Den store kabel-bløffen - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vet ikke helt jeg, jeg føler litt som Roko at det er mulignes noe du ikke har fått med deg eller noe som ikke har kommet helt klart frem. For det oppleves som kritikk fra din side og ikke som innspill eller spørsmål om hvordan testen skal utføres, men dog er jeg helt enig at det er flott med debatt/innspill på hvordan den bør utføres
    Hvis du mener at RoKo oppfordrer til innspill ved å kaste ut slike kommentarer:

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Her er det noe du må ha misforstått noe så inn i hampen grundig!
    Så vil jeg si meg uenig. Problemet her er at dere kan gjennomføre en meget god test og eventuelt få det resultatet dere søker. Men for at dere skal komme å klaske det i trynet på kabelskeptikerne, må det for deres egen del være gjennomført korrekt. Derfor kommer man med kritiske innspill. For det er flere som synes testen er spennende, men at den kanskje ikke gir grunnlag for noen direkte konklusjon..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Slik testingen beskrives, er det så mange ukontrollerte forhold med i bildet, at det ikke er mulig å reprodusere dem...
    Unnskyld, men HVOR er de "ukontrollerte" forholdene?
    Har du ikke lest hva jeg skriver i de første innleggene etter at jeg gir beskjed om at vi skal kjøre en blindtest?

Jeg fatter heller ikke hvorfor det skal være så vanskelig for andre å kjøre samme test! Det er intet hokus pokus ved dette.

Frontalangrep er vel å ta vel hardt i. Jeg er bare drit lei av å hele tiden måtte oppklare testprosedyren for de som ikke gidder å lese innleggene.

Jeg har KUN fortalt hva vi opplever, hvordan vi tester når vi opplever det, og hvordan vi har tenkt til å foreta testen.

Selvsagt skal dette være fullstendig blindt, og da må det for svarte være interessant for andre å også gjøre egne tester - på samme vis.

Jeg fatter bare ikke hvorfor man skal sitte å diskutere dette på et grunnlag bestående av en rekke misoppfattede argumenter?
    Det er da vel ikke min feil at folk ikke gidder å lese hva jeg faktisk har skrevet - og beskrevet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydeksemplene må være 100% identiske, og høres skiftevis uten pause, for at man skal kunne sammenligne. Dette er absolutt grunnleggende.
    Hvorfor det når det brukes samme stereoanlegg, musikk og volum? Trenger ikke stille noe høyere krav til lydeksemplene enn dette, isåfall bør kravet settes av deltagerene/dem som påstår det er en forskjell.

Slik testingen beskrives, er det så mange ukontrollerte forhold med i bildet, at det ikke er mulig å reprodusere dem...
    Nå føler jeg at du trekker en konklusjon før du egentlig har hørt hvordan testen skal utføres, det som kommer frem i denne tråden er i veldig korte trekk. Eventuelt så bør du guote det du mener er feil.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et troverdig resultat:
    ...Sammenligning av ulike kabler ved å koble dem opp samtidig til høyre og venstre kanal, som noen har nevnt her, er absurd. Signalet er ikke identisk i de to kanalene, og kan dermed ikke sammenlignes -- med mindre det er i mono. Om man, slik mange kabeltroende gjør, mener at perspektiv og romfølelse er noe av det det som påvirkes av kabler, vil en slik "test" bli dobbelt absurd.
    Så signalet er altså det samme i begge kanaler dersom man tester kablene i identiske par...?

Hmmm.... dersom det ikke er det, så er jo også anerkjente testprosedyrer absurde... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det som vel er vesentlig er bare de som tester ikke kan vite hvilke X og XX kabler som brukes på andre måter enn via hørsel. Kan den som lytter høre forskjeller når man kjører AA BB AB BA AX BX XX osv, har man jo dettektert at det er hørbare forskjeller.
    Enig i dette. Kun ørene, gjerne bind for øya. Men problemet er at personen må klare å peke ut når den "andre" kabelen er inne i bildet, tilnærmet hver eneste gang. Og som det sies, så bør den ønskede konklusjonen om at det er forskjell på kabler, begrunnes i et kabelens egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydeksemplene må være 100% identiske, og høres skiftevis uten pause, for at man skal kunne sammenligne. Dette er absolutt grunnleggende.
    Det at man hører på det samme materialet/signalkilder er såpass grunnleggende at jeg ikke så noe poeng i å presisere det, hvis ikke har man jo bare påvist at man liker musikk A framfor musikk B.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå føler jeg at du trekker en konklusjon før du egentlig har hørt hvordan testen skal utføres, det som kommer frem i denne tråden er i veldig korte trekk. Eventuelt så bør du guote det du mener er feil.
    Hva om det er en dB offsett mellom de to kabelsettene, slik at man kan oppfatte at lyden i ene kanalen er lavere ved mixed kabler. Har dere tatt høyde for dette?

Dette er bare et eksempel, men det er ganske mange ting som kan påvirke resultatet. Er dere ikke enige?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å legge til:

Og dere må ha en troverdig forklaring på hvorfor dere hører ting som ikke kan registreres av måleinstrumenter som er mer følsomme enn et menneskeøre.
    Hehe...
    Hører vi forskjeller, og kan detektere dette ved å stadig plukke ut de enkelte kablene, da gidder jeg faktisk ikke å finne mer "troverdige" forklaringer... 8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hva om det er en dB offsett mellom de to kabelsettene, slik at man kan oppfatte at lyden i ene kanalen er lavere ved mixed kabler. Har dere tatt høyde for dette?

Dette er bare et eksempel, men det er ganske mange ting som kan påvirke resultatet. Er dere ikke enige?
    Hæh? Er ikke kabler "like" da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i dette. Kun ørene, gjerne bind for øya. Men problemet er at personen må klare å peke ut når den "andre" kabelen er inne i bildet, tilnærmet hver eneste gang. Og som det sies, så bør den ønskede konklusjonen om at det er forskjell på kabler, begrunnes i et kabelens egenskaper.
    Her har du en rekke interessante momenter som minner meg på et paradoks. Hvordan kan det ha seg at man i tester kan lese formuleringer som:

Å bytte fra en tykk og god, men rimelig standardkabel til LS Referenz II, er som å gå fra sorthvitt til farge-tv. 500 tommers farge-tv. For kabelen bretter opp et vanvittig svært tredimensjonalt lydbilde som jeg bare har hørt like bra fra nevnte Nordost Odin. Der andre kabler forbedrer lytteopplevelsen med å stramme opp bassen, skreller fram et vell av detaljer, eller endre klangbalansen fullstendig, gjør Silent-Wire kabelen ingen ensartet ting med lyden. ALT blir en stor forbedring.
    mens man i en eventuell blindtest ikke engang kan finner noen som vil teste pga at man potensielt glemmer den fantastiske opplevelsen i løpet av fem sekunders bytte av kabler før man spiller det samme materialet opp igjen med andre kabler

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, egentlig bare for å teste om det er hørbare forskjeller, trenger man vel bare høre at noe er skjedd i lydblilde ved en skifting av en kabel også, om man egentlig trenger å vite om man hører på AA BB XX er vel egentlig ikke så vesenlig.

Er det ikke forskjeller vil man jo få et 0 resultat når blindtesten ellers er gjennomført korrekt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...
    Hører vi forskjeller, og kan detektere dette ved å stadig plukke ut de enkelte kablene, da gidder jeg faktisk ikke å finne mer "troverdige" forklaringer... 8)
    Enig i det. Påvises det forskjeller vil det være interessant for noen å finne forklaringene, men de er strengt tatt ikke viktige for alle.

Jeg synes også at testmetoden RoKo beskriver fint kan fungere. Det viktige er at en får et målbart resultat og at en kan gjenta testen med samme resultat et statistisk overbevisende antall ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæh? Er ikke kabler "like" da?
    kabler er like i frekvensrespons ja, men et dB offsett vil ikke påvirke lydsignaturen, bare lure hjernen din. Men hvis du vil kan vi godt ta diskusjonen ned til barnehagenivå. Regner med dette var kjent viten for deg, men at det er kvervuleringen som var pådriveren her..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg synes også at testmetoden RoKo beskriver fint kan fungere. Det viktige er at en får et målbart resultat og at en kan gjenta testen med samme resultat et statistisk overbevisende antall ganger.
    Fint at noen er flinkere enn meg til å formulere seg Her er det grunnleggende, så må man kjøre på en fin test for å klare dette.. FERDIG :-D hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wiuuu,

Jeg synes du overreagerer litt, Roko/jeg (her egentlig ikke lyst å blande meg inn) avkrefter spørsmål gjentatt ganger på kort tid, men alikevell så kommer den samme mot argumentene opp på nytt som om dem ikke er avkreftet. Klart er det frustrerende å gjenta seg mange ganger, og dermed kan noe slik sleivspark komme. Jeg tror ikke det er verre enn det går helt greit, selv om det ikke er ok.

I etterkant kan vi ta konklusjonen som er avhengi hvordan test-resultatet utarter seg og hvor godt testen er utført, eventuelt hvor tydlig forkjellene er.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har man en dB offsett, er jo helt klart det en forskjell. :-D

Slik jeg ser det er det viktig å merke seg at det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hode. De fleste vil vel høre forskjell på samme type kabel hvis man har en 1 meter lang toleder på den ene siden og en 100 meter lang tolleder kabel i den andre siden i en slik sammenheng. Dette vil jo bare pga ledermaterialets ohm egenskaper, faktorer som capasitans og induktans kunne provosere frem en forskjell som man jo prøver å unngå i et virkelig oppsett, dvs en forsterker kanal som går i selvsving, eller får redusert dempningsfaktoren betydelig.

Forskjellene må jo testets med gode nok dimmensjonert kabling der har tilnærmet like

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har man en dB offsett, er jo helt klart det en forskjell. :-D
    Det har du helt rett i, men ikke på den måten som testen har formening om å avdekke. Det var bare et dårlig eksempel, ment for å fremme ideen om at det faktisk er veldig mange ting man må huske på å sjekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det som er gitt for db differansen er mer eller mindre resistansen. Forskjellen på dette innefor standard høyttalerkabler er så lite som ca 0.002ohm, det vil si ekstremt lavt. Hvis man regner på dette så vil man ende lang langt langt unna det som betegnes som hørbart, skulle man allikevel høre en db offsett så vil vel det egentlig bekrefte at det er noe som gir en hørbar forkjell mellom kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det som er gitt for db differansen er mer eller mindre resistansen. Forskjellen på dette innefor standard høyttalerkabler er så lite som ca 0.002ohm, det vil si ekstremt lavt. Hvis man regner på dette så vil man ende lang langt langt unna det som betegnes som hørbart, skulle man allikevel høre en db offsett så vil vel det egentlig bekrefte at det er noe som gir en hørbar forkjell mellom kabler.
    Da fungerte det dårlige eksempelet mitt etter hensikten, for du viser jo nå at du har tenkt gjennom det. Men så var det bare alt det andre igjen da :-o hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror uansett om denne test-metodikken vil avsløre forskjeller eller en tradisjonell ABX-test skulle gjøre det så vil debatten alikevell fortsette. Hørselen vil neppe bli noe bedre enn den er idag om det skulle påvises forskjeller, man må derfor alikevel ta steget og spørre seg om det er verdt å kjøpe seg kabler som er dyrere enn 20kr meteren.

Side 60 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •