Den store kabel-bløffen - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Lydonen: Om det kun skal ett innlegg til for å imponere enkelte her inne, så sier det vel litt mere om hvordan den tråden har blitt.. Eller for den saks ble til
    ...husk... Denne tråden ble til ved at det var en eller annen kvasiprofessor som mente at lakrissnører var tingen og at 100meter kabel ikke hadde noen ting å si. ...og endel måledisipler som syntes at det var verdt å lage en tråd av

...siden jeg vel har sagt det som trengs å sies her så avslutter jeg mitt lille "raid" her inne. BGuarden out
    I rest my case..

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heftig diskusjon???

Finner det alltid like morsomt å lese disse kabel diskusjonene
    Ser det blir nevnt både tverrsnitt, lengder, skjerming, spenning osv, men det er en ting som er glemt, og det faktum at lyden som sendes igjennom en kabel har frekvenser normalt mellom 20hz og 20khz. I enkelte ledere vil enkelte frekvenser komme lettere igjennom og dermed gi ulike resonanser i forhold til det signalet som blir sendt inn. Ta f.eks kobber kontra sølv, der sølv ofte gir mere resonans i høyere frekvensområder.
    Hadde også en liten kabeltest mellom 3 kabler av kjent merke.
    Alle kablene var koblet sammen bak på effekt, og ble bare raskt byttet på i høyttaler. Satte på samme sang mellom hver bytte. De som hørte på visste ikke hva jeg hadde byttet til. 2 av kablene ga omtrent ingen endring i lyden, mens den ene ga distinktiv mye mindre bass. Så ja det er forskjeller på kabler, men om en dyr er mye bedre enn en billig osv, er en helt annen sak ))

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Finner det alltid like morsomt å lese disse kabel diskusjonene
    Ser det blir nevnt både tverrsnitt, lengder, skjerming, spenning osv, men det er en ting som er glemt, og det faktum at lyden som sendes igjennom en kabel har frekvenser normalt mellom 20hz og 20khz. I enkelte ledere vil enkelte frekvenser komme lettere igjennom og dermed gi ulike resonanser i forhold til det signalet som blir sendt inn. Ta f.eks kobber kontra sølv, der sølv ofte gir mere resonans i høyere frekvensområder.
    javel.. og hvor påvises dette faktum? det eneste faktum jeg kan finne, er det at frekvensresponsen er lik for kobber og sølv..

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trym, kan du forklare hvordan disse resonansene i høyere frekvenseområde gir utslag i distinktiv mindre bass?

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som gjør at de forskjellige frekvensene ikke går like lett igjennom samme materiale, vet jeg ikke. Har lest tester og vært med på en test i et studio, der det ble byttet kabler mellom flere ledd. Lyden som ble sendt igjennom endret seg i EQ meteret i mixebordet. Lyden som ble sendt igjennom var såkalt white noize, som inneholdt alle frekvensene og skulle i teorien gi en helt flat kurve i EQ meteret, noe den ikke gjorde.

Her er også en liten test på kabler:
    Pear Cable Audio Cables - Cable Measurements - Frequency Response Plot

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en resonanse er jo en form for gjenklang eller feedback, finner det vanskelig å forstå at en elektrisk leder skal kunne introdusere et slikt fenomen?

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    en resonanse er jo en form for gjenklang eller feedback, finner det vanskelig å forstå at en elektrisk leder skal kunne introdusere et slikt fenomen?
    Er ikke snakk om feedback av noe slag her, bare frekvensområdet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 av kablene ga omtrent ingen endring i lyden, mens den ene ga distinktiv mye mindre bass. Så ja det er forskjeller på kabler, men om en dyr er mye bedre enn en billig osv, er en helt annen sak ))

Og kabelen som "ga distintiv mindre bass" kan du selvsagt garantere at ikke var skadet eller dårlig koblet på noen måte?

Jeg har drevet med dette siden tidlig 80-tall og aldri opplevd kabler som ved direkte sammenligning "ga distintiv mindre bass". Skadede kabler og dårlige koblinger har jeg derimot vært mye borti, som gjerne resulterer i kvalitetstap slik du beskriver. Spesielt gjelder dette når man misforstått bruker større dimensjoner på kablene enn hva anleggets utganger egentlig er dimensjonert for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er vi enige om én ting:
    Vi "Finner det alltid like morsomt å lese disse kabel diskusjonene"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller: Her er enda mer reklame fra en kabelprodusent...

Og så må jeg bare gjenta, at det å bytte kabler fysisk, gjør sammenligning umulig. Lydeksempler må kunne byttes momentant.

Om man flytter seg fra lytteposisjonen, vil også lyden som når ørene forandres av akustiske grunner.

Er det flere personer tilstede vil disse også påvirke hverandres inntrykk -- desto mer dess mer de kommuniserer, men selv et blikk fra den som bytter kablene kan gi hint om hva man skal forvente.

På Nettet finnes det tester (beklager at jeg ikke har linker tilgjengelig) der man skal forsøke å høre forskjell på samme lydkutt med ulik komprimeringsgrad, uten å vite hvilket kutt som er hvilket. Alle som har forsøkt en slik test, vet at det er svært vanskelig å høre forskjell. Hi-Fi-sentralens test av CD-kutt versus samme kutt med redusert teknisk kvalitet, viser det samme (her var det bare én av testpersonene som var i nærheten; testpersonene med de dyreste anleggene bommet konsekvent). Og dette er forskjeller som er teknisk reelle, og betydelig større enn de marginale forskjellene man kan tenke seg om man tror på kabelprodusentenes luftige teorier.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Og kabelen som "ga distintiv mindre bass" kan du selvsagt garantere at ikke var skadet eller dårlig koblet på noen måte?

Jeg har drevet med dette siden tidlig 80-tall og aldri opplevd kabler som ved direkte sammenligning "ga distintiv mindre bass". Skadede kabler og dårlige koblinger har jeg derimot vært mye borti, som gjerne resulterer i kvalitetstap slik du beskriver. Spesielt gjelder dette når man misforstått bruker større dimensjoner på kablene enn hva anleggets utganger egentlig er dimensjonert for.
    Ja kabelen var det ikke noe feil med. Det var orginale bananplugger fra leverandør og hadde ikke blitt tuklet med på noen måte. Lengdene på kablene var også ganske like. Hadde selv ikke noe tro på at det ville bli hørbar forskjell på disse, men som sagt ga den ene så stor forskjell i lyden fra de andre, at det ikke var noen tvil om at de kablene som ble testet ga forskjellig lyd.
    Her er forøvrig en annen test:

Speaker Cable Face Off - Audio & Video Equipment Forums

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og på hvilken måte styrker denne testen kabeltroen? Det er en ren måleaffære, gjort av folk som uttrykkelig avviser "kabelnissenes" subjektive hørselsvurderinger.

Såvidt jeg kan se måles det forskjeller på 15 meters kabler som ligger langt under det hørbare. Rangeringen av kablene til slutt er basert på utseende og "byggekvalitet".

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg en pålitelig blindtest som påviser at det er hørbare forskjeller på tilstrekkelig dimensjonerte høyttalerkabler, og jeg er frelst.

Først når fenomenet er påvist er det interessant å diskutere hvorfor.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Og på hvilken måte styrker denne testen kabeltroen? Det er en ren måleaffære, gjort av folk som uttrykkelig avviser "kabelnissenes" subjektive hørselsvurderinger.

Såvidt jeg kan se måles det forskjeller på 15 meters kabler som ligger langt under det hørbare. Rangeringen av kablene til slutt er basert på utseende og "byggekvalitet".
    Dette var kabler som var relativt like og med kobber, men en av de skiller seg negativt alikevel ut fra de andre. Hadde de tatt med andre materialer og feks lakrislisser kontra de såkaldt "beste" kablene som finnes på markedet, er det jo forskjeller på kablene.
    Jeg er ikke noe kabelfanatiker på noen somhelst måte, men er ikke i tvil om at noen tynne fliser til 50kr satt opp mot gode kabler til tusenvis av kroner, gir utslag på lyden. Men om det er verdt prisen er en helt annen vurdering.
    Men at kabler av feks rent kobber med god isolering samenlignet med tilsvarende kabler gir hørbare forskjeller, tviler jeg på.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en ting jeg ikke skjønner, hvordan kan en strømkabel gi "strammere og fetere" lyd?
    I en strømkabel er det jo ingen frekvenser som skal igjennom, og har en f.eks 10a kurs i veggen, vil ikke strømmen økes mellom strømkilden og mottaker???
    Skjønner at isolering har mye å si, men det er fortsatt ikke noe lyd som går igjennom strømkablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en ting jeg ikke skjønner, hvordan kan en strømkabel gi "strammere og fetere" lyd?
    I en strømkabel er det jo ingen frekvenser som skal igjennom, og har en f.eks 10a kurs i veggen, vil ikke strømmen økes mellom strømkilden og mottaker???
    Skjønner at isolering har mye å si, men det er fortsatt ikke noe lyd som går igjennom strømkablene.
    Lydbølger omdannes til elektrisk strøm ved å bevege en spole i et magnetfelt. Et elektrisk lydsignal ER strøm.. Og kobler du en høyttaler til strømmen i veggen vil du oppleve at det blir lyd av det også, i et kort øyeblikk før høyttaleren sprenges i det minste ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er ikke i tvil om at noen tynne fliser til 50kr satt opp mot gode kabler til tusenvis av kroner, gir utslag på opplevelsen.
    Sånn, fikset det for deg....

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trym, jeg tror du vil få endel aha opplevelser av å lese igjennom tråden.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    trym, jeg tror du vil få endel aha opplevelser av å lese igjennom tråden.
    Har lest igjennom tråden og ser "bevisene" både for og mot.
    Har selv sett forandring av frekvensene med bytting av kabler, og da har signalet gått direkte inn i mixebord uten høyttalere koblet til. Så det var ikke satt opp mic til å måle dette, og det er forresten Stoooor forskjell på microfoner. De kablene som ble brukt var både ballanserte og uballansert, jack, rca og xlr. De kablene som ga flatest og da mest riktig signal var etter det jeg husker ikke de dyreste, men heller ikke de billigeste.
    At det er mye placebo-effekt ute og går er det ingen tvil om, men at det også er forskjell på kabler har jeg selv erfart.
    En annen ting jeg testet sammen med en som bygger hi-fi utstyr var å bruke en relativt tynn kabel som han hadde på en rull. Lederen var ikke kobber og heller ikke sølv, husker ikke i farta hva det var. Så flettet vi sammen maaange kabler til en feit kabel nesten på tykkelsen med et håndledd. Håpet og ønsket var at dette skulle gi bra med bass gjengivelse.
    Han brukte selv noen kimber htc4 kabler, som også er flettet, så i teorien skulle disse spille relativt likt. Men da vi satte på de vi hadde flettet selv, var det som om vi kun hadde koblet til diskant og litt mellomtone. Bassen var overhodet ikke tilstedet, og vi trodde med en gang det var koblet feil.
    Nok en gang var det klare forskjeller på lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv sett forandring av frekvensene med bytting av kabler, og da har signalet gått direkte inn i mixebord uten høyttalere koblet til.
    Det er ingen som bestrider at det kan være målbare forskjeller på kabler. Kabeldebatten går på om det er hørbart.

Side 49 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •