Den store kabel-bløffen - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 1760
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    "distribuert lyd" er anlegg for opprop og slikt, og videreformidlet lyd, skvalleranlegg og slikt. Ofte enkle anlegg uten den største fidelity ;-)
    ok, men da skjønner jeg ikke helt hvordan du kan forsvare lyden og egenskapene fra slike i en HIFI kabel diskusjon, samt hvordan dette påvirker innspillings kvaliteten man spiller av i HIFI anlegget.

+-1dB er da en tilnærmet snorrett frekvensgang?! 1dB avvik er ikke hørbart i seg selv, i hvertfall ikke mere enn ytterst minimalt. Og mener du at 50-15khz er mellomtoneområdet?? ..
    En toleranse på +-1dB kan bety at nivå forksjellen mellom to frekvenser er 2dB. ligger disse frekvensene nærme hverandre kan de vel være mere hørbare enn hvis de ligger i hver sin ende av 50hz til 15khz frekvens området. Så hvor snorrett denne frekvensgangen blir, sier vel egentlig ikke en slik oppgivelse så mye om. Poenget mitt er også at slike dB avvik i frekvens området oftest ikke er ønskelig i det elektroniske domene, da det vil kunne virke som et tilegg til avviket i man allerede får de elektriske til lyd tranduserene (høytalerene man bruker), samt i det akkustiske domene (lytterommet).

Nei, mener ikke at mellomtonen er 50-15kHz, men at øret er mest følsomt for ca 1khz som nettop er i mellomtone området som vel er deffinert melleom ca 150hz til 3-4 khz som jo igjen ligger innehyllet i det nevnte 50-15khz området.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    ok, men da skjønner jeg ikke helt hvordan du kan forsvare lyden og egenskapene fra slike i en HIFI kabel diskusjon, samt hvordan dette påvirker innspillings kvaliteten man spiller av i HIFI anlegget.
    jeg har da aldri argumentert for 70V trafoer, det var knutinh som mente at de ble brukt pga lyden. Og det var du som blandet sammen hva som var 70V og hva som var andre nivå og bruksområder. Og ingen innspilling har brukt trafo for lydens del, det er bare en teknikk for å få galvanisk skille mellom studio og scene- men faktum er at gode enkle trafoer gjør jobben her og mange andre steder i signalkjeden.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    En toleranse på +-1dB kan bety at nivå forksjellen mellom to frekvenser er 2dB. ligger disse frekvensene nærme hverandre kan de vel være mere hørbare enn hvis de ligger i hver sin ende av 50hz til 15khz frekvens området. Så hvor snorrett denne frekvensgangen blir, sier vel egentlig ikke en slik oppgivelse så mye om. Poenget mitt er også at slike dB avvik i frekvens området oftest ikke er ønskelig i det elektroniske domene, da det vil kunne virke som et tilegg til avviket i man allerede får de elektriske til lyd tranduserene (høytalerene man bruker), samt i det akkustiske domene (lytterommet).

Nei, mener ikke at mellomtonen er 50-15kHz, men at øret er mest følsomt for ca 1khz som nettop er i mellomtone området som vel er deffinert melleom ca 150hz til 3-4 khz som jo igjen ligger innehyllet i det nevnte 50-15khz området.
    Igjen- dette er toleransene til en trafo for 70V distribuert lyd.. Og +-1dB er og blir å oppfatte som veldig lite. Hvis man har f.eks +1 dB ved 200hz og -1dB ved 250hz vil summen av disse to avvikene oppleves som mindre enn det ene alene, og neppe hørbart..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    Jeg husker godt et tilfelle rundt 1986-1988 da russerne eksperimenterte med den såkalte Kiev-senderen. Det var en ekstremt kraftig radar som sendte ut pulser som ble fanget opp av all slags lydutstyr, selv her i Norge. Signalet var altså så kraftig at det slo inn i høyttalerkablene som da fungerte som antenner. De ble demodulert av utgangstrinnet i forsterkerne på samme måte som med krystallapparatene fra mellomkrigstiden. Det som kjennetgnet støyen var at det altså ikke gikk gjennom forsterkeren. Du hørte akkurat like mye støy om volumknappen var skrudd helt ned. Jeg tror faktisk forsterkeren kunne være avskrudd. Ref: Krystallmottaker - Wikipedia Lyden kunne minne om den du får fra innslag fra mobiltelefoner.

Men den tiden er heldigvis over.
    Radiosignaler under 22kHz:
    RADIO WAVES below 22 kHz

Mange radioamatører og fiklere er interessert i sånt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Hvis man har f.eks +1 dB ved 200hz og -1dB ved 250hz vil summen av disse to avvikene oppleves som mindre enn det ene alene, og neppe hørbart..
    Jeg har ikke referansen her (nordenstam?), men relativt små frekvens-avhengige hevinger av nivå kan være hørbart hvis det er gjort "rett" mhp frekvens.

Følsomheten for "flat" endring av nivå er nok lavere. Ved blindtester så er det vanlig å skru nivå slik at det er innenfor 0.1dB for å være sikker på at det ikke er nivåforskjeller man hører.

Jeg er likevel enig med deg i at 1dB generelt og i det store bildet må sies å være perseptuelt "lite". Sammenlignet med feilene innført av høyttaler/rom, f.eks. Eller usikkerhet i hodets posisjon.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial annonse:-D

Litt som denne som sto i lokal avisa for noen år siden(ot):

"Gammel sliten SAAB 90.
    Dritbil som har gått lenger enn Erling Kagge.
    Selges billig eller byttes i noe gøy!
    "

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org

"Gammel sliten SAAB 90.
    Dritbil som har gått lenger enn Erling Kagge.
    Selges billig eller byttes i noe gøy!
    "
    Hahaha!!! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike "kinakabler" florerer det av blandt musikere og på musikkskoler rundt om i landet.. Ren kopivare med svært kort levetid og elendig materialkvalitet..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike "kinakabler" florerer det av blandt musikere og på musikkskoler rundt om i landet.. Ren kopivare med svært kort levetid og elendig materialkvalitet..
    Nå er så å si alle kabler laget i China, og "kopiene" kan godt være "overskudd" fra samme fabrikk som lager "originalen".

"Overskuddet" har vel neppe gått gjennom noen kvalitetskontroll. Men jeg har også "originalkabel" kjøpt til blodpris i norsk butikk, med dårlig loddede plugger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nå er så å si alle kabler laget i China, og "kopiene" kan godt være "overskudd" fra samme fabrikk som lager "originalen".

"Overskuddet" har vel neppe gått gjennom noen kvalitetskontroll. Men jeg har også "originalkabel" kjøpt til blodpris i norsk butikk, med dårlig loddede plugger.
    Tjaa.. Verdens største kvalitetskabelmerker som Belden, Mogami, Klotz og Sommer er ikke laget i Kina så vidt jeg vet. Og Neutrik produserer sine kontakter i Lichtenstein så det du sier er en sannhet med enorme modifikasjoner. Vet at REAN kontakter som er Neutrik-eid lages i Kina, men kopivarene har kun utseende til felles med disse, det er støpegods, blikk, hardplast som sprekker og elendige materialer.. Så det er ikke snakk om noen overskuddsproduksjon de kablene jeg har sett (hundrevis av)..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at de produsentene du nevner har egne fabrikker -- men det normale er at vesteuropeiske og nordamerikanske merkevarer i alle bransjer produseres ved mer eller mindre tilfeldige fabrikker i lavkostland; det være seg i Asia, Øst-Europa eller Latin-Amerika. Og det er ofte de samme fabrikkene som lager "piratkopier", uten annen forskjell fra originalene enn manglende kvalitetskontroll. Materialene koster i de fleste tilfeller fint lite.

Ikke dermed sagt at alle kinesiske kabler er like gode. Poenget mitt var heller at også kjente merkevarer kan ha dårlig produksjonskvalitet.

Og det er vel ganske klart at produksjonskvalitet er mye viktigere for kabler som skal brukes profesjonelt, enn for kabler som skal brukes i et hjemmeanlegg og i prinsippet bare plugges til og bli stående.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke dermed sagt at alle kinesiske kabler er like gode. Poenget mitt var heller at også kjente merkevarer kan ha dårlig produksjonskvalitet.

Og det er vel ganske klart at produksjonskvalitet er mye viktigere for kabler som skal brukes profesjonelt, enn for kabler som skal brukes i et hjemmeanlegg og i prinsippet bare plugges til og bli stående.
    Klart det er en sjanse for det, men hvis du ser på flere av de anerkjente kabelprodusentene så er de veldig nøye med å forklare endel av produksjonsprosessene. ...og ikke minst hvor høy renhet kobberet har. Å dra en ekstra 9'er utifra kobber er ingen rimelig prosess. Hvor mye denne 9'eren har for lydkvaliteten har jeg enda til gode, men betaler gladelig 50kr/m i den tro at det har en positiv effekt på lyden kontra en kabel jeg ikke vet noe om kvaliteten på Ja jeg er litt nysgjerrig på hva som er forskjellen på studio og stereolyd som gjør at det er tilfelle?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klart det er en sjanse for det, men hvis du ser på flere av de anerkjente kabelprodusentene så er de veldig nøye med å forklare endel av produksjonsprosessene. ...og ikke minst hvor høy renhet kobberet har.
    Og du tror på alt de sier?

Hvilke kabelprodusenter har egne produksjonsanlegg for kobber? Såvidt jeg vet, brukes den samme kobberkvaliteten nær sagt overalt. Bortsett fra at enkelte eksotiske kabler bruker materialer med dårligere lederegenskaper enn kobber...

Ja jeg er litt nysgjerrig på hva som er forskjellen på studio og stereolyd som gjør at det er tilfelle
    Det er sannelig jeg også...

Red: Det slår meg at du kanskje tenkte på min siste bemerkning om større krav til produksjonskvalitet for "profesjonelle" kabler. I så fall er svaret enkelt: Større mekanisk slitasje stiller større krav til materialkvalitet og monteringsarbeid. En kabel til hjemme-hifi'en kobles ikke til og fra hele tiden, og blir sjelden eller aldri flyttet, bøyd eller tråkket på...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du tror på alt de sier?

Hvilke kabelprodusenter har egne produksjonsanlegg for kobber? Såvidt jeg vet, brukes den samme kobberkvaliteten nær sagt overalt. Bortsett fra at enkelte eksotiske kabler bruker materialer med dårligere lederegenskaper enn kobber...

Det er sannelig jeg også...

Red: Det slår meg at du kanskje tenkte på min siste bemerkning om større krav til produksjonskvalitet for "profesjonelle" kabler. I så fall er svaret enkelt: Større mekanisk slitasje stiller større krav til materialkvalitet og monteringsarbeid. En kabel til hjemme-hifi'en kobles ikke til og fra hele tiden, og blir sjelden eller aldri flyttet, bøyd eller tråkket på...
    Kan si såpass at flere produsenter har egne, faste leverandører av metaller. Også underprodusenter som følger strenge spesifikasjoner

...men betyr dette at man skal nedprioritere kvaliteten på kabler og plugger? Hvis ikke en stereokabel tåler samme behandling vil det si at de ikke er like gode? Jeg vet hvordan en studiokabel er laget, og i 99% er dette en multistrandvariant. Tøyeligheten kommer av at kordellene i små bevegelser gnisser mot hverandre hvilket gjør at de bøyes lettere enn en Solid core hvor hele er massiv (eksperiment: ta en bunt med trepinner og knekk den og så ta en stokk med samme dimensjon. same deal.

men det betyr også at de er konstruert for forskjellig bruk.

Studio/PA: Solide og relativt rimelige plugger i metall/hardplast for hyppige skiftninger. Og kabler som tåler å bli bøyd ofte.

Stereo:Solide og relativt kostbare plugger som har en funksjon (stramming og bruk av bla gullplettering) som gjør at den sitter godt fast og sørger for varig og god kontakt. Kabelen er ofte solid og godt skjermet. Enten pga. MS med en spesiallfletting eller Solidcore.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i PA og studio brukes i hvertfall 99% Neutrik kontakter. Med eller uten gullplett. Neutrik er klart størst og har åpenbart verdens største r&d-ressurser. Vet at det finnes dyrere kontakter, men finnes det bedre? DET tviler jeg sterkt på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24 kroner er alt en fantastisk gullplettet xlr-kontakt trenger å koste:
    NEUTRIK NC 3 MXX-B - U.K. International Cyberstore

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til dels enig.

Må si meg noe enig i innlegget til Blix, men lengden på signalkabelen mellom analoge komponenter på 100m er litt drøy selv med balanserte kabler.

Det jeg må si meg veldig enig i er prioriteringen av komponenter, og akustiske tiltak. Å bruke 100000 kr på et anlegg som i teorien spiller fra 40-20000hz +/-3db er totalt bortkastede penger når man i de fleste tilfeller i lytteposisjon har avvik på oppimot +/- 15-20 db p.g.a romrefleksjoner og interferens.

Heller ghettoblaster i et rom som er akustisk tilrettelagt enn 100.000kr anlegg
    i et rom uten akustiske tiltak.

Akustiske tiltak/lytteposisjon bør vektlegges minst 75% etter min mening.
    Kabler.....tja kanskje 4-5%.

"Lydtekniker"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i PA og studio brukes i hvertfall 99% Neutrik kontakter. Med eller uten gullplett. Neutrik er klart størst og har åpenbart verdens største r&d-ressurser. Vet at det finnes dyrere kontakter, men finnes det bedre? DET tviler jeg sterkt på!
    WBT lager solide plugger til tilsvarende pris. Til hi-fi så absolutt det beste!
    Men det koster, så jeg nøyer meg heller med Eichmann. Ikke like solide, men pytt pytt...

Til prisen lager Neutrik meget gode plugger. Da jeg hev meg på mitt første DIY-kabel-prosjekt, ble neutrik brukt til balansertkabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det lydmessig WBT overgår Neutrik, eller er det den mekaniske soliditeten? Og er noe som er best til hifi mindre egnet til studio/pa og vice versa?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det lydmessig WBT overgår Neutrik, eller er det den mekaniske soliditeten? Og er noe som er best til hifi mindre egnet til studio/pa og vice versa?
    Vel... de er begge i ledelsen innenfor hver sin gren så å påstå at det ene er bedre enn det andre er ikke rettferdig.

Side 42 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •