Den store kabel-bløffen - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 88 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1760
    Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Dette innlegget synes jeg var svært lærerikt å lese gjennom:

What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums
    Meget oppklarende! Takker Ivaols

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Spellbinder kablene er rca ja... darn!

Et lite obs forresten ift testmetodologi: jeg opplever det som lettere å vurdere ht + signal kabler opp mot hverandre enn signal alene. F.eks. pleier jeg å koble inn 6mm2 clas ohlson ren kobberkabl + rød/hvit rca kabel medfølgende utstyr du kjøper (dette blir oppsett nr 1 - "billigmann"). Deretter tester jeg dette mot andre sett som f.eks. komplett nordost, kimber, etc. Alt annet holdes konstant, inkl. samme plate (av god kvalitet, som Melody Gardot). Vet ikke om dette akkurat tilfredstiller god abx metodologi da, og det blir fort veldig dille med tilkobling som skaper svinn som du bemerker Kalle.
    Kanskje ikke så dumt. ett sett med dyre kabler og ett sett med det værste ræl man kan tenke seg. Hører man ikke forskjell da så er vel mye gjort...

For øvrig kan det tenkes at det er enklere å framprovosere forskjeller i et anlegg som er koblet med RCA - gitt at xlr i følge reklamen skal være mer imun mot ekstern påvirkning.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå sittet en time alene og switchet mellom balansert audioquest columbia (3500,-) og ubalansert lakrissnor i mitt eget anlegg. Jeg kalibrerte lydnivået mellom inngangene (innenfor o,5 dB) slik at jeg kunne hoppe fram og tilbake mellom de to inngangene. Kablene var koblet mellom min dac og pre.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har etter beste evne forsøkt å identifisere forskjeller, men har så langt ikke har klart å detektere noen forskjell.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, spesielt siden de dyre kablene er de som du spiller med til vanlig

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Der er min Denon PMA 915 genial. Med rele-switchede A/B høyttalerutganger kan begge kablene være fysisk koblet til samtidig.

Men da blir vel argumentet at forsterkeren ikke er god nok og maskerer forskjellene... :roll:
    Vil du påstå at den er god nok da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at hvis det skulle være forskjell på kabler ville forskjellen være der om man spiller på en Gryphon Antileon eller en Denon AVR-1600...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Jeg har nå sittet en time alene og switchet mellom balansert audioquest columbia (3500,-) og ubalansert lakrissnor i mitt eget anlegg. Jeg kalibrerte lydnivået mellom inngangene (innenfor o,5 dB) slik at jeg kunne hoppe fram og tilbake mellom de to inngangene. Kablene var koblet mellom min dac og pre.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har etter beste evne forsøkt å identifisere forskjeller, men har så langt ikke har klart å detektere noen forskjell.
    Det sier en del ja. Da må jeg kanskje granske min egen sak og evt. anvende like god testprosedyre som du Kalle for å fortsatt være bastant i min sak om opplevde forskjeller

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn

Høres nå ganske så vilt ut da....
    Testa ut noen BM mot mine egne DIY, og førstnevnte ble forkastet pga. noe mørkere/basstung klangbalanse...
    Hmmm...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Testa ut noen BM mot mine egne DIY, og førstnevnte ble forkastet pga. noe mørkere/basstung klangbalanse...
    Hmmm...
    høres 'ganske så vilt ut' også da...?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi Nordost i mine ører er nøytrale
    Når du opplever de som lyse så er det fordi at de er ganske så systemavhengige. Har hørt Heimdall på ett Mcintosh/Dynaudio anlegg og der var de slettes ikke lyse eller spinkle (har mye med klangbalansen her). Faktisk er det slik at de rimeligere modellene "Gold", "Blue Heaven", "Red dawn" er lysere i klangen og mere egnet til varmtklingende oppsett.

Hvis det er sånn at det ikke er forskjell på kabler... Hvorfor opplever du dem som lyse?

Har jeg sagt at det ikke er forskjell på kabler? Nei.
    Har jeg sagt at Heimdall, i den grad de gjorde noe, hørtes crap ut hjemme hos meg? Ja.

Jeg har forøvrig også hørt en veeldig entusiastisk kar bytte kabler på McIntosh/Dynaudio komboen på soundgarden, og jeg ble ikke spes overbevist da heller.

Svar heller du meg på dette, er Heimdall verdt prisen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer godt det
    Har hørt anlegget til Qrt og det er slettes ikke nøytralt. Syntes det var ganske så lyst IMHO.
    Ikke glem at du hørte anlegget mitt for 2-3 forsterkere siden, uten DAC, og at den ene høytaleren var koblet i motfase da du var her.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Vel, jeg hadde et heimdall sett med ht+rca kabler, ble aldri helt fornøyd, solgte de og kjøpte meg til slutt supra kabler etter litt om og men, og har aldri vært mer fornøyd! I mine ører låter supra balansert ift alle elementer ved musikken, mens heimdall syntes å farge diskant spesielt mye samt at bassen virket puslete (hadde H200 på denne tiden). Heller ikke feil at supra er en fraksjon av prisen til heimdall.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Heimdall på mitt anlegg så kan ikke uttale meg om den saka..
    Det jeg hørte av Heimdall var jeg ikke i tvil om at den var bedre enn Blue Heaven og Red Dawn... Om den er verdt pengene? Vil påstå det... For den som har råd til det, og gjerne vil skvise ut det siste lille av anlegget.

En person som er glad i rock og har ett anlegg som er satt sammen for det vil aldri noensinne kunne ha noe utbytte av en slik kabel. Kun en audiofil som vil dra det aller siste ut av sølvskivene eller LP-platene. For å høre surklelyden i en trompet når det har kommet litt spytt inni den, gnissninger av buen mot fiolinstrengen, dempefoten til pianoet...

Men dette er bare promiller av musikksignalet... Men også det som er med på å gi musikken den lille nerven og tilstedeværelsen..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Heimdall på mitt anlegg så kan ikke uttale meg om den saka..
    Det jeg hørte av Heimdall var jeg ikke i tvil om at den var bedre enn Blue Heaven og Red Dawn... Om den er verdt pengene? Vil påstå det... For den som har råd til det, og gjerne vil skvise ut det siste lille av anlegget.

En person som er glad i rock og har ett anlegg som er satt sammen for det vil aldri noensinne kunne ha noe utbytte av en slik kabel. Kun en audiofil som vil dra det aller siste ut av sølvskivene eller LP-platene. For å høre surklelyden i en trompet når det har kommet litt spytt inni den, gnissninger av buen mot fiolinstrengen, dempefoten til pianoet...

Men dette er bare promiller av musikksignalet... Men også det som er med på å gi musikken den lille nerven og tilstedeværelsen..
    Må bare få tilføye at jeg ihvertfall hører 90% på musikk som fokuserer mot detaljer, så som loreena mckennitt, iona, eva cassidy, air, goldfrapp, honeyroot, melody gardot, madeline peyroux m.m. Så hadde disse kablene vært tilstrekkelig avslørende (og da er det ikke bare diskant som bør fremmes av lydbildet) ville jeg absolutt beholdt de! Men det er godt mulig at de ikke trivdes med mine høyttalere, quadral, som har en rocka og dynamisk karakter i utgangspunktet.. supra derimot både avslører i spann og gir balanse til mitt oppsett, det er nok for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at du hørte anlegget mitt for 2-3 forsterkere siden, uten DAC, og at den ene høytaleren var koblet i motfase da du var her.
    Dere spilte med den ene høyttaleren i motfase uten å oppdage at det umiddelbart var noe feil og rettet det opp? Hvordan kan en da høre forskjell på forskjellige kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Hvordan kan en da høre forskjell på forskjellige kabler?
    Nei si det....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Dere spilte med den ene høyttaleren i motfase uten å oppdage at det umiddelbart var noe feil og rettet det opp? Hvordan kan en da høre forskjell på forskjellige kabler?
    Just da hadde jeg flyttet rundt på høytalerne og de sto skikkelig langt ut på gulvet. I den seansen hadde jeg klart å koble toppen på den ene høytaleren feil ja. Oppdaget det dagen etterpå når jeg flyttet dem på plass.

Når jeg tester, feks, kabler mot hverandre flytter jeg ikke på høytalere samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...høre surklelyden i en trompet når det har kommet litt spytt inni den, gnissninger av buen mot fiolinstrengen, dempefoten til pianoet...
    Dette er skikkelig morsomt, takk for den Nå får jeg sove godt.

Jeg hører faktisk slike lyder like godt med biltemakablene mine. De som ikke gjør det bør kanskje bruke pengene på å sjekke hørselen sin istedenfor å kaste de bort på dyre kabler som kun gir en innbillt effekt av mer detaljert lyd.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Dette er skikkelig morsomt, takk for den Nå får jeg sove godt.

Jeg hører faktisk slike lyder like godt med biltemakablene mine. De som ikke gjør det bør kanskje bruke pengene på å sjekke hørselen sin istedenfor å kaste de bort på dyre kabler som kun gir en innbillt effekt av mer detaljert lyd.
    Hey.. Det er ikke bare det at det skal høres... Men også høres troverdig ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey.. Det er ikke bare det at det skal høres... Men også høres troverdig ut
    Okei, jeg omformulerer: Jeg syns slike lyder høres like godt og troverdig ut med biltemakablene mine, som med hvilken som helst annen dyr eksotisk kabel...

Side 30 av 88 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •