Den store kabel-bløffen - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hva med en solid state leser? Det er tydeligvis helt utrolige forskjeller å hente her også!

Sakset fra et annet forum:
    Fascinerende. Det finnes tilsynelatende ingen grenser for hvilke remedier noen rapporterer gir tildels store hørbare forskjeller. Spørsmålet er om man må behandle alle slike uttalelser med samme ærbødighet. Dvs ikke stille spørsmålstegn ved om teorien som vedkommende implisitt lanserer ("den eneste grunnen til at jeg føler meg bedre når jeg bruker Intel Solid State drev til å spille musikk, er at lyden fysisk blir bedre/endret") er den eneste og beste teorien til å forklare observasjonen (hva med: "når jeg har kjøpt en ny dyr disk så gjør eiergleden meg lystigere til sinns").

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Hvis alle kabler har en egen lyd signatur så se på kablene inne i høyttalerene dine
    Skal det ha en effekt med og bytte kabler må du også bytte intern kabler med samme kabler du bruker i fra forsterker!
    Kanskje ikke den verste idèen... Har jo modifisert litt selv, så er jo litt interessant å bytte. Gjorde noen små endringer på interne kabler og kjørte ett opptak i mono for at lyden ikke skulle låte så forskjellig. Ble litt mere "sting" og antydning til etterklang på den jeg lodda litt om på. Ikke alle modifikasjoner er like vellykka, og man får ingen forbedring, men men.. Gøy å lodde
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Dette er hva jeg skal få ifra XLR kablene mine. Lurer på hva nordost anbefaler hvis jeg vil ha litt mindre intime kabler. Kanskje noen som gir et litt mer abstrakt lydbilde. Eller kanskje et par beskrevet av et annet adjektiv som gjerne er positvit ladet, og som absolutt ikke forteller meg en døyt om kabelens faktiske "egenskaper".
    Stemmer mye det med mine erfaringer. Nordost (og da spesielt Blue Heaven og Red Dawn) har tidvis en kjølig og upersonlig klang og synes de hører hjemme i varmtklingende systemer. Heimdall er en smule mere nøytral enn de, men her er det ett økonomisk spørsmål. Kanskje Audioquest eller VDH?

Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Nei du kan så si.. Det spriker egentlig i alle retninger- man må jo også ta hensyn til intern kabling i elektronikken- og her er det selvsagt relativt rimelig standard som gjelder.. Og da blir det som å hekte en "gylden" nettkabel på et alminnelig strømnett fordi ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet..
    Har vel mere tro på en nettkabel med stort tverrsnitt her. Laga en tullekabe som var tvinnet sammen av en masse ledere på rundtom 6mm2 (hvorfor ikke? Det er jo mange som anbefaler både 6, 8 og ja ikke minst 12mm2 til ht så...) Den markerte seg markant i forhold til de andre kablene... Og begynner å lure på om det store kvadratet kunne gi en slags kondensatoreffekt? Blir synsing for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm..

sting, etterklang, kjølig, upersonlig- dette er parametre jeg vanskelig kan se at kablene kan legge til eller trekke fra??

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fremtiden, blir det vel trådløst.

Hva gjør vi da?

Jo da snakker vi sikkert om temperatur og luftfuktighet i rommet
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sting, etterklang, kjølig, upersonlig- dette er parametre jeg vanskelig kan se at kablene kan legge til eller trekke fra??
    Selv hadde jeg fått problemer med å farge lyden på en sånn måte med selv en svært god equalizer..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kabel skal hverken gjøre det ene eller det andre. Dvs. at den er helt nøytral. Finnes det ikke i lydsignalet, så kan ikke kabelen transportere det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    en kabel skal hverken gjøre det ene eller det andre. Dvs. at den er helt nøytral. Finnes det ikke i lydsignalet, så kan ikke kabelen transportere det.
    Det er jo du selv som beskriver disse egenskapene!?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo du selv som beskriver disse egenskapene!?
    Klart... Men da må først og fremst anlegget være istand til å gjengi dem
    Dette er utrykk som flere anmeldere bruker for å beskrive klangegenskaper i ett anlegg eller komponent. For det første må du vite hva det enkelte utrykk betyr, forstå hva det betyr lydmessig og ikke minst erfare det selv

Slike utrykk blir brukt for å beskrive forskjellene fra komponent til komponent.
    Kjølig - Lys klang gjerne med presens i øvre mellomtone. Her kan man også bruke "upersonlig". At lyden ikke er fylt med varme og følelser.

sting - Dynamisk med klar definisjon av instrumenter. Som anslag.
    etterklang - Brukes om hvor lenge ett instrument "låter" etterpå. Som altifra kasselyden til en akustisk gitar, utklingning på ett triangel.

Som sagt: Vanskelig forklare. Lettere å erfare slikt selv

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel mere tro på en nettkabel med stort tverrsnitt her. Laga en tullekabe som var tvinnet sammen av en masse ledere på rundtom 6mm2 (hvorfor ikke? Det er jo mange som anbefaler både 6, 8 og ja ikke minst 12mm2 til ht så...) Den markerte seg markant i forhold til de andre kablene... Og begynner å lure på om det store kvadratet kunne gi en slags kondensatoreffekt? Blir synsing for min del.
    Og hvis denne kondensatoreffekten i tilfelle var der, hvordan påvirker den strømmen og spenningen som påtrykkes apparatet, og hvordan påvirker det i sin tur lyden ?

Det eneste du oppnår med økt tverrsnitt på en nettkabel er å kunne levere mer strøm til en ekstremt strømhungrig forsterker. Da er du avhengigi av at strømkursen har samme grove tverrsnitt og ditto sikring, og det gjelder vel hos de færreste nettkabel DIYere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart... Men da må først og fremst anlegget være istand til å gjengi dem
    Dette er utrykk som flere anmeldere bruker for å beskrive klangegenskaper i ett anlegg eller komponent. For det første må du vite hva det enkelte utrykk betyr, forstå hva det betyr lydmessig og ikke minst erfare det selv

Slike utrykk blir brukt for å beskrive forskjellene fra komponent til komponent.
    Kjølig - Lys klang gjerne med presens i øvre mellomtone. Her kan man også bruke "upersonlig". At lyden ikke er fylt med varme og følelser.

sting - Dynamisk med klar definisjon av instrumenter. Som anslag.
    etterklang - Brukes om hvor lenge ett instrument "låter" etterpå. Som altifra kasselyden til en akustisk gitar, utklingning på ett triangel.

Som sagt: Vanskelig forklare. Lettere å erfare slikt selv
    Jeg har da erfaring nok etter å ha drevet med lyd og musikk i 30 år..

Bruker ofte eq til å fjerne eller fremheve det samme som du bruker kabler til, vil påstå at en eq er et bedre verktøy, langt mere presist og høyst målbart..

Kjølig= 3k boost (eller 2,5k som er en frekvens som ofte får horn til å skrike) de fleste kaller dette hardt og ikke kjølig..
    Varme= 200-250hz boost og evt 2,5k cut
    luft= 15k boost
    sting: en kompressor gjør nytten, koster mindre enn en kabel..
    etterklang: enkelt å simulere, men neppe med en kabel, her må fantasien ha tatt litt overhånd..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Og hvis denne kondensatoreffekten i tilfelle var der, hvordan påvirker den strømmen og spenningen som påtrykkes apparatet, og hvordan påvirker det i sin tur lyden ?
    Kondensatoreffekt er det, og ved normale størrelser så vil den påvirke lyden. Når det gjelder kabler så snakker vi om veldig lave verdier hvor den anses å ikke ha en hørbar effekt.

Under ser man eksempler på målte verdier på forskjellige kabler(verdiene er på 1 meter hvis jeg ikke husker feil):
    -yttalerkablenes-lcr-gif

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Kondensatoreffekt er det, og ved normale størrelser så vil den påvirke lyden. Når det gjelder kabler så snakker vi om veldig lave verdier hvor den anses å ikke ha en hørbar effekt.
    Ble ikke klok på tabellen din. Hva er det den viser?

Lurer også på hvordan du kommer til konklusjonen "ved normale størrelser vil det påvirke lyden"?

En vanlig signalkabel har noe sånt som 100 ohm motstand og 150 nanofarad kapasistans per kilometer. Det resulterende lavpass-filteret har da et -3dB punkt på 10kHz på den 1000 meter lange kabelen. Med 100 meter lang kabel havner -3dB punktet på 1 megaHertz! (1 delt på (2*pi*motstand*kapasistans))

Da er det vel ikke så rart å anta at kabler kortere enn 100 meter, med -3dB punkt på over 1MHz ikke medfører noe påvirkning av lyden?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ofte eq til å fjerne eller fremheve det samme som du bruker kabler til, vil påstå at en eq er et bedre verktøy, langt mere presist og høyst målbart..
    Hysj! Ikke avslør hemmelighetene..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Ble ikke klok på tabellen din. Hva er det den viser?

Lurer også på hvordan du kommer til konklusjonen "ved normale størrelser vil det påvirke lyden"?
    Som jeg skrev så er det en tabell over målte verdier på forskjellige kabler og intet annet , poenget var å vise at kablene gir en kondensatoreffekt. Verdiene er hentet fra en artikkel, tolk dem som du vil.

Altså "normale" størrelser er vel størrelser som normalt brukes for å oppnå en hørbar effekt i kretser som RC, RL og RCL.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Under ser man eksempler på målte verdier på forskjellige kabler(verdiene er på 1 meter hvis jeg ikke husker feil):
    Du snakker åpenbart om signalkabler, eller høyttalerkabler.

Det jeg ba Bguarden om å utdype var hvordan hans angivelige kondensatoreffekt i en NETTKABEL påvirker strøm/spenning i den, og i sin tur lyden fra utstyret.
    Det skulle jeg gjerne sett en forklaring på

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Du snakker åpenbart om signalkabler, eller høyttalerkabler.

Det jeg ba Bguarden om å utdype var hvordan hans angivelige kondensatoreffekt i en NETTKABEL påvirker strøm/spenning i den, og i sin tur lyden fra utstyret.
    Det skulle jeg gjerne sett en forklaring på

Ååh beklager, min feil! Jeg har ikke vært oppservang nok... da stiller saken seg helt annerledes, men håper alikevell tabellen er instressant for noen.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev så er det en tabell over målte verdier på forskjellige kabler og intet annet , poenget var å vise at kablene gir en kondensatoreffekt. Verdiene er hentet fra en artikkel, tolk dem som du vil.
    Kan du lenke til artikkelen? Om den viser verdier pr millioner kilometer kabel er det litt anderledes enn om den viser verdier pr millimeter.

Alle ledere med en eller annen avstand gir en kondensatoreffekt. Kablene mine i Bergen har en avstand til dine kabler i Porsgrunn, så da har vi en kondensatoreffekt om vi nå hadde klart å koble sammen kretsene. I praksis gir det selvfølgelig null niks utslag.

Tilsvarende er det ikke noe poeng å vise til at kabler har L, C og R egenskaper om det ikke vises til størrelsen i forhold til sammenhengen.

Altså "normale" størrelser er vel størrelser som normalt brukes for å oppnå en hørbar effekt i kretser som RC, RL og RCL.
    For å endre frekvensrespons brukes komponenter som heter R, L og C. Komponentene kobles sammen med kabler. Om kablene i seg selv hadde store nok verdier av R, L og C hadde det ikke vært nødvendig å bruke elektroniske komponenter mellom kablene.

Er fortsatt svært interessert i å finne en signalkabel som kan gjøre jobben til en EQ uten å bruke noen av LCR komponentene. Den hellige straight wire performance gralen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du lenke til artikkelen? Om den viser verdier pr millioner kilometer kabel er det litt anderledes enn om den viser verdier pr millimeter.
    Du gir deg ikke du :-D, jeg skrev pr meter.... desverre finner jeg ikke den artikkelen igjen. Jeg fant den fra en link i en av dem uttallige kabeltrådene på dette forumet.

Alle ledere med en eller annen avstand gir en kondensatoreffekt.
    Jeg har ikke som motiv å overbevise noen om det ene eller det andre, jeg hadde kun som motiv å vise nettopp det du skriver over her og ingenting annet(og det uavhengi om den kan høres eller ikke).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du tydelig sier ifra når du mener "lyd som i hørbart av mennesker" og "lyd som i teknisk akustikk" så slipper du forvirring.

At valg av kabler _kan_ ha hørbar innvirkning på lyd ut av høyttalere er overbevisende ut fra handlingene til kost-bevisste aktører i installasjons-markedet:
    70 volt audio system
    70 volt systems are generally used in commercial applications where many speakers needs to be run from one amplifier. It is also called high impedence speaker system. The advantage is that, being high impedence, long cable runs of relatively small gauge (usually 20-24 gauge) do not significantly affect the output as they would in a common low impedence speaker system.

The speakers themselves are commonly 4 or 8 ohms, but there's a transformer at each speaker that matches that low impedence, to a high impedence, which is on the line side. Typically those transformer have multiple output taps so the sensitivity of the speaker system (output volume) can be adjusted as needed.
    ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at vi bruker 70V linje til lange kabelstrekk på installasjonssiden er ikke det lydmessige.. det går mere på å unngå signaltap pga elektrisk motstand i lange ledere med også for å kunne parallellkoble flere høyttalere uten å få kritisk lav impedanse. Lampettledning eller ringeledning er vanlig kabel ved slike installasjoner

Side 39 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •