Den store kabel-bløffen - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 54 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ikke nødvendigvis praktisk interessant (dersom forskjellen mellom to kabler kan detekteres, men bare dersom man lytter til begge samtidig i hver sin kanal så påvirker det ikke mine prioriteringer i anlegget mitt). Et glimrende eksempel er (svært) lang signalkabel med 1-2dB flat demping. Sammenlignet med kort kabel så antar jeg at man i testen din da kan høre en reell forskyvning av stereobildet pga nivåforskjell.
    Du er mulig du er inne på noe her, men hvis det er som vitenskapen sier at det "ikke" er noen forkjell på kabler så skal dette tilfelle ditt ikke eksistere. Altså jeg legger til grunne at det vil brukes høyttalerkabler som er av tilnærmet samme lengde og innen for det som betegnes som vanlig tversnitt. Det beste er selvføgelig om det er samme tversnitt også, men nå finnes det høyttalerkabler i utallig forskjellig varianter(tverrsnitt) og debatten går jo hele tiden på at man bare har et minste tversnitt så er det godt nok.

Jeg har vært med i en slik test og jeg tør ikke si om jeg har blitt påvirket av det ene eller det andre, men jeg ble imponert over det jeg oppfattet som hvilken rettning lydbilde gikk fra den ene til den andre kablen. Altså det jeg mente som en "mørk" kabel trakk lydbilde "ned", "lys" kabel dro lydbilde "opp". Som nevnt så var ikke testen utført korrekt, så jeg kan ha bli påvirket av omstendighetene rundt selv om jeg bevisst prøvde å unngå dette. Så derfor blir det spennende med en ordentlig test, den vil gi svaret på om jeg faktisk hørte det jeg gjorde eller bekrefte svaret om hvor lite som skal til i omstendighetene rundt for å påvirke psyken.

Det er sikkert noen som ikke vil godkjenne en slik test så lenge man eventuelt detekterer forskjellene når kun to forskjellig kabler er tilkoblet, men for meg vil det styrke "troen" på at kansje det er noe i det kabel-entusiastene sier. Hvis man holder seg tilsamme lengde og samme tverrsnitt så vil man kunne avsløre om dem er forkjellig. Jeg tror ikke det skal ha så mye å si, men hvis man avviker noe så vil testen kunne avsløre at det er forkjell på mellom kabler med forkjellig tversnitt/lengde, men den er nødvendigvis ikke hørbar med to like kabler. Altså hvilken konklusjoner vi kan ta i etterkant beror åssen testen er utført.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men det er nok Eias "biologer" som er "kabelnissene" i den sammenhengen. Som "kabelnissene" mener de, at om de selv (med sine metoder) ser noe, eksisterer dette i rent fysisk forstand. De konkluderer før de undersøker, og konsentrerer undersøkelsene om det som bekrefter deres forhåndsinntatte syn -- uten å stille kritiske spørsmål til egen metode.
    Det som var noe av poenget med å dra inn Harald Eia i denne debattene er at det finest flust med forskere som "vi" setter vår tro til uten å stille noen kristiske spørsmål. Dermed finner vi det vi betegner som eksakt vitenskap i dag som foranderlig i "morgen", dermed ser jeg ingen grunn for å ikke skaffe flere beviser og mer kunnskap rundt tema.

Edit: Jeg synes det blir litt skivebom å sammeligne kabel-entusiaster med forskere , men dog ja, dem konkluderer uten å stille spørsmål til egne metoder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det som var noe av poenget med å dra inn Harald Eia i denne debattene er at det finest flust med forskere som "vi" setter vår tro til uten å stille noen kristiske spørsmål.
    Både hva som foregår i en elektrisk kabel, og hva som foregår i luften mellom en høyttaler og et par ører, er veldig mye mindre komplisert, både enn spørsmålet om hva som får mennesker til å bli som de er, og enn de store, kosmologiske systemene som bygges opp og forkastes med jevne mellomrom i teoretisk fysikk.

Hva som foregår psykologisk mellom en lytters ører, for ikke å snakke om hva som foregår psykososialt innenfor en gruppe lyttere, er derimot komplisert nok. Men så lenge man ikke tar dette med i regnestykke, er det grenser for hvor mye man kan forstå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som foregår psykologisk mellom en lytters ører, for ikke å snakke om hva som foregår psykososialt innenfor en gruppe lyttere, er derimot komplisert nok. Men så lenge man ikke tar dette med i regnestykke, er det grenser for hvor mye man kan forstå.
    Ja, du har nok rett i det du skriver. Det er begrensinger på hva man kan forstå, men vil det ikke minke disse begrensingene ved å debattere/opplyse og forsker videre? Jeg er iallefall ganske overbevist om at debatt og forskning øker kunnskapet hos den menige mann. Er det ikke en begrensing i seg selv å hevde kategorisk at det må ingen måte er mulig å detektere forskjell eller at kabler ikke utgjør en forskjell, for deretter å lene seg tilbake å godta dette som et svar? Iallefall lurer jeg på hvor grensen min går på å detektere en differanse.

Som "alle" vet, så ligger meste parten av differansen i det vi "hører" mellom ørene, og det er vel så intressant som den differnasen vi faktisk kan oppfatte og høre. Det vi absolutt ikke hører er ikke intressant, men for øke kunnskapen så bør vi også finne ut når forskjellene utgjør en hørbar differanse. Hvor går "eksakt" dem forskjellig mennesklige begrensingene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har nok rett i det du skriver. Det er begrensinger på hva man kan forstå, men vil det ikke minke disse begrensingene og ved å debattere/opplyse og forsker videre?
    Det kunne sikkert være interessant, både for psykologer, sosialantropologer og folklorister, å studere hva hi-fi-entusiaster mener at de hører, og hvordan de forklarer det. Problemet er bare at disse fagene har begrensede midler, og at pengene fortrinnsvis brukes til studier av forhold som har litt mer allmenn interesse...

Når det gjelder hva som passerer gjennom en kabel og hvordan lydbølgene oppfører seg i rommet, er dette relativt enkel fysikk, med faktorer som er enkle å måle og virkninger som er godt dokumenterte allerede. Selv om det her er pengesterke firmaer som sikkert spytter i til forskning på små detaljer, er det ganske vanskelig å tenke seg at noen skulle finne ut noe revolusjonerende nytt her, etter 100 år med generell lydteknologi og 30 år med kabelhysteri.

Det man måtte finne ut i den siste typen forskning, har uansett svært begrenset betydning for det første området -- siden dette handler om hva folk mener og tror; ikke om hva som "faktisk er".

Det man måtte finne ut i den første typen forskning, har heller ingen bevisverdi i forhold til den andre typen, siden denne siste bare handler om enkle, fysiske fenomener; uavhengig av om eller hvordan det oppfattes av levende mennesker i en gitt situasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne sikkert være interessant, både for psykologer, sosialantropologer og folklorister, å studere hva hi-fi-entusiaster mener at de hører, og hvordan de forklarer det. Problemet er bare at disse fagene har begrensede midler, og at pengene fortrinnsvis brukes til studier av forhold som har litt mer allmenn interesse...
    Jeg synes det Roko og co har drevet med det siste årene er spennende, og ikke minst nå som dem drar strået enda et hakk videre. Riktig nok med et "null" resultat vil det fortelle oss ingenting annet enn det som er sakt tidligere, dem har selvfølgelig(?) ikke budsjett til å gå i dyben, men all honør til dem alikevell. Ellers så er jeg også overbevist på at andre rundt om i verden fra tid til annet forsker litt på tema....

Selv så tror jeg slik forskning kan bidre mer enn bare hva hi-fi entusiaster hører, men også alt fra hvilken grad vi påvirkes av placebo-effekt til hukommelse til inviduell opplevelse osv osv....... dette vil da også kunne styrke din posisjon og svekke disse "uetiske" produsentene og selgerne.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er over 40 år siden menneskeheten tok sine første skritt på månen. her trengs det ikke mer kabelforskning, all relevant fakta er på bordet for lenge siden.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    er over 40 år siden menneskeheten tok sine første skritt på månen. her trengs det ikke mer kabelforskning, all relevant fakta er på bordet for lenge siden.
    Da synes jeg du skal spandere på deg en bussbillett med Konkurrenten til Oslo ved neste testing hos RoKo & co..... kan hende du får en åpenbaring

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan jeg nesten ikke la være å kommentere:

Det du skriver her, er utvilsomt det inntrykket Eia ønsker å gi.

Men det er nok Eias "biologer" som er "kabelnissene" i den sammenhengen. Som "kabelnissene" mener de, at om de selv (med sine metoder) ser noe, eksisterer dette i rent fysisk forstand. De konkluderer før de undersøker, og konsentrerer undersøkelsene om det som bekrefter deres forhåndsinntatte syn -- uten å stille kritiske spørsmål til egen metode.

Mens samfunnsforskerne stiller seg kritisk til metoder, undersøker et fenomen fra mange sider og med ulike innfallsvinkler, og konkluderer med at et fenomen sjelden har én konkret årsak, og at de forventningene og fordommene vi baserer undersøkelsene på, farger resultatet.

PS:
    Det er heller ikke slik, at det er upolitisk biologi mot politiserende samfunnsforkning. De forskerne Eia støtter seg på, har ofte nære bånd til høyreorienterte, politiske miljøer.
    Innspillene som har kommet fra samfunnsforskere _etter_ programmet tyder på at de (som jeg har kunnet lese) er totalt ukritisk, har kun en innfallsvinkel, totalt mangler faglig nysgjerrighet, og i det store og det hele fungerer som politiske propaganda-leverandører til enkelte politiske retninger. Forøvrig virker "metode" som noe helt ukjent.

Og jeg sier ikke dette med glede. Jeg hadde hatt veldig godt av å få avkreftet mine fordommer mot bl.a. kjønnsforskere. I stedet så nører de opp under alle som en.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så tror jeg slik forskning kan bidre mer enn bare hva hi-fi entusiaster hører, men også alt fra hvilken grad vi påvirkes av placebo-effekt til hukommelse til inviduell opplevelse osv osv.
    Dette er forsket på og publisert i seriøse tidsskrifter som gjør fagfelle-vurdering.

Toole har blant annet vist til realistiske eksempler hvor placebo betyr svært mye - til tider mer enn lyden (flåsete gjenfortalt så kan to signifikant forskjellige høyttalere med likt utseende få likere subjektiv score enn to like høyttalere med forskjellig farge).

-k

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspillene som har kommet fra samfunnsforskere _etter_ programmet tyder på at de (som jeg har kunnet lese) er totalt ukritisk, har kun en innfallsvinkel, totalt mangler faglig nysgjerrighet, og i det store og det hele fungerer som politiske propaganda-leverandører til enkelte politiske retninger. Forøvrig virker "metode" som noe helt ukjent.

Og jeg sier ikke dette med glede. Jeg hadde hatt veldig godt av å få avkreftet mine fordommer mot bl.a. kjønnsforskere. I stedet så nører de opp under alle som en.

-k
    Hei Knut!

Jeg er helt enig i din prinsipielle kritikk av ukritiskhet. Selv, som samfunnsforsker over mange år nå, har jeg lært å respektere og ta høyde for et mangfold av perspektiver, hvor jeg setter min lit til en en induktiv og utforskende heller enn deduktiv og deterministisk innfallsvinkel (om det sier deg noe...). Akkurat nå studerer jeg, gjennom en utforskende tilnærming, sikre arbeidspraksiser innen ortopedisk teamarbeid i Bergen, hvor perspektivet har blitt meget vel mottatt av de fleste ortopeder og anestesileger og hvor vi har oppnådd full felttilgang! (dette sier litt, gitt legeprofesjonens naturlige skepsishet til samfunnsforskning!). Men tilbake til poenget, det er synd at du har fått dette bestemte inntrykket av samfunnsforskere generelt, og faren er jo at det kan lede til en stereotypisering basert på et potensielt urepresentativt mindretall (som kanskje også har et utageringsbehov i n'te). Jeg vet ihvertfall, og dette skriver jeg med hånden på hjertet, at mange samfunnsforskere fra UiS hvor jeg jobber er godt reflekterte mennesker som i 99% av tilfellene baserer sin forskning på etablerte modeller og metoder.

ps: innlegget var ment som ettertanke, ikke provokasjon
    mvh, Sindre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    ps: innlegget var ment som ettertanke, ikke provokasjon
    mvh, Sindre
    Jeg synes temaet er interessant, men dersom du, Zatz og Fahnsen er interessert i å diskutere det videre så bør vi kanskje opprette en egen tråd for det i stedetfor å dra denne tråden off topic.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, selv synes jeg det er et friskt og svært interessant innspill i debatten.
    La gå at det er langt på sidelinjen, men så lenge det diskuteres så godt som nå, synes jeg selv at dette godt kan pågå i denne tråden, eller?

Dersom det virkelig utfolder seg, kan jo (i verste fall) en moderator flytte all diskusjonen over til en egen tråd.
    Imidlertid vil vel den separate tråden da (som vanlig) bare fremstå som rimelig uinteressant... :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er forsket på og publisert i seriøse tidsskrifter som gjør fagfelle-vurdering.

Toole har blant annet vist til realistiske eksempler hvor placebo betyr svært mye - til tider mer enn lyden (flåsete gjenfortalt så kan to signifikant forskjellige høyttalere med likt utseende få likere subjektiv score enn to like høyttalere med forskjellig farge).
    Så alt vi har forsket på tidligere er det ikke behov for å forske videre på?

Tja, det er vel den fallgroben vi bør unngå å falle i, altså at vi lener oss tilbake og ikke fortsetter å være nyskjerrig. Selv om en eller en annen "forsker" har publisert en fagvurdering av en sak så betyr ikke det han/vi kan alt om tema, det har vi jo sett mange eksempler på. Hvis det er slik at feks "Roko" finner ut med en ny metode at det kan detekters forskjeller på kabler med hørselen eller gi gode data på hvordan menneske oppfatter med sine sanser, så tror jeg igjen dette kan svekke troverdigheten til enkelte forskere/tallsmenn som mener vi har kommet til bunns i alt og dermed har ingen behov for videre forskning.

Vel, om denne debatten er relevant i en kabel-diskusjon så synes jeg helt klart ja, alt annet vil være å stikke hode i sanden, hele debatten bygger på vitenskapen og forskning. Ja, også dette med objektivitet som jeg har prøvd å bringe litt inn i debatten tidligere, men uansett disse debattene kommer jo ikke videre så hvorfor ikke bringe inn nye elementer til debatt-glade mennesker . Kabler er et het tema med mange engasjerte, hvis argumnetet er vi bør avslutte debatten pga at enkelte mener vi har kommet til bunns forskningmessig så mener jeg det vil være helt ukritisk, og det selv om dem som kommer med en slik påstand kan ha rett.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt rart at man i det hele tatt trenger å bruke lyttetester for å få frem eventuelle lydforskjeller i div kabler. Skal det bli hørbare forskjeller ved bruk av forskjellige kabler, så må vel i all hovedsak være høytalerne og membranene som er i bevegelse som skaper disse?

Ser f.eks produsenter som B&W som med laser måling registrerer hvordan oppbrytningen av mebranene skjer med forskjellige frekvenser, materialvalg, vevde membraner osv. er ikke slike målemetoder også alternative måter for å få frem eventuelle forskjeller som kommer fra kablene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er mulig du er inne på noe her, men hvis det er som vitenskapen sier at det "ikke" er noen forkjell på kabler så skal dette tilfelle ditt ikke eksistere. Altså jeg legger til grunne at det vil brukes høyttalerkabler som er av tilnærmet samme lengde og innen for det som betegnes som vanlig tversnitt. Det beste er selvføgelig om det er samme tversnitt også, men nå finnes det høyttalerkabler i utallig forskjellig varianter(tverrsnitt) og debatten går jo hele tiden på at man bare har et minste tversnitt så er det godt nok.

Jeg har vært med i en slik test og jeg tør ikke si om jeg har blitt påvirket av det ene eller det andre, men jeg ble imponert over det jeg oppfattet som hvilken rettning lydbilde gikk fra den ene til den andre kablen. Altså det jeg mente som en "mørk" kabel trakk lydbilde "ned", "lys" kabel dro lydbilde "opp". Som nevnt så var ikke testen utført korrekt, så jeg kan ha bli påvirket av omstendighetene rundt selv om jeg bevisst prøvde å unngå dette. Så derfor blir det spennende med en ordentlig test, den vil gi svaret på om jeg faktisk hørte det jeg gjorde eller bekrefte svaret om hvor lite som skal til i omstendighetene rundt for å påvirke psyken.

Det er sikkert noen som ikke vil godkjenne en slik test så lenge man eventuelt detekterer forskjellene når kun to forskjellig kabler er tilkoblet, men for meg vil det styrke "troen" på at kansje det er noe i det kabel-entusiastene sier. Hvis man holder seg tilsamme lengde og samme tverrsnitt så vil man kunne avsløre om dem er forkjellig. Jeg tror ikke det skal ha så mye å si, men hvis man avviker noe så vil testen kunne avsløre at det er forkjell på mellom kabler med forkjellig tversnitt/lengde, men den er nødvendigvis ikke hørbar med to like kabler. Altså hvilken konklusjoner vi kan ta i etterkant beror åssen testen er utført.
    På tross av at noen innlegg (jeg er selv til tider skyldig i dette) kan gi inntrykk av at vitenskapen taler med en uniform røst, så er det skjelden slik. Det finnes alltid uenighet også i akademia (global oppvarming, skadeligheten ved stråling fra mobiltelefoner, etc). Dermed er det ikke rett at "vitenskapen sier at det ikke er forskjell på kabler". Man kan i "beste fall" si at av degradasjoner av type og størrelse X så langt ikke har latt seg påvise i publiserte, anerkjente, uavhengig bekreftede vitenskaplige blindtester. "Ikke påvist" er ikke det samme som "finnes ikke".

Spørsmålet er om testen har til hensikt å:
    1. Utfordre eksisterende vitenskaplige dogmer.
    2. Sette på plass overdrevent skeptiske skeptikere
    3. Utfordre deltakerne til å revidere sitt eksisterende syn på kabler (hva enn de mener på forhånd)

At man kan designe test-scenarioer hvor to kabler kan gi forskjellig oppfattet lyd*) er i mine øyne å forvente, og ville ikke rokke ved fundamental vitenskapsforståelse. Min magefølelse er at man da må:
    A) Opp i usaklig**) store kabel-lengder,
    B) Ned i usaklig dårlig kabel-kvalitet
    C) Håndplukke tilknyttede komponenter som har svært uvanlige inngangs/utgangs-impedanser
    D) Ha uvanlig mye EMI

Spørsmålet er hvorvidt en tilfeldig audiofil med stor sannsynlighet har noe å vinne lydmessig på å bytte kabler. Jeg tror ikke at den sannsynligheten er spesielt stor, og jeg tror tvert imot at de fleste kunne ha kjøpt kabelen på Biltema eller CO og fått nøyaktig samme lydmessig oppfattede resultat og heller ha brukt pengene på blomster til kona/mannen som plaster på såret for at kjellerstua er full av hifi-gadgets.

-k

*)Jeg kjenner ikke eksperimentene til RoKo så godt og uttaler meg derfor om det jeg kjenner bedre: lytt til kabel A og kabel B etter hverandre.
    **)En manns "saklig" er en annen manns "usaklig". Jeg snakker om betingelser som man kan finne hos f.eks 10% av alle audiofile som "saklig".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    ...
    Ser f.eks produsenter som B&W som med laser måling registrerer hvordan oppbrytningen av mebranene skjer med forskjellige frekvenser, materialvalg, vevde membraner osv. er ikke slike målemetoder også alternative måter for å få frem eventuelle forskjeller som kommer fra kablene?
    Akustiske målinger har alltid en viss usikkerhet (akustisk støy, følsomhet for endring i mikrofon-posisjon, temperatur...) Det er en ulempe når man skal måle veldig små forskjeller.

Videre så er det min oppfatning at en stor andel av "kabel-entusiastene" ikke anerkjenner måling som en gangbar vei for å sannsynliggjøre at to fenomener høres like ut, de mener enten at hørselen vår har bedre "specs" enn måleapparater, eller at persepsjonen vår opererer langs akser som instrumentmakerne ikke har kommet på å gjøre enda.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *)Jeg kjenner ikke eksperimentene til RoKo så godt og uttaler meg derfor om det jeg kjenner bedre: lytt til kabel A og kabel B etter hverandre.
    Å lytte på to kabelsett etter hverandre gir etter min mening et lite godt grunnlag for vurdering.
    Vår "husk" er stort sett (og også etter egen erfaring) såpass dårlig at dette i stor grad bare ville bli "rene spekulasjoner". Det er ikke SÅ lett å kjenne igjen en balansert signatur (ref. min brille-analogi tidligere i tråden)

Nettopp derfor tester vi med to ulike kabler (én på hver kanalside) - noe som gir oss en fortsatt referanse i den ene kabelen, samt avslører eventuelle forskjeller på kablene.

Når dette er sagt; forskjellene er såpass små at det er utrolig mange andre investeringer og justeringer man bør (les MÅ) gjøre i signalkjeden før man kanskje tenker på å hente inn ytterligere fordeler via andre kabler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iallefall så bør man i det hele og det store ikke avfeie at det kan være noen små mikroskopiske forskjeller på kabler. Vil man tro noe annet så kan det være at folk blir totalt ukristisk til hva de setter i anlegget sitt?

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Iallefall så bør man i det hele og det store ikke avfeie at det kan være noen små mikroskopiske forskjeller på kabler. Vil man tro noe annet så kan det være at folk blir totalt ukristisk til hva de setter i anlegget sitt?
    Det er en skremmende tanke ja, gitt at det er kritiskhet som stimulerer til refleksjon og utforsking, og det er av videre utforskning ny viten vokser frem...

Side 54 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •