Den store kabel-bløffen - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 61 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 1760
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg tror uansett om denne test-metodikken vil avsløre forskjeller eller en tradisjonell ABX-test skulle gjøre det så vil debatten alikevell fortsette. Hørselen vil neppe bli noe bedre enn den er idag om det skulle påvises forskjeller, man må derfor alikevel ta steget og spørre seg om det er verdt å kjøpe seg kabler som er dyrere enn 20kr meteren.
    Det er i grunn min logiske slutning. 40 års debatt om emnet gir meg en ide om at jeg bør legge pengene mine andre steder enn i høyttalerkabler om jeg er interessert i god lyd.

Mulig at en godt gjennomført blindtest en dag vil avsløre at det ER forskjeller på korrekt dimensjonerte høyttalerkabler, men det vil egentlig ikke bety så mye for meg uansett. Om de kommer til et slikt resultat vil sikkert vitenskapen kunne forklare det på en eller annen måte som gjør det mulig å produsere korrekte høyttalerkabler grisebillig. Inntil det skjer så er jeg fornøyd med Biltemakabler.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg tror uansett om denne test-metodikken vil avsløre forskjeller eller en tradisjonell ABX-test skulle gjøre det så vil debatten alikevell fortsette. Hørselen vil neppe bli noe bedre enn den er idag om det skulle påvises forskjeller, man må derfor alikevel ta steget og spørre seg om det er verdt å kjøpe seg kabler som er dyrere enn 20kr meteren.
    Nå virker jo selvsagt ikke søket - når man trenger det...

Jeg har nemlig MEGET tydelig skrevet i denne tråden/diskusjonen at opplevd kvalitet har "lite eller ingenting med prisforlangende å gjøre"...!
    Vi har opplevd svært rimelige kabler som ytterst gode i våre tester.

Derfor er jeg også "litt" lei av argumentet om at man ikke ønsker å legge inn mer penger enn det Biltema-kabler koster.

Jeg er som sagt også lei av at direkte ukorrekte og/eller vikarierende argumenter til det kjedsommelige gjentas i denne diskusjonen.
    Dette gjelder også "oppleste og vedtatte" sådanne.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med Fahnsen, dette burde ha en rimelig god forklaring som ingen innen naturvitenskapene har sett til nå. De burde forklare hva innen fysikken og kjemien som opphører å fungere/er ukorrekte innen leding av strøm i noen tilfeller(som her), hvor strømmen skal få noe mekanisk til å lage bevegelser i lufta slik at øret vårt oppfatter lyd. jeg har ikke oppfattet at det er blitt skrevet noen plass om det her inne tidligere, korriger meg gjerne med en link.

Vi har, takket være en lang rekke oppegående menneskers arbeid over flere hundre år, fått vite ganske så mye om hvordan naturens lover fungerer(og ikke fungerer);

--- Vi har rimelig god oversikt(med ganske så omfattende beviser i fysikken som støtte) over hva strøm er, hvordan det fungerer og hvordan få tilstrekkelige mengder fra A til B for å utføre en bestemt oppgave.

--- Vi har ganske så god peiling på hva/hvordan/hvorfor om den mekaniske delen også. den kan prege lydsignalet mest med lydbølgene ut av høytalerne(ift kildematerialet), enn samtlige av de tidligere komponenter signalet har vært igjennom(+ former signalet har vært i - digitale/analoge) til sammen.(men det opphever selvfølgelig ikke 'det svakeste ledd')

--- noe annet vi vet mye om, er hvordan lydbølgene oppfører seg i rommet de blir skapt i. jeg likte veldig godt måleeksperimentet en gjorde her tidligere i tråden, til tross for at det beviste verken det ene eller andre siden det ikke var helt vanntett vitenskaplig utført test. en av de mulige konklusjonene målingene viste, var at bare det å bevege målemikrofonen noe få centimeter ga større variasjoner i responsmålingene enn den største signalvariasjonen han målte i kablene. Ingen sitter med 100% døde rom, det får jo musikk og lyd til å bli utrolig dølt og generisk. alle vil ha rom som 'lever'.

--- det som skjer i øret har vi også en ganske så omfattende oversikt hva som skjer med lyden og hvordan øret behandler den. det vi ikke har en fullgod oversikt over enda er hvordan hjernen bearbeider/analyserer lyden. Vi vet at den godt kan påvirke mye.

så det er ganske mye som jobber mot RoKo og Co. synes jeg.

For all del, så håper jeg det blir noe av testen, men noen tur fra sørlandshovedstaden til oslo blir det ikke på meg på ei stund, Asvaberg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at ikke alle "kabeltroende" er sånn som "kjernen" på avforum. Jeg opplever dem tvert om som svært moderate sett ifht et par andre fora jeg har besøkt.

Jeg argumenterer i disse trådene mest for å gå i mot en bransje jeg mener driver med humbug. Da kan det sikkert bli en del "alle over en kam"-meldinger. Gjelder ikke alle.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man hører forskjellen så er det vel helt greit med bedre kabler...

Jeg husker selv hvor merkbar lyden var når jeg gikk over fra gratis lakrislisser rød hvit og til ordentlige faste kabler som satt godt. De kostet ikke mye ca 3-400 spenn som nye men ga mye bedre lyd. Faktisk merkbar forskjell.

Nå finnes det jo grenser også da for hvor mye man skal betale for en ledning i forhold til resten av anlegget, men jeg synes iallefall at det er viktig at ledningen er solid og sitter godt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    enig med Fahnsen, dette burde ha en rimelig god forklaring som ingen innen naturvitenskapene har sett til nå. De burde forklare hva innen fysikken og kjemien som opphører å fungere/er ukorrekte innen leding av strøm i noen tilfeller(som her), hvor strømmen skal få noe mekanisk til å lage bevegelser i lufta slik at øret vårt oppfatter lyd. jeg har ikke oppfattet at det er blitt skrevet noen plass om det her inne tidligere, korriger meg gjerne med en link.
    Jeg antar du skriver dette på bakgrunn om at hvis det påvises at det er en forskjell? Hvis det er tilfelle så synes jeg det er urimelig hvis du antyder at Roko og co skal forklare fenomenet, testen ville tale for seg selv så derfor bør andre "fagfolk/forskere" ta seg av denne forklaringen. Det helt sikkert en naturlig forklaring hvis det er en forskjell, en forløpig forklaring kan jo være som nevnet flere ganger dem målbare forkjellen på kablene(L,C,R), men mye tyder på at disse ikke skulle gjøre noe hørbar differanse.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg glemte å legge til:

Og dere må ha en troverdig forklaring på hvorfor dere hører ting som ikke kan registreres av måleinstrumenter som er mer følsomme enn et menneskeøre.
    Strengt tatt må de ikke det, sålenge de klarer å finne en statistisk signifikant forskjell, og det lar seg reprodusere, så er det en hørbar forskjell, uansett om vi kan forklare den eller ikke. Videre så kan det fint måles forskjeller mellom kabler. Det er bare det at det neppe er hørbart. (og skulle det vært det, kommer du mye lengre med å biwire billigkabler enn du noien gang vil komme med noen overprisede kabler)

AtW

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zatz, fordi det da vil være noe overnaturlig som de har funnet. de må kunne begrunne påstanden de kjører test på - 'det er hørbar forskjell på høytalerkabler' - med noe som i det minste har rot i virkeligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en intressant link om konkrete forskjeller på kabler, den består av 3 sider.....det kommer ikke frem en konkret konklusjon, men den gir et innblikk i forskjellene for dem som er intressert i det.

Speaker Cable Face Off 1 — Reviews and News from Audioholics

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Strengt tatt må de ikke det, sålenge de klarer å finne en statistisk signifikant forskjell, og det lar seg reprodusere, så er det en hørbar forskjell, uansett om vi kan forklare den eller ikke.
    Jeg tviler bare på om noen med fagkunnskap vil ta statistikken alvorlig, om den påviser et ukjent fenomenet som ikke kan forklares...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zatz, fordi det da vil være noe overnaturlig som de har funnet. de må kunne begrunne påstanden de kjører test på - 'det er hørbar forskjell på høytalerkabler' - med noe som i det minste har rot i virkeligheten.
    Vel, da er jeg ganske uenig. Jeg kan ikke skjønne hvorfor arrangøren skal bevise hvorfor deltagerene hører forskjell, i beste fall bør skeptikerne kunne påvise hvorfor testen ikke skulle være virkelig. Hvis testen har antydning til at det kan være forskjell så er jeg enig at en vitenskapligteori bør underbygge en litt tvetydig test, men hvis testen gir entydig positivt resultat så ser jeg ingen grunn for det. Videre forsking bør eventuelt taes av andre som har grei på dette.

Edit:
    Jeg tviler bare på om noen med fagkunnskap vil ta statistikken alvorlig, om den påviser et ukjent fenomenet som ikke kan forklares...
    Det vil jo bare være å stikke hode i sanden og tro at fakta forsvinner......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dere kabelnisser får bare fortsette med selvbedrageriet...
    +1

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du virkelig på jordet!

Har en påvist et fenomen, så finnes det en forklaring selv om vi ikke nødvendigvis er smarte nok til å forstå den.

Jeg mener jeg hørte om noen som var blitt usikre på om 2 + 2 virkelig er 4!! :shock: Det synes jeg blir å trekke det litt langt, men det er så mye en ikke forstår. (Proof Explorer - Home Page - Metamath)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, så håper jeg det blir noe av testen, men noen tur fra sørlandshovedstaden til oslo blir det ikke på meg på ei stund, Asvaberg.
    Vi har vel et par iskalde tilgode å preike hi-fi over på Telfords?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Nå er du virkelig på jordet!

Har en påvist et fenomen, så finnes det en forklaring selv om vi ikke nødvendigvis er smarte nok til å forstå den.

Jeg mener jeg hørte om noen som var blitt usikre på om 2 + 2 virkelig er 4!! :shock: Det synes jeg blir å trekke det litt langt, men det er så mye en ikke forstår. (Proof Explorer - Home Page - Metamath)
    Ja, det finnes jo en forklaring, men hva om det blir konkludert med at strømmens fysikk vet vi alt om, så forklaringen ligger i at hjernen kødder med hørsla vår! Strøm er "ganske" enkelt, ta kurset bølgeforplantning på NTNU, så får man et greit innblikk i hvordan strøm propagerer gjennom ledere, og hvilke formler som ligger til grunne for å regne på dette..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i mine øyne ingen krav til at den som eventuelt kan påvise en forskjell skal være ansvarlig for å forklare årsakene til forskjellen. Det blir litt som å påstå at eventuelle deltagere i en studie som påviser at homøopati fungerer skal være ansvarlige for å forklare hvorfor dette fungerer.

Det interessante i er eventuelt at noen overhodet er i stand til å påvise forskjellen, og det er dermed mye viktigere at man får med "skeptikere" og kvalitetsmessig bra nok kontrollorganer til å delta i utforming og gjennomføring av testen for å sikre kvalitet i alle ledd. Deltageren trenger overhodet ikke å være skolet verken innenfor musikk eller naturvitenskap, det eneste jeg er interessert i er at en person klarer å identifisere en gitt kabel overfor en annen en mtp lydkvalitet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Ja, det finnes jo en forklaring, men hva om det blir konkludert med at strømmens fysikk vet vi alt om, så forklaringen ligger i at hjernen kødder med hørsla vår! Strøm er "ganske" enkelt, ta kurset bølgeforplantning på NTNU, så får man et greit innblikk i hvordan strøm propagerer gjennom ledere, og hvilke formler som ligger til grunne for å regne på dette..
    En konkluderer ikke i en blindtest at "strømmens fysikk vet vi alt om". Jeg sier at hvis noen får til en positiv blindtest så finnes det en forklaring selv om vi ikke forstår den. Kappisj?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere blander nok vitenskapsteori på forberedende-nivå med praksis her. Les litt vitenskapshistorie, så finner dere fort ut at det skal svært mye til for at et fagmiljø aksepterer en tilsynelatende dokumentasjon som strider mot etablert teori...

Uansett blir denne diskusjonen ganske håpløs. Det er foretatt mange seriøse lyttetester, og ingen viser at noen greier å høre forskjeller på normale kabler. Det finnes også mange useriøse tester som tilsynelatende viser at noen greier å høre forskjeller. En useriøs test til forandrer ingenting.

Dette minner meg mer og mer om en komisk episode for mange år siden: En gruppe norske yoga-entusiaster skulle én gang for alle bevise at det er mulig å for et menneske å sveve (søk på "yoga levitation", så finner dere masse om dette emnet). Dette skulle de gjøre ved å sveve "live" på en pressekonferanse.

Det pressen fikk se, var en gjeng som satt på bakken med bena over kors og rykket i lårene -- ifølge reportasjene var det en liten mulighet for at noen kanskje hoppet en millimeter eller to opp i luften, men da som følge av raske muskelsammentrekninger; ikke åndelige krefter.

Uten at jeg har snakket med noen av disse folkene siden, går jeg ut fra at de selv mente at de beviste sveveteorien. I alle fall er myten om svevende yogier like sterk idag. Og den er "dokumentert" med tallrike videoer på YouTube og "forklart" med kvantefysikk...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå en gang fagmiljøenes jobb å angripe all dokumentasjon som legges frem. Vanntett dokumentasjon skaper selvfølgelig hodebry, men da lærer en kanskje noe nytt?

Enig at diskusjonen rundt temaet stanger hodet i veggen når det kommer til å påvise at noen kan høre forskjell på tilstrekkelig dimensjonerte kabler. Så lenge en negativ test ikke beviser noen ting så blir det bare for oss å vente på en positiv en. Inntil det skjer bruker jeg pengene der jeg VET at de gjør nytte.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Inntil det skjer bruker jeg pengene der jeg VET at de gjør nytte.

6moons audio reviews: HiFi*Tuning Fuses & Noise Killer

Side 61 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •