Den store kabel-bløffen - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1760
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Synd de ikke leveres i rosa - for jenter... 8)
    Fiiiine

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel og merke var dette HDMI-kabler - ikke høyttaler- eller signalkabler. De har jeg nemlig testet grundig, og de finner aldri veien inn i mitt anlegg igjen.
    Når det gjelder HDMI kabler så sverger jeg til Clas Ohlsen, de er skjult der bak, og de leverer samtlige 0 og 1 tall Det er alt jeg trenger fra en digital kabel

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Syns det er helt greit at noen bruker mer enn andre på kabler. Selv er jeg en kabelskeptiker, men allikevel så kjøper jeg og bruker Supra kabler til hele mitt setup. Syns de er estetisk fine, lyseblå, lyden er helt sikkert den samme som jeg ville fått med Bilteme / Clas Ohlsen kabler.

Det har moe med eierglede og gjøre.

I går kjøpte jeg en Breitling Colt Chrono, jeg vet den viser akkurat samme tid og dato som en ”cheepo watch” men den ser så fantastisk mye bedre ut. Så vet jeg også at den er ”Manufecture en Suisse” det vil si den er tilvirket og satt sammen av noen av verdens beste finmekanikere :-D

Dette har som sagt mye med eierglede og gjør.

Jeg vil selvfølgelig ikke bruke 20 000 kr på noen meter kabel. Men jeg betaler glatt noen kr ekstra for eiergleden når det gjelder f.eks. Supra.
    Jeg tror ikke det er noen som bryr seg om du kjøper en kabel til 20 000,- kroner hvis det er fordi den er tilvirket og satt sammen av noen av verdens beste finmekanikere, og du er bevisst på at det er kun byggekvaliteten og det flotte utseendet du betaler for, og ikke lyden. Selvfølgelig vil mange syns at det er sykt å betale så mye for en kabel bare fordi den ser flott ut når en kabel til hundrelappen gjør samme jobben, men det er ingen vil krangle med deg om du kjøper den dyre kabelen hvis det er eiergleden som driver deg til å kjøpe den.
    Akkurat som med klokka, det er mange som syns det er drøyt å kjøpe ei klokke som koster en månedslønn når du får en som viser den samme tiden for en brøkdel av prisen. Men ingen bryr seg om det heller. Du kjøpte sannsynligvis ikke klokka i den tro at du aldri vil komme for seint til jobben med den på armen. Du blir ikke lurt, produsenten lover ikke mer enn de kan dokumentere.

Hvis kabelprodusentene hadde fokusert kun på byggekvalitet og estetikk i sin markedsføring så hadde ikke kabeldebatten eksistert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke i tvil om at kabler kan gjøre det siste lille som skal til i ett oppsett,man kan farge lyden eller slippe den igjennom avhengig av resten av utstyret og hva man liker.

det med at kabler høres forskjellig ut kan det ikke være tvil om , noen kan være ganske like mens andre er natt og dag, prøv og sammenlign flatline med f.eks monster ht kabler og se selv

nødvendigheten av å kjøpe kabler til mange tusen er jeg dog ikke sikker på, da mener jeg det er bedre å innvestere det i elektroinikken eller ht, ihvertfall for oss som har utstyr som ikke koster skjorta og litt til

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det med at kabler høres forskjellig ut kan det ikke være tvil om , noen kan være ganske like mens andre er natt og dag
    Det er tvil, ganske mye tvil også. Ellers hadde vi vel ikke hatt denne debatten?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si, at når man vet litt om menneskelig psykologi, oppfatnings- og tolkningsevner, er det ingen tvil:

Forskjellen ligger ikke i kablene, men mellom lytterens ører.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh!

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste gangen jeg har hørt forskjel på strømkabler har vært i startkabel sammenheng for bil. Fant ikke mine 25 kvaderat biltema startkabler, så jeg fikk låne noen 10 kvaderat kabler fra naboen. Disse klarte ikke å overføre nokk av startsrømmen og ble varme i stedet for at motoren startet. Måtte derfor lete litt til, og når jeg endelig fant og fikk kobblet opp 25kvaderat mm kablene, ble det en helt annen lyd.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh!
    Vil du klare å høre forskjell i en blindtest da?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du søker litt i forumet og leser litt om vår metodikk, vil du fort skjønne at man egentlig ikke trenger å "blindteste" for å høre at det ER forskjeller på kabler.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du søker litt i forumet og leser litt om vår metodikk, vil du fort skjønne at man egentlig ikke trenger å "blindteste" for å høre at det ER forskjeller på kabler.
    Hva tenker du i de tilfellene hvor hi-fi entusiaster med akkuratt samme tankegang som deg selv, varter opp med et nullresultat i en blindtest?
    De har klare formeninger om hva de hører på hele veien igjennom, det bare stemmer ikke med hvilken kabel de hører på.. Er disse menneskene dumme? Mangler de gullører? Mange av dem har kabler til tusenvis av kroner.

Jeg vet hvor repsektert du er her inne Roko, men å si at man ikke trenger å blindteste det blir for dumt. Det er ingen som avkrefter at DU opplever forskjeller, spørsmålet er om det er faktisk hørbart. En blindtest kan gi svar på dette, en vanlig test gjør ikke det.
    Deres metodikk vitner om at dere ikke har forstått hvor minimale forskjellene på kabler er og hvor store forskjeller i lytteposisjon, mental tilstand, dopaminnivåer i hjernen er i forhold...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er NETTOPP fordi det ofte ER minimale forskjeller at denne metodikken kommer til sin rett.
    Forskjellene beskrives nemlig utrolig likt av de som er med på en slik test.

En ren blindtesting er svært vanskelig å gjennomføre - ene og alene fordi det nærmest alltid vil gå for lang tid å bytte mellom de ulike kablene. Da er "husken" svært dårlig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Deres metodikk vitner om at dere ikke har forstått hvor minimale forskjellene på kabler er og hvor store forskjeller i lytteposisjon, mental tilstand, dopaminnivåer i hjernen er i forhold...
    Og disse parameterne er liksom ikke der under "vanlig" blindtesting...?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du søker litt i forumet og leser litt om vitenskaplig metodikk, vil du fort skjønner at man egentlig ikke trenger å "blindteste" for å ha belegg for å hevde at det IKKE ER hørbare forskjeller på kabler.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Dersom du søker litt i forumet og leser litt om vitenskaplig metodikk, vil du fort skjønner at man egentlig ikke trenger å "blindteste" for å ha belegg for å hevde at det IKKE ER hørbare forskjeller på kabler.
    Det mente også jeg hardnakket - før jeg begynte å teste... :-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en ekte blindtest, med korte intervaller mellom bytting hvor du sitter mest mulig stille minimaliseres de faktorene ja.
    Når du blir fortalt at det er den eller den kabelen som blir brukt, eller ser det vil du helt automatisk lytte etter forskjeller og begynne å vektlegge deler av lydbildet forskjellig.

En ren blindtesting er svært vanskelig å gjennomføre - ene og alene fordi det nærmest alltid vil gå for lang tid å bytte mellom de ulike kablene. Da er "husken" svært dårlig.
    Hvorfor tar det lengre tid her enn i deres test?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uhyre liten vits å diskutere dette. Alt vil forbli teori inntil du selv foretar en slik test.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hvorfor tar det lengre tid her enn i deres test?
    Du har ikke lest hva metodikken går ut på, ser jeg?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uhyre liten vits å diskutere dette. Alt vil forbli teori inntil du selv foretar en slik test.
    forsåvidt enig i at temaet er rimelig gjennomdiskutert, men forventer du virkelig at slike påstander som du kom med sist skal få lov til å stå uten tilsvar?

Hvorfor har så og si _hele_ den profesjonelle lydverdenen(live,studio, tv/radio) et helt motstridende syn enn deg?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke lest hva metodikken går ut på, ser jeg?
    Jeg har lest gjennom deres metodikk ja og jeg kjenner metodikken bak en ABX blindtest.

Les igjennom tråden deres på nytt med litt kritiske øyne, og prøv å fortelle meg at den kan brukes til noe som helst.
    Det eneste dere sier er at alle som ikke var der kan holde kjeft.
    Jeg kan si det samme til deg, mange har hatt ditt standpunkt helt til de har feilet i en blindtest. Intil du har gjort det forblir det teori ja og den er ikke på din side dessverre.

Side 51 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •