Den store kabel-bløffen - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1760
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

1. For det andre forutsetter du at ulike kabler formidler høye frekvenser ulikt.

2. Dette finnes det ikke fysiske bevis for.
    1. Nei, alle med normal hørsel bekrefter sådanne forskjeller

2. Du er herved invitert til å bli "bevismateriale", men det er ikke sikkert du tror det - selv om du hører det .......eller det er ikke sikkert du har bra nok hørsel til å være et "levende" bevis på opplevelsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det som forundrer meg stort, er at du/dere selv ikke opplever slike endringer.
    Vi gjør det nemlig støtt og stadig, og DET på tvers av anlegg og hvor i landet det forsøkes.
    Det er jo nettopp det jeg har forsøkt å forklare i X antall innlegg... Det er nemlig ikke vanskelig å forstå, om man setter seg litt inn i menneskelig persepsjon.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Nei, alle med normal hørsel bekrefter sådanne forskjeller

2. Du er herved invitert til å bli "bevismateriale", men det er ikke sikkert du tror det - selv om du hører det .......eller det er ikke sikkert du har bra nok hørsel til å være et "levende" bevis på opplevelsen
    Isåfall burde det være ganske lett å finne ordentlige blindtester som viser forskjeller, det har jeg hittill ikke sett. Har du sett det? (og jeg tenker ikke på hjemmemekk "blindtester", det er ikke helt trivielt å sette opp slike forsøk).

AtW

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor

1. Isåfall burde det være ganske lett å finne ordentlige blindtester som viser forskjeller,

2. det har jeg hittill ikke sett.
    1. Hvis du ikke evner å høre forskjell på kabler, så kan du legge litt penger i valg farve/tykkelse som matcher anlegget ditt.

2. De aller fleste har en synshemming, det er lite sannsynlig at ikke det samme fenomenet gjør seg gjeldende vedrørende hørsel

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall burde det være ganske lett å finne ordentlige blindtester som viser forskjeller, det har jeg hittill ikke sett. Har du sett det? (og jeg tenker ikke på hjemmemekk "blindtester", det er ikke helt trivielt å sette opp slike forsøk).

AtW
    Hihih... nå avslører du vel at du ikke helt har fulgt debatten her, Roko/Flageborge har organsiert tester over lengere tid som ikke helt er hjemmemekk. Dog så er det først nå dem setter i gang med å "dokumenterte" testene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hihih... nå avslører du vel at du ikke helt har fulgt debatten her, Roko/Flageborge har organsiert tester over lengere tid som ikke helt er hjemmemekk. Dog så er det først nå dem setter i gang med å "dokumenterte" testene.
    Slik testene er beskrevet, er det nettopp den typen seanser som vil bekrefte deltagernes fordommer; ikke resultere i kunnskap.

I slike sammenhenger vil en tviler i selskapet bare få de troende til å pukke enda mer på sitt -- foruten, som vi har sett så mange eksempler på, stemple tvileren som hørselshemmet...

Hvorfor kan ikke de kabeltroende stille opp på tester som holder minstemål for metodikk?

(Igjen: Les litteratur om "parapsykologisk forskning", så kjenner dere igjen både problemstillinger og argumenter.)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvis du ikke evner å høre forskjell på kabler, så kan du legge litt penger i valg farve/tykkelse som matcher anlegget ditt.

2. De aller fleste har en synshemming, det er lite sannsynlig at ikke det samme fenomenet gjør seg gjeldende vedrørende hørsel
    Hva jeg evner er jo en ting, men det er jo tydligvis ikke særlig vanlig å evne å høre disse forskjellene heller, fordi hver eneste gang man faktisk har en ordentlig blindtest (de jeg har sett), så forsvinner forskjellene om kabelene ikkee r helt ekstremt deignet. Er det ikke James Randi som tilbø en miilion dollar til de som klarte å høre forskjell, hvorfor tok ingen imot om det er så lett?

Det finnes folk med hørselshemming ja, og hva så? Jeg har vel adlri forfektet at det ikke finnes. Videre er folk med hørselhemming dårligere til å høre forskjeller i signaler på en konsitent måte, men hvordan er dette relevant for temaet?

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i den grad du kan kalle det en avsløring, det er forsåvidt bare å spørre, det stemmer at jeg ikke har lest alle de 1000+ postene.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik testene er beskrevet, er det nettopp den typen seanser som vil bekrefte deltagernes fordommer; ikke resultere i kunnskap.
    Åh... på lik linje som enkelte kabel-entusiastene "overser" kunnskapen vi har idag så overser du kunnskapen vi eventuelt får hvis det identifisere forskjeller med denne metoden...

Hvorfor kan ikke de kabeltroende stille opp på tester som holder minstemål for metodikk?
    Hva er minstemål? Og hvorfor kan vi ikke utvikle oss videre på testmetodikk? Det er nettopp slik tankegang som du beskriver over som er ukritisk og begrensene i forhold til kunnskap og utvikling.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hersketeknikk 101:

det er temaer som denne tråden med innspill fra lydmystikerene, som gir hifi-entusiaster et patetisk rykte hos den profesjonelle lydverdenen(studio, tv/radio, live).

før for eksempel livelydfolka blir rakka ned på som tinitusbefengte og tonedøve amatører, anbefaler jeg alle å ta en tur til Meyer Sound Laboratories Inc. 2010 for å ha en referanse på hvordan det jobbes/tenkes der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i den grad du kan kalle det en avsløring, det er forsåvidt bare å spørre, det stemmer at jeg ikke har lest alle de 1000+ postene.
    Ja, med fare for å høres litt frekk, noe som jeg ikke har til hensikt til, så spørs det da egentlig hva du har å bidra med. Hvis du har fulgt debattene eller lest dem "siste" sidene i denne tråden så hadde du kansje vært oppdatert ;-). Det er hyggelig med ny deltagere, men det er ikke alltid like hyggelig å begynne debatten fra begynnelsen av igjen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for at det er sagt før må jeg si at jeg ser flere eksempler på at vi begynner om igjen og om igjen på debatten i denne tråden i likhet med alle andre tråder om temaet. :-)

Hadde vært artig om vi kunne være enige om å være uenige, men så dukker det opp en post hvor en eller annen anbefaler å bruke 10% av investeringene sine på kabler (eller noe annet), og så er det i gang igjen.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med fare for å høres litt frekk, noe som jeg ikke har til hensikt til, så spørs det da egentlig hva du har å bidra med. Hvis du har fulgt debattene eller lest dem "siste" sidene i denne tråden så hadde du kansje vært oppdatert ;-). Det er hyggelig med ny deltagere, men det er ikke alltid like hyggelig å begynne debatten fra begynnelsen av igjen.
    Man trenger ikke å ha fulgt denne spesifike debatten fra A til Å for å ha satt seg inn i temaet. For å være helt ærlig, så tror jeg at jeg er godt over snittet oppdatert på denne type problemstillinger. Desverre hjelper det jo ikke så mye alltid, da endel folk tydligvis mener at forskning og vitenskaplighet plutselig er helt verdiløst når det kommer til audio. noe som desverrer belemer bransjen som helhet.

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh... på lik linje som enkelte kabel-entusiastene "overser" kunnskapen vi har idag så overser du kunnskapen vi eventuelt får hvis det identifisere forskjeller med denne metoden...

For en nykommer som ikke har energi til å lese alle postene, kan du si kort om hvilke testmetodikker vi her prater om?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her har du misset poenget fullstendig. Hele agendaen til skeptikere som James Randi er overhodet ikke å se om han sjøl hører forskjellen (han begynner nok å bli gammel og tunghørt uansett). Det interessante er å se om noen i det hele tatt er i stand til å høre forskjellen når alle andre sanseinntrykk enn lyden elemineres.

Jeg har prøvehørt mange kabler, både lampettledning og 20000-klassen, og må innrømme jeg ikke var i stand til å avsløre noen forskjell. Det forhindrer meg ikke i å bøye meg i støvet hvis noen skulle komme inn i stua mi og være i stand til å skille kablene fra hverandre hvis han kunne garantere at den opplevde forskjellen ikke var forårsaket av ting som skjer etter lyden passerer trommehinnene.

Og som man har dokumentert gang på gang i forbindelse med f.eks leting etter vann med pinner, alternativ medisin, testing av nye preparater, den desidert sikreste måten å gjennomføre noe slikt på vil være en dobbelt blindtest.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perbl

Jeg har prøvehørt mange kabler, både lampettledning og 20000-klassen, og må innrømme jeg ikke var i stand til å avsløre noen forskjell.
    Du bekrefter bare det faktum at det er mange som har vesentlig bedre hørsel enn deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bekrefter bare det faktum at det er mange som har vesentlig bedre hørsel enn deg.
    Det er gjerne tillatt å kommentere hovedbudskapet i innlegget mitt også, for jeg har aldri hevdet å ha bra hørsel eller gehør av denne så langt udokumenterte typen.

Inntil dokumentasjon kommer på plass, teller min erfaring med å ikke høre forskjeller akkurat like mye som anekdotiske fortellinger fra folk som vil rettferdiggjøre å bruke mye penger på kablene sine.

Det er ingen tvil om at folk opplever forskjeller, men i likhet med det meste av akupunktur og homøopati skjer nok dette av andre grunner enn det som påstås i reklamen.

Jeg er i motsetning til kabelfans helt åpen for å overbevises, gitt at noen kan gi meg kredibel dokumentasjon som ikke faller gjennom pga faktorer vi allerede vet eksisterer (som f.eks placeboforskjeller som inntreffer etter at lyden har passert den indre øregangen).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre hjelper det jo ikke så mye alltid, da endel folk tydligvis mener at forskning og vitenskaplighet plutselig er helt verdiløst når det kommer til audio. noe som desverrer belemer bransjen som helhet.
    Ja, og desverre så er det en del som synes videre forskning også er helt verdiløst.

Sitat Opprinnelig postet av perbl
    For en nykommer som ikke har energi til å lese alle postene, kan du si kort om hvilke testmetodikker vi her prater om?
    Nå er det ikke jeg som arrangerer disse testmetodene så det er vel noen andre som egentlig kan fordype dette noe bedre, også står det vel ganske mye om dette i dem siste sidene i denne tråden. Men veldig kort fortalt så er vel argumentet for testmetoden at den eliminere mer eller mindre problematikken med hukommelsen. Dette gjøres ved å sammenligne to forskjelllige kabler samtidig, altså en type kabel til den ene høyttaleren og en annen type kabel til den andre høyttaleren. Det ved å "bare" bytte en kabel til den ene høyttaleren så skal angiveligvis lydbilde/signatur endre "retning" (på en skjev måte). Så da gjenstår det å gjøre en legitim test for å bekrefte eller avkrefte at dette lar seg detektere med hørselen.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <Opprinnelig skrevet av Eleanor
    Får samme kabler de samme egenskapene og hørbare effektene i andre forsterker/høytaler lytterom oppsett?

Jepp!
    Vel, det var jo interessant...
    Andre ganger argumenteres det av kabel entusiastene at man må opp på en viss høy standard av hifi elekronikk og komponenter (og nermest ha gullhørsel for å få frem og detektere disse forskjellene i en kabel.

"Jepp!" betyr kanskje også at man får de samme kabel forskjellene med Infinity Kappa9.2 på et kraftverk av en transistor forsterker, som med Music Angel med originale rør i inngnangen KT88 på noen følsomme horn konstruksjoner.
    Litt rart at lasten fra vidt forskejllige høytaler og forsterker prinsipp, ikke skal ha noen innvirkning på dette, det gjør det jo i andre sammenhenger der man bruker kabler.

Det som forundrer meg stort, er at du/dere selv ikke opplever slike endringer.
    Vi gjør det nemlig støtt og stadig, og DET på tvers av anlegg og hvor i landet det forsøkes.
    Vel, det kan vel tolkes både som at dere har rett og at det er lett og høre/gjenskape over alt, men kan vel like gjerne si noe om hvor svakheten i disse testene også kan ligge i de faktorene som flytter rundt og er like fra test til test...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke jeg som arrangerer disse testmetodene så det er vel noen andre som egentlig kan fordype dette noe bedre, også står det vel ganske mye om dette i dem siste sidene i denne tråden. Men veldig kort fortalt så er vel argumentet for testmetoden at den eliminere mer eller mindre problematikken med hukommelsen. Dette gjøres ved å sammenligne to forskjelllige kabler samtidig, altså en type kabel til den ene høyttaleren og en annen type kabel til den andre høyttaleren. Det ved å "bare" bytte en kabel til den ene høyttaleren så skal angiveligvis lydbilde/signatur endre "retning" (på en skjev måte). Så da gjenstår det å gjøre en legitim test for å bekrefte eller avkrefte at dette lar seg detektere med hørselen.
    Ideen er ikke dum, men selve testen blir verdiløs hvis ikke resten gjennomføres i henhold til de erfaringer moderne testmetodikker har lært oss om hvor lettpåvirkelige vi er.

Så om dette kombineres med dobbelt blinding, er jeg gjerne interessert i å se mer på dette.

Og igjen, jeg kan ikke understreke dette nok: Det jeg er interessert i er hvorvidt NOEN hører forskjeller, ikke om JEG er i stand til å gjøre det, for det har jeg personlig erfart at jeg ikke gjør. Men etter å ha satt meg litt inn i hvor lett påvirkelige vi er f.eks gjennom uttesting av medisinske preparater og de assosierte fysiologiske og psykosomatiske reaksjonene vi ser her, krever det en viss kvalitetssikring av metodene vi bruker for å teste oss fram til en slik konklusjon.

Side 56 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •