Den store kabel-bløffen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1760
    Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har kommet fram til at om man setter på ei skive med danseband, så er det definitivt best uten kabler.

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Jeg har kommet fram til at om man setter på ei skive med danseband, så er det definitivt best uten kabler.
    er så enig så enig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så du ønsker altså å kjøre en "klarer ikke dere å argumentere skikkelig, så skal ikke vi det heller"-taktikk.
    Har jeg noengang skrevet at jeg ønsker det? Vær snill å hvis meg hvor hvis så er tilfelle.

Det som er pussig er at det skrikes opp om dokumentasjon, men de gangene det foreligger, jfr div ABX blindtester, så hjelper heller ikke det. Uansett hvor fornuftig det som skrives er vil alltid debatten ende opp med at kabelentusiasten sier noe i duren "greit jeg klarer ikke bevise at jeg hører forskjell, men det har heller ingen betydning for meg". Og hva mer kan man si da...? Debatten ender opp i en diskusjon rundt tro.

Ellers enig i at en fornuftig debatt med saklige artikler og innlegg er ønskelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hmmm.... nå tror jeg ikke du har fulgt med, det er faktisk ikke bare teorier det vitenskaplig bevist at det er forskjeller i kabler som påvirker lyden, faktorer som induktans/kapasitans/resistans er helt avgjørende. Størrelsen av disse faktorene i en kombinasjon vil gi forskjellig utslag i lyden, og det er målt forskjell i db.
    Jeg skriver at det ikke er noe vitenskapelig belegg for å si at det er hørbar forskjell mellom vanlige kabler til hjemmebruk. Er fullstendig klar over at det er målbare forskjeller mellom kabler, men det blir fullstendig irrelevant i denne sammenhengen så lenge vi ikke klarer å dokumentere at denne forskjellen er hørbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg skriver at det ikke er noe vitenskapelig belegg for å si at det er hørbar forskjell mellom vanlige kabler til hjemmebruk. Er fullstendig klar over at det er målbare forskjeller mellom kabler, men det blir fullstendig irrelevant i denne sammenhengen så lenge vi ikke klarer å dokumentere at denne forskjellen er hørbar.
    Det er ikke sånn jeg leser det innlegget jeg svarte på, men uansett skjønner jeg ikke helt hva du prøver å poengtere. Du sier ikke annet enn "kabler har ikke noe å si, og det er ikke noe vitenskaplig som forklarer hvorfor nissene hører forskjell". Hvis det er hørbare forskjeller så har vi vitenskaplig forklaring på det, og det er faktorer som tyder på at det kan være hørbart. Hvis du, naboen eller hvem som helt andre ikke hører forskjell så betyr ikke det at det ikke er en hørbar forskjell for andre.

Det må da være relevant at det målbare forskjeller på kabler, også målt frekvensgang er forskjellig. Hadde det ikke vært noen målbare forskjeller så kunne jeg lettere kjøpt argumentet ditt at det ikke er forskjell.

Selv om "vi ikke" greier å dokumnetere om det at det er hørbar forskjell så betyr ikke det at det ikke er forskjell. Selvfølgelig er det høyest relevant hvis jeg skal overbevise deg om at det er forskjeller at jeg har en vitenskapligtest å vise til, eller du er med i en test og beviser for deg selv at du ikke hører forskjell. Det er også mye som tyder på at en ABX-test ikke er egnet til formålet pga menneskelig faktorer, hvis det er tilfelle så er det jo ikke noe argument å bruke den som et motbevis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sånn jeg leser det innlegget jeg svarte på, men uansett skjønner jeg ikke helt hva du prøver å poengtere. Du sier ikke annet enn "kabler har ikke noe å si, og det er ikke noe vitenskaplig som forklarer hvorfor nissene hører forskjell". Hvis det er hørbare forskjeller så har vi vitenskaplig forklaring på det, og det er faktorer som tyder på at det kan være hørbart. Hvis du, naboen eller hvem som helt andre ikke hører forskjell så betyr ikke det at det ikke er en hørbar forskjell for andre.

Det må da være relevant at det målbare forskjeller på kabler, også målt frekvensgang er forskjellig. Hadde det ikke vært noen målbare forskjeller så kunne jeg lettere kjøpt argumentet ditt at det ikke er forskjell.

Selv om "vi ikke" greier å dokumnetere om det at det er hørbar forskjell så betyr ikke det at det ikke er forskjell. Selvfølgelig er det høyest relevant hvis jeg skal overbevise deg om at det er forskjeller at jeg har en vitenskapligtest å vise til, eller du er med i en test og beviser for deg selv at du ikke hører forskjell. Det er også mye som tyder på at en ABX-test ikke er egnet til formålet pga menneskelig faktorer, hvis det er tilfelle så er det jo ikke noe argument å bruke den som et motbevis.
    Mitt poeng er enkelt. Det er ikke relevant at et måleapparat kan detektere forskjell, så lenge det menneskelige øret ikke beviselig klarer å høre den samme målbare forskjellen.

Det er sant at selv om det til nå ikke er dokumentert hørbar forskjell mellom normale fornuftige kabler i et hjemmeanlegg, betyr det ikke at det ikke er forskjell. Min mening er at siden det er utført flere ABX tester med nullresultat taler det for at forskjellen ikke eksisterer eller er forsvinnende liten.

Spørsmålet om ABX er egnet er interessant og viktig hvis denne metoden skal kunne brukes som referanse. Tenk deg settingen der en i sin vanlige lytteposisjon mener å høre klar forskjell mellom to kabler. (I følge flere kabelentusiaster kan det være like stor forskjell mellom kabler som andre komponenter i anlegget). I samme settingen, rett etter, får en høre kablene på nytt, eneste forskjellen er at en ikke vet hvilken kabel som blir brukt. I tillegg til at en ikke vet hvilken kabel som brukes kan det være at en føler mer press. Dette presset antar jeg er den menneskelige faktoren du nevner. Denne faktoren tror jeg vil være til stede i enhver test situasjon. Hva gjør presset større i en ABX test i forhold til andre testsituasjoner? Er det vissheten om at en faktisk må stole på ørene og ikke øynene? I andre testsituasjoner, med press og med øynene klarer en å høre forskjell, men forskjellen forsvinner når en ikke lenger får bruke øynene. Det er kun en forandring i likningen. For meg betyr det at det er øynene som forteller kabelentusiasten om forskjellen, ikke hørselen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet om ABX er egnet er interessant og viktig hvis denne metoden skal kunne brukes som referanse. Tenk deg settingen der en i sin vanlige lytteposisjon mener å høre klar forskjell mellom to kabler. (I følge flere kabelentusiaster kan det være like stor forskjell mellom kabler som andre komponenter i anlegget). I samme settingen, rett etter, får en høre kablene på nytt, eneste forskjellen er at en ikke vet hvilken kabel som blir brukt. I tillegg til at en ikke vet hvilken kabel som brukes kan det være at en føler mer press. Dette presset antar jeg er den menneskelige faktoren du nevner. Denne faktoren tror jeg vil være til stede i enhver test situasjon. Hva gjør presset større i en ABX test i forhold til andre testsituasjoner? Er det vissheten om at en faktisk må stole på ørene og ikke øynene? I andre testsituasjoner, med press og med øynene klarer en å høre forskjell, men forskjellen forsvinner når en ikke lenger får bruke øynene. Det er kun en forandring i likningen. For meg betyr det at det er øynene som forteller kabelentusiasten om forskjellen, ikke hørselen.
    Hvis det er forkjeller så er dem små, det er det ingen tvil om. For kabel-entusiasten så vil jeg tro disse små forskjellene har en stor betydning for dem. Når dem argumenterer for at det er stor forskjell så håper jeg og tror jeg at dem egentlig mener er at disse små forskjellene og er hørbare, og at dem har stor betyning for dem. Jeg skal være enig at det er enkelte entusiater som har ekstreme meninger, men det betyr ikke at alle er slik, det betyr heller ikke at det er en viss sannhet i det. Dette går begge veier.

Jeg har lest en del angående ABX-testing og psykoakustikkforskning, men er på ingen måte noen ekspert på dette. I ABX-testing så er del flere menneskeligfaktorer som spiller inn, den største er antageligvis gullfisk-syndromet, altså hukommelsen. Feks hvis du går inn i et fargekart velger ut to farger som er nesten like, feks to hvite. Når du da får presentert disse to hver for seg så klarer du ikke å se forskjellen, men hvis du får presentert disse to sammen inntil hverandre så kan du faktisk se ganske stor forskjell. For lyd så blir dette enda vanskligere å skille. Så er det dette med stress pga prestasjonsangst, man fokuserer for mye på feil "sted", man klarer rett og slett ikke å sortere lytteinntrykkmed mindre dem når det er relativt store forskjeller. Og så har vi problematikken med hvor hurtig kan vi bytte lytteseansene hvor lenge skal dem vare, det er en viss fare for hukommelsen blander lytte-inntrykkene og det vil føre til at forskjellene viskes ut.

Testen må være av typen blind hvis den skal ha noe for seg, men det er også bevist at hvis man i tillegg ser det man tester så øker hukommelsen og man har letter for å sortere ut lyttinntrykk. Hukommelsen får rett og lett flere holde punkter i forhold til et lytteinntrykk, men igjen så er faren for "placebo" stor.

Dette er egentlig ganske intressant, det er ganske mye diskutert på hifisentralen hvis det er av interesse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABX blindtest er blitt brukt med positivt resultat på andre hifi komponenter. Det er vel kun når det kommer til kabler at det hver gang har blitt null resultat. Med det som bakgrunn kan en kanskje enes om at denne formen for test fungerer når det er snakk om klare forskjeller?

Tolker jeg deg riktig mener du at enten indikerer de ABX blindtestene som er gjort til nå at det ikke er forskjell på kabler, eller så indikerer de at ABX metoden ikke er "fintfølende" nok til å detektere i tilfelle så små forskjeller?

Når en skal ta en ABX test er det viktig at forholdene legges til rette for å få et positivt resultat. Testen kan gjerne gjøres hjemme i egen stue. En kan dekke til komponentene i stedet for bind for øynene. Hvis testpersonen ønsker korte bytter kan dette muliggjørs med en svitsj. En del hevder forskjeller trer klarere fram over tid, i slike tilfeller kan testpersonen lytte over flere dager med testkomponenten dekket til osv. Hvis presset fremdeles er for stort så finn noen med bedre nerver

Du har flere gode poeng, men jeg mener fremdeles det skal være mulig å redusere de faktorene du nevner som taler mot bruk av ABX blindtest så mye at resultatet av testen sier noe om en eventuell forskjell, og ikke indikerer at testformen i seg selv er uegnet.

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt innspill er: Det at det faktisk er en heftig diskusjon rundt hvorvidt man kan høre forskjell eller ikke sier vel mer enn nok i seg selv?

På den annen side så kan jeg forstå at de som er å anse som entusiaster og har svært kostbare anlegg ønsker seg noe mer ekslusivt enn kablene på Biltema / Clas Ohlson. Reell effekt her har kanskje mer med look, feel og wow-faktor å gjøre?

Glem ikke at kabelprodusentene lever av manges illusjon/ignoranse omkring dette akkurat som f.eks. sukkerindustrien som tjener fett på at unge amerikanerne blir feite av at de får junk food og Cola i kantina på skolen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd å bytte ut absolutt alle kablene i anlegget?
    Stikk en tur til nærmeste forretning og sjekk om det er en mulighet å få lånt med seg ett komplett sett med strøm, signal og htkabler?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden: jeg er fristet, planlegger nå å lage 16 akustikkplater for å ta knekken på førstegangsrefleksjonene, men kan jo teste litt kabler i mellomtiden. Jeg har foresten kjøpt inn høytalerkabler, har bare ikke flettet og terminert dem:s

Men nå er eneste signalkablene mine HDMI kabler, har det noe for seg å bytte dem(i din mening)?.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Men nå er eneste signalkablene mine HDMI kabler, har det noe for seg å bytte dem(i din mening)?.
    Tror det har lite/ingenting å si... Bare så lenge pluggene er av grei kvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABX blindtest er blitt brukt med positivt resultat på andre hifi komponenter. Det er vel kun når det kommer til kabler at det hver gang har blitt null resultat. Med det som bakgrunn kan en kanskje enes om at denne formen for test fungerer når det er snakk om klare forskjeller?
    Ja, som du er inne på her så er jeg mer eller mindre av den oppfatning at en ABX-test egner seg kun når differansen er relativt tydelig.

Tolker jeg deg riktig mener du at enten indikerer de ABX blindtestene som er gjort til nå at det ikke er forskjell på kabler, eller så indikerer de at ABX metoden ikke er "fintfølende" nok til å detektere i tilfelle så små forskjeller?
    Jeg mener at ABX-testen muligenes ikke er en riktig metode for å avdekke små forkjeller, med det mener jeg at tester som er gjort så kan det være forskjeller som hørbare, og mulignes av stor betydning for enkelte.

Når en skal ta en ABX test er det viktig at forholdene legges til rette for å få et positivt resultat. Testen kan gjerne gjøres hjemme i egen stue. En kan dekke til komponentene i stedet for bind for øynene. Hvis testpersonen ønsker korte bytter kan dette muliggjørs med en svitsj. En del hevder forskjeller trer klarere fram over tid, i slike tilfeller kan testpersonen lytte over flere dager med testkomponenten dekket til osv.
    Enig at man kan prøve å legge tilrette, men jeg tror dessverre man ikke klarer gjøre noen med "gullfisksyndromet" og at hukommelsen blander A og B kablen. Det er faktisk flere som hevder dem hører forskjell i en blindtest hjemme i stuen, men det tror jeg "ikke" noe på, dette er noe som hvem som helst kan hevde (mest sansynlig er testen gjort feil).

Du har flere gode poeng, men jeg mener fremdeles det skal være mulig å redusere de faktorene du nevner som taler mot bruk av ABX blindtest så mye at resultatet av testen sier noe om en eventuell forskjell, og ikke indikerer at testformen i seg selv er uegnet.
    Man kan muligens redusere noe av faktorene, men etter det jeg har satt meg inn saken så er jeg av den oppfattning at en ABX-test er uegnet til dette formålet, og det selv om en eller en annen skulle høre forskjell. Jeg synes det er like rart å tro at ABX-testen er egnet, men selvfølgelig kan jeg ta feil. Det hadde vært mye mer intressant å se en annen type test som faktisk kan eliminere disse faktorene. Når halve "kongerike" påstår at dem hører forskjell så klare jeg ikke helt å se bort fra disse faktorene, og spesielt når det er beviselig forskjeller på kabler. Det er målt forskjell i antall db som mennesker kan oppfatte, men det betyr nødvendigvis ikke at det er så stor forkjell at mennersker oppfatter det som god/dårlig lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Noen som har prøvd å bytte ut absolutt alle kablene i anlegget?
    Stikk en tur til nærmeste forretning og sjekk om det er en mulighet å få lånt med seg ett komplett sett med strøm, signal og htkabler?
    Ja, jeg har prøvd, men ikke med strøm/filter....jeg koblet blant annet en kanal med signal/ht-kabel fra VDH og den andre kanalen med kabler fra nordost...Dette sies å være kabler med signaturer i hver sin ende av skalaen, egentlig en grei liten test med db-måler og pink-noise, og ikke minst enkel switching i løpet av et brøkdel av et sekund mellom høyttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

blir revet med av diskusjonen , og oppfordrer folk til og tenke

først fakta : en kabel består av resistans , induktans og kapasitans. Disse verdiene er greie og måle og vil variere litt fra kabel til kabel.

så et ekspriment : la en mesterkokk lage en 100% super god suppe av de
    beste råvarer , og servere denne med en liten varierende
    mengde salt og pepper , på 3 forskjellige tallerkener.
    Dersom man så lager tester og debatt om hvilken som er best vil den bli identisk med denne suppe tråden.

så en observasjon : mange utøvende musikere har sekunda dårlige anlegg.
    hører de kanskje på det som blir spilt og slapper av ????
    til slutt en oppfordring: prøv og snu støpselet i stikkkontaken . De som opplever forbedring og også har lest utenlandske hi-fi blader er heldige og bør få være i fred i sin egen salighet og ikke forstyrres med fakta.

hilsen en proff kverulant.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av is_620
    blir revet med av diskusjonen , og oppfordrer folk til og tenke

først fakta : en kabel består av resistans , induktans og kapasitans. Disse verdiene er greie og måle og vil variere litt fra kabel til kabel.

så et ekspriment : la en mesterkokk lage en 100% super god suppe av de
    beste råvarer , og servere denne med en liten varierende
    mengde salt og pepper , på 3 forskjellige tallerkener.
    Dersom man så lager tester og debatt om hvilken som er best vil den bli identisk med denne suppe tråden.

så en observasjon : mange utøvende musikere har sekunda dårlige anlegg.
    hører de kanskje på det som blir spilt og slapper av ????
    til slutt en oppfordring: prøv og snu støpselet i stikkkontaken . De som opplever forbedring og også har lest utenlandske hi-fi blader er heldige og bør få være i fred i sin egen salighet og ikke forstyrres med fakta.

hilsen en proff kverulant.
    Det med å snu støpselet funker faktisk. Jeg lo godt av det når naboen fortalte meg om det, men jaggu er det forskjell. Er vel noe med polariteten og dette. Lydbildet flyttes mer frem(riktig vei). Spesielt stemmer kommer mer frem. Med støpselet "feile" veien så er stemmen mer tilbaketrukket og ikke like klar(testet med Leonard Cohen og en sang på en av Stockfish CD'ene)

Når de gjelder kabler hører jeg fremdeles ingen forskjell what so ever. Testet HT-kabler fra Clas Ohlson. Funket som juling de og. Null forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Glemte et sitat som selv de mest ekstreme mot kostbare kabler her på forumet selv må si er bare tull.

"Kabler som følger med apparatene er alltid mer enn gode nok, er de ikke lange nok trenger du bare litt lengre ledninger. "
    Såvidt jeg vet så har ingen greid å påvise at de hører forskjell på medfølgende signalkabler, og fornuftig konstruerte dyre kabler i en blindtest. Mener du at du kan gjøre det?
    Er på ingen måte ute etter kabeldebatt, slike fins det mange nok av. Men når en forbrukernettside poster et slikt blogginnlegg og det er så tafatt på fakta og bare spyr ut talentløse meninger så reagerer man jo såklart
    Jeg synes da at Norske hifi-blader med Fidelity i spissen spyr ut talentløse meninger uten snev av fakta i hvert nye nummer. Lar du deg provosere av dem?

-k

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dere gidder å engasjere i disse kabel-debattene, enten hører man forskjell eller gjør man ikke. Noen kjøper kabler for å matche anlegget, andre driver med flisespikkeri. Konklusjon, kjøp en kabel som matcher anlegget som du synes ser bra ut, tviler det er så mye å hente av ekstremt dyre saker. Design har masse å si i disse tilfellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som du er inne på her så er jeg mer eller mindre av den oppfatning at en ABX-test egner seg kun når differansen er relativt tydelig..
    Her vil jeg tilbake til et av mine tidligere poeng, det er mange seriøse kabelentusiaster både på forum og journalister i hifi blader som hevder forskjellene mellom kabler er store. Store forskjeller kan en trygt si at de ABX testene som er gjort ikke indikerer i og med null resultat. En sitter igjen med to utveier, enten egner ikke ABX seg for deteksjon av små forskjeller, eller så er det ikke forskjell.

Når halve "kongerike" påstår at dem hører forskjell så klare jeg ikke helt å se bort fra disse faktorene, og spesielt når det er beviselig forskjeller på kabler.
    Halve kongeriket henger seg opp i bagateller som er så små at de ikke lar seg detektere i en ABX blindtest. Det må de få lov til, men det er ikke noe bevis for at de ikke blir lurt av sine egne sanser. Det er målbare bevis på at det er forskjell ja, men det hjelper ikke stort hvis vi ikke hører det.

Diskusjonen begynner å ta litt sirkelform her, som den har gjort i flere år allerede

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kjenner til en seriøst utført AB blindtest på kabler med annet enn null resultat?

Side 4 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •