Den store kabel-bløffen - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1760
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Istedenfor å klage her så får du skrive brev til dem...
    Eller ta deg en rev og arrangere en "hippiefestival" mot dem :lol:

...Jeg gir egentlig f** i hva du mener.
    Om du er så fornøyd med de høykvalitets Biltema-kablene dine inkl. plugger så skal jeg ikke ta fra deg den gleden
    1. det går an å ha to tanker i hodet på én gang
    2. ...
    3. jeg bryr meg om hva du mener. sålenge du og dine meningsfeller* jobber på hifiklubben, soundgarden, haifai-avdelingen på elkjøp etc., så vil disse uriktige og udokumenterte påstandene bli opprettholdt og denne "debatten" vil gå på repeat med ujevne mellomrom. noe den vel allerede har her på forumet?

4. kun Clas Ohlson er godt nok for meg.

*som altså mener at kabler, digitale såvel som analoge, har en uforklarlig påvirkning på lydkvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedenfor å klage her så får du skrive brev til dem...
    Jeg har tatt kontakt med hifiklubben for å få dem til å slutte med ulovlig markedsføring, og jeg har kontaktet forbrukerombudet for å få dem til å ta de nødvendige juridiske skritt.

Hvorvidt og evt i hvor stor grad kabler har betydning kommer man sikkert aldri til å bli enige om. For kommersielle aktører som markedsfører produkter med visse egenskaper ("god lyd") så gjelder imidlertid et lovverk som krever at man kan dokumentere virkningen. Nettopp for å hindre at kyniske selgere utnytter uvitende kjøpere av sminke, slankeprodukter og kabler. Dersom det er vanskelig å dokumentere effekten så er det ikke kundens problem, men selgerens problem.

Jeg tror at de fleste er enige om at slik dokumentasjon generelt ikke har blitt forelagt. Hvis den hadde blitt det så hadde det ikke vært noen debatt.

-k

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har tatt kontakt med hifiklubben for å få dem til å slutte med ulovlig markedsføring, og jeg har kontaktet forbrukerombudet for å få dem til å ta de nødvendige juridiske skritt.
    [...]
    spennanes! fikk du noen umiddelbare tilbakemeldinger?

hadde uansett vært moro om du kunne fortelle her hvordan det evt gikk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med NRK FBI eller TV2 hjelper deg ?
    De har jo kjørt blindtester av HDMI kabler og nå sist av LCD/Plasma.

En henvendelse til dem om blindtest av "superduperkabel" mot Biltema/ClasOhlson hadde vel vært en ide?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

En henvendelse til dem om blindtest av "superduperkabel" mot Biltema/ClasOhlson hadde vel vært en ide?
    Det har vært mange slike tester opp gjennom årene, og de som gidder kan finnet det på Nettet.

Men det gidder "de" naturligvis ikke; det er bedre å være salig i sin tro.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det har vært mange slike tester opp gjennom årene, og de som gidder kan finnet det på Nettet.
    Men det gidder "de" naturligvis ikke; det er bedre å være salig i sin tro.
    Det er et fritt land og da er det meg bekjent opp til den enkelte å selv bestemme hva slags kabler man finner det mest hensiktmessig å bruke.

• Om noen velger å være salig i sin tro at Biltema/ClasOhlson er det mest hensiktsmessige til sitt bruk, så er det flott.
    • Om noen velger å være salig i sin tro at Nordost Odin Supreme er det mest hensiktsmessige til sitt bruk, så er det flott.

Personlig er jeg sånn omtrent midt i mellom. Noe som også gjenspeiler min generelle holdning til kjøp og bruk av produkter. Jeg kjører Ford Focus og en rimelig plastsnekke. Begge får meg fra A til B på en behagelig og trygg måte.
    Jeg kunne sikkert fått en enda bedre opplevd kjøreopplevelse med dyrere produkter, og jeg hadde kommet frem med billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig å være "midt imellom" i kabeldebatten, når både målbare verdier og blindtester viser at kabler over et visst minimumsnivå ikke gir forskjeller i lyden...

Biltema-entusiastene er ikke avhengig av tro; de har full dekning i fakta.

Selv kjøper jeg kabler som føles og ser OK ut, uten å koste mer enn det koster å holde en U-landsfamilie i live i et par uker. Om den har et kjent merke på eller ei, bekymrer meg fint lite...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, Fahnsen.

Biltema/ClasOhlson fansen må gjerne ha sin dekning i fakta, men rent estetisk er det dørgende kjedelig, for å si det rett ut...
    Men lyden kommer frem.........for all del

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, Fahnsen.

Biltema/ClasOhlson fansen må gjerne ha sin dekning i fakta, men rent estetisk er det dørgende kjedelig, for å si det rett ut...
    Men lyden kommer frem.........for all del
    Litt det samme som:

VS.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    -k
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Nå driter du deg ut.
    word..

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er litt vanskelig å være "midt imellom" i kabeldebatten, når både målbare verdier og blindtester viser at kabler over et visst minimumsnivå ikke gir forskjeller i lyden...

Biltema-entusiastene er ikke avhengig av tro; de har full dekning i fakta.

Selv kjøper jeg kabler som føles og ser OK ut, uten å koste mer enn det koster å holde en U-landsfamilie i live i et par uker. Om den har et kjent merke på eller ei, bekymrer meg fint lite...
    Så begynner da neste diskusjon på hvor dette "minimumsnivået" begynner.
    Angående analoge signalkabler, er minimumsnivået lakrislissene som fulgte med CD-spilleren, eller noen kabler til 30$ for en meter? (Mitt valg.)
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et fritt land og da er det meg bekjent opp til den enkelte å selv bestemme hva slags kabler man finner det mest hensiktmessig å bruke.

• Om noen velger å være salig i sin tro at Nordost Odin Supreme er det mest hensiktsmessige til sitt bruk, så er det flott.
    Helt enig, hadde det bare stoppet der. Problemet dukker opp når disse troende menneskene begynner å messe om hvor mye bedre disse dyre kablene er uten så mye som et fnugg av dokumentasjon som underbygger deres påstander. Det være seg en selger i en butikk eller en entusiast på et fora som dette.
    Da er det fort gjort at en intetanende fersk hifi entusiast som har brukt alle konfirmasjonspengene på et stereoanlegg blir villedet til å tro at han trenger kabler til flere tusen kroner for å få bra lyd.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt det samme som:
    Om jeg skulle måtte velge mellom å leve resten av livet med en av damene* som bar ringene, så hadde jeg umiddelbart valgt henne med den rosa plastsaken. Den andre oser av high-maintenance.

* forutsatt at 'attributtene' og det øvrige er 100% likt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Så begynner da neste diskusjon på hvor dette "minimumsnivået" begynner.
    Angående analoge signalkabler, er minimumsnivået lakrislissene som fulgte med CD-spilleren, eller noen kabler til 30$ for en meter?
    Lakrislissene ligger nok godt innenfor minimum -- ingen CD-spillerprodusent ville vel våge å legge ved noe som fikk spilleren til å låte dårlig...

Det er vel uansett plugger og loddinger som er det svake punktet her; ikke selve kabelen.

Når det gjelder høyttalerkabler, er det faktisk gjort seriøse tester på dette, av kjente høyttalerprodusenter (beklager at jeg ikke har lagrede linker; andre kan sikkert finne dem like lett som meg). Såvidt jeg husker gikk grensen mellom "ringeledning" og lampettledning...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå driter du deg ut.
    Driter meg ut?
    Jeg følger bare "hi-fi bibelen" hvilket sier at det ikke finnes noen snarveier (innom bla. "Clastema") for god lyd

Hadde det vært sånn at kabelkvaliteten hadde lite å si for så ville vel også.

Tydeligvis endel her som jobber med lyd, men enda ikke sett noen av de nevnte som linker til ett av sine "arbeider"...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har utgangspunkt i en artikkel av en av Norges mest erfarne "lydmenn". Du finner andre lenker i andre tråder her. Dessuten kan du lett finne dokumentasjon ved hjelp av Google.

Gjør du det siste, vil du naturligvis også finne nok av bibelhenvisninger. Det gjelder bare å skille mellom hva som er skrevet av folk med kunnskap, og hva som er skrevet av folk som vil tro eller selge...

PS:
    Det er vel ingen som påstår at det går en snarvei gjennom Clas eller Biltema. Tvert imot påstår noen av oss at det ikke går noen snarvei gjennom dyre kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driter meg ut?
    Jeg følger bare "hi-fi bibelen" hvilket sier at det ikke finnes noen snarveier (innom bla. "Clastema") for god lyd
    Veien innom CO eller Biltema er vel ingen snarvei.. Verktøyet de selger der koster en brøkdel av "snapon" men gjør samme jobben..

Tydeligvis endel her som jobber med lyd, men enda ikke sett noen av de nevnte som linker til ett av sine "arbeider"...
    Noen jobber med lyd og noen jobber med å selge hifi...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driter meg ut?
    Du gjør faktisk det for å være helt ærlig.
    Når du er så tom for gode argumenter at du tyr til setninger som:
    "...Jeg gir egentlig f** i hva du mener." Utrolig tåpelig sagt på et offentlig forum i en tråd du selv har valgt å delta.

.
    Det er dessuten du som prøver deg på snarveier. Å kjøpe en kabel til X-antall 1000 lapper er en kjapp og lettvint oppgradering. Å gjøre noe med lytterommet sitt er en langt mer omfattende oppgave og den er du tydeligvis langt mindre opptatt av.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg sendte epost til TV2 hjelper etter HDMI-testen og tipsa om at test av også andre hifikabler ville vært interessant. Fikk til svar at de hadde mange henvendelser og mye å teste, så da mista jeg litt troa.

Vil likevel oppfordre andre til å gjøre det samme, kanskje det blir en realitet etterhvert. Ville vært morsomt. Jeg fant enkelt korrekt e-post adressa på TV2 hjelper deg sine hjemmesider.

Side 44 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •