Den store kabel-bløffen - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    For sammenligningsgrunnlaget forsvinner i det minuttet man bruker på å skifte kabel.
    Dette er helt grunnleggende kunnskap, som audiofile såvel som anmeldere åpenbart ikke har fått med seg.

En annen ting er det som kom frem i en annen tråd her, at bare små forandringer i lytteposisjon kan gi andre akustiske forhold.

I tillegg kommer psykologien inn: Tror vi at en forandring vil gi forbedring, skal det veldig mye til at vi ikke opplever den forbedringen. Evt kan skuffelsen over at vi ikke opplever forbedring, gi oss følelse av forverring.

En lyttetest som skal være verdt noe, må altså oppfylle følgende kriterier: Det må skiftes mellom eksemplene uten tidsforsinkelse. Testpersonen må sitte i ro på samme sted. Testpersonen må ikke vite hvilket utstyr han hører på til enhver tid. (Ideelt sett bør han heller ikke vite om det blir byttet utstyr, eller om han av og til hører samme eksempel to ganger.)*

I tillegg må eksemplene spilles så mange ganger at man kan utelukke tilfeldig gjetting.

Det er utført mange tester på denne måten; flere kan finnes ved litt søking på Nettet. Ingen slike tester har meg bekjent vist at det er mulig å høre forskjell på kabler. Når heller ikke målinger viser forskjell, og teorien bak er svært tvilsom, er det egentlig ikke så vanskelig å trekke konklusjoner.

* I alle fall i en av testene jeg har lest, kunne testpersoner beskrive ulikheter i lyden mellom det de trodde var to forskjellige kabler -- mens de i virkeligheten hørte samme kabel to ganger.

PS:
    De som virkelig er interessert i å lære mer om dette, kan også ha nytte av å lese om den "parapsykologiske forskningen" som foregikk gjennom store deler av 1900-tallet. Her er problemstillingen den samme: Hvordan påvise fenomener som ikke kan forklares fysisk? Og argumentene fra de troende, når kontrollerte tester gang etter gang slår feil der tilfeldige forsøk syntes å bevise f.eks. synske evner, er påfallende like "kabelnissenes".

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et "pet-project" så kan jo noen sende en mail til alle kabelprodusentene og spørre om det er mulig å få tilsendt produksjonskostnadene for kablene. Det hadde vært spennende å se.

Kobber - 5 kr
    Isolasjon - 5 kr
    Fancy strømpe - 10 kr
    Snake oil - 50000

Utsalgspris - 150000....
    Det er litt interessant å se hvor mye dyre kabler blir satt ned på ryddesalg.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Det er litt interessant å se hvor mye dyre kabler blir satt ned på ryddesalg.
    :-)
    Ehm.. En kan jo lure på hva "hifi-asylet" betaler for disse "super-produktene" inn til butikk / kjede????

Det er greit at det er gode mekaniske tilkoplinger, men et sted går jo grensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg ser gjerne forslag til saklige kommentarer til dette...
    Hvis man faktisk mener hans innlegg er så usakelig og hvis man absolutt må guote så bør man iallefall sørge for at man ikke går i samme felle selv .

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Ahh, endelig snakeoil i fast form

Når man ser hvor mange lettlurte tullinger det finnes i Norge, så må jo USA med 300 mill innbyggere være et paradis for kabelindustrien :-D

PS. Hvis jeg bruker en slik USB kabel mellom PC og printer, løfter den da utskriftene enda ett hakk nærmere virkeligheten
    Sjangsen er nok stor for at du da vil oppleve "litt mer luft, bedre fokus (kan kompensere for dårlig autofokus på kameraet som tok bildet?) og økt dynamikk i de lyse partiene".....
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    :-)
    Ehm.. En kan jo lure på hva "hifi-asylet" betaler for disse "super-produktene" inn til butikk / kjede????

Det er greit at det er gode mekaniske tilkoplinger, men et sted går jo grensen.
    De tjener godt, men tror de sitter igjen med mere på hi-fi produkter siden de i hovedsak er høyere prissatt.

Når det gjelder kabler så er det samme som gjelder der som vanlige produkter. Det gamle må byttes ut

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    De tjener godt, men tror de sitter igjen med mere på hi-fi produkter siden de i hovedsak er høyere prissatt.

Når det gjelder kabler så er det samme som gjelder der som vanlige produkter. Det gamle må byttes ut
    Har vel hørt fra en i bransjen en gang at f.eks 70% avangse ikke er unormalt på HIFI utstyr. Om dette gjelder kabler også vet jeg ikke, men skulle ikke blitt forundret om avangsen der er like fantasifull som ytelses beskrivelsene ellers....

En annen ting når det gjelder kabler, så er det vel ikke ytelsen som er avgjørende for at de byttes ut, det er vel mer for å skape et nytt kjøpe behov for kundene.

Benyttes ikke her til og med en "Vidar" til innbrenning/kjøring av nye kabler, noe som vel (hvis man tror på julenissen osv) kan bety at de brukte demokablene er ferdig innspillt, og faktisk er bedre en de nye.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerkabler: Så lenge kabelen har riktig tykkelse i forhold til høytalerens impedans, tviler jeg på at det er mulig å høre forskjell på kabler.
    Så lenge kabelen har en resistans som er under 5% av høytalerens vil det ikke være mulig å høre forskjell. Det kan bli forskjell i lyden hvis man har en høytaler med en vanskelig impedans kurve, men dette kan kompenseres ved å gå opp i tverrsnitt på kabelen.

Signalkabel: Her er det etter min mening god kvalitet på kobber, skjerming og gode plugger f.eks. Neutrik Profi phono som gjelder. Ta en titt på Monster's proff utvalg, dårlig med fancy farger og innpakkning laget av siste regnskog der.

Til dere som tror strømkabler til 6000spenn gir deg bedre lyd: Ta dere en tur i kirken og spør om presten kan velsigne kabelen deres. Det blir sikkert bedre lyd da også.
    Tro kan flytte fjell og hvis man har store føtter kan man gå på vannet.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har vel hørt fra en i bransjen en gang at f.eks 70% avangse ikke er unormalt på HIFI utstyr. Om dette gjelder kabler også vet jeg ikke, men skulle ikke blitt forundret om avangsen der er like fantasifull som ytelses beskrivelsene ellers....

Det er flere 100% avanse på kabler i mange tilfeller.
    Har selv jobbet i elektronikkbutikk hvor vi solgte enkelte dyre kabler. Typisk innkjøpspris på 30kr, utsalgspris over 500-1500kr. Her tjente vi enormt mye ved salg av TVer, anlegg. Når man først bruker 20k på tv eller anlegg er det ikke noe problem å bruke 1000 kr på "skikkelige" kabler. Denne oppfatningen som lever i beste velgående i hi-fi verdenen tjenes mye av overskuddene på.
    Produsentene dikterer hvor mye som skal tas for kablene slike at de treffer riktig segment.

Tenk hvor elendig teknologi og dermed lyd vi hadde sittet på i dag om kabelnissene hadde dominert bland verdens ingeniører. Se for deg at et elektronisk produkt skulle inneholde kabling til flerfoldige tusen???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett ikke tvil om at det fines en god del feite og fine lam i hifi-menigheten,og at ulvene lurer på hifi-asylene..

Bob McCarthy’s Blog

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...
    Jeg kan bare snakke for butikken der jeg har jobbet: det å selge kabler sammen med stereoen var vel så viktig som salget av selve stereoen.

Dette er ikke noe spesielt for stereo, kamera-butikker vet at kjøperne er oppdatert på prisen på SLR-hus, og konkuransen på pris her er tøff. Jeg går ut ifra at dillet de gjerne vil selge sammen (sekk, objektiv, blitz, minnekort,...) har betydelig større avanse og bidrar til at butikkene kan betale husleia.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på hvordan du utførte denne testen? For hvis det var av typen.

- Høre på kabel 1
    - Bytte kabel
    - Sette på samme sang
    - Høre på kabel 2

Så tror jeg nok du vil komme til kort uansett hvilken konklusjon du har kommet fram til. For sammenligningsgrunnlaget forsvinner i det minuttet man bruker på å skifte kabel.
    Spørsmål:
    Hvis lydhukommelsen er så kort at man "glemmer" lyden av kabel 1 før man rekker å skifte til kabel 2.

Hvordan kan man da noensinne ha nytte av kabel 2? Når brukeren har installert nye kabler så har det kanskje gått måneder og år siden hun hørte kabel 1. Hvis man ikke husker forskjeller og ikke kommer inn i en "bedre sinnstilstand" (uten å se på kablene), hva er da verdien av kabel 2?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    spennanes! fikk du noen umiddelbare tilbakemeldinger?

hadde uansett vært moro om du kunne fortelle her hvordan det evt gikk.
    Hifiklubben svarte ikke.

Forbrukerombudet ønsket å prioritere sleske selgere av slankeprodukter og naturmedisin framfor sleske kabelselgere. Men fortell dem gjerne du også at du vil at de vurderer saken.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    btw: i siste bladet Hjemmekino hevdes det at Zu Ibis høyttalerkabler til kr 13.990 for 2x3 meter er, sitat: "strålende høyttalerkabler som løfter musikkgjengivelsen enda ett hakk nærmere virkeligheten"
    (s.38 i nummer 03/2010)

Er dette da å betrakte som villedende markedsføring.....

jeg bare spør...
    Mange vil sikkert hevde at disse bladene i praksis er glossy PR-brosjyrer for leverandørene.

Men jeg tror nok at noe må være en betalt annonse for å evt kunne klassifiseres som villedende markedsføring.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut, de bør i tillegg til sleske kabelselgere også se nærmere på sleske eiendomsmeglere, eller eiendomsselgere som jeg velger å kalle det.
    Nå har jeg de siste ukene hatt "gleden" av å møte 2 slike.... Det er skremmende dårlig salgsjobb de gjør for kjøper, skremmende dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ikke helt enig med deg her.
    Hadde du eller jeg eller andre privatpersoner skrevet dette, så ja!
    Men dette står å lese i et fagblad.
    Man kan mene hva man vil om slike blader, og ha mange meninger om bladenes journalistiske kapasitet på fagfeltet, men de fremstår som fagblader og markedsføres/selges som fagblader.

Og når AV butikker (ja, også HFK og Soundgarden) bruker bladenes tester som "sannhetsvitne" når de selger produkter, ja da er det en bekreftelse på det jeg skriver over her.
    Fagblader kan du f.eks finne her:
    Audio Engineering Society (AES)

Norsk glossy hifi-lektyre generelt (dessverre) bør tas som underholdende samling av floskler og usammenhengig fysikk som forfatteren ikke har forstått.

AV-butikker kan generelt (dessverre) ikke tas som objektive rådgivere på produktene de selger. Se f.eks selgeren som mente at det var stor forskjell på HDMI-kabler, men som ikke var i stand til å se noen forskjell i TV2 sin test.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Norsk glossy hifi-lektyre generelt (dessverre) bør tas som underholdende samling av floskler og usammenhengig fysikk som forfatteren ikke har forstått.
    Morsomt formulert. Nå er jeg abonnent på Fidelity og kjøper Hjemmekino så og si jevnlig - men saltklypen er aldri langt unna

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:
    Hvis lydhukommelsen er så kort at man "glemmer" lyden av kabel 1 før man rekker å skifte til kabel 2.

Hvordan kan man da noensinne ha nytte av kabel 2? Når brukeren har installert nye kabler så har det kanskje gått måneder og år siden hun hørte kabel 1. Hvis man ikke husker forskjeller og ikke kommer inn i en "bedre sinnstilstand" (uten å se på kablene), hva er da verdien av kabel 2?

-k
    Hvis du klarer å skille kabel 1 og 2 i en fullstendig ABX test, så har du vel god nytte av de. Men for min egen del svarte du vel på ditt eget spørsmål: absolutt ingen nytte. Problemet ligger jo i at kabelen kan ha visuell nytte, da får det være opp til kjøperen å bestemme hva man vil betale for det ytre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare snakke for butikken der jeg har jobbet: det å selge kabler sammen med stereoen var vel så viktig som salget av selve stereoen.

-k

Mye av fortjenesten ligger nok her ja. Husker sist jeg var innom Elkjøp for å kjøpe en optisk kabel for digital lydoverføring. Den billigste de hadde var en til kr. 699,-. Da reiste jeg heller til CO og kjøpte en til rundt hundrelappen. Riktignok en tynnere og mindre robust kabel enn "monsterkabelen" til Elkjøp, men lydmessig selvsagt vel så bra.

Og når det gjelder coax tilsvarende vil en alminnelig komposit rca-kabel gi et like godt resultat som de rådyre "digitalkablene" som selges.

En kabel er en kabel forutsatt at det ikke er oppstått skader eller annen forringelse. Eneste som skiller er design, fysisk slitestyrke og pris.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    En kabel er en kabel forutsatt at det ikke er oppstått skader eller annen forringelse. Eneste som skiller er design, fysisk slitestyrke og pris.
    Ikke enig. Her er bare 3 av mine erfaringer den siste tiden.

Eksempel 1:
    Billig lang HDMI kabel til projektor gav meg ikke bilde.
    Kjøpte en kvalitetskabel, og bildet kom.

Eksempel 2:
    En billig Subwooferkabel hadde med seg mye "støy". Subben brummet svakt når det ikke var lyd.
    Kjøpte en bedre skjermet kabel = ingen brumming eller støy.

Eksempel 3:
    Nettverket mitt var ustabilt og fungerte tregt på den lengste avstanden i strekket.
    Kjøpte en kabel som var dobbeltskjermet.
    Alle problemene forsvant og hastigheten er høy og stabil.

Så konklusjonen min blir at det er forskjell i ledeevne, kontakt i endepunkter og skjerming.

Og lest bare inne på projektordelen av forumet. Hvor mange som ikke får bildet med sine lange strekk. Når de så investerer i en kvalitetskabel som har bedre ledeevne, bedre kontakt i endepunktene og bedre skjerming, så spretter bildet opp.
    Det mest vanlige spørsmålet til folk som ikke får bilde på sin projektor er hvilken kabel de bruker, og om de har prøvd en annen.

Side 46 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •