Den store kabel-bløffen - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1760
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Åpenbart et sårt emne for noen :!:
    Tror du dette er den første debatten som har omhandlet temaet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette burde interessere de som er opptatt av å lytte etter forskjeller i lyd:

YouTube - Audio Myths Workshop

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jammen da er det bare å plugge høyttalerne i stikkontakten!
    Bare husk å sette pluggen inn rett vei!
    Du vil vel ikke ha ut musikk som spilles opp/ned?

Men - flås et øyeblikk til side -
    Jeg ser at det er vanskelig for enkelte å skjønne hvorfor digitale signaler tåler dårlige kabler bedre enn analoge signaler gjør.

Kanskje dette hjelper:
    La oss leke at du er anleggets forsterker som mottar digitale signaler inn og sender analog signale videre til høttalerne.
    Øynene dine er altså din digitale inngang, og munnen din analoge utgang.
    Nedenfor er vist to bilder hvor det ene er det opprinnelige (perfekte) og det andre er etter vandring gjennom en dårlig kabel.
    Kan du (som nå leker forsterkeren) lese høyt den meldingen du ser? En person som står ved din side (lytteren) hører deg lese den opp like tydelig i begge tilfeller. Med andre ord, om signalet blir litt utydelig på vei gjennom den digitale kabelen, blir den identisk gjengitt i høyttalerutgangen. Det er selvsagt en grense for hvor dårlig bildet kan være før det går galt, og det illustrerer også godt hva som skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Genial analogi. 8-)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt hvor dette med digitalt kom fra, men...

Det er en slags myte at digitale signaler er fullstendig uproblematiske. De krever faktisk høy analog båndbredde i forhold til et analogt audiosignal. Dette er på grunn av raske endringer i signalnivå, noe som i praksis er svært høye frekvenskomponenter.

Fordelen med digitalt er selvfølgelig at hvis signalet tolkes korrekt (noe det gjerne blir med bestemte terskelverdier og algoritmer for feilretting) så vil meldingen hos sender og mottaker være 100 % identiske.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen

lang, god og herlig nerdete videosnutt det!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg vet ikke helt hvor dette med digitalt kom fra, men...

Det er en slags myte at digitale signaler er fullstendig uproblematiske. De krever faktisk høy analog båndbredde i forhold til et analogt audiosignal. Dette er på grunn av raske endringer i signalnivå, noe som i praksis er svært høye frekvenskomponenter.

Fordelen med digitalt er selvfølgelig at hvis signalet tolkes korrekt (noe det gjerne blir med bestemte terskelverdier og algoritmer for feilretting) så vil meldingen hos sender og mottaker være 100 % identiske.
    Så er vi tilbake til diskusjonen om et middels kjipt PC drev er like god CD/DVD avspiller som det dyreste pusheren i butikken vil pakke på deg.
    Alt den gjør er å vel sende et digitalt signal gjennom en kabel.
    Konverteringen foregår i forsterkeren - det er vel her signalet tolkes til lyd.... eller?
    Men dette er vel litt off-topic.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Så er vi tilbake til diskusjonen om et middels kjipt PC drev er like god CD/DVD avspiller som det dyreste pusheren i butikken vil pakke på deg.
    Alt den gjør er å vel sende et digitalt signal gjennom en kabel.
    Konverteringen foregår i forsterkeren - det er vel her signalet tolkes til lyd.... eller?
    Men dette er vel litt off-topic.
    På de dyrere spillerene er det nok investert mer i DA-konverteren, dempet drev og flottere/robust design. De har nok neppe brukt de store summene for bedre internkabling eller renere kobberbaner på kretskortene.

Jeg lurer på om det er mange som klarer å skille to forskjellige drev på samme DAC, feks med en prisforskjell på 10 gangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    På de dyrere spillerene er det nok investert mer i DA-konverteren, dempet drev og flottere/robust design. De har nok neppe brukt de store summene for bedre internkabling eller renere kobberbaner på kretskortene.

Jeg lurer på om det er mange som klarer å skille to forskjellige drev på samme DAC, feks med en prisforskjell på 10 gangen?
    Alle drev som selges er perfekte hva angår å trekke ut dataen på mediet uten feil. Om det er noen som ikke tror på dette, så ta som eksempel en hvilken som helst DVD eller CD-rom som leser en plate med et eller annet program på. èn enkelt bitfeil under avlesing ville ført til at programmet ikke fungerte, men som vi alle vet skjer dette skjer bare med defekte drev og plater.

Dyre drev er som med kabler, det er bare lureri.

Det samme med DACer. DACer med SINAD-forhold (signal to noise and distortion) på godt over 100 dB koster noen tiere fra for eksempel analog devices, og kan brukes til å produsere såkalte audio DACer med en systemkost på ihvertfall under 500 kroner. Separat DAC er dog helt meningsløst, da de er enkle og rimelige å integrere i signalkilden.

Dyre DACer er også bare lureri

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Alle drev som selges er perfekte hva angår å trekke ut dataen på mediet uten feil. Om det er noen som ikke tror på dette, så ta som eksempel en hvilken som helst DVD eller CD-rom som leser en plate med et eller annet program på. èn enkelt bitfeil under avlesing ville ført til at programmet ikke fungerte, men som vi alle vet skjer dette skjer bare med defekte drev og plater.

Det samme med DACer. DACer med SINAD-forhold (signal to noise and distortion) på godt over 100 dB koster noen tiere fra for eksempel analog devices, og kan brukes til å produsere såkalte audio DACer med en systemkost på ihvertfall under 500 kroner. Separat DAC er dog helt meningsløst, da de er enkle og rimelige å integrere i signalkilden.

Jeg hører forskjell i lydkvaliteten på BD-film i HD, fra PS3 til Pioneer LX51. Det samme gjør jeg også fra digital kilde optisk til receiver kontra en Beresford DAC som står for konverteringen.

Jeg har dog store problemer med å skille en låt i 320kbps .mp3 kontra en i flac.

Beklager litt OT ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører forskjell i lydkvaliteten på BD-film i HD, fra PS3 til Pioneer LX51. Det samme gjør jeg også fra digital kilde optisk til receiver kontra en Beresford DAC som står for konverteringen.

Jeg har dog store problemer med å skille en låt i 320kbps .mp3 kontra en i flac.

Beklager litt OT ;-)
    Hovedtema er utdebattert for lenge siden, så det får heller være

Det du rapporterer her var overraskende. Nå er jo PS3en ekstremt kostnadsoptimalisert, så det er mulig de har kuttet noen hjørner her med tanke på analog signalintegritet. Utifra tidligere poster ser du heller ikke ut som den religiøse typen som lever etter slagordet på fox mulder's vegg : "I want to believe", men har du egentlig testet dette skikkelig med blindtester? forventningsbias påvirker oss alle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært mange som har rapportert at PS3 PCM ikke låter like bra som Bitstreaming. Om PS3 legger på noe prosessering eller om det er det faktum at ved bitstreaming står det DTS-HD MSTR i displayet og ikke MultiCH-IN som gjør det vet jeg ikke. Jeg synes også det var bedre lyd ved bitstreaming, men har ikke NOE som kan backe dette opp. Jeg antar det er placebo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er en dyr DAC da?

Er interessant det du sier, for jeg sliter med dårligere lydkvalitet fra Squeezebox kontra CD spiller. Testet med identiske (billigste sort!) kabler på begge kilder, og lydfil i ALAC format på Squeezebox kontra samme musikk fra CD. Til og med fatter'n hørte godt forskjell.. Litt OT det her også, men siden temaet allerede var oppe så...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torby
    Hva er en dyr DAC da?
    Det skal jeg være litt forsiktig med å spekulere i, da jeg ikke har noen erfaring med slike selv, og dermed ikke vet hva som er på markedet. Jeg snakker generelt utifra jeg selv antar det vil koste å produsere en god DAC. Som nevnt kan jeg ikke se noen grunn til at dette skal koste mer enn 500 kr (selv om høyere priser kan forsvares utifra bedre byggekvalitet, design, osv).

Sitat Opprinnelig postet av Torby
    Er interessant det du sier, for jeg sliter med dårligere lydkvalitet fra Squeezebox kontra CD spiller. Testet med identiske (billigste sort!) kabler på begge kilder, og lydfil i ALAC format på Squeezebox kontra samme musikk fra CD. Til og med fatter'n hørte godt forskjell.. Litt OT det her også, men siden temaet allerede var oppe så...
    Det kan være mange grunner til dette, både tekniske så vel som psykologiske. Det at jeg sier at dyre DACer bare er lureri betyr ikke at det ikke finnes dårlige produkter på markedet, for det gjør det helt sikkert. Poenget er bare at over en viss sum så slutter man å betale for kvalitet, og begynner å betale for "magi", altså ikke-dokumenterbare og vage påstander om funksjoner som er uten betydning for den reelle lydkvaliteten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for link til Ethan Winer-videoen! Det var han jeg tenkte på når jeg skrev Floyd E Toole tidligere i tråden. Beklager.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedtema er utdebattert for lenge siden, så det får heller være

Det du rapporterer her var overraskende. Nå er jo PS3en ekstremt kostnadsoptimalisert, så det er mulig de har kuttet noen hjørner her med tanke på analog signalintegritet. Utifra tidligere poster ser du heller ikke ut som den religiøse typen som lever etter slagordet på fox mulder's vegg : "I want to believe", men har du egentlig testet dette skikkelig med blindtester? forventningsbias påvirker oss alle.
    Jeg er overrasket over at du finner dette overraskende, det er blitt rapportert flere ganger at PS3 oppleves som mindre god enn dedikerte spillere med interndekoding på lydsiden. Jeg er enig at det teoretisk sett ikke bør være noen forskjell på hvor dekodingen foregår, og ei heller påvirke lydkvaliteten. Personlig antar jeg at lydnivå-forskjeller og forventnings-bias kan være utslagsgivende. Jeg har ikke blindtestet PS3 opp mot andre BD-spillere.

Beresford TC-7510 DAC kontra DACen i Onkyo TX-SR805 har jeg "blindtestet". Den digitale kilden (Mac Mini, iTunes, flac) koblet med HDMI til receiver og optisk til Beresford. Jeg har da muligheten til å bytte mellom Digital- og Analog-inn på receiveren.
    Testpersonen satt i sweetspot, helt i ro, uten mulighet for å se hva det ble byttet til, ei heller å kunne bli påvirket av den som byttet. Mellom hvert bytte er det 1-2 sekunder uten lyd. Testpersonen visste ikke hva eller om det ble byttet om på noe heller!

Testpersonen traff riktig hver gang "den beste lyden" kom, men ikke før det var blitt byttet et par ganger. Jeg antok først at det kunne ha noe med lydnivå-forskjell å gjøre, der det spilte høyere med DACen, så jeg gjennomførte testen igjen. Men denne gangen skrudde jeg ned volumet 3dB mellom byttene hver gang DACen ble brukt. Testpersonen foretrakk fremdeles DACen!

Dessverre er ikke testen vitenskapelig utført og dokumentert, så den veier ikke akkurat tungt noen vei. Men jeg mener ihvertfall selv at det er en forskjell.

PS! Testpersonen var i dette tilfelle samboeren min, med liten interesse for lydkvalitet og elektronikk. Det som imponerte meg mest var at hun faktisk klarte å velge ut DACen hver gang, etter et par bytter. Hun spurte tilslutt hva som ble byttet om på, jeg viste henne den lille svarte boksen. "Hvor mye kostet den?!"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genialt, og med mange gode momenter.
    Jeg har tilgode å laste ned wav-filene og blindteste selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er ikke testen vitenskapelig utført og dokumentert, så den veier ikke akkurat tungt noen vei. Men jeg mener ihvertfall selv at det er en forskjell.
    Det høres nå ut som du har testet det godt nok til å rimelig kunne si at det er en reell forskjell ihvertfall, så jeg skal ikke krangle på det. Jeg syns allikevel det er overraskende, men det kan jo tenkes at det kuttes flere hjørner enn hva som er forsvarlig under utvikling av enkelte produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ting oppfattes uansett forskjellig når man a/b-tester forskjellige løsninger og produkter men jeg tror hobbyen er tjent med mere fokus på fakta og målinger enn hifi-floskler og geniforklaring av produkter og løsninger som ikke holder vann.. Det blir litt som vinsmaking- opplevelsen, atmosfæren og ikke minst forventningen farger bedømningen og språket blir overdrevent lyrisk..

Men man trenger å komme bort fra beskrivelsene av at utstyret har evne til å påvirke programmaterialet og gi "mere følsomhet på vispekompet" , "bedre anslag på gitaren" og mere "luft i strykerne".. Mulig det kan oppfattes slik av en subjektiv lytter men anmelderen bør lære seg å bruke andre parametre.. "silky, smooth, harsh og lignende er ubrukelige karakteristikker..

Ethan Winer gjør en veldig god jobb med å avmystifisere og dokumentere disse tingene!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var genialt og burde få alle som ikke er mere kunnskapsrike enn disse menneskene til å begynne å konsentrere seg om det som er viktig i denne hobbyen vår, i stedet for å bruke store penger på kabler, dyre drivverk, etc.

Desverre inbiller vel mange av nissene seg at de er mere kunnskapsrike, og de nekter å innse at at forskjellene de "hører" kan være annet en det de tror det er.

Side 36 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •