Den store kabel-bløffen - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1760
    Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Flaut.... Selvsagt Blaise Pascal
    Den kunne jeg lett falt for selv

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tenker man begrensninger over hele fjøla og smekker inn en 100kronerskabel i hele +50K anlegget så vil man ha gjort seg selv en bjørnetjeneste. Hvis du tenker økonomisk, og kun bruker rimelige kabler, med gullpletterte tinnplugger av ymse kvalitet..
    Mener du da at du har gjort ditt ytterste for at lydsignalet.. Eller kun ridd din egen kjepphest?
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Det at det er høyt utdannede innen faget som mener at audiokabler har noe for seg har du gjentatt flere ganger i denne tråden, men det er foreløpig ikke noe mer enn din påstand. Kan du bringe en av disse på banen så vi kan få tatt diskusjonen? Hvis ikke er dette strengt tatt et argument du kan bruke.
    Et argument for hva?

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvem? Er "faget" psykologi, markedsføring eller fysikk/elektro?
    Vel, jeg sa vel alle klasser. Jeg skal på ingen måte navngi eller bring noe på banen mot deres vilje, disse personen jeg snakker om er av samme oppfattning som dere angående fysikk/elektro, men dem kjøper alikevell kabler som er dyrere enn 10kr metern. Uansett så trenger man ikke høy utdannelse for å forstå disse veldige lave LCR parmeterne som har så og si ingen betydning for lyden, hvor spørsmålet mitt var hvorfor "hører" en stor gruppe med oppgående mennesker alikevel forskjell når dem har fått presentert "hele" sannheten?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jepp!

Har brukt litt penger på molton, så nå er det blackout i heimen. Problemet nå er opplevd svartnivå, med helt mørkt rom...
    Emotiva skal inn, og kanskje en balansert prosessor, så da er enda mer av kabelspøkelset ute av verden.
    Svart rom har den effekten ja. Grått lerret eller ny projektor er løsningen. Hvis kabel salget går kjempe bra så er det kanskje innen rekkevidde :-)

Får bare ikke håpe at potensielle kjøpere leser denne tråden :-D

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Hehe, the irony
    Men, husk på, du kan ha vært påvirket av "øyeblikket" og kanskje fysisk adrenalin (?) noe som kan ha gjort deg oppgiret og ukonsentrert. Da blir det med en gang mye vanskeligere å påvise eventuelle forskjeller.
    If you say so.

Synes folk skal kjøpe de kablene de har lyst til jeg. Dyrere kabler er jo fine og se på

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du roter deg inn i mye rart med ordet "objektivitet". Problemet er kanskje at "objektiv" av enkelte sammenstilles med "klok, rettskaffen og sannferdig". Derfor vil alle (selv de mest ihuga subjektivister) hevde at de er objektive.
    Nei, det synes jeg ikke. Du sier du er objektiv siden du henviser til fakta, og det er riktig at du er objektiv i forhold til fakta, men du trenger ikke nødvendigvis opptre med objektivitet selv om du henviser til fakta. Du prater om å kjøre en ABX-test så får ikke jeg inntrykk av din objektivitet i forhold til tema hvor det ser ut som du er mer ute etter å bevis at det ikke er noe forskjell enn å bevis at det er forskjell. Selvfølgelig kan jeg ta feil av deg som person, men det er det inntrykket jeg får når du skriver(ikke bare jeg som mener det ;-) ).

Forskere og forskning skal gi de beste svarene vi greier på det vi kan finne ut. Det vi faktisk kan lese ut av forskningen er at:
    1. Ingen har funnet peer-reviewed blindtester som har greid å støtte mange av de kontroversielle påstandene innen hifi
    2. Hifi-interesserte som har lyttet seende (eller tror de har det) har ved flere anledninger vist at de ikke er i stand til å lytte til bare lyd uten la seg påvirke av andre faktorer, som utseende og forventning.

Dette er kalde fakta, og ingen kan kritisere meg for å gjengi det mer enn noen kan kritisere deg for å si at sola er gul*).

Man kan derimot kritisere "skeptikere" for å trekke disse konklusjonene ut av sammenheng:
    "det er vitenskaplig bevist at kabler ikke betyr noe" - det er opplagt ikke støtte for å si noe slikt, alle kabler har ikke engang vært vitenskapelig testet.
    "det er vitenskaplig bevist at alle audiofile lar seg styre av overbevisning" - det er opplagt ikke støtte for å si noe slikt, alle audiofile har ikke engang vært inne til test.
    Jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er helt enig, forskerne kan ikke annet enn å gi oss dem beste svarene. Jeg skulle gjerne sakt at dem har gitt oss dem endelig svarene.....

Har du lest posten min om blindtester? Ville du ha skrevet setningen over dersom du hadde lest den?
    Jeg er ikke sikker om jeg har lest den, men jeg tror du misforstår poenget mitt. Det var "kun" en illustrasjon på det å fremstå med objektivitet, altså det å nøytralisere settningen.

Jeg tror vi har en veldig forskjellig forståelse av ordet objektivitet.
    Jeg tror egentlig ikke det....

Jeg spurte deg for mange sider siden om du hadde innspill til hvordan jeg burde gjennomføre en blindtest. Jeg kan ikke huske at du hadde noe svar?
    Beklager det må jeg ha oversett, prøver å svare alle spørsmål så godt jeg kan;-) . Jeg ser for meg at det å lage en legitim test som får med seg alle "aspekter" er en relativt stor jobb med mye planlegging, jeg tror det er mange andre som har drevet litt mer med dette enn meg som kan bidra mer. Selv tror jeg slike innspill i slike debatter bare fører til mer unødvendig debatt som egentlig ikke fører noen plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Et argument for hva?
    Beklager, jeg bommet visst på en dobbel negativ der

"Hvis ikke er dette strengt tatt ikke et argument du kan bruke" skulle det være.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    If you say so.

Synes folk skal kjøpe de kablene de har lyst til jeg. Dyrere kabler er jo fine og se på
    Ja, dette ble litt "cocky" fra meg da. Jeg har fortsatt til gode å bekrefte/avkrefte min overbevisning under en abx-test, selv om jeg mener å oppfatte forskjeller

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg bommet visst på en dobbel negativ der

"Hvis ikke er dette strengt tatt ikke et argument du kan bruke" skulle det være.
    Ja, men jeg skjønte hva du mente men jeg skjønte ikke hva du trodde jeg argumenterte for? Mener du at det er slik at kabel-entusiaster er mindre utdannet og mindre ""intelligente"" enn andre? Jeg har på ingen måte tenkt å tvinge mennesker inn i en debatt som dem ikke ønsker, og forøverig er dem i samme oppfattning som deg angående fysikk og elektroteknikk så jeg ser ikke helt poenget heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men jeg skjønte hva du mente men jeg skjønte ikke hva du trodde jeg argumenterte for? Mener du at det er slik at kabel-entusiaster er mindre utdannet og mindre ""intelligente"" enn andre? Jeg har på ingen måte tenkt å tvinge mennesker inn i en debatt som dem ikke ønsker, og forøverig er dem i samme oppfattning som deg angående fysikk og elektroteknikk så jeg ser ikke helt poenget heller.
    Hvis de har samme oppfatning så må det jo bety at de er enig i at det ikke er forskjell på audiokabler, og da er jo diskusjonen over.

Det at du trekker inn høyt utdannede innen faget som argument for at audiokabler har en effekt burde jo indikere at disse har en forklaring på hvorfor disse skulle være bedre. Formuleringer på formen "folk sier at ..." egner seg ikke i en slik debatt, ettersom det ikke er mulig å etterprøve det "folk" sier. Hvis du prøver å skrive en artikkel på wikipedia så vil du sannsynligvis få beskjed om at denne typen formuleringer bør unngås.

Jeg forstår at du oppfatter meg som arrogant når jeg sier dette, og du har kanskje ikke noen grunn til å tro på det en fremmed kverulant sier på nettet heller. Men - som jeg har sagt flere ganger tidligere - forståelsen for hva som skjer i en elektrisk ledning ved så lave frekvenser er veldig godt forstått, og sannsynligheten for at dette skulle ha negativ påvirkning på lyden er så godt som null. (I en litt mer uformell sammenheng hadde jeg sagt at det er garantert ingen forskjell, for jeg er ihvertfall like sikker på det, som jeg er på at dommedag ikke kommer i morgen)
    Dette er helt trivielt i forhold til mange andre problemstillinger man kommer borti innen elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de har samme oppfatning så må det jo bety at de er enig i at det ikke er forskjell på audiokabler, og da er jo diskusjonen over.
    Ja, nå begynner du å skjønne ;-) men selv om dem vet at fysikken og alt annet tilsier at det "ikke" er noe forskjell så kjøper dem alikevel "dyrere" kabler?

Det at du trekker inn høyt utdannede innen faget som argument for at audiokabler har en effekt burde jo indikere at disse har en forklaring på hvorfor disse skulle være bedre.
    Nei, det gjør jeg ikke, og jeg hevder heller ikke at det er hørbar forskjell.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jepp!

Har brukt litt penger på molton, så nå er det blackout i heimen. Problemet nå er opplevd svartnivå, med helt mørkt rom...
    Emotiva skal inn, og kanskje en balansert prosessor, så da er enda mer av kabelspøkelset ute av verden.
    Du kan kanskje løse problemet ved og bruke denne kabelen, den skal visstnok gi god kontrast og detaljer i mørke scener, lyden blir tydeligvis ikke det helt store, men kompromisser må man jo akseptere når man kjøper billigkabler

Audioquest HDMI-1 HDMI and video cable review - from the experts at whathifi.com

Jeg bare ler når jeg ser alt vrøvl ”the experts at whathifi” skriver i sine anmeldelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!

Ja, kanskje jeg skulle bytte HDMI-kabelen. Det er nok for lite tverrsnitt på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har med stor interesse lest denne tråden og også artikkelen som danner grunnlag for den.

"kabelnissene" som noen kaller dem er utvilsomt lette å trekke opp, og de får seg til å gi noen lite hyggelige personkarakteristikker av artikkelforfatteren..

Jeg tror bakgrunnen for artikkelen er å orientere mannen i gata om hva som faktisk er fornuftig når man driver med hjemmestereo eller kino på et forholdsvis lavt nivå, og i forhold til det synes jeg artikkelen er god og fornuftig selv om han drar det nokså langt hva angår hvor lange ubalanserte kabelstrekk man kan tillate seg med en alminnelig billig kabel.. Men her kommer også dyr ubalansert kabel fort til kort og et ubalansert signal er uansett lite egnet til så lange strekk..

I proff-verdenen er derimot 100 meters strekk dagligdags og påkrevet ved alle store produksjoner. Og et balansert signal transporteres ofte 200 meter eller mere fra scene til mikser- og tilbake til forsterkerne igjen. Dette skjer i multikabler med en nokså alminnelig kabelkvalitet, 0,14 mm2 skjermet kobber av alminnelig kvalitet gjør jobben..

Uansett bør artikkelen leses med riktige briller, herr Blix er en fagmann og en ressursperson av de sjeldne med en lang merittliste hva angår praktiske forsøk og viderekommen bruk av kabler så hans utsagn bør tillegges vekt. Og om man ikke er enig er det ikke spesielt profesjonelt å prøve å latterliggjøre mannen, da har man tapt i utgangspunktet..

Alle har synspunkter på kabler og det er bra.. Selv er jeg av den oppfatning at markedsføringsavdelingen på kabelfabrikken ofte har større budsjetter enn r&d, og selv om man kan forme metaller og påvirke lederevne, spoleeffekt, kapasistanse og grad av skjerming er det ikke mulig å inkorporere musikalske egenskaper i en leder- derfor jobber det heller ingen instrumentmakere på kabelfabrikken ;-)

Og kablene spiller ikke heller, de leder strøm!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen

Og kablene spiller ikke heller, de leder strøm!
    Å sammenlikne ett lydsignal med vanlig strøm er jo veldig passende

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener altså at et lydsignal ikke er strøm (med strøm forstått som en form for elektrisk spenning)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva ville du sammenligne et lydsignal med da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hva tror du egentlig det er som går gjennom ledningen, magi?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prater om å kjøre en ABX-test så får ikke jeg inntrykk av din objektivitet i forhold til tema hvor det ser ut som du er mer ute etter å bevis at det ikke er noe forskjell enn å bevis at det er forskjell. Selvfølgelig kan jeg ta feil av deg som person, men det er det inntrykket jeg får når du skriver(ikke bare jeg som mener det ;-) ).
    Som jeg har sagt til det kjedsommelige: dersom jeg hadde vært i stand til å lage en blindtest som beviste at dyre kabler hadde den effekten som Fidelity hevder, som lot seg repetere og bestod fagfellevurdering, så hadde jeg kastet "alt" og begynt på den spennende jobben. Ingenting er så interessant som å lære noe nytt. I forhold til det å kjekle om ubetydelige småting her inne så vil jeg personlig hevde at det å kunne rokke ved akademia ville være noen hakk større. Det ville også være en usedvanlig sterk start på en evt forskerkarriere.

Om du eller 10 andre mener at jeg er det ene eller det andre så kan jeg ikke ta det så veldig tungt. Jeg får mange PM her inne. Noen veldig trivelige, og noen mindre trivelige, som 2 sider med nordnorsk banning og utskjelling fra en norsk hifi-skribent.
    Jeg er ikke sikker om jeg har lest den, men jeg tror du misforstår poenget mitt. Det var "kun" en illustrasjon på det å fremstå med objektivitet, altså det å nøytralisere settningen.
    Jeg har aldri noensinne hørt et annet menneske snakke om å nøytralisere setninger.

Jeg har aldri sagt at jeg er "objektiv" i alt jeg foretar meg. Kan du være så snill å slutte å argumentere som om jeg har sagt det?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om produsentene hadde tenkt begrensninger med sine "state of the art" produkter? Selv om det i det vi regner som ett high end er komponentkvaliteten ikke bedre enn den man finner i en Monsterkabel.

Tenker man begrensninger over hele fjøla og smekker inn en 100kronerskabel i hele +50K anlegget så vil man ha gjort seg selv en bjørnetjeneste. Hvis du tenker økonomisk, og kun bruker rimelige kabler, med gullpletterte tinnplugger av ymse kvalitet..
    Mener du da at du har gjort ditt ytterste for at lydsignalet.. Eller kun ridd din egen kjepphest?

Som jeg sier:
    Forskjellene mellom en 50 og en 1000 kroners kabel er større mellom 1000 og 10000. De som velger den til 10K er entusiaster. Hvor mye ekstra de betalte for det lille, får de selv stå for... Men ingen skal si at de ikke gjorde sitt ytterste for lydkvaliteten
    Men likefullt så sa du dette:
    selv om Mike Lavigne har ett anlegg til flere millioner, så stiller jeg meg tvilende til hvor mye skade den ville påføre lydsignalet.
    Spørsmålet var ikke hvorvidt en høyttaler bestående av billig ræl er god. Spørsmålet var hvorvidt en eneste billig kabel utgjør noen som helst hørbar forskjell i "verdens dyreste anlegg", med "verdens mest kritiske musikk" og med "verdens mest kritiske lytter". Det er altså ikke noe som kan avføyes med floskler ala "en kjede er ikke sterkere enn det svakeste ledd", "man skal gjøre sitt ytterste for lydsignalet" eller lignende. Det er et enkelt spørsmål. Ja eller nei.

Testen til Mike Lavigne _kunne_ ha gitt oss svaret "ja, det er en hørbar forskjell". Det gjorde den ikke, og dermed må vi leve i uvissa.

Dersom selv du mener at en med utstyr som er verdt mange ganger mitt, og tydeligvis med en interesse som er vel så stor som min trygt kunne bruke en kabel til $100 istedetfor en som koster som en bruktbil og "stiller deg tvilende til hvor mye den ville skade lydsignalet" så er det kanskje ikke noen stor krise om vi med vanlige budsjetter bruker en slik kabel heller?

-k

Side 34 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •