Den store kabel-bløffen - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1760
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Vel, det var jo interessant...
    Andre ganger argumenteres det av kabel entusiastene at man må opp på en viss høy standard av hifi elekronikk og komponenter (og nermest ha gullhørsel for å få frem og detektere disse forskjellene i en kabel.
    Akkurat dette har jeg påpekt tidligere - altså at man gjerne må opp på et visst nivå på utstyrets evne til å gjengi mikrodetaljer og generell lydkvalitet.

Dette har dog LITE (eller intet) med utstyrets prisnivå å gjøre.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du bekrefter bare det faktum at det er mange som har vesentlig bedre hørsel enn deg.
    og du bekrefter at du langt mindre kan enn Brynjulf Blix. gå i båden for noen frekkheter det tillates her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perbl
    Ideen er ikke dum, men selve testen blir verdiløs hvis ikke resten gjennomføres i henhold til de erfaringer moderne testmetodikker har lært oss om hvor lettpåvirkelige vi er.

Så om dette kombineres med dobbelt blinding, er jeg gjerne interessert i å se mer på dette.
    For å ikke gjenta hele debatten på nytt så er det du er inne på her en selvfølge, det som er nevnt tidligere er at testen skal kjøres blindt og ytre påvirkninger skal fjernes så godt som mulig.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    og du bekrefter at du langt mindre kan enn Brynjulf Blix. gå i båden for noen frekkheter det tillates her.
    +1

Pleide å se opp til Flageborg, helt til jeg innså at han var av typen som tror sine egne syn er absolutte sannheter. Det gjelder stort sett i alle hans poster i det siste....

Jeg er 20 år, har testet hørselen min ved flere anledninger og vet at jeg har ingen defekter ved hørselen min og jeg har heller aldri kunnet skille en kabel fra en annen.
    Av åpenbare årsaker har jeg med stor sannsynlighet bedre hørsel enn det enn Flageborg har, som er en del eldre enn meg. Jeg kaster selvfølgelig ikke ut idiotiske ting som dette uten videre, men når han får hoide på sånn får han tåle at noen svarer.

Jeg har som mange her opplevd tilfeller hvor jeg mente jeg hørte forskjeller. Men i motsetning til mange andre har jeg fulgt opp dette, med å bytte kabler både blindt og med viten og funnet ut at forskjellene ligger andre steder enn i kablene.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva folk som Flageborg tenker, når tidligere kabeltroende opplyser at de i blindtester hadde en klar formening om hva de hørte på. De var ikke forvirret eller slet med å huske, men de leverte allikevel et 0 resultat. Skal vi tro at dere er så arrogante at dere ut fra det konkluderer med at personen har dårlig hørsel? Eller har dere et ordentlig svar på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner nå at nisseleiren er splittet. RoKo og co mener deres spesielle testmetodikk må til for å avsløre de mikroskopiske forskjellene på kabler. I den andre enden sitter resten av nissene og lirer av seg adjektiver på rams når de skal fortelle om en kabel de nettopp har kobla opp i heimen. Det er bløtt, tørt, skarpt, mørkt, luftig, innesluttet, rett fram, tilbakelent, stramt og rosa fløyel osv.... Hvor lang tid går det mellom kabelbyttene der tro? Sikkert folk med god hukommelse detta...

Sitter da tilhengerne av RoKo og co sin metode og ler av de andre nissene som trur det er SÅ lett å høre forskjell på kabler? Bare lurer...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes bare én nisse - kan dere ikke finne et annet ord?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er forskjell mellom hyssingkabler og noen kvalitetskabler er det værtfall ingen tvil om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øøy, hvordan fikk du tak i bilde av kona mi

Men for å komme med et lite innspill til forsvar for "kabelnissene" og påstander om dårlig hørsel. Det er ikke bare god/dårlig hørsel som avgjør hvorvidt man er i stand til å høre forskjeller. Å analysere lydbildet krever ikke nødvendigvis superhørsel, men like viktig er det med trening og erfaring. Man skal vite hva man skal lytte etter og man må ikke minst kjenne det spesifikke musikkstykket godt. Det er snakk om ørsmå forskjeller, hvordan en cymbal klinger ut, mikrodetaljene som avslører tresorten i flisen i munnstykket på klarinetten, etc. En person med trening vil høre forskjeller som en annen ikke hører, rett og slett fordi han/hun har utviklet erfaring. Det blir som vinsmakere eller kokker, hvem som helst kan smake forskjell på rødvin og hvitvin, men det er kjennerne som klarer å kjenner igjen nyansene som avslører om druene kommer fra Frankrike eller Chile, selv om det er samme druesort.

Just for the record: jeg er selv såkalt kabelskeptiker men er allikevel åpen for at det finnes folk med mer utviklede sanser, men det finnes tydeligvis også de som opphøyer sine meninger til absolutt sannhet... Om disse nødvendigvis er en og samme person skal jeg ikke ha ment noe om.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Neste jul skal vi definitivt leie inn profesjonell nisse! 8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Her mangler skjegget, og personen er derfor lett å kjenne igjen....
    MEN HVEM POKKER BRYR SEG OM DET...!!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men for å komme med et lite innspill til forsvar for "kabelnissene" og påstander om dårlig hørsel. Det er ikke bare god/dårlig hørsel som avgjør hvorvidt man er i stand til å høre forskjeller. Å analysere lydbildet krever ikke nødvendigvis superhørsel, men like viktig er det med trening og erfaring. Man skal vite hva man skal lytte etter og man må ikke minst kjenne det spesifikke musikkstykket godt. Det er snakk om ørsmå forskjeller, hvordan en cymbal klinger ut, mikrodetaljene som avslører tresorten i flisen i munnstykket på klarinetten, etc. En person med trening vil høre forskjeller som en annen ikke hører, rett og slett fordi han/hun har utviklet erfaring. Det blir som vinsmakere eller kokker, hvem som helst kan smake forskjell på rødvin og hvitvin, men det er kjennerne som klarer å kjenner igjen nyansene som avslører om druene kommer fra Frankrike eller Chile, selv om det er samme druesort.

Just for the record: jeg er selv såkalt kabelskeptiker men er allikevel åpen for at det finnes folk med mer utviklede sanser, men det finnes tydeligvis også de som opphøyer sine meninger til absolutt sannhet... Om disse nødvendigvis er en og samme person skal jeg ikke ha ment noe om.
    Og fortsatt har vi ikke sett ett innlegg fra noen som SELV i det hele tatt har giddet å teste ut metodikken...

Når enkelte er langt mer opptatt av å kverulere, og tviholde på uttalte "sannheter" - da er det jammen ikke rart at diskusjonen blir stående på stedet hvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Og fortsatt har vi ikke sett ett innlegg fra noen som SELV i det hele tatt har giddet å teste ut metodikken...
    Det er ikke motpartens skyld om du ikke gidder å forsøke å forstå hva de vet og hva de mener.

Les gjennom de kabelskeptiske innleggene i tråden, og sett deg inn i faglitteratur om det er noen av argumentene du ikke skjønner.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOOOHOOOHOOO!

Virkelig en kar med solid utforskertrang! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOOOHOOOHOOO!
    Vet ikke helt hvorfor jeg fortsetter på dette barnslige planet -- men:

Om du hadde giddet å lese hva jeg skrev, ville du vite at jeg nettopp er en type som tester ut, undersøker og lærer mer om ting som interesserer meg -- og som har gjort det i mange, mange år.

Det betyr imidlertid ikke at jeg forkaster grunnleggende kunnskap om metode, eller lar meg lede inn i de mest opplagte blindgatene. Nettopp som "nysgjerrigper" på høyt nivå vet jeg at det du driver med ikke er noe nytt, men gamle, velkjente bommerter som folk med kunnskap har lært av og ikke gidder å gjenta.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du bekrefter bare det faktum at det er mange som har vesentlig bedre hørsel enn deg.
    Ditt eneste argument er at alle som ikke hører forskjell har dårlig hørsel. Det er jo noe som vanskelig kan argumenteres mot. Og det er det typiske argumentet til alle nissene. "Vi har gullører så vi hører forskjell, dere hører dårlig, så hold kjeft."

Dere hører faktisk så bra at det er umulig å måle det dere hører. Jeg vil vel heller si at dere har veldig god fantasi, og at dere har latt dere påvirke til å tro at dere hører forskjell. Dere trenger ikke å være flaue over å tro på noe som faktisk ikke er virkelig der. Det har mennesker gjordt i alle tider. Det går til og med programmer på tv-norge om slike temaer. Men om du tror du hører forskjell så kan det kanskje være greit å argumentere på en litt bedre måte enn at alle de som ikke hører det har dårlig hørsel. For det kan faktisk hende at om dere hadde tatt en hørselstest så hadde du kanskje funnet ut at de hørte vel så bra som deg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOOOHOOOHOOO!

Virkelig en kar med solid utforskertrang! 8)
    Jeg vet av andres erfaring at det er dumt å pisse i motvind. Føler ikke at jeg behøver å gjøre det selv før jeg uttaler meg om hvor lurt det er.

Mange har prøvd å lytte etter forskjeller på høyttalerkabler før meg, og den etterettelige informasjonen som står igjen etter dem viser at de ikke hørte forskjeller.

Utforskertrang kan være så mangt, og selv mener jeg å ha funnet mye fornuft i andres prøving og feiling. Har jeg anledning en gang så ser jeg ikke bort i fra at jeg blindtester kabler, men jeg føler liksom det blir bortkastet tid all den tid ingen har fått noe ut av det før meg. Synes det er de som slenger ut de drøyeste påstandene som har noe å bevise.

En positiv test vil bevise at det er forskjeller, mens en negativ test ikke beviser noen ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har testet metodikken :-D .... iallefall en light verson!

Jeg ser det merkelig at enkelte av skeptikerene skriker etter bevis, og så fort man snakker om forske, teste ut og prøve å finne svar på hvordan ting er som dem er så er det plutselig fy fy... det tvilholdes på den vitenskapen vi har i dag, og nye metoder og ny vitenskap er ikke velkommen.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Jeg ser det merkelig at enkelte av skeptikerene skriker etter bevis, og så fort man snakker om forske, teste ut og prøve å finne svar på hvordan ting er som dem er så er det plutselig fy fy... det tvilholdes på den vitenskapen vi har i dag, og nye metoder og ny vitenskap er ikke velkommen.
    Hvem er det som mener det er fy, fy å teste ut ting? folk får gjerne gjøre sånn for min del, men det er vel lov å gi noen råd i form av peke på noen fallgruber? Og også poengtere at testen ikke nødvendigvis sier så mye for debattens del?

AtW

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Hmmm... Det er gammel vitenskap å påvise et fenomen. Ser ingen grunn til å mase om ny vitenskap for å forklare fenomer som ikke lar seg påvise.

Side 57 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •