Den store kabel-bløffen - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Dette jeg bare addressere (helt kort): "Objektive" kriterier er som sagt ikke noe kriterie for god forskning. Jeg beskrev hvorfor i et tidligere innlegg, der selv ihugga naturvitere må erkjenne begrensningen ved objektivisme (som i seg selv er subjektivt befengt). En etnograf er som regel høyst vár forutinntatthet, som en ofte kan lese i deres metodiske betraktninger.
    Når disse diskusjonene streifer inn på vitenskapsfilosofi så er det som regel en dead end.

-k

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Når disse diskusjonene streifer inn på vitenskapsfilosofi så er det som regel en dead end.

-k
    EDIT: Du endret visst innlegget, men jeg lar noe av tilbakemeldingen min stå likevel:

Greit at du referer noe til kjønnsforskningen, som jeg forsåvidt kjenner veldig lite til og ikke har noe særlig interesse av heller. En allmenn spissformulering ala den du gir blir imidlertid helt feil, og vitner samtidig om at du har veldig lite kjennskap til feltet, da flere britiske og amerikanske journaler av høy klasse aksepterer etnografiske og kvalitative studier. Jeg kan nevne British Journal of Anaesthesia, Anaestheisa, og ja endatil Medical Education (rettet mot leger). Jeg har tenkt å publisere mot disse, og har alt flere artikler inne både i Safety Science Monitor og Transfusion and Aphersion Science.

Jeg lever som sagt i en helt annen verden enn deg, etter all sannsynlighet, og jeg gidder ikke ha for mange flere diskusjoner på dette knyttet til mitt profesjonelle fagfelt. Det kommer sjelden noe godt utav det, og jeg er helt enig i utsagnet ditt om dead end

Bottom line er: Jeg har ingenting jeg egentlig bør forsvare, da jeg ser kvant. og kval. forskning som to sider av samme mynt med hver sine viktige bidrag.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Og kablene spiller ikke heller, de leder strøm!
    Jo de spiller, fordi det er forskjell på kabler. Det er tross alt musikk i strømmen, ikke vanlig strøm som til en lyspære.

Det ER forskjell på kabler. Men hver enkelt må avgjøre hva man trenger og hvor mye penger man skal legge i det (hører DU forskjell og hvis du gjør det, forsvarer det prisen du betalte?). Det er jo akkurat som med høyttalere, tv, forsterker osv. Som regel så får du bedre ytelse jo mer penger du bruker, men hva betaler du for denne xtra ytelsen? Det er ikke alt som er verdt prisdifferansen.

Jeg byttet ut mine Kimber Kable til kr. 72/m med NOrdost Flatline Gold. Hørte forskjell ja, bedre lyd helt enkelt i diskant/mellomtone, og stemmer var mer naturlige. Så det forsvarte prisen så til de grader med ca. 1000 kr i merpris. Billig oppgradering det ja.

Men jeg tror aldri jeg kommer til å bruke mer enn 20.000 i kabler selv om jeg har anlegg til 150.000-200.000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Jo de spiller, fordi det er forskjell på kabler. Det er tross alt musikk i strømmen, ikke vanlig strøm som til en lyspære.
    Kablene er forskjellige ja, det er greit.. Men selv ikke mikrofonen som fanger opp musikken evner jo å "spille"- den konverterer lydbølger til elektrisk strøm ved hjelp av en spole som beveger seg i et magnetfelt..

Vet ikke hvorfor denne benevnelsen er så populær i norge (og danmark?)- man har jo ikke noen lignende begreper om lydutstyr på engelsk så vidt jeg vet? Jeg synes uansett bare den er egnet til å tillegge elektriske komponenter organiske egenskaper de umulig kan være i besittelse av- musikken er ferdigspilt når musiker og produsent har gjort sitt og da gjenstår bare formidlingen..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at du gjør følgende forsøk: Først kan du koble en liten lyspære på høyttalerkabelen, da vil du se at den lyser i takt med musikken. Det er vel strøm som må til for å få lys i en lyspære, er det ikke det da?
    Neste forsøk er kanskje litt vanskeligere å gjennomføre. Få tak i et heftig basselement som tåler litt juling, en 18 tommers stroker eller noe i den duren. Koble den rett til strømuttaket i veggen, så skal du se den spiller en heftig 50Hz basstone.

Det er strøm som går gjennom høyttalerkablene, ikke lydbølger, som mange nisser virker å tro. Denne vrangforestillingen er skikkelig god mat for placeboeffekten. Hvis de klarer å kvitte seg med tankegangen om at det er musikk i form av lydbølger som danser gjennom kablene, så er det kanskje lettere å akseptere at sjansene for at en kabel som frakter strøm i audiofrekvente områder kanskje ikke er så viktig for lydkvaliteten likevel.

Det ER forskjell på kabler.
    Javel, vi får vel ta deg på ordet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Så du mener altså at et lydsignal ikke er strøm (med strøm forstått som en form for elektrisk spenning)?
    Du misforstod meg.. Og det var akkurat som forventet
    Jeg tenker på lydsignalet i elektrisk form og strøm.
    Vil påstå at det er i ett helt annet format enn "vanlig" strøm... Og bør behandles således

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et elektrisk signal med båndbredde på ca 20kHz, praktisk talt likestrøm i forhold til det frekvensomfang kabler flest blir bedt om å overføre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er et elektrisk signal med båndbredde på ca 20kHz, praktisk talt likestrøm i forhold til det frekvensomfang kabler flest blir bedt om å overføre.
    Jammen da er det bare å plugge høyttalerne i stikkontakten!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner fornuftige argumenter her.. lydsignaler omdannes til strøm ved å bevege en spole i et magnetfelt.. Slik funker trafoen på kraftstasjonen også- og de samme reglene gjelder.. også for transporten av denne strømmen.. Men nå behandler jo også mange "kabelnisser" nettspenningen med spesialkabler for å renske og rydde opp i den avdelingen så det er håp også for denne mindre forfinede strømmen til å bli tatt opp i det gode selskap sammen med "lydstrømmen" som for å sitere jo er "av et helt annet format".. :-/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du misforstod meg.. Og det var akkurat som forventet
    Jeg tenker på lydsignalet i elektrisk form og strøm.
    Vil påstå at det er i ett helt annet format enn "vanlig" strøm... Og bør behandles således
    En 50Hz tone i høytaleren din vil ha samme form som den 50Hz vekselstrømmen som kommer ut gjennom veggstikket ditt.. Det som er forskjellen er at den strømmen som kommer ut til høytaleren din har lavere energimengde. Men kan se for meg at poenget ditt er at strømmen som tilføres høytalerne har et mer komplekst "bilde" enn 50Hz-en i strømnettet.

Et ganske solid argument for at det finnes forskjeller på kabler er jo den beryktede blindtesten. Problemet for kabeltroende er jo at det ikke er noen som kommer seg helskinnet gjennom disse testene. Noe som egentlig burde være peace of cake, siden det er så mange som hører enorme forskjeller på kablene sine. Og dette i et miljø som absolutt ikke er tilrettelagt for slik testing. (type jeg hørte på stereoen, brukte 3 minutter på å bytte kabler og hørte enorme forskjeller i lydbildet :???: )

Et pekepinn på at det er ganske mye snake oil blandt kabelprodusentene er jo når de kom med hifi digitalkabler, der man kunne får æren av å bruke flere tusen på en meter med digitalkabel. Bedre farger/kontrast osv var jo ankepunktene. Men når man setter seg inn i funksjonaliteten og ser at hvis man sender en null og mottar en null i andre enden, har det ikke noe å si hvor mye støy som ligger "oppå" denne nullen, så "våkner" man kanskje litt og legger av seg litt av den naive innstillingen hifi-entusiaster ofte har.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene spiller ikke, de overfører et elektrisk signal.
    Kan du utdype hva du mener med at det er "musikk i strømmen"?

Det ER forskjell på kabler. Men hver enkelt må avgjøre hva man trenger og hvor mye penger man skal legge i det (hører DU forskjell og hvis du gjør det, forsvarer det prisen du betalte?). Det er jo akkurat som med høyttalere, tv, forsterker osv.
    Kan du vitenskapelig bevise at det er forskjell? Jeg kan like gjerne hevde det motsatte, men det trenger ikke bety at det heller er sant. Om noen hører forskjell, så lurer jeg på om det er under påvirkning av forventninger og at vedkommende faktisk vet hvilken kabel som er koblet opp. Høyttalere og TVer etc. kan vi si har forskjeller, det lar seg måle og bevise i blindtester. Historien er en helt annen når det gjelder kabler ;-)

Jeg byttet ut mine Kimber Kable til kr. 72/m med NOrdost Flatline Gold. Hørte forskjell ja, bedre lyd helt enkelt i diskant/mellomtone, og stemmer var mer naturlige. Så det forsvarte prisen så til de grader med ca. 1000 kr i merpris. Billig oppgradering det ja.
    De sto vel akkurat til forventingene dine da?
    Har du blindtestet opp mot Kimberene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk i kabla, blir jo som å si at det er lys i strømkabler til lamper også.
    Så hvis jeg vil ha bedre lys så bør jeg kjøpe meg andre kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegarellot
    Musikk i kabla, blir jo som å si at det er lys i strømkabler til lamper også.
    Så hvis jeg vil ha bedre lys så bør jeg kjøpe meg andre kabler.
    En glimrende observasjon faktisk.. Egen snadderkabelhylle på lampesjappa for de lumifile blir det neste store

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen en avsporing, beklager, men for tre år siden, hvor der var fler "cd fanatikere" enn nå, da kom denne frem på HiFiSentralen:
    Shootout: VRDS-NEO vs. Apple Airport
    Der er fortsatt mange der mener at en cd skal og bør spilles på et apparat der heter en cd spiller. Nu er en cd spiller jo ikke mer enn et drev og en laser der leser data av og avleverer disse til en dac, men likevel har denne innretningen nermest kult status.
    Jeg var også ganske så fanatisk med kabler da, brukte ganske store summer på dette, og mente ved hvert kjøp at jeg hadde fundet Perleporten, det blev faktisk så dumt at jeg ikke ville bruke min Nakamichi båndspiller til opptak fra min Tandberg 3001A tuner før jeg hadde fått tak gode kabler. Jeg tenkte at jeg da for alltid ville ergre meg over at opptakene kunne blitt endda bedre om jeg bare hadde hatt de kablene jeg sparte sammen til......og her sitter jeg idag uten hverken Tandberg, Nakamichi og kabler.....
    Men nei, kabler interesserer meg overhodet ikke mer.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du eller 10 andre mener at jeg er det ene eller det andre så kan jeg ikke ta det så veldig tungt. Jeg får mange PM her inne. Noen veldig trivelige, og noen mindre trivelige, som 2 sider med nordnorsk banning og utskjelling fra en norsk hifi-skribent.
    Det er bra at du ikke tar det så tungt, når man setter seg slik i søkelyset som du så er det er kansje forventet eller?? Selv synes jeg det er ingen grunn til å sende direkte stygge mailer, noe jeg tar helt avstand fra.

Jeg har aldri noensinne hørt et annet menneske snakke om å nøytralisere setninger.

Jeg har aldri sagt at jeg er "objektiv" i alt jeg foretar meg. Kan du være så snill å slutte å argumentere som om jeg har sagt det?
    Jeg har aldri sakt eller argumentert mot at du har sakt at du er objektiv i alt du foretar deg. Men du har i enkelte tilfeller hevdet at du er objektiv, hvor jeg hevder du ikke alltid opptrer objektivt. Men " I get the point", selv om du ikke gir inntrykk for at du forstår hva jeg mener så lar jeg den ballen ligge ;-).

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen, jammen, jammen....

Er det ikke gøy at vi gidder å engasjere oss sånn?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men noen skulle engasjert seg like mye i kabeldebatten som i filosofidebatten som uvegerlig kommer i kjølvannet....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    En 50Hz tone i høytaleren din vil ha samme form som den 50Hz vekselstrømmen som kommer ut gjennom veggstikket ditt.. Det som er forskjellen er at den strømmen som kommer ut til høytaleren din har lavere energimengde. Men kan se for meg at poenget ditt er at strømmen som tilføres høytalerne har et mer komplekst "bilde" enn 50Hz-en i strømnettet.

Et ganske solid argument for at det finnes forskjeller på kabler er jo den beryktede blindtesten. Problemet for kabeltroende er jo at det ikke er noen som kommer seg helskinnet gjennom disse testene. Noe som egentlig burde være peace of cake, siden det er så mange som hører enorme forskjeller på kablene sine. Og dette i et miljø som absolutt ikke er tilrettelagt for slik testing. (type jeg hørte på stereoen, brukte 3 minutter på å bytte kabler og hørte enorme forskjeller i lydbildet :???: )

Et pekepinn på at det er ganske mye snake oil blandt kabelprodusentene er jo når de kom med hifi digitalkabler, der man kunne får æren av å bruke flere tusen på en meter med digitalkabel. Bedre farger/kontrast osv var jo ankepunktene. Men når man setter seg inn i funksjonaliteten og ser at hvis man sender en null og mottar en null i andre enden, har det ikke noe å si hvor mye støy som ligger "oppå" denne nullen, så "våkner" man kanskje litt og legger av seg litt av den naive innstillingen hifi-entusiaster ofte har.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jammen, jammen, jammen....

Er det ikke gøy at vi gidder å engasjere oss sånn?
    Åpenbart et sårt emne for noen :!:

Side 35 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •