Den store kabel-bløffen - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ikke enig. Her er bare 3 av mine erfaringer den siste tiden.
    Men da snakker du om noe helt annet.

Det er ingen som benekter at skjerming av signalkabler fjerner støy, at kontaktproblemer gir trøbbel, og at digitalkabler som ikke oppfyller en viss standard kan gi forstyrrelser og avbrudd. Dette er både målbart, kan forklares rasjonelt, og er meget lett å observere med øyne og ører.

Det kabeldebatten i hi-fi-mijøene dreier seg om, er hvorvidt ulike audiokabler gir ulik lydkvalitet og -karakter -- selv om dette ikke er målbart og bare høres av de som ønsker å høre det.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    ...Og når det gjelder coax tilsvarende vil en alminnelig komposit rca-kabel gi et like godt resultat som de rådyre "digitalkablene" som selges.
    ....
    Coax er 75 ohm, mens rca har ukjent motstand. Ofte er rca dårligere skjermet. På korte strekk vil det fungere greit med en rca ved digital overføring, men på lengre strekk vil den være svært utsatt for støy og bitfeil.

På den annen side er rimligere coax like bra som de dyreste.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det kabeldebatten i hi-fi-mijøene dreier seg om, er hvorvidt ulike audiokabler gir ulik lydkvalitet og -karakter -- selv om dette ikke er målbart og bare høres av de som ønsker å høre det.
    Wow.... Du må virkelig være ekspert på emnet!!
    Sikkert 170 i IQ og en professorgrad og?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    IQen skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg har solide fagkunnskaper om hvordan mennesker oppfatter og tolker fenomener, jeg leser alt jeg kommer over om emner som opptar meg, og tester ut ting selv så langt det er mulig. I tillegg har jeg mange bekjente i musikkmiljøer og en fjern fortid i elektrobransjen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IQen skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg har solide fagkunnskaper om hvordan mennesker oppfatter og tolker fenomener, jeg leser alt jeg kommer over om emner som opptar meg, og tester ut ting selv så langt det er mulig. I tillegg har jeg mange bekjente i musikkmiljøer og en fjern fortid i elektrobransjen.
    ...men hvordan er ditt forhold til kabler?
    Testa ut mye selv? ...eller bare lest mye og gjort konklusjoner utifra din erfaring i elektrobransjen?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa ut mye selv? ...eller bare lest mye og gjort konklusjoner utifra din erfaring i elektrobransjen?
    En MÅ ikke pisse i lovart for å skjønne at det er dumt! Og en kan lære mye av andres erfaringer. Kjekt å spørre kjentmenn i ukjent terreng heller enn å gå seg bort.

Fint med egne erfaringer, men det er ikke noe fasit alltid det heller.

På den annen siden skal en ikke være forutinntatt i sine meninger heller. Selv er jeg blitt uhyre skeptisk kabelagnostiker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow!! vekten av kunnskap etter 6377 innlegg..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Har du prøvd selv?" Dette er et vanlig argument fra dere. Mener du anekdotisk eller vitenskapelig testerfaring? Anekdotiske testresultater (som er det vi vanligvis leser om fra "kabelentusiaster") er verdiløse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med "teste" mener det kabelnisser vanligvis holder på med, har jeg naturligvis ikke gjort det. For det første ville jeg ikke drømme om å bruke flere tusen kroner på en kabel; for det andre vet jeg at direkte sammenligning under ellers like forhold er det eneste som nytter. Å reise seg fra stolen og bruke flere minutter på fysisk å bytte kabler, utelukker direkte sammenligning.

Alle har opplevelser som tilsynelatende motsier fagkunnskapen. Da har man valget mellom å tro, eller å forsøke å sette seg inn i hvorfor fasiten ikke synes å stemme.

Selv har jeg aldri hørt forskjell etter å ha byttet en kabel -- men jeg hører klar forskjell på lyden etter som humør og dagsform svinger. Betyr det at hjernen min har en mystisk påvirkningskraft på de elektriske signalene i kablene, eller kanskje på lydbølgene i rommet? Eller betyr det at lydinntrykket skapes av meg selv?

Det finnes mye faglig lesestoff der ute, både om de fysiske forholdene rundt lydkabler, om pålitelige lyttetester som faktisk er utført. og om menneskelig virkelighetsoppfatning. Ganske mye av det burde være forståelig for folk uten egen fagkunnskap.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med "teste" mener det kabelnisser vanligvis holder på med, har jeg naturligvis ikke gjort det. For det første ville jeg ikke drømme om å bruke flere tusen kroner på en kabel; for det andre vet jeg at direkte sammenligning under ellers like forhold er det eneste som nytter. Å reise seg fra stolen og bruke flere minutter på fysisk å bytte kabler, utelukker direkte sammenligning.
    +1, eller egentlig +jevlig mye. For hvis man spør det enkle spørsmålet: Hvordan var det du egentlig testet deg fram til at kabelen til 10 ganger prisen av den du har, var bedre? Jo, da er svaret som oftest meget difust og uklart, med de samme unvikende beskrivelsene som kabelprodusentene selv bruker.

Selv har jeg aldri hørt forskjell etter å ha byttet en kabel -- men jeg hører klar forskjell på lyden etter som humør og dagsform svinger. Betyr det at hjernen min har en mystisk påvirkningskraft på de elektriske signalene i kablene, eller kanskje på lydbølgene i rommet? Eller betyr det at lydinntrykket skapes av meg selv?
    Det betyr at du er menneskelig

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lagt merke til at du har sluttet å diskutere sak og kun angriper personene i denne diskusjonen?

Pratet med en kar angående en sub til salgs nylig. Han ville selge med en helt rå nettkabel! Han hevdet at en nettkabel til 1500kr skulle få en subb til 3000kr, til å spille "dobbelt så bra". Den ble mye "kjappere". Jeg orket ikke begynne å argumentere imot dette, da selgeren som alle andre kabelentusiaster hadde ingen begrunnelse for dette, den var bare mye bedre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    "Har du prøvd selv?" Dette er et vanlig argument fra dere. Mener du anekdotisk eller vitenskapelig testerfaring? Anekdotiske testresultater (som er det vi vanligvis leser om fra "kabelentusiaster") er verdiløse.
    Ja, men nå fikk jeg det svaret jeg søkte etter:
    "Nei" Han hadde ikke testet selv fordi han ikke så den store behovet.
    Nå har enjeg kjenner her inne konkludert at det er endel ting som ikke kan memoreres, og at en lyttetest kan bli påvirket av stress og andre lytteforhold.

Har jo testa endel kabler selv og hadde en test der jeg testa noen litt dyrere (ca 1 til 2K settet) mot en rimeligere (300kr settet). Med den rimeligere i anlegget ble jeg først nesten "lurt" til å tro at den var bedre enn den var. Den låt bra.. men riktig? Den sløret litt og rundet av litt her og der. Mens de andre var mere distinkt. De var mere rett fram. Ja av og til så direkte at man savna noen av egenskapene til billigkabelen. Men, endte til slutt på den som var på 900. Hvorfor ikke den dyreste? Fordi den ikke hadde en betoning som kom frem på den dyreste.

Tror Fahnsen kan sine greier, men vil jeg kalle han for en riktig audiofil?? En riktig audiofil, ser ikke på en kabel, men hele anlegget. Og vet at det sjelden er bedre enn sitt svakeste ledd. Og om man er usikker så kjøper man noen gode kabler. Jeg har lytta til anlegg hvor alle kablene ble bytta ut til fordel for billigere kabler. Låt det bra? For all del!! ....men låt det bedre før? Uten tvil!

Jeg stoler på ørene mine og min intuisjon... kabler hhar en relevans i ett anlegg, og om man vil spare noen hundringser fordi man mener at 100K's anlegget låter bra med de, så skal jeg ikke ta fra dem den gleden.

Og da forventer jeg også at vi nisser blir behandlet med respekt og ikke som åndsdøve døgenikter! ...og det i det minste av folk som kun har lest seg til kunnskap

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har du lagt merke til at du har sluttet å diskutere sak og kun angriper personene i denne diskusjonen?

Pratet med en kar angående en sub til salgs nylig. Han ville selge med en helt rå nettkabel! Han hevdet at en nettkabel til 1500kr skulle få en subb til 3000kr, til å spille "dobbelt så bra". Den ble mye "kjappere". Jeg orket ikke begynne å argumentere imot dette, da selgeren som alle andre kabelentusiaster hadde ingen begrunnelse for dette, den var bare mye bedre.
    Men har den noe med meg å gjøre?
    Jeg argumenterer for lydkabler, så om du føler deg villedet av en fyr så får du ta det med han

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    wow!! vekten av kunnskap etter 6377 innlegg..
    Da har du 6306 på å bevise at du kan mere
    ...hvis du er så smart som du fremstår så har du vel ingenting å være redd?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    På den annen siden skal en ikke være forutinntatt i sine meninger heller. Selv er jeg blitt uhyre skeptisk kabelagnostiker.
    Klart!
    ...men hvis du hadde sett på anlegget mitt så bruker jeg mindre på kabler enn gjennomsnittet. Tanken? Gode ledere og plugger. Ingenting blir latt til tilfeldighetene

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har den noe med meg å gjøre?
    Jeg argumenterer for lydkabler, så om du føler deg villedet av en fyr så får du ta det med han
    Hehe, nei det har ingen verdens ting med deg å gjøre Markerte ikke det særlig tydelig ser jeg. Det var bare en situasjon som datt inn i hodet mitt da jeg så tråden på forsiden igjen. Et generelt innspill til tråden altså.

Men noterer meg at du ikke mener det er forskjell på strømkabler da altså? Og at det går lyd i høyttaler og signalkabler? Du har sikkert nevnt dette før uten at jeg har fått det med meg.
    Tydeligvis mange typer kabelniser, både moderate og ortodokse! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du 6306 på å bevise at du kan mere
    ...hvis du er så smart som du fremstår så har du vel ingenting å være redd?
    Enig! Har ikke noe å være redd for her inne i hvertfall.. Har skjønt såpass etter hvert at de musikalske egenskapene i et stykke hardware stopper ved en fiolin fra cremona eller en klassisk fender.. En Midas-mikser til to millioner eller en LAB-forsterker til 70k er herlige verktøy, og kabler fra Klotz med plugger fra Neutrik gir meg forbindelsen jeg trenger.. Men ingen av disse gjenstandene "spiller" de har ingen karakter og farger de lyden ved å "sløre", "betone" eller "avrunde" er det en feil et sted (med mindre man har brukt et filter til å frembringe noe i den retning)
    Like lite kan man designe en hifi-forsterker til å gjøre noe annet enn å forsterke et signal. Det er alt den gjør! ikke kan den engasjere, ikke kan den sprudle og ikke kan den være hverken tilbakelent, avslappet eller humørfylt. Det er transistorer og motstander inni der, ikke venus fra milo og verdens åttende underverk..

Man tillegger kabelfabrikantene alt for store kunnskaper dersom man tror de klarer å fremelske musikalske egenskaper i et stykke leder, særlig siden de ikke evner å legge frem en eneste måling, en eneste dråpe faglig forklaring av produktet eller noen som helst relevant dokumentasjon. Vi har særdeles avanserte programmer for å måle frekvensgang, dynamikkområde og fase slik at dette burde være peanuts å legge frem.. Mye er mulig i 2010, men å tweake lederegenskapene i en elektrisk leder blir for søkt..

Og hifi-lytting er intet fag, hifi-folk har ikke bedre forutsetninger enn andre til å fortelle hva som låter bra og hva som ikke gjør det. Og audiominnet er alt for kort, alt for tilpasningsdyktig og alt for humørsykt til å kunne stoles blindt på..

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke alle professorer har 170 i IQ:lol: :wink:

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden så vet ikke om dette har blitt tatt opp, men jeg lurte på, er det forskjell på en kabel, la oss ta for oss Supra Classic kabel som er ganske kjent, 2 kabler som er 2 meter lange, den ene er 2mm tykk, og den andre er 4mm tykk, hvor og hva er forskjellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ikke enig. Her er bare 3 av mine erfaringer den siste tiden.

Eksempel 1:
    Billig lang HDMI kabel til projektor gav meg ikke bilde.
    Kjøpte en kvalitetskabel, og bildet kom.

Eksempel 2:
    En billig Subwooferkabel hadde med seg mye "støy". Subben brummet svakt når det ikke var lyd.
    Kjøpte en bedre skjermet kabel = ingen brumming eller støy.

Eksempel 3:
    Nettverket mitt var ustabilt og fungerte tregt på den lengste avstanden i strekket.
    Kjøpte en kabel som var dobbeltskjermet.
    Alle problemene forsvant og hastigheten er høy og stabil.

Så konklusjonen min blir at det er forskjell i ledeevne, kontakt i endepunkter og skjerming.

Og lest bare inne på projektordelen av forumet. Hvor mange som ikke får bildet med sine lange strekk. Når de så investerer i en kvalitetskabel som har bedre ledeevne, bedre kontakt i endepunktene og bedre skjerming, så spretter bildet opp.
    Det mest vanlige spørsmålet til folk som ikke får bilde på sin projektor er hvilken kabel de bruker, og om de har prøvd en annen.

Du snakker i realiteten om noe helt annet, og denne debatten har vært ført mange ganger tidligere. Sjekk ut HDMI-trådene her.

Alle er enige om at HDMI-kabler med for dårlig sertifisering/kategorisering kan gi problemer på lange strekk. En standard HDMI-kabel som ikke tilfredstiller 1.3 sertifisering, støtter i utgangspunktet ikke mer enn 720p/1080i. Da kan det oppstå problemer på lange strekk ved avspilling av full HD.

Men sertiferinger/kategorisering har ikke sammeheng med pris/kvalitet. Det er her du misforstår. Du kan få HDMI-kabler som tilfredstiller kat 2 og 1.3 som ikke er noe dyrere enn umerkede "forundringskabler".

Side 47 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •