Den store kabel-bløffen - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 88 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1760
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes at diskusjonen er interessant...
    Blir nesten som klimadiskusjonen.
    -De som påstår at det har skjedd utifra ting som skjer i naturen og endringer i temperaturen på jorda.
    -...og de som vil påstå at det ikke er menneskeskapt.
    Så lenge det ikke finnes bevis på hva som stemmer så vil man aldri bli enige.

Hvem som er hvem i denne diskusjonen får være opp til den enkelte. Bruker iallefall mine erfaringer, så det får være opp til den enkelte å avgjøre hvor subjektiv/objektiv jeg er.

Personlig så ser jeg på meg selv som en synser, og så lenge jeg opplever ting som jeg gjør, så får jeg meg ikke til å bli overbevist om noe annet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

om å snu støpselet

Var for noen dager siden inne i denne kabeltråden ,
    og harselerte over folk som hørte forskjell ved å snu støpselet i stikk kontakten.

Dette var muligens ufint og ikke konstruktivt, Men siden det var noen innlegg om folk som faktiskt hørte forskjell må jeg bare fortsette.

Vennligst gå inn på Wikipedia og sjekk opp under " fordelingsnett "

De ( få ) som har TN-nett ( 400V inn ) = 1fase + N til 230V fordeling ,
    kan slappe av og tro på det de hører.

Til alle vi andre som har IT nett , ønsker jeg god bedring - og er nyskjerrig på om de fortsatt ønsker å stå frem ????

PS - dette er godt ment , og jeg vrir herved fokuset mitt over på lytterommets betydning etc etc - og forlater kablene for godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Finnes det noen andre tester enn en tradisjonell ABX-test som kan være egnet? Eller er kunnskapen i dag rundt tema rett og slett for lav til å kunne utvikle en ny test?
    ABX er i utgangspunktet dratt fram for å påvise ekstremt små forskjeller, og fordi resultatet er lett å tolke.

Det finnes mange andre testmetoder. Jeg har gode erfaringer med ladder-tester, MUSHRA brukes mye. De har hver sine fordeler og ulemper, men jeg kjenner ikke til noen som slår ABX på det ABX er bra til.

Hva er det du mener er feil med ABX, utenom at du evt ikke liker utfallet man ofte får? Mener du at man bør lete etter testmetoder og utfall som stemmer med den konklusjonen man allerede har gjort seg før man gjennomfører testen? :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Blir nesten som klimadiskusjonen.
    -De som påstår at det har skjedd utifra ting som skjer i naturen og endringer i temperaturen på jorda.
    -...og de som vil påstå at det ikke er menneskeskapt.
    Så lenge det ikke finnes bevis på hva som stemmer så vil man aldri bli enige.
    Og så har du oss som både er skeptisk til regulerings-kåt venstre-side og kynisk høyre-side. Jeg vet ikke hva og hvem jeg skal tro i miljøspørsmålet og jeg har ikke tilstrekkelig fagkunnskap til å avsløre bløfferne.

Jeg vet at ofte når Aftenposten skriver om noe som er i nærheten av mitt fagfelt så sitter jeg igjen med følelsen av at verden hadde vært mer opplyst om artikkelen aldri hadde blitt skrevet. Hvis det er likens for en klima-forsker å lese artikler om klima så...

Forøvrig så er klima et vanskelig spørsmål med veldig komplekse multi-disiplinære systemer. I likhet med historie så har man ikke muligheten til å teste hypoteser i full skala, man får bare det ene utfallet. Og konsekvensen av å ta feil (den ene eller andre veien) er mye større enn om noen musikk-interesserte kjøper for dyre eller for billige kabler.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fra dette forumet så har jeg inntrykk av at ordet dukker opp i 1/10 diskusjoner.
    Og 1/10 diskusjoner handler om kabler?

Er det ikke litt rart at man kan betale 100.000,- for en kabel, likevel så er det så langt ingen i verden*) som kan høre forskjellen idet kunnskapen om hva man hører på maskeres?
    Ingen i verden er sterke ord. Hvor mange ABX tester kjenner du til der kabler i den prisklassen er inkludert?

Er det ikke rart at når man diskuterer kablers egenskaper så må man inn på en vitenskapsteoretisk diskusjon om metoder som har stor utbredelse innen andre felt?
    Å diskutere årsak kan føre en inn på mange potensielle forklaringsmodeller, ja.

Tenk deg en diskusjon om slankepiller som hadde samme forløp. Du kan ikke observere effekten på vekta eller med et målebånd. Men det er fordi vekt og målebånd ikke tar inn over seg den fulle effekten av disse pillene. 10 av 10 kunder er fornøyde når de får pillene seende.[/b]
    Min erfaring er at 0 av 10 kunder er fornøyde med slankepiller som ikke har noen innvirkning på vekt.

Jeg synes det er interessant at man tester og tester uten å greie å påvise forskjeller.
    Finnes det en samleside med linker til alle disse ABX-testene? Eller er det først og fremst ikke-ABX du tenker på, alà de som er utført av "kringlyd" der det etter sigende var et positivt resultat?

Hvorfor bruke begrenset tid og penger på fenomener som det er reell grunn til å tvile på eksistensen av?
    Godt spørsmål.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og 1/10 diskusjoner handler om kabler?
    Jeg mente at ordet "abx" forekommer i en moderat andel av alle kabel-diskusjoner.
    Ingen i verden er sterke ord. Hvor mange ABX tester kjenner du til der kabler i den prisklassen er inkludert?
    Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum
    Denne er interessant siden prisene var $43.000,- og $100.

Forøvrig synes det at Randi lover en million dollar til den som hører forskjell på kabler (riktignok med noen betingelser) å være en god indikasjon på at det er vanskelig å finne noen som hører forskjell.

Som skeptiker så må det være lov til å påpeke mangelen på beviser for det ikke-skeptikerne hevder er sant. Hvis ikke-skeptikerne blir fortørnet over det så er undertegnede behjelpelig med å lage test-oppsett som lar dem bevise meg feil...
    Å diskutere årsak kan føre en inn på mange potensielle forklaringsmodeller, ja.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor
    Den enkle forklaringen er ofte den beste. Dersom valget står mellom 1)å rokke ved fundamental vitenskap eller 2)å akseptere at mennesker er mennesker, hva fremstår som (overfladisk sett) i tråd med Occam?

Min erfaring er at 0 av 10 kunder er fornøyde med slankepiller som ikke har noen innvirkning på vekt.
    Erstatt gjerne med healere, aromaterapi, engler, el-overfølsomme, etc. Felles er at de troende gjerne forblir troende, og hvis dommedag ikke kom i 2000 eller 2012 så fortsetter man likevel å tro.

Gode religioner har diffuse lovnader, og gode healere kurerer diffuse lidelser (eller har betalte medhjelpere).

Jeg kjenner folk som blir lurt _hver gang_ det er pyramidespill på gang i nabolaget.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum
    Denne er interessant siden prisene var $43.000,- og $100
    Ja, den ene testen blir det ofte linket til.

Men jeg spurte om ABX. Var det en ABX? Artig resulatet og Mike har fått masse cred for å innrømme failure, men er den fra et vitenskapelig standpunkt noe mer troverdig enn de blindtestene som er utført der resultatet var positivt?

Forøvrig synes det at Randi lover en million dollar til den som hører forskjell på kabler (riktignok med noen betingelser) å være en god indikasjon på at det er vanskelig å finne noen som hører forskjell.
    Randi sin dusør brukes i likhet med Mike Lavigne sine erfaringer ofte som et "bevis" på at skeptikere må ha rett. Ikke akkurat vitenskapelige metoder og forklaringsmodeller er det vel?

Randi`s utfordring er riktignok rettet mot de som kan risikere å tape hele sin troverdighet (og kanskje jobb) om de ikke skulle klare den, dvs. skribenter og kabelprodusenter.

Dusøren i seg selv beviser lite. Kun at Randi (gammel tryllekunstner) mener at det ikke er forskjell og de få som har fått lov til å ta testen ikke har klart å gi noe annet enn et null-resulat under de krav Randi stiller for gjennomføringen.

Det sagt - jeg liker Randi.

Som skeptiker så må det være lov til å påpeke mangelen på beviser for det ikke-skeptikerne hevder er sant.
    Naturligvis.

Erstatt gjerne med healere, aromaterapi, engler, el-overfølsomme, etc. Felles er at de troende gjerne forblir troende, og hvis dommedag ikke kom i 2000 eller 2012 så fortsetter man likevel å tro.
    Jepp. Jeg tipper også astrologer gjør det samme når de ser noe de ikke kan forklare - putter det i et arkiv merket engler og gir nøkkelen til Club Martha. Det er jo slik verden går fremover.

Jeg kjenner folk som blir lurt _hver gang_ det er pyramidespill på gang i nabolaget.
    Kanskje på tide å vurdere et bytte av nabolag?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Hahaha, _hver gang_ også a gitt, var veldig til uflaks og det!
    Hvor var det du bodde sa du? Føler jeg kan ha en karriere der

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare føye til en liten sak som jeg syns er vesentlig. Noen ser på en skeptiker som en kverulant, bedreviter eller en plagsom fyr som bare vil diskutere for å diskutere. Slik er det ikke.

En seriøs skeptiker er ute etter sannheten uansett om det er snakk om ønskekvist, spåkoner eller hifikabler. Sannheten er målet, hverken mer eller mindre. Det er ikke slik at en skeptiker av prinsipp mener dyre kabler er noe tull, det er som regel en grunn til det. Standpunktet er hovedsaklig bygget på kunnskap (forskning/testing, litteratur osv.) og objektivitet. Gjerne litt sunn fornuft også.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig så vanskelig dere skulle gjøre det å forholde seg til kabler på noen måte.

Når jeg tenker på det, vil ikke ledebanene på kretskort inne i forsterker/kilde og telle som kabler? Og ledningene internt i høytalerne?

Jeg har full forståelse for at folk vil spre oppmerksomhet rundt en overdrevet kabelkultur, slik som hifi klubben osv prøver å fremme. Men å angripe med nebb og klør mot samme forumbrukere gang på gang virker litt rart. Nesten som det har blitt en personlig agenda/fevd.

Og når det kommer til den globale oppvarmingen, det er bare Chuck Norris som varmer opp.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naboen har magnet-trommel, utøver kvantemedisin, spektralsteiner og annet. Av en eller annen grunn blir jeg sløv i blikket når disse temaene kommer opp.

Men, hvis de 1.5 meterne med rådyr kabel er så viktig. Hva med inne i forsterkerne og høyttalerne? Der må det da være en enorm flaskehals?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Men å angripe med nebb og klør mot samme forumbrukere gang på gang virker litt rart. Nesten som det har blitt en personlig agenda/fevd.
    Har du noen konkrete eksempler?

Mitt inntrykk er at kabeldiskusjoner på AVforum dukker opp med jevne mellomrom, og da går svært rolig for seg. Det er et knippe kabelnisser her (deres egen beskrivelse), men de ser sannelig ikke ut til å være mye bitre/sinte/farlige om man tar en titt på den offisielle kabelnisse-tråden.

På enkelte andre forum derimot.... :neutral:

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker på det, vil ikke ledebanene på kretskort inne i forsterker/kilde og telle som kabler? Og ledningene internt i høytalerne?
    Stemmer på en prikk det. Alt av kobberbaner og internkabling havner i serie med kabelen.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når det kommer til den globale oppvarmingen, det er bare Chuck Norris som varmer opp.

Chuck Norris vitser gjør seg i alle situasjoner!
    Jeg har en t-skjorte med bilde av Chuck'ern med en Uzi og teksten:
    "Chuck Norris doesnt wear a watch. HE decides what time it is!"

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har du noen konkrete eksempler?

Mitt inntrykk er at kabeldiskusjoner på AVforum dukker opp med jevne mellomrom, og da går svært rolig for seg. Det er et knippe kabelnisser her (deres egen beskrivelse), men de ser sannelig ikke ut til å være mye bitre/sinte/farlige om man tar en titt på den offisielle kabelnisse-tråden.

På enkelte andre forum derimot.... :neutral:
    Det er noen tråder på AVforum som har tadd litt av, og andre forum som du selv sier. Jeg er selv en kabelnisse intill jeg finner ut bedre, men skal prøve å demohøre noen kabler før jeg gidder å kjøpe selv.

MindWaste: Når Bruce Banner blir sint blir han til hulken, Når Chuck Norris blir sint blir han til Truls

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal innrømme jeg var veldig interessert i kabler for noen år siden. Kabler var kult, en oversett hifi komponent og markedet eksploderte med påmønstrede superlativer vi ikke har hørt siden vi landet på månen. Nå kan jeg "skamme" meg over at jeg også tok helt av....
    Men, der har skjedd noe med meg, har sikkert noe med alderen å gjøre, jeg tror jeg har blitt mer fornuftig, og bruker pengene der det nytter.
    Når jeg med Stax rørforsterker og elektrostatiske hodetelefoner ikke hører forskjell på en lakrisskabel og en ganske dyr Black Magic kabel er valget enkelt, eller er det? Vil man det skal matche visuelt, eller bryr man seg ikke?
    Ja, jeg bruker Clas Ohlsson sin innstallasjonskabel som høyttalerkabel, bruker en digital kabel fra Stereovox fra min Squeezebox og en billig Synergistic som digital kabel fra min Get boks, den siste skifet jeg i går fordi min lakrisskabel gav noen dropouts plutselig.
    Kabler interesserer meg egentlig ikke lengere men noen MÅ jeg jo ha for å høre lyd.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fristende konklusjon, men ikke helt korrekt.

En ABX dobbelt blindtest har som utgangspunkt en nullhypotese.-k
    I de tidligere innleggene tok jeg med at de abx tester som er gjort til nå "indikerer" at det ikke er forskjell, glemte det her...

Til de som mener å høre forskjell på kabler og klager over at skeptikerene har for få abx tester å vise til er det bare å teste i vei!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blitt litt useriøst og OT, beklager...

Jeg har ingen kompetanse på dine følelser. Dersom du leser teksten min og ikke tolker så mye mellom linjene så tror jeg at diskusjonen blir enklere for oss begge.
    Hehe... jeg håper du ikke har det... men alikevell siterer du meg om mitt standpunkt og kommenterer med bare vrøvel. Sitt ned å les hele tråden før du kommenter, og da ta gjerne med noen argumneter og vær konkret.

Retten til å tro har du uansett. Retten til å kritisere mine meninger og/eller etablerte sannheter har du uansett.
    Ja, det har du også.... men vær konkret og ikke antyd ting du ikke vet, det er ikke nødvendig å referere til andre som tror heller.

Hvilke menneskelige faktorer er det du mener finnes i en blindtest, som ikke finnes i en vanlig, seende lytting?
    Du har tydelig ikke fulgt diskusjonene.....:shock:

Jeg sier da også at det kan være en forskjell, prinsippielt. Det finnes ikke beviser som konklusivt sier at det ikke finnes en forskjell.
    Der er vi enig :-D

Det eneste vi vet er at når vi bruker presise metoder for å påvise forskjellene, så greier vi det ikke. Det jeg kritiserer er de som sier at det er en forskjell. For å komme til en slik konklusjon så må man lytte seende, og det er en like god vitenskaplig metode som å spørre boligmeglere om hvordan det går med boligmarkedet...
    Du påstår vi bruker presise metoder, jeg sier heller du tror vi bruker presise metoder. Jeg har ikke sakt at metoden for å få en god test må eller skal være seende, skal du sitere meg så siter meg riktig....

Jeg benytter meg mye av wikipedia og lærebøker i elektronikk. Jeg har noen årganger med JAES på hylla............................................. ...... men jeg prøver i det minste å suge til meg det jeg har evner til. Mener du at det er mer eller mindre "fakta" enn det å argumentere ut fra siste nummer av glossy hifi-lektyre?
    Jeg skjønner du antyder noe om meg, men igjen det er mer tro enn sannhet.

Hvis du ser i signaturen min så har jeg en liste på ganske mange A4-sider med argumenter for og imot.
    I nok med at du har abbonement og leser wikidipedia, men du har også skrevet flere A4 sider om hvordan det er å være skeptiker.

Jeg tror at du har lest den? Dersom du har noen gode argumenter så lover jeg å føye dem til lista. Er ikke det et godt tilbud?
    Hehe.... spørsmålet har jeg fått noen ganger før ja så jeg trenger egentlig ikke svare på det. Men ellers takk, hva som går inn i bibelen din det er jo bare du som avgjør.

Jeg kom kun med et vennlig råd om å lese deg opp, fordi måten du argumenterte på ikke bar preg av at du hadde lest om emnet. Dersom jeg tok feil så beklager jeg det.
    Og igjen så antyder du ting du ikke vet... Hvis du virkelig har svaret så kom med bevisene en gang for alle slik at vi kan få avsluttet diskusjonene her og nå.

Edit: rettet et par skriveleife..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Nope
    Det finnes ingen blindtester her på forumet eller andre steder som beviser dette nei. Å teste mellom en rekke kabler å så si etterpå "jeg hørte forskjell", "jeg likte den og den best" er ikke noe bevis. (Den store kabeltesten osv)

Alle skikkelige tester som har blitt gjort på dette har ført til såkalte 0 resultater, når man faktisk ikke ser kabelen og prøver å høre forskjell gjør man ikke det.
    Mange folk som har prøvd dette og hatt en klar formening om hva som er kabel A og hva som er B, men resultatene viser at det bare tror de vet det. =)

Helt ok at folk vil ha skikkelige kabler og jeg har ikke noe imot at folk hører forskjell, problemet er bare at selv de som er helt sikre på at det er forskjell ikke klarer å bevise dette i en helt enkel blindtest.

Kjøper selv kabler til en rimelig pris, men ikke det aller rimeligste. Betaler det lille ekstra for å få rikelig areal, gode plugger og den fargen/finishen jeg ønsker.
    Det skal finnes, fordi det ble testet i Hjemmekino bladet sine lokaler i regi Flageborg mener jeg å huske. Var iallefall stort oppslag på sidene her for 1-2 år siden.

EDIT: http://avforum.no/forum/kabler/87629...rskjeller.html

En ting syns jeg er merkelig. KAbelskeptrikere går fullstednig i vater når en kabel diskusjon dukker opp :P. Alikavbel kjøper dem kabler for finishen sin del... syns det er mer waste of money, enn å kjøpe dyrere kabler når man faktisk idet minste "tror" det er forskjell :P. Lurer på hvem som da kaster bort penga sine .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    En ting syns jeg er merkelig. KAbelskeptrikere går fullstednig i vater når en kabel diskusjon dukker opp :P. Alikavbel kjøper dem kabler for finishen sin del... syns det er mer waste of money, enn å kjøpe dyrere kabler når man faktisk idet minste "tror" det er forskjell :P. Lurer på hvem som da kaster bort penga sine .
    Akkurat det å kjøpe noe litt dyrere pga et bedre utseende er vel ganske vanlig i de fleste sammenhenger?

Side 6 av 88 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •