Den store kabel-bløffen - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Edit: (At f.eks Flageborg og RoKo har en litt høy Bias rundt resultatene av kabel testing og dermed burde la andre gullører ta over slik testing er vel denne tråden et ganske godt eksempel på også...)
    Helt klart at Flageborg/Roko ikke bør være test-kandidater i sitte eget arrangement, men at dem er i test hos andre vil jeg se på som helt ok. Det er naturlig at man setter samme kravt til det å eliminere ytre påvirkninger i denne testen som i en tradisjonel ABX-test. En dobbel blindtest med kabler tror jeg kansje er vansklig å få til, men med en opservatør så vil jeg tro det er godt nok med en enkel blindtest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En anerkjent testprosedyre må følges til punkt og prikke. Forsøket må kunne gjøres om igjen i nøyaktig samme form av andre. Testen må dokumenteres etter visse forskrifter.
    Helt klart og som nevnt så må man eliminere ytre påvirkninger. Nå vet jeg ikke hvor mye resusser det vil legges ned i dette tilfelle, men det vil helt klart koste en del hvis man skal ta høyde for absolutt alt. Så her blir det snakk hva har vi behov for? Klart skeptikeren vil ha trippel blind-test og syv opservatører og etc, men jeg ser ikke helt behovet så lenge vi ikke har overlatt noe til tilfeldighetene. Det er vansklig nok å detektere forskjeller, at vi skal lage et stor kunststykke av testen gjør ikke testen noe lettere.

Sammenligning av ulike kabler ved å koble dem opp samtidig til høyre og venstre kanal, som noen har nevnt her, er absurd. Signalet er ikke identisk i de to kanalene, og kan dermed ikke sammenlignes-- med mindre det er i mono.
    Ok, så signalene er ikke identisk i dem to høyttalerkablene? Du har jo referansen med to like høyttalerkabler, i såfall gir jo det et godt grunnlag for å utføre en slik test. Man kan svitche mellom like høyttalerkabler, forskjellige, bytte om høyre og venstre osv.... Er kablene identiske så VIL man ikke kunne identifisere forskjeller.

Om man, slik mange kabeltroende gjør, mener at perspektiv og romfølelse er noe av det det som påvirkes av kabler, vil en slik "test" bli dobbelt absurd.
    Hvordan dem detekter forskjell spiller jo ikke noe rolle så lenge så lenge dem klarer så skille dem......

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jasså?
    Da er jo det helt meningsløst å foreta denne testen slik vi mener den bør/kan kjøres, for dette er NETTOPP hva vi mener skjer.
    Og når skal dere begynne å skjønne at dere ikke har peiling på hva dere gjør, og at de "resultatene" dere mener å oppnå ikke har noen som helst verdi for andre enn dere selv?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er f*en meg ikke riktig god, du!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligning av ulike kabler ved å koble dem opp samtidig til høyre og venstre kanal, som noen har nevnt her, er absurd. Signalet er ikke identisk i de to kanalene, og kan dermed ikke sammenlignes -- med mindre det er i mono. Om man, slik mange kabeltroende gjør, mener at perspektiv og romfølelse er noe av det det som påvirkes av kabler, vil en slik "test" bli dobbelt absurd.
    Denne må du nesten greie ut for meg. Det må da være klinkende likegyldig hvorvidt man har kun enkeltkanaler eller hele oppsettet på en gitt kabel, sålenge testpersonene er i stand til å identifisere eller favorisere kabel A foran kabel B eller påvise forskjeller i det hele tatt (hvis man f.eks unnlater å fortelle om at ting er byttet om)?

Om det er bredde, høyde, åpenhet, fylde, bestemor Duck eller hva som helst vi prater om bryr meg overhodet ikke, så lenge vi ender opp med en person som korrekt kan identifisere ved å si "denne syntes jeg låt bedre enn den forrige" e.l.

Selvsagt gitt at man bytter tilstrekkelig mange ganger til å ende opp med et statistisk anvendbart datamateriale (dvs kablene skal ikke stå konstant tilkoblet en gitt kanal, i såfall er jeg enig i at det er meningsløst).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er f*en meg ikke riktig god, du!
    Haha.. Det er faktisk det han er.. Hvis dere skal ha noen form for utbytte av en slik test, må dere enten kjøre kabelbytte i venstre, så høyre, eller kjøre mono.. Så var det nå dette med hjernen og placebo.. Du kan godt kjøre en slik test, men for testens gyldighet kan du fortsatt ikke vite når kabelen er byttet eller ikke. Så lenge du vet hva som er der, vil hjernen overkjører deg uansett hvor mye du ønsker det eller ikke..

Kabeltesting er sykt vanskelig og gjennomføre, men for all del, kjør på.. Det eneste forbeholdet er at resultatet vil som sagt være gyldig for dere alene. Resten av verden kan ikke bruke det til en dritt :???:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Haha.. Det er faktisk det han er.. Hvis dere skal ha noen form for utbytte av en slik test, må dere enten kjøre kabelbytte i venstre, så høyre, eller kjøre mono.. Så var det nå dette med hjernen og placebo.. Du kan godt kjøre en slik test, men for testens gyldighet kan du fortsatt ikke vite når kabelen er byttet eller ikke. Så lenge du vet hva som er der, vil hjernen overkjører deg uansett hvor mye du ønsker det eller ikke..

Kabeltesting er sykt vanskelig og gjennomføre, men for all del, kjør på.. Det eneste forbeholdet er at resultatet vil som sagt være gyldig for dere alene. Resten av verden kan ikke bruke det til en dritt :???:
    Og DU har åpenbart ikke fulgt med i timen?

Det er jo AKKURAT slik du skisserer vi har tenkt til å legge opp testen.

Hva er problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og DU har åpenbart ikke fulgt med i timen?

Det er jo AKKURAT slik du skisserer vi har tenkt til å legge opp testen.

Hva er problemet?
    Problemet er at hvis det skal være en gyldig test, så må det som fahnsen sier, være lagt opp etter veldig strenge retningslinjer. Har lest gjennom en del av denne tråden, og jeg bare påpekte at selv om dere gjør det på den måten. Så vil resultatet fortsatt kun være "gyldig" for de som er der. Hvis ingen kan reprodusere resultatet etter deres oppskrift..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fair enough, skulle bare mangle.
    Men, dersom det kan detekteres forskjeller, og testen viser dette på en god måte - DA må det vel være grunnlag for tvil om utsagnet "det er ikke forskjell på kabler"...?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom en del av denne tråden, og jeg bare påpekte at selv om dere gjør det på den måten. Så vil resultatet fortsatt kun være "gyldig" for de som er der.
    Hvorfor er ikke den gyldig når den gjøres etter alle "kunstensregler"?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvorfor er ikke den gyldig når den gjøres etter alle "kunstensregler"?
    Som jeg skrev over, så er det faktisk påkrevd at andre kan gjennomføre testen etter deres oppskrift, og få de samme resultatene. Det er det i enhver rapport. Hva hjelper det meg hvis dere sier at vi gjennomførte testen og det var forskjell, hvis jeg ikke kan etterprøve det selv?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over, så er det faktisk påkrevd at andre kan gjennomføre testen etter deres oppskrift, og få de samme resultatene. Det er det i enhver rapport. Hva hjelper det meg hvis dere sier at vi gjennomførte testen og det var forskjell, hvis jeg ikke kan etterprøve det selv?
    Her er det noe du må ha misforstått noe så inn i hampen grundig!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noe du må ha misforstått noe så inn i hampen grundig!
    Du får utdype du da.. Om dere bare skal ha resultatene for dere selv, så er det helt greit for min del. Men hvis meningen var å dele det med omverden, så må folk få vite hva dere gjorde! eller er jeg fortsatt ute å sykler?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom deg av sykkelen - og les tråden litt bedre! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, men hvem sier at dem ikke skal dokumentere slik at testen ikke kan reproduseres av andre? Det er mulig jeg missforsto Roko tidligere, slik jeg forsto han så skal testen dokumenteres, så gjenstår det å så hvor godt dette gjøres. Sett fra en skeptikeres side så vil man antagelivis aldri bli fornøyd av prinsipp, men som Roko sier så vil det gi grunn for å tvile på utsagnet at "det ikke er forskjell". Så er det opp til en hver mann å kjøre en tilsvarende "legetim-test" med et ønske om å finne ut om dette er korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, men hvem sier at dem ikke skal dokumentere slik at testen ikke kan reproduseres av andre? Det er mulig jeg missforsto Roko tidligere, slik jeg forsto han så skulle testen dokumenteres, så gjenstår det å så hvor godt dette gjøres. Sett fra en skeptikeres side så vil man antagelivis aldri bli fornøyd av prinsipp, men som Roko sier så vil det gi grunn for å tvile på utsagnet at "det ikke er forskjell". Så er det opp til en hver mann å kjøre en tilsvarende "legetim-test" med et ønske om å finne ut om dette er korrekt.
    Har ikke betvilt noe jeg, bare påpekt. Men med fullstendig frontalangrep fra Roko, så begynner jeg selv å lure på hva dealen er. Poenget mitt var bare å påpeke hvor viktig dokumenteringen er, og for all del etter "forskriftene". Er jo liltt leit å gjennomføre en gedigen test, bare for å finne ut at testen blir ugyldig grunnet manglende dokumentasjon, eller "feil" i testen. Med feil mener jeg måter lytterne enklere kan vite når det er byttet kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perbl
    Det må da være klinkende likegyldig hvorvidt man har kun enkeltkanaler eller hele oppsettet på en gitt kabel, sålenge testpersonene er i stand til å identifisere eller favorisere kabel A foran kabel B eller påvise forskjeller i det hele tatt (hvis man f.eks unnlater å fortelle om at ting er byttet om)?
    Lydeksemplene må være 100% identiske, og høres skiftevis uten pause, for at man skal kunne sammenligne. Dette er absolutt grunnleggende.

Helt enig, men hvem sier at dem ikke skal dokumentere slik at testen ikke kan reproduseres av andre?
    Slik testingen beskrives, er det så mange ukontrollerte forhold med i bildet, at det ikke er mulig å reprodusere dem...

Men, dersom det kan detekteres forskjeller, og testen viser dette på en god måte - DA må det vel være grunnlag for tvil om utsagnet "det er ikke forskjell på kabler"...?
    Bare dersom forskjellene er de samme, også når forsøket gjentas av andre -- selv om de er skeptiske i utgangspunktet.

Som nevnt veldig mange ganger før: I de mange testene som er gjennomført under kontrollerte forhold, er det ikke funnet forskjeller av den typen dere snakker om. De forskjellene dere hører, kan forklares ut fra andre forhold enn ulikheter i kablene.

Det er ikke nok å vise én gang at noe kanskje er tilfelle. Man må ha sterke nok bevis til å danke ut de mange bevisene som finnes på det motsatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men med fullstendig frontalangrep fra Roko, så begynner jeg selv å lure på hva dealen er.
    Vet ikke helt jeg, jeg føler litt som Roko at det er mulignes noe du ikke har fått med deg eller noe som ikke har kommet helt klart frem. For det oppleves som kritikk fra din side og ikke som innspill eller spørsmål om hvordan testen skal utføres, men dog er jeg helt enig at det er flott med debatt/innspill på hvordan den bør utføres

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nok å vise én gang at noe kanskje er tilfelle. Man må ha sterke nok bevis til å danke ut de mange bevisene som finnes på det motsatte.
    Jeg glemte å legge til:

Og dere må ha en troverdig forklaring på hvorfor dere hører ting som ikke kan registreres av måleinstrumenter som er mer følsomme enn et menneskeøre.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fair enough, skulle bare mangle.
    Her er jeg faktisjk helt enig med deg RoKo.

Kravet til blind og dobbelt blind testing for å finne ut om det er hørbare forskjeller, trenger vel ikke at begge kanaler hele tiden kjører med samme type A og B kabler.

Det som vel er vesentlig er bare de som tester ikke kan vite hvilke X og XX kabler som brukes på andre måter enn via hørsel. Kan den som lytter høre forskjeller og angi riktig Xkabel når man kjører AA BB AB BA AX BX XX osv, har man jo dettektert at det er hørbare forskjeller.

Side 59 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •