Den store kabel-bløffen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Det finnes ingen bevis, bare påstander.
    Det er i og for seg sant at det er bare påstander, det flere eller mange som har vært i blindtest hjemme hos seg selv som hevder det er forskjell. Disse blir selvføgelig ikke "godkjent", mange tror det er enkel å få til en legetim test, men det er det absolutt ikke.

Jeg føler at diskusjonene angånde kabler og testmetodikk har kommet mye lenger på Hifisentralen enn her inne. Det å påstå at det ikke er forskjeller er like dumt som å påstå at det alltid er forskjell(eller store forskjeller). I to spørreundersøkelser på sentralen påstår langt over halvparten av oss at dem hører forskjeller. Selvfølgelig har ikke prosentandelen noe å si, men det ville være rart om det ikke lå noe i dette her med kabler.

Angeånde skribenten som er vist til i denne tråden er sikkert en respektert og dyktig mann innen musikermiljøet. Han er helt klart inne på vensentlig punkter, men jeg mener noen av utsagnene hans strider mot generell erfaring og kompentanse, og ikke minst faktorer som han ikke har nevnt. Han har heller ingen tall å vise til så hele artikkelen blir meg lite troverdig.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt påvirka av "The loudness-war"?
    Mastringen er da den samme uansett on det er en usa utgivelse eller en europeisk?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Mastringen er da den samme uansett on det er en usa utgivelse eller en europeisk?
    Nja...
    Føler nå at det er mere utbredt "over there" enn på dette kontinentet.
    iallefall mener jeg at USA var tidligere ute med det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukket fra en annen tråd om samme test
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Det vil alltid være diskusjoner sålenge det finnes kabelnisser og grise kabeprodusenter.
    ...eller skeptikere
    Æres dem som æres bør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nesten ut som om han har hatt en uhyggeli fortidshistorie med kabler involvert :-P Kanskje det bunner i en dypere konspirasjon som vi ikke vet... :!: :!: :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å btw, så er jeg av den formening av det er forskjell på en god og en dårlig kabel. Men samtidig så er det individuelt å bestemme om en kabel er god eller dårlig. Artikkelen hadde ingen hold, men nærmere hva han selv mente. Han tar jo opp det at "eksotiske" kabler er laget av renere materiale, bedre isolasjon og gode terminaler- men det er jo nettopp det som utgjør forskjellen på en "god og en "dårlig" kabel, mener nå jeg. Men igjen, det er opp til hver og én!
    Hvordan tror dere en kabel hadde oppført seg vis den var skrella for isolasjon? -sånn for å komme med et halvdårlig spørsmål :-P

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til artikkelen så ville det vært spennende å lese en sammenlikningstest av analoge kabler i den vanlige OBOS-lengden på 100 meter.
    Leter og leter, men utover utsagnet i artikkelen finner jeg merkelig nok svært lite.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var langt mer hold og fornuft over utsagnene i denne artikkelen enn argumentene jeg noengang har lest fra de som tror de hører forskjell på kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det var langt mer hold og fornuft over utsagnene i denne artikkelen enn argumentene jeg noengang har lest fra de som tror de hører forskjell på kabler.
    Det er da også skrevet av en fyr som har svært god greie på det han skriver om her.

De som ikke vet hvem Brynjulf Blix er, kan faktisk lese en liten presentasjon under artikkelen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du noen referanser/kilder/utregninger som ikke jeg så?

Ikke at jeg er helt uenig i alt som stod der, men artikkelen var preget av bitterhet og en i overkant forenkling av et tema som i praksis og teori ikke alltid er så enkelt. At man må gjøre et langt poeng av at artikkelforfatteren har jobbet med musikk, og har familimedlemmer som spiller fiolin vitner om mangel på faglig tyngde.

DinSide bør holde seg til det de kan, dvs artikler om fotsopp, billige flybilletter, guider på hvordan å overleve julebordet og annet agurknytt som folk leser når de kjeder seg på jobb.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er da også skrevet av en fyr som har svært god greie på det han skriver om her.

De som ikke vet hvem Brynjulf Blix er, kan faktisk lese en liten presentasjon under artikkelen.
    Som HåkonN sa, så var det lite der som tyda på tung faglig tyngde.
    Når selv Snicker's kommenterer det, så er det noe som ikke henger helt på greip.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Som HåkonN sa, så var det lite der som tyda på tung faglig tyngde.
    Når selv Snicker's kommenterer det, så er det noe som ikke henger helt på greip.
    Når begynte du å bry deg om faglig tyngde hos skeptikerne? Du hører jo ikke på en skeptiker uansett om han er entusiast, lydtekniker, ingeniør eller siv.ing

Artikkelen har mange gode poenger som er blitt dratt fram her på forumet tidligere, men det skinner gjennom at han ikke vet hva han prater om hele veien. Jeg syns det er mye bra, men på den tekniske biten blir det litt enkelt og tynt. Det blir litt vel langt ut på skeptikerfløyen når han påstår at en 100 meter lang analog signalkabel er ok.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Når begynte du å bry deg om faglig tyngde hos skeptikerne? Du hører jo ikke på en skeptiker uansett om han er entusiast, lydtekniker, ingeniør eller siv.ing Artikkelen har mange gode poenger som er blitt dratt fram her på forumet tidligere, men det skinner gjennom at han ikke vet hva han prater om hele veien. Jeg syns det er mye bra, men på den tekniske biten blir det litt enkelt og tynt. Det blir litt vel langt ut på skeptikerfløyen når han påstår at en 100 meter lang analog signalkabel er ok.
    Hehehe...
    Nei, ikke så lenge det ikke stemmer med hva ørene mine "sier"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så du noen referanser/kilder/utregninger som ikke jeg så?

Ikke at jeg er helt uenig i alt som stod der, men artikkelen var preget av bitterhet og en i overkant forenkling av et tema som i praksis og teori ikke alltid er så enkelt. At man må gjøre et langt poeng av at artikkelforfatteren har jobbet med musikk, og har familimedlemmer som spiller fiolin vitner om mangel på faglig tyngde.

DinSide bør holde seg til det de kan, dvs artikler om fotsopp, billige flybilletter, guider på hvordan å overleve julebordet og annet agurknytt som folk leser når de kjeder seg på jobb.
    Jeg skrev at det var langt mer hold og fornuft over det han skrev enn argumentene jeg noengang har lest fra de som tror de hører forskjell. Når begynte de som tror de hører forskjell å fremlegge teorier som holder mål? Når vitenskapen ikke kan forklare hvorfor de hører forskjell er de svært kjappe til å snakke om subjektive følelser. Hvorfor nekter de som tror de hører forskjell å teste det seriøst i en ABX blindtest? Denne forenklingen som du påpeker vil være gjeldende for alle normale kabellengder i normale hjemmeanlegg. Hva er værre med den typen forenkling enn de butikkansattes "du må kjøpe dyre kabler for det vil gi deg bedre lyd?

Artikkelen er en tanke spissformulert som all journalistikk, men etter min mening en fin motvekt til alt svada en kan lese om kabler både i hifi blader og på diverse forum på nettet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er delvis kabel-skeptiker, men jeg ser ikke poenget i å spare på ti-kronene å gå for mindre enn 4mm2 høyttalerkabler. Digitalkabler må virke, ellers har jeg ikke så store krav til dem. Selv om jeg ikke har dyre kabler blir det fort noen lapper av det.

Kino:
    Høyttalerkabler: ~40-50m + en del svinn (Kjøpt over langen tipper 1500kr) (no name (biltema & clas ohlson))
    HDMI-kabler: 10M: ca 500kr, 1.5M 150-200kr
    5 RCA: 500 kr (brukt) (til effektforsterker)
    Coax (DVD-spiller): ~200kr

Stua:
    Høyttalerkabler: rester fra kino
    HDMI: 1 kjøpt (sikkert 150-200kr, 1 fulgte med PVR-boksen)
    COAX (lyd) - 150-200kr

I tillegg har jeg en svart søppelpose med rester (hvis du flytter anlegget ønsker du ikke en kveil på gulvet, ergo du kapper dem i riktig lengde = svinn)

Ellers synes jeg hakkeordenen hans var grei:

Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
    Lytteposisjon
    Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
    Høyttalere
    Forsterker
    Forforsterkere og signalkilder
    Kabler

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev at det var langt mer hold og fornuft over det han skrev enn argumentene jeg noengang har lest fra de som tror de hører forskjell. Når begynte de som tror de hører forskjell å fremlegge teorier som holder mål? Når vitenskapen ikke kan forklare hvorfor de hører forskjell er de svært kjappe til å snakke om subjektive følelser. Hvorfor nekter de som tror de hører forskjell å teste det seriøst i en ABX blindtest? Denne forenklingen som du påpeker vil være gjeldende for alle normale kabellengder i normale hjemmeanlegg. Hva er værre med den typen forenkling enn de butikkansattes "du må kjøpe dyre kabler for det vil gi deg bedre lyd?
    Så du ønsker altså å kjøre en "klarer ikke dere å argumentere skikkelig, så skal ikke vi det heller"-taktikk.

Jeg mener en forfatter har alle muligheter til å lage en velskrevet og godt dokumentert artikkel som virker både troverdig og lettlest uansett kunnskapsnivå på leseren.

På det punktet faller hele DinSide artikkelen igjennom, og det er kanskje derfor man også ender opp med 20 sider med krangling under artikkelen.

Jeg er ikke så sikker på om det da er så veldig oppklarende.

Artikkelen er en tanke spissformulert som all journalistikk, men etter min mening en fin motvekt til alt svada en kan lese om kabler både i hifi blader og på diverse forum på nettet.
    Jeg mener en motvekt til all synsingen i kabelbransjen bør inneholde en litt større grad av seriøsitet enn "slik er det fordi jeg sier det".

I værste fall har slike artikler helt motsatt virkning når noen først klarer å svekke forfatterens troverdighet. Noe som ikke er vanskelig i dette tilfellet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det punktet faller hele DinSide artikkelen igjennom, og det er kanskje derfor man også ender opp med 20 sider med krangling under artikkelen.
    Hehe - det holder lenge med setningen "Er dyre kabler bedre?" for å ende opp med 20 sider krangling her i gården

Er ellers enig med HåkonN i at artikkelen kanskje ble litt i "letteste" laget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når begynte de som tror de hører forskjell å fremlegge teorier som holder mål? Når vitenskapen ikke kan forklare hvorfor de hører forskjell er de svært kjappe til å snakke om subjektive følelser. Hvorfor nekter de som tror de hører forskjell å teste det seriøst i en ABX blindtest? Denne forenklingen som du påpeker vil være gjeldende for alle normale kabellengder i normale hjemmeanlegg. Hva er værre med den typen forenkling enn de butikkansattes "du må kjøpe dyre kabler for det vil gi deg bedre lyd?
    Hmmm.... nå tror jeg ikke du har fulgt med, det er faktisk ikke bare teorier det vitenskaplig bevist at det er forskjeller i kabler som påvirker lyden, faktorer som induktans/kapasitans/resistans er helt avgjørende. Størrelsen av disse faktorene i en kombinasjon vil gi forskjellig utslag i lyden, og det er målt forskjell i db.

Diskusjonen går på om man faktisk klarer å høre disse relativt små forskjellene. Det er her ABX-testen kommer inn, men selv her så er det en del menneskelig faktorer som kommer inn. Det er rapporter fra fagmiljøer som tyder på at ABX-testen er muligens ikke egnet som en god metode her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1

Så enig så enig, når artikkelen er så tynn og enkelte utsagn som man kan sette store spørsmåltegn til, og når dem i tillegg gjør et så stort poeng av hans fageligkompentanse så vitner det om det motsatte. Det er ingen ting som tyder på at han har fagligkompetanse eller erfaring på kabler, synes derfor det er litt rart at Dinside legger blindt ut artikkelen uten å henvise til fakta eller noen som kan underbygge han teorier.

Nå er kansje ikke artikkelen rettet mot "oss" entusiaster, og kan derfor kansje rettferdiggjøres, men en del utsagn og fremtoning var ganske uheldig her.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde overdrivelsene vært litt mindre, og at artikkelforfatter hadde holdt seg litt mer på jorden, og ikke 10 meter over bakken i tro på at hannes kunnskaper er de som er 100% rett, så kunne kanskje artikkelen vært litt mer godtatt, selv for kabelnisser.

Det jeg igrunn lurer på:

Hvorfor er det INGEN(?) som har testet ut kablene med instrumenter, da vi alle vet at ørene ikke er god nok til å dokumentere ting..

F.eks strømkabler som gir bedre bilde på tv:

Kjøp inn kalibreringsutstyr der man får full oversikt på avlesningene.

- Bruk standard strømkabel og standard innstillinger, så leser man av resultatet.
    - Bruk dyr strømkabel og standard innstillinger, les av resultatet.
    - Bruk standard strømkabel og kalibrerte innstillinger, les av resultatet.
    - Bruk dyr strømkabel og kalibrerte innstillinger, les av resultatet.

Ble det noen forskjell på standard og dyr kabel?
    For å gjøre det enda bedre, så gjør man det på 3 forskjellige TV'r i forskjellige prisklasser.

Når det er gjort, så tar man å gjør det samme med signalkabelen mellom avspiller og tv, samt strømkabelen til den (om mulig), og så sjekker resultatene da.

Er ærligtalt ikke værre?

Samme gjelder også høyttaler kabler... Er bare å måle på kabler som er identisk like lange og har en sveiset kontakt på seg, slik at mulige forskjeller blir minimal.
    Her kjører man også 2 kabler av hver sort, for å forsikre seg om at kablene er like godt koblet på og kontakten er godt nok sveiset fast.

Side 3 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •