Den store kabel-bløffen - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1760
  1. #801
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    ...for slik jeg har erfart det kan motstand kun dempe signalet (hvor som helst i strømkretsløpet) og ikke farge det.. Kablene kan uansett ikke legge til det skarve grann uansett hvor eksklusive de er...
    En passiv kabel vil vel alltid bare kunne trekke fra noe, men vel skjelden legge til noe hvis den ikke bringer tilkobblet utstyr inn i selvsving ol..
    Signal kabler riktignokk også motta støy og sende dette inn i forsterker kretser, dersom dette ikke blir skjermet eller undertrykket ved balangsert kobbling osv.

    Når det gjelder en ren ohm motstand, ser jeg for meg at det ikke nødvendigvis forandrer frekvens områdene direkte på audio signal, fra kilde til effekt forsterker som du er inne på, men at den stjeler effekt og dermed glatter ut signalet og fjerner mye av dynamikken hvis den står mellom effekt og høytaler siden der det skal gå strøm, dvs i bass området, det er det vel heller ikke så mye tvil om. Eller?

    En høytaler kabel vil vel alltid i en eller annen form stjele noe av forsterkerens dempningsfaktor. Hvor hørbart det vil være, kommer vel mye ann på hva slags utstyr som er sammenkobblet og hvor mye motstand og kabel lengder man har med å gjøre.

    Ellers så finnes det vel noen tråder her i forumet som beskriver problemer med varmgang i noen electrocompaniet og abrahamsen forsterkere, når disse kombineres med noen høykapasitive kabler, (f.eks Xindak FS-1) Det at forsterkeren kneler pga lasten vil vel på ett eller annet tidspunkt bli ganske hørbart.

  2. #802
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Slike 70v systmer setter vel også store krav til hva slags audio transformatorer som benyttes. I motsetning til el.nettets 50hz, må 70v sytemet jobbe med audio signaler i 20hz-20khz området, noe som vel ikke er like velykket hvis ikke kavaliteten på audio transformatorene som benyttes er gode.
    70V audiotrafoer er ofte veldig lite forseggjorte men allikevel har de frekvensgang på +-1dB fra 50-15k, høy virkningsgrad og lang levetid. En trafo er ikke spesielt avansert eller kostbar.

  3. #803
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    70V audiotrafoer er ofte veldig lite forseggjorte men allikevel har de frekvensgang på +-1dB fra 50-15k, høy virkningsgrad og lang levetid. En trafo er ikke spesielt avansert eller kostbar.
    Når det er sagt brukes 70V bare til såkalt "distribuert lyd".. Ved større applikasjoner brukes ofte lange kabelstrekk, gjerne 20-30 meter fra forsterker til høyttalere og mellom 2 og 4 ohms last, forsterkerne yter ofte rundt 2500w/ kanal i 2ohm og kablene er sjelden over 2,5mm2.

    DET kan man jo sette i hifi-perspektiv, hvor man har langt kortere strekk og langt lavere strøm med minst samme kobberkvadrat.. Skulle dette være en akilleshæl her liksom!?

  4. #804
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    ...Synes kanskje kabel sammenligningen med direkte kobblede forsterker- høytaler kabler og 70v forsterker med audio trafo-kabel-trafo- høytaler er en litt søkt.
    Utgangspunktet for diskusjonen var "betyr kabler noe for lyd". Påstanden min var at "ja, det gjør det dersom kabelen er lang nok, billig nok, og tilkoblet impedans er lav nok". Et indis på at dette er rett ser man ved at installasjons-bransjen tar seg bryet og kostnaden ved å transformere opp/ned signalet.

    Jeg mener ikke med det å si at det nødvendigvis har noe å si hvorvidt hvermannsen velger 4 meter 2.5mm^2 eller 4mm^2 til anlegget sitt. På det spørsmålet så må man vel si at vi mangler empiri som viser samsvar mellom påstandene i hifi-blader og resultater i blindtester.

    -k

  5. #805
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    En trafo er ikke spesielt avansert eller kostbar.
    Spørs hva du vil ha. Tror Jensen, Lundhal etc vil stille seg utenforstående til den påstanden. Trafoer er i utgangspunktet ideel til å balansere signaler. Problemet er nettopp pris/prestanda, derfor ender de fleste opp med aktiv elektronikk i stedet. Når prestanda skal opp i øverste klasse er det både vanskelig og dyrt.

  6. #806
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Spørs hva du vil ha. Tror Jensen, Lundhal etc vil stille seg utenforstående til den påstanden. Trafoer er i utgangspunktet ideel til å balansere signaler. Problemet er nettopp pris/prestanda, derfor ender de fleste opp med aktiv elektronikk i stedet. Når prestanda skal opp i øverste klasse er det både vanskelig og dyrt.
    njaaa.. en god skilletrafo på linjenivå koster noen få hundrelapper, Neutrik NTL-1 for eksempel.. slike bruker vi for å splitte mikksignalet på konserter. En splittboks eller di-boks med Jensen trafo koster vel 100 dollar, men da betaler du for mye mere enn prisen av en trafo. Selvfølgelig finnes det "candy" som koster mye mere enn dette men ytelsen er vel ikke spesielt høyere på slike bokser, en god trafo er som du sier nærmest perfekt ;-)

  7. #807
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Mitt motto er at kabelens kvalitet kun er proporsjonal med prisen et lite stykke. Etter det holder kvaliteten seg stabil, mens prisen blir omvendt proporsjonal med kjøpets fornuftighet.
    Den mest presise formuleringen av mine tanker rundt dette som jeg har kunnet lese i klartekst! Tusen takk!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

  8. #808
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Utgangspunktet for diskusjonen var "betyr kabler noe for lyd". Påstanden min var at "ja, det gjør det dersom kabelen er lang nok, billig nok, og tilkoblet impedans er lav nok". Et indis på at dette er rett ser man ved at installasjons-bransjen tar seg bryet og kostnaden ved å transformere opp/ned signalet.
    synes vi må skille mellom kablers magiske og uforklarlige egenskaper og det som faller naturlig inn under ohms lov. Alle er enige om at ohms lov gjelder- og den er også grunnen til at 70v-systemer og strømtrafoer finnes. Men ta for all del ikke denne teknikken til inntekt for dine synspunker på feilaktig grunnlag da den slett ikke fordyrer men faller billigere enn andre løsninger. Teknikken er så billig at installasjonshøyttalere ofte har både vanlig inngang og innebygget trafo for 70v system. Og installasjonsmessig forenkler teknikken en hel del, så det er en billigere og enklere løsning faktisk..

  9. #809
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    njaaa.. en god skilletrafo på linjenivå koster noen få hundrelapper, Neutrik NTL-1 for eksempel.. slike bruker vi for å splitte mikksignalet på konserter. En splittboks eller di-boks med Jensen trafo koster vel 100 dollar, men da betaler du for mye mere enn prisen av en trafo. Selvfølgelig finnes det "candy" som koster mye mere enn dette men ytelsen er vel ikke spesielt høyere på slike bokser, en god trafo er som du sier nærmest perfekt ;-)
    Problemet er at dette vil ha ugunstig effekt på lydsignalet.
    Hvis flesteparten innenfor musikkbransjen har den holdningen at "det kun er en boks/trafo", (flere "dårlige små" utgjør en stor å osv) så er det kanskje ikke så rart at flesteparten av dagens musikkproduksjoner har mindre god lyd...

  10. #810
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ^^^ less is more.


    ..

    Installasjonshøytalere på 70V linjer har vel ikke ambisjoner om hifi?

    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    njaaa.. en god skilletrafo på linjenivå koster noen få hundrelapper, Neutrik NTL-1 for eksempel.. slike bruker vi for å splitte mikksignalet på konserter. En splittboks eller di-boks med Jensen trafo koster vel 100 dollar, men da betaler du for mye mere enn prisen av en trafo.
    Er ganske stor forskjell mellom live og studio verdenen! De beste jensen/lundhal/cinemag etc trafoene koster mer enn det i seg selv og gir stort sett dårligere prestanda enn aktiv elektronikk. Noen bokser kommer med trafoer på utgangene og fritt valg om de skal benyttes eller ei. De fleste velger å kjøre uten da det farger lyden mindre. Om det da ikke er det som trengs for den aktuelle lyden/låten! Kan være god farge i i tungt metall.


    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Selvfølgelig finnes det "candy" som koster mye mere enn dette men ytelsen er vel ikke spesielt høyere på slike bokser, en god trafo er som du sier nærmest perfekt ;-)
    Var ikke helt det jeg ville frem til. Er vanskelig om ikke umulig å lage perfekte trafoer (perfekt som godt over 100dB dynamisk område). Med PA er støy/vreng langt lettere å hanskes med enn i studio. Støygulvet er åpenbart høyere i et forsamlingslokale enn i et stille rom.

  11. #811
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Problemet er at dette vil ha ugunstig effekt på lydsignalet.
    Hvis flesteparten innenfor musikkbransjen har den holdningen at "det kun er en boks/trafo", (flere "dårlige små" utgjør en stor å osv) så er det kanskje ikke så rart at flesteparten av dagens musikkproduksjoner har mindre god lyd...
    og dette har du kjempepeiling på? slike enkle små funksjonelle trafoer er "industristandard" og finnes for eksempel i dynamiske mikrofoner, di-bokser (for balansering) og også splittskap til liveopptak. så denne enkle dingsen har mere enn god nok lydkvalitet for plateopptak.. Så hør på favorittliveskiva di en gang til og tenk på hva 100 slike små har stelt i stand og hvor lite bra lyden var på konserten der de ble brukt- så skjønner du enda mere av hvilken magisk jobb kablene dine gjør med å rydde opp i alt dette..

  12. #812
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Er ganske stor forskjell mellom live og studio verdenen! De beste jensen/lundhal/cinemag etc trafoene koster mer enn det i seg selv og gir stort sett dårligere prestanda enn aktiv elektronikk. Noen bokser kommer med trafoer på utgangene og fritt valg om de skal benyttes eller ei. De fleste velger å kjøre uten da det farger lyden mindre. Om det da ikke er det som trengs for den aktuelle lyden/låten! Kan være god farge i i tungt metall.

    Var ikke helt det jeg ville frem til. Er vanskelig om ikke umulig å lage perfekte trafoer (perfekt som godt over 100dB dynamisk område). Med PA er støy/vreng langt lettere å hanskes med enn i studio. Støygulvet er åpenbart høyere i et forsamlingslokale enn i et stille rom.
    har ikke noen erfaring med studioarbeid men til livebruk er trafobalansering konge.. og enkle trafoer brukes over en lav sko i mikker, di-bokser, splitter og prosessorer. Mere enn bra nok prestanda og fordelen av perfekt isolasjon.. Men som eksperten her i tråden påpeker- flere dårlige små osv osv, og han drar jo selv konklusjonen- ugunstig effekt på signalet :-\

  13. #813
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    .... så denne enkle dingsen har mere enn god nok lydkvalitet for plateopptak.. Så hør på favorittliveskiva di en gang til og tenk på hva 100 slike små har stelt i stand og hvor lite bra lyden var på konserten der de ble brukt- så skjønner du enda mere av hvilken magisk jobb kablene dine gjør med å rydde opp i alt dette..
    Vel, det er vel har man må skille litt på hva som er meningen med et Hifi anlegg vs utstyr i forbindelse med live konsert opptak ol.

    Hifi og dens kabling skal nettop prøve å gjenskape mest mulig troverdig det som er lagret i alt kildematerialet som blir avspillt. At det finnes gode og dårlige innspillinger og kildemateriale, er det vel ikke så mye tvil om.

    For å si det på en annen måte, så skal man i hifi verdenen kunne gjenskape hva slags feil slike 70V Audio trafore introduserer i innspillings kjeden.

    Synes det du skrev litt tidligere her:

    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    70V audiotrafoer er ofte veldig lite forseggjorte men allikevel har de frekvensgang på +-1dB fra 50-15k, høy virkningsgrad og lang levetid.
    På en måte beskriver litt av problemstillingen i det utsagnet. +-1dB avvike er ikke spesiellt hørbart i seg selv, men i HIFI sammenheng snakker man gjene om 20Hz-20KHz osv (hva blir +- dB verdiene da) samt signal støyforhold osv, og når slike størrelser får virke i "passive" ledd i signalkjeden, da blir det straks et litt større problem.

    Nå skal det vel sies at ingen kjeder er bedre enn sine svakeste ledd, og i Hifi sammenheng er vel høytalere og lytterom noen av de største bidragsyterene til "farging" med mye større avvik en +-1 dB. Men, synes det er fint at man slipper å måtte forholde seg til og introdusere effektene fra billige audiotrafo problemer i slike oppsett i tilegg.

    Når jeg tenker Audio transformatorer, tenker jeg i første rekke på slike som står på utgangen i rør forsterkere, enkelte transistor forsterkere fra MC osv, samt inngangen på elektrostat høytalere. Slike transformatorer er vel ikke spesiellt lett å lage på en billig måte, og blir vel ansett som ganske vesentlige for ytelsen.

  14. #814
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eleanor:
    Nå prater vi litt forbi hverandre her.. 70V trafoer brukes til såkalt "distribuert lyd" og ikke i signalkjeden på konserter. Her brukes for det meste 1:1 trafoer for isolasjon, splitt og lignende og disse har vel litt bedre prestanda..

    Generelt sett introduserer vel ikke en trafo noen feil heller, det du putter inn er det du får ut. Når det er sagt finnes det selvsagt folk som sverger til "trafolyden" og mener det låter varmere, mere silkeaktig og med mere kropp for å sitere noen floskler fra den kanten.


    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    . +-1dB avvike er ikke spesiellt hørbart i seg selv, men i HIFI sammenheng snakker man gjene om 20Hz-20KHz osv (hva blir +- dB verdiene da) samt signal støyforhold osv, og når slike størrelser får virke i "passive" ledd i signalkjeden, da blir det straks et litt større problem.
    +-1dB er ingenting, ikke hørbart i noen deler av frekvensområde eller signalvei- og forøvrig aner jeg ikke hva det er du prøver å si her :-\

    Ellers er ikke mitt poeng å diskutere skilletrafoens plass i hjemmestereo'n da den jo ikke har noen stor plass her. I rørforsterkeren er trafoen heller ikke plassert i signalkjeden men brukes for å transformere opp forspenningen til rørene..

  15. #815
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Eleanor:
    Nå prater vi litt forbi hverandre her.. 70V trafoer brukes til såkalt "distribuert lyd" og ikke i signalkjeden på konserter. Her brukes for det meste 1:1 trafoer for isolasjon, splitt og lignende og disse har vel litt bedre prestanda..

    Generelt sett introduserer vel ikke en trafo noen feil heller, det du putter inn er det du får ut. Når det er sagt finnes det selvsagt folk som sverger til "trafolyden" og mener det låter varmere, mere silkeaktig og med mere kropp for å sitere noen floskler fra den kanten. .
    ja det er mulig vi snakker forbi hverandre. ble nå litt usikker på hva du legger i begrepet "distribuert lyd". Tenkte du mente der man trenger lange signal kabelstrekk for microfoner, mixebord, sene monitor, samt overføring mellom høytaler og effekt forsterkere i PA. system.

    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    +-1dB er ingenting, ikke hørbart i noen deler av frekvensområde eller signalvei- og forøvrig aner jeg ikke hva det er du prøver å si her :-\ ..
    Synes +-1 dB, eller 2dB hørtes formidabelt mye ut når man snakker om distribusjon et audio frekvenser mellom 50 - 15kHz. Spesiellt med tanke på at dette gjerne vil bli enda værre når man tar 20 -2kHz inn i regnestykket. En annen ting er det at i mellom 50 hz- 15khz ligger mellomtorne området som hørselen vår er mest følsom for også, så hvordan frekvens avviket fremstår i dette området vil jo også kunne påvirke dette.


    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Ellers er ikke mitt poeng å diskutere skilletrafoens plass i hjemmestereo'n da den jo ikke har noen stor plass her. I rørforsterkeren er trafoen heller ikke plassert i signalkjeden men brukes for å transformere opp forspenningen til rørene..

    Kommer kanskje litt ann på hvordan man ser på signalkjeden.
    I rør-effekt forsterkere jobber utgangsrørene med mye høyerer spenning enn det som kan sendes direkte til høytalerene. (vis man f.eks ikke har en direkte kobblet elektrostat...) Derfor brukes audio transformatorer for å transformere ned spenningen og øke strømstyrken til å kunne drive 4-16 ohms høytaler laster.

    Se f.eks på T1 i dette Quad effekt forsterker skjemaet. hentet fra Dr.Tube. The specialist in the repair and modification of tube amps. Sale of tubes and components.


  16. #816
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    ja det er mulig vi snakker forbi hverandre. ble nå litt usikker på hva du legger i begrepet "distribuert lyd". Tenkte du mente der man trenger lange signal kabelstrekk for microfoner, mixebord, sene monitor, samt overføring mellom høytaler og effekt forsterkere i PA. system.
    "distribuert lyd" er anlegg for opprop og slikt, og videreformidlet lyd, skvalleranlegg og slikt. Ofte enkle anlegg uten den største fidelity ;-)

    for lange kabelstrekk på scene og til sal brukes balanseringsteknikker med eller uten trafo, men dette er lav-volts linjesignaler..

    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes +-1 dB, eller 2dB hørtes formidabelt mye ut når man snakker om distribusjon et audio frekvenser mellom 50 - 15kHz. Spesiellt med tanke på at dette gjerne vil bli enda værre når man tar 20 -2kHz inn i regnestykket. En annen ting er det at i mellom 50 hz- 15khz ligger mellomtorne området som hørselen vår er mest følsom for også, så hvordan frekvens avviket fremstår i dette området vil jo også kunne påvirke dette.
    +-1dB er da en tilnærmet snorrett frekvensgang?! 1dB avvik er ikke hørbart i seg selv, i hvertfall ikke mere enn ytterst minimalt. Og mener du at 50-15khz er mellomtoneområdet??


    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Kommer kanskje litt ann på hvordan man ser på signalkjeden.
    I rør-effekt forsterkere jobber utgangsrørene med mye høyerer spenning enn det som kan sendes direkte til høytalerene. (vis man f.eks ikke har en direkte kobblet elektrostat...) Derfor brukes audio transformatorer for å transformere ned spenningen og øke strømstyrken til å kunne drive 4-16 ohms høytaler laster.
    det har du jo faktisk helt rett i, glemte utgangstrafoen..

  17. #817
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    og dette har du kjempepeiling på? slike enkle små funksjonelle trafoer er "industristandard" og finnes for eksempel i dynamiske mikrofoner, di-bokser (for balansering) og også splittskap til liveopptak. så denne enkle dingsen har mere enn god nok lydkvalitet for plateopptak.. Så hør på favorittliveskiva di en gang til og tenk på hva 100 slike små har stelt i stand og hvor lite bra lyden var på konserten der de ble brukt- så skjønner du enda mere av hvilken magisk jobb kablene dine gjør med å rydde opp i alt dette..
    Var dette ett magert forsøk på å slå meg i hodet med ditt "jeg-er-lydteknikker-og-vet-mere-om-god-lyd" visvaset ditt??
    De beste trafoene er håndviklede og finnes i tyngre hi-fiutstyr, så om du går med den formeningen om at de er med på å gjøre konsertlyden bedre, så skal jeg ikke ta fra deg den gleden

    Da jeg startet med min hobby, så husker jeg at jeg leste en plass at den beste lyden får man ikke fra en høyttaler.. Dette er en ting som har festet seg i hjernebarken min og har gjort meg veldig kritisk til hvordan jeg setter sammen anlegget mitt.

    Hvis du mener at flere 10-talls (ja nærmere 100) meter med kabelstrekk til ett PA-anlegg er veien å gå for å gi folk en bra konsertopplevelse, så får du ta den statementet på din egen kappe! Hadde det vært meg så hadde jeg oppfunnet ett datastyrt miksebord hvor en hovedenhet på scenen justerte ting direkte, mens kommuniksajonen mellom scenen og mikseren hadde skjedd via en enkel kontrollkabel. Da hadde man spart seg de lengdene til miksebordet

    For å være realistisk så tror jeg ikke det var alle de små trafoene som stod for den godlyden, og.... dessverre er livelyd på cd skikkelig crap!! Eneste som har fått det til er MAri Boine og Kari Bremnes + enkelte Jazzgrupper..

  18. #818
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Var dette ett magert forsøk på å slå meg i hodet med ditt "jeg-er-lydteknikker-og-vet-mere-om-god-lyd" visvaset ditt??
    De beste trafoene er håndviklede og finnes i tyngre hi-fiutstyr, så om du går med den formeningen om at de er med på å gjøre konsertlyden bedre, så skal jeg ikke ta fra deg den gleden

    Da jeg startet med min hobby, så husker jeg at jeg leste en plass at den beste lyden får man ikke fra en høyttaler.. Dette er en ting som har festet seg i hjernebarken min og har gjort meg veldig kritisk til hvordan jeg setter sammen anlegget mitt.

    Hvis du mener at flere 10-talls (ja nærmere 100) meter med kabelstrekk til ett PA-anlegg er veien å gå for å gi folk en bra konsertopplevelse, så får du ta den statementet på din egen kappe! Hadde det vært meg så hadde jeg oppfunnet ett datastyrt miksebord hvor en hovedenhet på scenen justerte ting direkte, mens kommuniksajonen mellom scenen og mikseren hadde skjedd via en enkel kontrollkabel. Da hadde man spart seg de lengdene til miksebordet

    For å være realistisk så tror jeg ikke det var alle de små trafoene som stod for den godlyden, og.... dessverre er livelyd på cd skikkelig crap!! Eneste som har fått det til er MAri Boine og Kari Bremnes + enkelte Jazzgrupper..
    nei det var ikke noe forsøk på det, men siden du uttaler deg nokså bombastisk om noe du åpenbart ikke har spesielt god greie på (hvor stor, håndviklet, tung og dyr en trafo må være for å virke) så må det jo være lov å spørre?

    og visvas? Visvas right back at you!

    I pro-verdenen bruker man ikke trafoer for å forbedre konsertlyden men som et nødvendig verktøy for å gjøre en spesifikk jobb. En Neutrik NTL1 trafo kan være så liten, pinglete og maskinviklet som du bare vil men fortsatt gjelder gull inn= gull ut..

    Og miksebordet du snakker om er oppfunnet forlengst, men hvorvidt det balanserte signalet fraktes 10 eller 200 meter gjennom signalkabler er ikke kritisk så ingen går rundt og hevder å ha hørt merkbar forskjell på det.

    Og jeg har medfølelse for at du ikke får noen stor livelydopplevelse på cd'ene dine men selv sliter jeg ikke med det og tro meg: Litt flere enn Boine, Bremnes og enkelte jazzgrupper har sluppet fenomenale liveskiver og ikke minst dvd'er!

  19. #819
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Når det gjelder indusert støy i høyttalerkabler kan jeg ikke rapportere om noen kjente tilfeller selv fra pro-verdenen, hvor høyttaler, signal- og strømkabler løper i ett stort virvar- og gjerne legges i felles bunter.. Vi adskiller lyd og lyskabler og det er omtrent det.

    Mulig kabelprodusenter spekulerer i kapasitans og induktans i kablene sine for å endre lydbildet tonalt for slik jeg har erfart det kan motstand kun dempe signalet (hvor som helst i strømkretsløpet) og ikke farge det.. Kablene kan uansett ikke legge til det skarve grann uansett hvor eksklusive de er...
    Jeg husker godt et tilfelle rundt 1986-1988 da russerne eksperimenterte med den såkalte Kiev-senderen. Det var en ekstremt kraftig radar som sendte ut pulser som ble fanget opp av all slags lydutstyr, selv her i Norge. Signalet var altså så kraftig at det slo inn i høyttalerkablene som da fungerte som antenner. De ble demodulert av utgangstrinnet i forsterkerne på samme måte som med krystallapparatene fra mellomkrigstiden. Det som kjennetgnet støyen var at det altså ikke gikk gjennom forsterkeren. Du hørte akkurat like mye støy om volumknappen var skrudd helt ned. Jeg tror faktisk forsterkeren kunne være avskrudd. Ref: Krystallmottaker - Wikipedia Lyden kunne minne om den du får fra innslag fra mobiltelefoner.

    Men den tiden er heldigvis over.

  20. #820
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    Jeg husker godt et tilfelle rundt 1986-1988 da russerne eksperimenterte med den såkalte Kiev-senderen. Det var en ekstremt kraftig radar som sendte ut pulser som ble fanget opp av all slags lydutstyr, selv her i Norge. Signalet var altså så kraftig at det slo inn i høyttalerkablene som da fungerte som antenner. De ble demodulert av utgangstrinnet i forsterkerne på samme måte som med krystallapparatene fra mellomkrigstiden. Det som kjennetgnet støyen var at det altså ikke gikk gjennom forsterkeren. Du hørte akkurat like mye støy om volumknappen var skrudd helt ned. Jeg tror faktisk forsterkeren kunne være avskrudd. Ref: Krystallmottaker - Wikipedia Lyden kunne minne om den du får fra innslag fra mobiltelefoner.

    Men den tiden er heldigvis over.
    Må ha vært et fantastisk kraftig signal.. tor hvordan det opplevdes i Kiev

    Ja de russerne, her oppe i Finnmark pleide vi å kjøpe strøm fra dem og når vi var koblet på russerstrømmen kunne enkelte elektriske klokker gå saktere fordi svingningen på russisk strøm er- tro det eller ei- 49,5hz..

Side 41 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •