Den store kabel-bløffen - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1760
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men det kunne vært artig å måle en SKIKKELIG tynn kabel opp mot den litt tykkere som jeg brukte i forrige test og sett om det ble noe målbar forskjell da.
    DENNE burde være tynn nok.
    Hadde vært interessant å målt denne, og sammenlignet med en grov kabel f.eks 6 mm2.

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    +1. Det beste jeg har lest i dag, men da med forbehold om at man kanskje ikke behøver gå mye over biltema/clas ohlson "nivå" før man oppnår troverdighet. Jeg, for min del, er kurert for alt som er kabeleksotisk!
    La oss si at hvis forskjellene er minimale, men at det er en ørliten forskjell. Tenker man for økonomisk, vil ikke dette være ett problem som vil forplante seg fra ledd til ledd? La oss si at forvrengninga ligger på 0,1%... Vil den da forplante seg videre? Og øke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forvrengninga hadde vært på 0.1% hadde den vært klart målbart.

Hva tror du forvrengningen i en høyttaler er?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Nå begynner jeg nesten å angre på at jeg kjøpte dyre kabler fra van den hul, etter å ha lest i lyd og bilde att man burde kjøpe kabler til ca 10 prosent av prisen for høytalerne.. (ment som tommelfinger regel self.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant analogi! Til sammenligning har jeg lest mye om tacit knowledge (taus kunnskap) innen medisin og helsefag, som del av doktogradsarbeidet mitt, og her er det hele tiden en sammeheng/symbiose som virker tilbakevendende: Uttrykt/teknisk kunnskap, dvs. kunnskap som er lærebok basert og som sitter i fingrene, er bare en side av opplevd yrkesutøvelse; den andre siden er taus kunnskap, som både leger og sykepleiere har vanskelig for å uttrykke/sette ord på men som likefullt påvirker deres praksis (inkludert hensynet til pasientsikkerhet). Mer presist, som det omtales i en artikkel av Smith m.fl: En ekspert er først en ekspert når vedkommende er i stand til også å kunne takle forhold ved omgivelser og pasient som går utover det læreboken sier. Jeg antar at dette kan være treffende for eksperter også i en rekke andre yrker og sektorer.

Det som er litt paradoksalt oppi det hele er at selv om begge sider av kunnskap har sin plass, er det primært de tekniske sider man innen medisin og praksis retter søkelyset mot (mtp målbarheten av disse) samtidig som man nærmest avviser den tause kunnskapens eksistens (grunnet i mangel på "målbarhet"). Og dette fokuset vedvarer (benevnt "technical rationality" av Schon) på tross av at forskning dokumenterer den tause kunnskapens rolle, eksemplifisert gjennom leger og sykepleieres egne beskrivelser av sin yrkesutøvelse...

Det er ihvertfall en tankevekker om at ikke alt nødvendigvis lar seg måle og uttrykke i tall/statistikker.
    Hvordan vet man at denne tause kunnskapen påvirker pasientene dersom den ikke er målbar på noen slags måte? Og dersom andre skal ta avgjørelser på bakgrunn av den, hvordan skiller man mellom taus kunnskap og "taus overtro"? Kanskje 2 av 3 leger gjør underbevisste/udokumenterte prosedyrer som redder liv, mens 1 av 3 leger gjør underbevisste/udokumenterte prosedyrer som tar liv?

Teknisk museum har en utstilling om legevitenskapen hvor det refereres til en lege som var den første som fant sammenhengen mellom dødelighet på operasjonsbordet og lege-hygiene. Dersom du fødte barn på sykehus så var sannsynligheten for å dø betydelig større på et universitetssykehus, og vedkommende lege påviste visstnok at det var sammenhengen mellom det å obdusere lik og etterpå bistå fødselen som var utløsende faktor. Det var nok å vaske fingrene for å redusere barsel-dødeligheten betydelig!

Men selv gitt god statistikk så nektet legestanden for at dette kunne være tilfellet, og mange døde i flere ti-år før teorien fikk innpass. Jeg synes at anekdoten (dersom den er presist gjengitt) sier mye om hvordan vi alle tenderer til å la kart dominere over terreng.

-k

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvordan vet man at denne tause kunnskapen påvirker pasientene dersom den ikke er målbar på noen slags måte? Og dersom andre skal ta avgjørelser på bakgrunn av den, hvordan skiller man mellom taus kunnskap og "taus overtro"? Kanskje 2 av 3 leger gjør underbevisste/udokumenterte prosedyrer som redder liv, mens 1 av 3 leger gjør underbevisste/udokumenterte prosedyrer som tar liv?

Teknisk museum har en utstilling om legevitenskapen hvor det refereres til en lege som var den første som fant sammenhengen mellom dødelighet på operasjonsbordet og lege-hygiene. Dersom du fødte barn på sykehus så var sannsynligheten for å dø betydelig større på et universitetssykehus, og vedkommende lege påviste visstnok at det var sammenhengen mellom det å obdusere lik og etterpå bistå fødselen som var utløsende faktor. Det var nok å vaske fingrene for å redusere barsel-dødeligheten betydelig!

Men selv gitt god statistikk så nektet legestanden for at dette kunne være tilfellet, og mange døde i flere ti-år før teorien fikk innpass. Jeg synes at anekdoten (dersom den er presist gjengitt) sier mye om hvordan vi alle tenderer til å la kart dominere over terreng.

-k
    At man lar kart dominere over terreng er en understatement av dimensjoner innen helse, gitt det ensidige fokuset mot utelukkende tekniske ferdigheter/teknisk rasjonalitet som preger utdanning såvel som praksis. Heldigvis er det slik at en del sider ved tausk kunnskap, om langtfra alle, faktisk lar seg måle. Dette gjelder primært teamrelaterte og ikke-tekniske sider som kommunikasjon, samarbeid, ledertakelse og beslutningstaking. Disse forhold har sivil luftfart brukt store ressurser på å forbedre gjennom spesialiserte treningsprogram, såkalte Crew Resource Management (CRM) program. Disse programmene både tester og måler de ulike ikke-tekniske ferdighetene til det enkelte team. Etter hvert har også helsesektoren tatt inn over seg prinisipper knyttet til disse programmene, selv om fortsatt mye utvikling gjenstår her. Simuleringssenteret SAFER er bla. et slikt initiativ her i Stavanger, som jeg har mye kontakt med. De har fokuset mot å designe og måle ulike scenarier som helsepersonell testes på. Utfordringen her er likevel at hva man faktisk tester og måler gjennom disse scenariene da ikke nødvendigvis representerer de sider ved kunnskap som faktisk anvendes i helsesektoren og ved det enkelte sykehus. Det er dette jeg jobber mot; å identifisere de unike trekkene ved praksis i helse (knyttet til "kunnskap" og "system" dimensjonene). Forhåpentligvis vil noen av de identifiserte aspektene også kunne måles gjennom å integreres i slike trenings-/simuleringsprogram. Mye forskning (jeg har en lang litteraturliste på dette) tyder på at denne identifisering (mapping) og integrering i trening og praksis er fremtiden.

ps: det er helt riktig som du sier, at taus kunnskap både kan bidra til og samtidig også redusere kvaliteten på eksisterende praksiser, men da må jo målet være å også kartlegge/bli bevisste begge sider av mynten for deretter utelukkende å fokusere mot å styrke de positive sider

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man lar kart dominere over terreng er en understatement av dimensjoner innen helse, gitt det ensidige fokuset mot utelukkende tekniske ferdigheter/teknisk rasjonalitet som preger utdanning såvel som praksis. Heldigvis er det slik at en del sider ved tausk kunnskap, om langtfra alle, faktisk lar seg måle. Dette gjelder primært teamrelaterte og ikke-tekniske sider som kommunikasjon, samarbeid, ledertakelse og beslutningstaking. Disse forhold har sivil luftfart brukt store ressurser på å forbedre gjennom spesialiserte treningsprogram, såkalte Crew Resource Management (CRM) program. Disse programmene både tester og måler de ulike ikke-tekniske ferdighetene til det enkelte team. Etter hvert har også helsesektoren tatt inn over seg prinisipper knyttet til disse programmene, selv om fortsatt mye utvikling gjenstår her. Simuleringssenteret SAFER er bla. et slikt initiativ her i Stavanger, som jeg har mye kontakt med. De har fokuset mot å designe og måle ulike scenarier som helsepersonell testes på. Utfordringen her er likevel at hva man faktisk tester og måler gjennom disse scenariene da ikke nødvendigvis representerer de sider ved kunnskap som faktisk anvendes i helsesektoren og ved det enkelte sykehus. Det er dette jeg jobber mot; å identifisere de unike trekkene ved praksis (knyttet til kunnskap og system). Forhåpentligvis vil noen av de identifiserte aspektene også kunne måles gjennom å integreres i slike trenings-/simuleringsprogram.
    Men da snakker du om fenomener som er vanskelige å måle og evt ikke lar seg måle med tradisjonelle teknikker. Likevel later du til å se nytteverdien av å prøve å måle dem.

Ingen bestrider at det er vanskelig å måle marginalt hørbare lydfenomener. Det er derfor mange gjør kostbare, tidkrevende og tidvis monotone lyttetester - seende eller blindt. Dersom man kunne måle slikt med voltmeter så hadde det vært mye enklere. Alternativene er altså ikke måling vs ingen testing, men seende testing vs blind testing vs måling. Alle 3 har etter min mening sin plass, men jeg oppfatter det som en snarvei å hevde at et fenomen er hørbart når man opplever det i seende tester men det ikke lar seg bekrefte i blinde tester eller ved måling.

-k

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da snakker du om fenomener som er vanskelige å måle og evt ikke lar seg måle med tradisjonelle teknikker. Likevel later du til å se nytteverdien av å prøve å måle dem.

Ingen bestrider at det er vanskelig å måle marginalt hørbare lydfenomener. Det er derfor mange gjør kostbare, tidkrevende og tidvis monotone lyttetester - seende eller blindt. Dersom man kunne måle slikt med voltmeter så hadde det vært mye enklere. Alternativene er altså ikke måling vs ingen testing, men seende testing vs blind testing vs måling. Alle 3 har etter min mening sin plass, men jeg oppfatter det som en snarvei å hevde at et fenomen er hørbart når man opplever det i seende tester men det ikke lar seg bekrefte i blinde tester eller ved måling.

-k
    Nytteverdien av måling strekker seg til de sider av taus kunnskap som faktisk kan testes, så som forbedringer i kommunikasjon og beslutningstaking som kan spores til økt trening på dette. Andre sider er langt verre (ergo min vekt på "forhåpentligvis" i siste innlegg), og kanskje aldri reelt målbare selv om de kan ha en betydelig effekt på praksis og organisasjonen som helhet. Da er poenget at man ihvertfall bør lære mer om karakteren av disse sidene, slik at den enkelte kan bli seg mer bevisst dette. For å ta et real life eksempel (fra intervjuer jeg har gjennomført med tilsynet): Når Luftfartstilsynet flyttet fra Oslo til Bodø "sparket" man den "gamel garde" ut av organisasjonen og rekutterte nye. Lite ante man om etterdønningen av å ikke overføre den tause kunnskapen/ballasten til de gamle. Nå er statusen at Luftfartstilsynet fortsatt ikke er på det nivået de engang var i Oslo, flere år etter.

Jeg setter punktum for alle slike adsporelser, og skal ikke plage flere med dette :=)

Godt poeng du har ift seende og blind testing knutinh )

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta et real life eksempel (fra intervjuer jeg har gjennomført med tilsynet): Når Luftfartstilsynet flyttet fra Oslo til Bodø "sparket" man den "gamel garde" ut av organisasjonen og rekutterte nye. Lite ante man om etterdønningen av å ikke overføre den tause kunnskapen/ballasten til de gamle. Nå er statusen at Luftfartstilsynet fortsatt ikke er på det nivået de engang var i Oslo, flere år etter.
    Denne bør ikke får stå udokumentert.

a) er norsk flytrafikk blitt mer eller mindre sikker etter flyttingen?
    b) er norsk flytrafikk blitt mer eller mindre punktlig etter flyttingen?
    c) er det faktorer ved flyttingen som har vært positiv for både tilsynet som sådan og for lokalsamfunnet i Bodø
    d) man "sparket" ingen, alle fikk tilbud om å flytte med. De som ikke valgte å flytte med, fikk en helt annen støtte og hjelp av staten enn 90-100% av de som jobber i det private næringsliv og som opplever tilsvarende flyttinger av bedriften. Er det riktig at statsansatte skal ha slike særordninger?
    e) hvordan har de ansatte i tilsynet det nå, de som jobber i Bodø?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

c) er det faktorer ved flyttingen som har vært positiv for både tilsynet som sådan og for lokalsamfunnet i Bodø
    d) man "sparket" ingen, alle fikk tilbud om å flytte med. De som ikke valgte å flytte med, fikk en helt annen støtte og hjelp av staten enn 90-100% av de som jobber i det private næringsliv og som opplever tilsvarende flyttinger av bedriften. Er det riktig at statsansatte skal ha slike særordninger?
    Ja, inntrykket jeg/vi som intervjuet fikk, før og etter flytting, kan være farget. Det er alltid turbulens i slike endringsprosesser. Helt riktig det. Det er likevel ikke mine ord, men utvalgets (spissformulert - "sparket" var følelsen mange uttrykte). Og jeg brukte det bare som et eksempel for å underbygge et poeng

Må for all del ikke glemme at det har ført mye positivt med seg og, for lokalmiljøet ikke minst! (dette er dokumentert i en forskningsrapport jeg har skrevet og som har blitt lest og "godkjent" av tilsynet og flere flyselskap)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Spørsmålene er sikkert relevante, men ser ikke helt hva det har i denne tråden å gjøre...

Spørsmålstillingen hittil er jo om de som ikke har råd til å bruke store penger på dyr kabel har like stor glede av lyden som de som finner å råd til det?
    Pusheren på sjappa jeg kjøpte anlegget (Denon 3808 + BD2500) mente med relativt overbevisende argumentasjon at kabelprisen burde være ca 10% av utstyrsprisen.
    Jeg valgte Biltema sine kabler. Så fikk jeg råd til en Harmony One fjernkontroll også :-)

En kjede er skjeldent sterkere enn svakeste ledd.... Hva med kablingen internt i utstyret?
    Kan vanskelig se for meg at utstyrsprodusenter bruker superkabel.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Spørsmålene er sikkert relevante, men ser ikke helt hva det har i denne tråden å gjøre...

Spørsmålstillingen hittil er jo om de som ikke har råd til å bruke store penger på dyr kabel har like stor glede av lyden som de som finner å råd til det?
    Pusheren på sjappa jeg kjøpte anlegget (Denon 3808 + BD2500) mente med relativt overbevisende argumentasjon at kabelprisen burde være ca 10% av utstyrsprisen.
    Jeg valgte Biltema sine kabler. Så fikk jeg råd til en Harmony One fjernkontroll også :-)

En kjede er skjeldent sterkere enn svakeste ledd.... Hva med kablingen internt i utstyret?
    Kan vanskelig se for meg at utstyrsprodusenter bruker superkabel.
    Helt enig i at disse diskusjonene har blitt dratt mot total irrelevans til tråden. Gjorde et hederlig forsøk på å stoppe dette da

Ja, det er interessant dette med intern kabling. Jeg mener å ha lest noe om at System Audio bruker Nordost kabling. Men dersom overvekten av høyttalerprodusenter bruker "ikke-merke kabler" sier det vel en del om vekten vi som mener kabler har en viss betydning (minus eksotisk da, for min del) bør tilskrive denne komponenten i anlegget...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativene er altså ikke måling vs ingen testing, men seende testing vs blind testing vs måling. Alle 3 har etter min mening sin plass, men jeg oppfatter det som en snarvei å hevde at et fenomen er hørbart når man opplever det i seende tester men det ikke lar seg bekrefte i blinde tester eller ved måling.
    En kabelentusiast vil nok hevde det motsatte, det er en snarvei å hevde at det ikke er hørbart selv om det ikke er bekreftet i en blindt-test. Det er kabel-entusiaster fra alle klasser i samfunnet, blant annet høyt utdannet også innen faget. Som påpeket fra skeptikerne så lurer jeg også på hvordan det har seg at alle disse kable-entusiastene på tross av all den informasjon som foreligger alikevel hevder det er forskjell. Dem vet dem blir utsatt for placebo, dem vet at dem kan bli luret av små forskyvninger i lytte posisjon. For å sette dette veldig på spissen - kan vi trekken så langt at vi kan hevde at alle disse kabel-entusiastene (fleste parten av entusiatene?) rett og slett er utilregnelig? Er det bare naturlig og menneskelig å bli blendet av sitt syn(tro) på dette, eller er det en "viss" mulighet for at dem har rett?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt åpen for muligheten for at det er forskjell. Men inntil noen kan legge fram en pålitelig test som kan overbevise meg så holder jeg på mitt.

Har forøvrig lagt ut et knippe fine kabler på avtorget nå, løp og kjøp!

Nei, fra spøk til alvor, jeg skal innrømme at det er litt 'skummelt' å selge de gilde, fine kablene og stole på at de jeg faktisk bruker nå er gode nok. Det er bare en sånn 'greie' som sitter i gamle hifi-folk, tror jeg. Man må jo ha fine kabler i fint anlegg...

Forøvrig er jeg heldigital, og DER skal man et stykke ut på landet før jeg går med på at det er forskjell.

Samtidig: Man kan måle jitter i digitale kretser som er på svært, svært korte tidsintervaller og med utrolig nøyaktig timing. Allikevel klarer man ikke måle forskjell i timing på kabler....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Er det bare naturlig og menneskelig å bli blendet av sitt syn(tro) på dette, eller er det en "viss" mulighet for at dem har rett?
    Det er veldig sannsynlig at de hører forskjell - og det er helt menneskelig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er veldig sannsynlig at de hører forskjell - og det er helt menneskelig ;-)
    Dette er en innertier.

Det er i første rekke den menneskelige faktoren som gjelder.
    Det man synes er bra - det er bra. Sånn er det bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    En kabelentusiast vil nok hevde det motsatte, det er en snarvei å hevde at det ikke er hørbart selv om det ikke er bekreftet i en blindt-test. Det er kabel-entusiaster fra alle klasser i samfunnet, blant annet høyt utdannet også innen faget. Som påpeket fra skeptikerne så lurer jeg også på hvordan det har seg at alle disse kable-entusiastene på tross av all den informasjon som foreligger alikevel hevder det er forskjell. Dem vet dem blir utsatt for placebo, dem vet at dem kan bli luret av små forskyvninger i lytte posisjon. For å sette dette veldig på spissen - kan vi trekken så langt at vi kan hevde at alle disse kabel-entusiastene (fleste parten av entusiatene?) rett og slett er utilregnelig? Er det bare naturlig og menneskelig å bli blendet av sitt syn(tro) på dette, eller er det en "viss" mulighet for at dem har rett?
    Det er derfor dette har blitt sammenlignet med religion, noe som i høyeste grad kan kunne påstås å ha utbredelse blandt alle klasser i samfunnet. Man blir nå engang påvirket av det miljøet man befinner seg i, og fornuften får ikke alltid slippe til. Det er fristende å referere til følgende Ibsen-sitat:
    "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme",
    selv om det kanskje ikke er helt relevant i denne sammenhengen.

Et annet eksempel som kanskje er mer illustrerende er Pascals Wager, hvor en berømt vitenskapsmann mente at man ikke kunne stole på fornuften i spørsmålet om hvorvidt gud eksisterte, og at det derfor bare var tryggest å tro på ham. Hvis ikke kunne man nemlig komme til hel**** (hihi, det ble sladdet), og den sjansen ville han ikke ta. Analogt til kabelhysteriet, så er man nok redd for at kablene ikke er god nok, og ser på de pengene man må betale som en akseptabel risiko, mens man gjerne i kommunikasjon med andre entusiaster ikke gir uttrykk for denne tvilen for å ikke miste ansikt. Dette er oppskriften på det som best kan sammenlignes med et system med positiv tilbakekobling, hvor en tilstand opprettholdes eller intensiveres av seg selv uten at inngangsverdiene endres.

Det at det er høyt utdannede innen faget som mener at audiokabler har noe for seg har du gjentatt flere ganger i denne tråden, men det er foreløpig ikke noe mer enn din påstand. Kan du bringe en av disse på banen så vi kan få tatt diskusjonen? Hvis ikke er dette strengt tatt et argument du kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.
    Ja, Wagers pragmatiske tilnærming til Guds eksistens er nok treffende her..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    hehe.
    Ja, Wagers pragmatiske tilnærming til Guds eksistens er nok treffende her..
    Kjapp korreksjon:
    han het ikke Wager, men Pascal.
    Pascals Wager er et begrep; wager betyr veddemål ....

Side 32 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •