedtatte" sannheter. Flere av disse "sannhetene" og normene mener vi det er på høy tid å omskrive litt.

Man må gjerne se på dette som "flåsete", men å hele tiden fokusere på å tenke alternativt er den sikreste (om mulig eneste) veien til nye løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    For min del så er ikke diskusjonene håpløs. Det ser ut til at vi har to grupper, en gruppe sier "flott vi forsker videre", og så har vi gruppe som sier "fy fy, ikke noe mer forskning nå, vi tror dere ikke unasett hva dere kommer frem til." Og det vil være på lik linje som kabel-entusiansten ikke "tror" vitenskapen vi har idag, så vil ikke "skeptikerene" tro hvis det oppstår ny vitenskap. Isåfall bør disse skeptikerene bevise at en testen ikke er "gyldig".
    Er det ikke mer én gruppe som higer etter å finne forskjeller på kabler, mens den andre sier pent ifra at den gruppen må sørge for å dokumentere og gjøre alt korrekt slik at de faktisk har noe å slå i bordet med!! Men det er det som er så greit med paradigmeskifter, at det er de som skal endre vitenskapen, som faktisk må legge bevis til grunne for at den foreliggende vitenskapen ikke er dekkende. Jævlig kult for forskerne å måtte konstant bevise for kabeltroende og andre hobbyforskere at det de har kommet fram til har rot i noe helt annet en kabelen.

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå har jeg ikke lest noen artikkler om dette, men jeg synes ikke analogien din kan brukes i denne sammenhengen. Her får jo pressen se at disse ikke svever, eller at det er en naturlig forklaring for at det ser ut som man svever. Men i denne kabel-testen vil vi jo kanjse se at dem klarer å skille kabler. Hadde disse folkene svevet i løse luften så ville det være ukritisk å si at det tror vi ikke på for det er umulig og overnaturlig, da blir jo neste stepp å finne ut hvorfor dem svever.
    Ja, men hvis de gjør det bak lukket forheng, og kommer fram og sier at de svevde igjen da? For det er jo slik vi må oppleve det, vi kan jo ikke se at dere hører forskjell. Så dere stiller jo med et dårligere utgangspunkt enn disse svevefolka.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er at det er lettere å motbevise enn å bevise...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Problemet her er at det er lettere å motbevise enn å bevise...
    Tvert imot. Det er nesten umulig å motbevise noe. Det er derfor en diskusjon som denne kan fortsette i det uendelige, til tross for at den ene parten ikke har noe å fare med...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvert imot. Det er nesten umulig å motbevise noe. Det er derfor en diskusjon som denne kan fortsette i det uendelige, til tross for at den ene parten ikke har noe å fare med...
    Hey.. Det er jeg som er kabelnisse.. Ikke du
    Svært så jeg'ete du var da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Er det ikke mer én gruppe som higer etter å finne forskjeller på kabler, mens den andre sier pent ifra at den gruppen må sørge for å dokumentere og gjøre alt korrekt slik at de faktisk har noe å slå i bordet med!!
    Vel, når det ikke slik jeg ser det som skrives av enkelte i tråden her. ALLE er enig i at testen må utføres og dokumenters korrekt, det vil være ukritisk å ikke være enig at slik test bør utføres når folk mener dem hører forskjell?? Konklusjon og debatt kan vi jo ta i etterkant, eventuelt en ny og utbedret test hvis at opprinnlige testen har huller?

Det som skjer her er jo i lik linje med det som skjer i programmet Hjernevask, man vil for all del ikke finne forskjeller.

Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Ja, men hvis de gjør det bak lukket forheng, og kommer fram og sier at de svevde igjen da? For det er jo slik vi må oppleve det, vi kan jo ikke se at dere hører forskjell. Så dere stiller jo med et dårligere utgangspunkt enn disse svevefolka.
    Nei, for dem som ikke tror eller fremdeles er skeptikere så vil dem kunne reproduserer testen når som helst. Dette er jo ikke noe hokuspokus... vanlig mennesker med vanlig evner...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det er svært enkelt å motbevise en test hvis du mener den ikke har hold, altså det er vanskeligere å bevise.

Edit: Med ditt kristiske syn så er du nå utnevnt som opservatør i testen hos Roko og co

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mener at det er flere ting som skal stemme hvis en slik test skal bli positiv.
    Hvis man vil at en kabel ikke skal låte bra så er det bare å ordne med elendig akustikk, dårlig matchet utstyr, "dårlig" strøm, jordstøy... Må si at av og til skulle jeg ønske jeg var skepitker/objektivist/målemafia. Må være mye mindre stressende siden det finnes så lite data som taler for kabler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER lydmessige forskjeller på kabler. For noen er den lydmessige forskjellen veldig liten, mens andre opplever den lydmessige forskjellen som meget stor.

Vi vet at "lyttepaneler" består av mennesker med forskjellige hørselsevner, i tillegg til alt annet som skiller et menneske fra et annet.

Derfor har man, som i alle henseende, definert en "normal" hørsel. Innenfor denne "normalen" er det selvsagt variasjoner mellom ett menneske og et annet, og det faktum medfører at pr. medisinsk definisjon er en "normal" hørsel innenfor -10dB. De fleste vet ikke hvor "sinnsykt" mye dette er.

Legger ved et bilde av en boks som vi ser fram til å kunne benytte som et hjelpemiddel i kabeldebattene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det ER lydmessige forskjeller på kabler. For noen er den lydmessige forskjellen veldig liten, mens andre opplever den lydmessige forskjellen som meget stor.
    I de aller fleste lyttetestene jeg har lest om, har lytterne vært hi-fi-journalister eller audiofile.

Ingen av disse har klart å skille ulike kabler.

Det betyr ikke nødvendigvis ikke at de ikke har hørt forskjeller. Det betyr at de forskjellene de trodde de hørte, like godt kunne være mellom to forsøk med samme kabel, som mellom to ulike kabler. Det betyr at de treffene de hadde, ikke er fler enn det man kan forvente utfra rene tilfeldigheter.

Dersom dere lykkes i å bevise at noen av dere faktisk hører forskjell på kabler, når tilfeldigheter og feilkilder er eliminert, har dere klart noe ingen andre (inkludert seriøse forsterker- og høyttalerprodusenter) har klart gjennom 30-40 års forsøk -- de siste årene også med en enorm pengepremie til den som klarer tricket.

Jeg kan bare ønske lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de aller fleste lyttetestene jeg har lest om, har lytterne vært hi-fi-journalister eller audiofile.

Ingen av disse har klart å skille ulike kabler.

Det betyr ikke nødvendigvis ikke at de ikke har hørt forskjeller. Det betyr at de forskjellene de trodde de hørte, like godt kunne være mellom to forsøk med samme kabel, som mellom to ulike kabler. Det betyr at de treffene de hadde, ikke er fler enn det man kan forvente utfra rene tilfeldigheter.

Dersom dere lykkes i å bevise at noen av dere faktisk hører forskjell på kabler, når tilfeldigheter og feilkilder er eliminert, har dere klart noe ingen andre (inkludert seriøse forsterker- og høyttalerprodusenter) har klart gjennom 30-40 års forsøk -- de siste årene også med en enorm pengepremie til den som klarer tricket.

Jeg kan bare ønske lykke til.

det er også slik at noen mener at 2+2=5 selv om det er bevist for lenge siden at det blir 4

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt nærmere titt på kablene som benyttes i "hørseltesten" som utføres av medisinsk personell.

De ligner veldig mye på de kablene og pluggene som audiofile "fornekter".

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Så lenge en negativ test ikke beviser noen ting så blir det bare for oss å vente på en positiv en.
    Inntil det skjer så syns jeg de kan holde kjeft!
    Uten debatt kommer en jo ikke videre. Ikke at jeg mener debatt hjelper så veldig heller, men det er nå slik det er når overbevisningen er så stor i begge leire.

Den andre siden ved saken er forbrukerinteresser.

Synes ikke det er riktig av deg å be meningsmotstandere holde kjeft.

Side 62 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •