Den store kabel-bløffen - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Hvem er det som mener det er fy, fy å teste ut ting? folk får gjerne gjøre sånn for min del, men det er vel lov å gi noen råd i form av peke på noen fallgruber? Og også poengtere at testen ikke nødvendigvis sier så mye for debattens del?
    Jeg tenke ikke på deg, og er helt enig ditt råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hmmm... Det er gammel vitenskap å påvise et fenomen. Ser ingen grunn til å mase om ny vitenskap for å forklare fenomer som ikke lar seg påvise.
    Helt enig men ser heller ingen grunn til å mase om at det ikke skal forskes videre hvis noe ønsker å gjøre det, og spesielt for så å henvise til den forskning som allerede er gjort. Heldigvis er ikke forskere av slik karakter, for da hadde vel dem gått arbeidsledig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes nok ikke noen forskere som selv sørger for at de blir overflødige...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Helt enig men ser heller ingen grunn til å mase om at det ikke skal forskes videre hvis noe ønsker å gjøre det, og spesielt for så å henvise til den forskning som allerede er gjort. Heldigvis er ikke forskere av slik karakter, for da hadde vel dem gått arbeidsledig.
    Forskere som bruker metoder som gir målbare resultater har min stemme! :-) Trampeklapp herfra!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det finnes nok ikke noen forskere som selv sørger for at de blir overflødige...
    Jeg har heldigvis litt mer tillitt til folk enn som så. Når en dør er lukket så åpner det seg en ny, og forskere er glad i all kreditt som tilfaller dem når de løser ett mysterium. Ofte er de også avhengig av resultater for å få nødvendig finansiering.

Litt usikker på om noen har økonomiske interesser i å finne ut dette med høyttalerkabler, men det er kanskje også svaret på hvorfor debatten har gått i 40 år. :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heldigvis litt mer tillitt til folk enn som så. Når en dør er lukket så åpner det seg en ny, og forskere er glad i all kreditt som tilfaller dem når de løser ett mysterium. Ofte er de også avhengig av resultater for å få nødvendig finansiering.
    Jaaaa..., var det ikke en sak her for et par år siden der en forsker hadde "tuklet" litt vel mye med forskningsmaterialet...? ;-)

Kreativitet og fri fantasi synes å være en slager.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om noen har økonomiske interesser i å finne ut dette med høyttalerkabler, men det er kanskje også svaret på hvorfor debatten har gått i 40 år.
    Når det gjelder kabelteknologi, er det jo enorme fortjenester på dette området, og store industrikonserner som har dette som satsningsområde.

Jeg er temmelig sikker på, at om det hadde vært noe revolusjonerende nytt å finne ut, ville det neppe stått på pengene.

At sensasjonene kommer fra selskapenes markedsføringsavdelinger, og ikke fra utviklingsavdelingene, sier vel sitt.

Når det gjelder studier av hørsel, såvel som av menneskelig oppfatning av sanseinntrykk, er dette godt dekket av akademisk forskning. Det er nok litt i overkant naivt å tro at en gjeng amatører skal kunne bidra med noe nytt her...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men for å komme med et lite innspill til forsvar for "kabelnissene" og påstander om dårlig hørsel. Det er ikke bare god/dårlig hørsel som avgjør hvorvidt man er i stand til å høre forskjeller. Å analysere lydbildet krever ikke nødvendigvis superhørsel, men like viktig er det med trening og erfaring. Man skal vite hva man skal lytte etter og man må ikke minst kjenne det spesifikke musikkstykket godt. Det er snakk om ørsmå forskjeller, hvordan en cymbal klinger ut, mikrodetaljene som avslører tresorten i flisen i munnstykket på klarinetten, etc. En person med trening vil høre forskjeller som en annen ikke hører, rett og slett fordi han/hun har utviklet erfaring. Det blir som vinsmakere eller kokker, hvem som helst kan smake forskjell på rødvin og hvitvin, men det er kjennerne som klarer å kjenner igjen nyansene som avslører om druene kommer fra Frankrike eller Chile, selv om det er samme druesort.
    God analogi. Og igjen, det er for meg likegyldig om jeg har dårlig hørsel eller ei, jeg vil at de som påstår de har god hørsel skal komme og teste, og jeg skal personlig spandere en runde på byen når de klarer det. Men da skal det foregå etter testmetodikk som vi vet fjerner irrelevante faktorer.

En viktig distinksjon i forhold til kabeltesting, er at det innen vinsmaking eksisterer svært mange konkurranser der man kan se hvordan folk er i stand til å kjenne igjen vin når selve konkurransen gjennomføres dobbeltblindt. Innen kabeltesting finnes det ikke EN eneste dokumentert test som holder kvalitet annet enn subjektiv synsing fra folk som godt vet både pris og utseende på kabelen sin.

En annen forskjell, er at vi lett kan forklare hvorfor en gitt vin smaker annerledes, gjennom alt fra druesort, hvordan den er tilberedt, terroir(denne er det litt delte meninger om) m.m. Mange kabelmennesker prøver å forklare hvorfor gitte kabler låter på et gitt vis med begrepsapparat og forklaringsmodeller som professorer i elektronikk vil ha problemer med å forstå eller kjenne igjen fra fagfeltet sitt.

Når Henrik Fexeus klarer å få folk til å bli småkvalme av et gitt glass brus, mens de synes det andre glasset smaker veldig godt, kun ved å variere utformingen på etiketten på flaska han serverer den eksakt samme brusen fra, sier det litt om hvordan vi lar oss påvirke. Er det virkelig noen grunn til at hørselen skal være så mye mer nøyaktig enn de øvrige sansene våre?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    og du bekrefter at du langt mindre kan enn Brynjulf Blix. gå i båden for noen frekkheter det tillates her.
    Er det ansett for den ultimate fornærmelse når man snakker nedlatende om andres hørsel her på forumet? Jeg kan ikke si jeg følte meg så fornærmet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har testet metodikken :-D .... iallefall en light verson!

Jeg ser det merkelig at enkelte av skeptikerene skriker etter bevis, og så fort man snakker om forske, teste ut og prøve å finne svar på hvordan ting er som dem er så er det plutselig fy fy... det tvilholdes på den vitenskapen vi har i dag, og nye metoder og ny vitenskap er ikke velkommen.
    Har du kommet fram til resultater, og har en metodikk som er dobbeltblindet, så ta kontakt med James Randi? Får sikkert mye bra stæsj for pengene...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perbl
    Er det ansett for den ultimate fornærmelse når man snakker nedlatende om andres hørsel her på forumet? Jeg kan ikke si jeg følte meg så fornærmet
    Det har ingen ting med det å gjøre at vi er hårsåre, det er bare at man blir bare så forbanna drittlei av å høre det samme oppgulpet hele tiden. "Er du ikke enig med meg er det noe feil med deg!"

Folk på forum som dette over hele verden har prøvd det Roko og de andre prøver på nå og jeg ønsker dem all lykke, hadde vært utrolig rått om noen fra avforum hadde greid å bevise dette for hele verden. Men for at de skal overbevise noen, så må det stilles ganske strenge krav til metode og dokumentasjon. Jeg tror dessverre testen vil ha en del åpenbare feil som gjør resultatene irrelevante og det er jo synd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Folk på forum som dette over hele verden har prøvd det Roko og de andre prøver på nå og jeg ønsker dem all lykke, hadde vært utrolig rått om noen fra avforum hadde greid å bevise dette for hele verden.
    Intressant hvis andre har gjort dokumenterte tester med denne metodikken, har du noen linker?? For meg og ganske mange andre så er metoden ukjent, så det hadde vært intressant om du hadde noe å vise til.

For meg er Flageborgs uttalelser ren provokasjon, og det er målet hans å skape blest, noen han klarer fint Altså det er ingenting å bry seg om, det er han som må bevise, og ikke før testen gir positive resultater så har han en viss sannhet i sin skildring. Selv tolker jeg uttalelsen hans slik at når man har bevist for seg selv at man ikke hører forskjell så betyr ikke det at man har bevist at andre ikke hører forskjell. Han pakket det bare ikke så pent inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskere som bruker metoder som gir målbare resultater har min stemme! :-) Trampeklapp herfra!
    Joda, men da må man forske, disse målbare resultatene kommer ikke av seg selv

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har ingen linker til noen som har brukt akkurat deres metode, jeg tenkte mer å bevise hørbare forskjeller på kabler generelt. Ser at jeg ordla meg litt misvisende.

Om Flageborg har du selvfølgelig rett, men jeg syntes fortsatt det blir for dumt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perbl
    Har du kommet fram til resultater, og har en metodikk som er dobbeltblindet, så ta kontakt med James Randi? Får sikkert mye bra stæsj for pengene...
    Jeg har ikke kommet frem til noen ting jeg, og mest sansynlig ville ikke James Randi godttatt betingelsene i testen i fare for å tape pengene sine?? Betingelsene hans er vel en tradisjonel ABX-test.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke før testen gir positive resultater så har han en viss sannhet i sin skildring. Selv tolker jeg uttalelsen hans slik at når man har bevist for seg selv at man ikke hører forskjell så betyr ikke det at man har bevist at andre ikke hører forskjell.
    Det er jo nettopp her poenget ligger:

Tester vil gi positive resultater, dersom de overlater så mye til lytterens eller lyttergruppens synsing.

Dermed vil de heller ikke bevise noe som helst -- bare styrke troen for de som allerede tror.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Tester vil gi positive resultater, dersom de overlater så mye til lytterens eller lyttergruppens synsing.
    Åh?... hvis den gjøres blindt og uten noen kommunikasjon mellom deltagerene?

I så fall hvis svaret er ja så bør du komme med innspill på hvor fallgropen er, slik at man eventuelt kan rette opp dette før testen utføres?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I så fall hvis svaret er ja så bør du komme med innspill på hvor fallgropen er, slik at man eventuelt kan rette opp dette før testen utføres?
    Fahnsen kan sikkert svare selv, men det er vel ikke så veldig vanskelig å få oversikt over hvordan man må teste. Om det er kabel bytte bare på den ene kanalen, og ikke begge, burde ikke bety noe for å detektere virkelige forskjeller med slik ABX og dobblt blind test.

ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

Blind experiment - Wikipedia, the free encyclopedia

Dette er ganske grunnleggende for å eliminere ytre påvirkning av testeren, og for å få resultater som med en viss % vitenskapelig sikkerehet for slike sanselige fenomen.

Edit: (At f.eks Flageborg og RoKo har en litt høy Bias rundt resultatene av kabel testing og dermed burde la andre gullører ta over slik testing er vel denne tråden et ganske godt eksempel på også...)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et troverdig resultat:

Uten kommunikasjon deltagerne imellom, uten kommunikasjon mellom deltagere og de som utfører testen (switcher). Kommunikasjon betyr da også synskontakt.

Uten kjennskap til hva som er hva av de enkelte eksemplene (kablene), hverken for lytterne eller (ideelt sett) de som switcher.

Uten pause mellom eksemplene.

Og det helt selvfølgelige: Lydeksemplene må naturligvis være samme musikk i samme utgave fra samme kilde...

Lange nok serier (mange nok skifter) til at tilfeldigheter (gjetting) kan utelukkes.

For bevisverdi i vitenskapelig betydning:

En anerkjent testprosedyre må følges til punkt og prikke. Forsøket må kunne gjøres om igjen i nøyaktig samme form av andre. Testen må dokumenteres etter visse forskrifter.

Sammenligning av ulike kabler ved å koble dem opp samtidig til høyre og venstre kanal, som noen har nevnt her, er absurd. Signalet er ikke identisk i de to kanalene, og kan dermed ikke sammenlignes -- med mindre det er i mono. Om man, slik mange kabeltroende gjør, mener at perspektiv og romfølelse er noe av det det som påvirkes av kabler, vil en slik "test" bli dobbelt absurd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Sammenligning av ulike kabler ved å koble dem opp samtidig til høyre og venstre kanal, som noen har nevnt her, er absurd. Signalet er ikke identisk i de to kanalene, og kan dermed ikke sammenlignes -- med mindre det er i mono. Om man, slik mange kabeltroende gjør, mener at perspektiv og romfølelse er noe av det det som påvirkes av kabler, vil en slik "test" bli dobbelt absurd.
    Jasså?
    Da er jo det helt meningsløst å foreta denne testen slik vi mener den bør/kan kjøres, for dette er NETTOPP hva vi mener skjer.

Det spiller heller ingen rolle om "signalet ikke er identisk" - forskjellene mellom to like - og to ulike - kabler oppleves likevel veldig greit under testen. Og man bytter også om på kanalene, med det resultat at forskjellen oppleves på den andre siden.

Side 58 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •