Den store kabel-bløffen - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 88 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1760
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tactile
    Må si at Jorma design Prime signalkabel tar vel kaka. 2 x 1m til 57.500.-
    Der betaler men mye for marginale forskjeller.
    for å sitere Warren Buffet; "we see it as neither illegal, immoral nor financially fattening" -riktignok sagt om noe annet, men likevel relevant. kjøp dem de som vil - for de ville ikke vært der dersom markedet ikke var der!8)

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Helt enig at det ikke er mye dokumentasjon på "kvalitet" eller "kvalitetsforskjeller". Antakelig er ikke det heller smart å dokumentere dersom forskjellene ER ørsmå!

Er det noen av dere som kjøper dyr Cognac? Er denne dokumentert bedre enn en billig Cognac?
    Hehe..nå er vi på en farlig vei :-D

Men, bare for ordens skyld; finnes det målbare endringer på lyden fra, si en CD-spiller i 100.000 kroners klassen til en i 50.000 kroners klassen? Av samme merke og type da selvsagt..
    Det snakkes hele tiden om målbare ting, men det er ikke bare bare å måle alt heller da..

Du skal ha en ganske god gassmåler for å måle tilstedeværelse av H2S (gassen som gjør at fis lukter fis..) før nesen gjør det, og der har markedskreftene gjort sitt til at vi har gode målere..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Er det noen av dere som kjøper dyr Cognac? Er denne dokumentert bedre enn en billig Cognac?
    Ulike Cognac lar seg beviselig skille i blindtest.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Ulike Cognac lar seg beviselig skille i blindtest.
    Utvilsomt. Vi har for øvrig gjort det samme med appelsin-juice på jobben. Alle testerne klare å skille juicene og foretrakk Tine som ble laget uten konsentrat foran den fra konsentrat. Men den selges ikke med dokumentasjon som sier at den ER bedre.

Siden det - tydeligvis ikke - ikke er like enkelt å få til dette med kabler så er det en klar indikasjon på et forskjellene er mindre, ørsmå eller ikke hørbare. Alt etter hvilke kabler man sammenligner.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere lurt på om det er noen av rogalendingene som er klare for å prøve å sette opp en abx test av kabler. Er tiden moden? Jeg er gjerne med så lenge vi finner en tid som passer.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller, kan også ta med lampett ledning

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si at det finnes ørsmå forskjeller. Da vil en kabel for massemarkedet få ekstremt stort volum, og ekstremt lav kost per meter. Dersom det finnes en ørliten forbedring som i utgangspunktet koster dobbelt så mye å produsere (for samme volum), så vil bare en bitteliten del av markedet være interessert i å betale for dette. Dermed blir prisen meget høy for de stakkarene som ikke klarer seg uten denne ørlille forbedringen (og vil ha den dyre kabelen) - pga at produksjonsvolum er lite ift utviklings-, produksjons-, markedsføings og distribusjonskostnaden for denne kabelen.
    Dette er jeg helt med på, men jeg tror ikke det er avgjørende for prisen på "eksklusive" kabler. Jeg tror ikke prisen nøvendigvis har sammenheng med faktiske kostnader. Dette er altså bare min påstand, fullstendig udokumentert selvfølgelig. Hvis markedsføringen er litt på kanten syns jeg det er grunn til å være litt skeptisk til hele suppa.

Sitat Opprinnelig postet av kalle klovn
    Dersom det var slik at kabelprodusentene hadde høyere profitt enn produsenter av f.eks billige cd-spillere, da ville produsentene av billige cd-spillere skifte til å bli produsenter av (dyre) kabler helt til marginene (profitt) på å lage dyre kabler var normalisert.
    Jeg er usikker på om lærebokteorien stemmer 100 % i det jeg vil kalle tvilsomme bransjer. Prisen på f.eks. spåkoner er stadig veldig høy til å være en ufaglært bransje.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg tror ikke prisen nøvendigvis har sammenheng med faktiske kostnader. Hvis markedsføringen er litt på kanten syns jeg det er grunn til å være litt skeptisk til hele suppa.
    Tror du kan ha rett i det i enkelte tilfeller. Dersom du klarer å "bygge et image" - eller en merkevare - vil man selvsagt ta så mye betalt som mulig for "spesielle varer". Og i enkelte tilfeller er det slik at høyere pris gjør produktet MER interessant og eksklusivt. (se klokkebransjen feks). Rolex hadde neppe vært et så interessant merke dersom prisen pr klokke var feks 25% av det de selges for i dag - selv om kvaliteten var den samme. Det som normalt er catch 22 er at det koster mye å bygge opp et slikt image (slik at gevinsten fremdeles blir noe begrenset) - imidlertid blir da avstanden mellom "teknisk verdi" og salgsverdi unormalt (og urimelig?) stor.

Hvis det slik at det er enkelt å tjene gode penger på å produsere / selge dyre kabler - så er det fritt fram for å lansere sitt eget merke...

Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Prisen på f.eks. spåkoner er stadig veldig høy til å være en ufaglært bransje
    Enig i det, men for de fleste av oss ville det "kostet oss mye" - moralsk sett - å opptre som spåkone. De fleste ville nok ikke likt at naboen så at de tok betalt for å spå i kaffegrut.

Vi begynner nok å komme et lite stykke ut fra tråden, men ikke helt urelevant likevel... Det er tross alt mange kryssende interesser som preger deler av denne bransjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan ha rett i det i enkelte tilfeller. Dersom du klarer å "bygge et image" - eller en merkevare - vil man selvsagt ta så mye betalt som mulig for "spesielle varer". Og i enkelte tilfeller er det slik at høyere pris gjør produktet MER interessant og eksklusivt. (se klokkebransjen feks). Rolex hadde neppe vært et så interessant merke dersom prisen pr klokke var feks 25% av det de selges for i dag - selv om kvaliteten var den samme. Det som normalt er catch 22 er at det koster mye å bygge opp et slikt image (slik at gevinsten fremdeles blir noe begrenset) - imidlertid blir da avstanden mellom "teknisk verdi" og salgsverdi unormalt (og urimelig?) stor.

Hvis det slik at det er enkelt å tjene gode penger på å produsere / selge dyre kabler - så er det fritt fram for å lansere sitt eget merke...
    Jeg kan jo ikke si annet enn +1 :-D

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg stiller, kan også ta med lampett ledning
    Så tar jeg med noen billige Nordost (dreamcatcher + spellbinder) kabler. De kan jeg identifisere anytime (skryte skryte!)
    Har også noen billige Kimber ht-kabler liggende (kwik 12), men kanskje ikke så relevant å ta med da disse er litt verre å skille veldig klart fra Nordost (synes jeg).

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Så tar jeg med noen billige Nordost (dreamcatcher + spellbinder) kabler. De kan jeg identifisere anytime (skryte skryte!)
    hvilke kabler er det du har? ht, phono, xlr?

Det hadde kanskje vært enklest å teste xlr kabler fra feks DAC til PRE. Da kan begge stå koblet til PRE og bare bytte på utgangen til DAC'en. Det blir raskt mye mer tidsmessig svinn med å koble til og fra ht kabler - samt lettere å smugtitte... det vil vi ikke ha noe av!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lett er det nok ikke, da markedsføringsutgiftene vil være betydelige og det vil ta lang tid før det blir lønnsomt. Dette er imidlertid ikke på noen måte et argument mot det faktum at det ikke er noen lydmessige fordeler av dyre audiokabler.

Etter at det debatten syntes å krystalliseres i en enighet om dette, har den så smått begynt å bevege seg ut på ville veier igjen. Det snakkes om "marginale forskjeller" som utfra markedsøkonomiske prinsipper fører til betydelig høyere pris for de få som syns det er verdt det. Det snakkes også om at tester må gjøres for å komme til en endelig konklusjon, og vi er atter en gang tilbake til utgangspunktet.

Som det burde ha vært gjort klart i løpet av denne etterhvert så lange diskusjonen er det ikke snakk om marginale forskjeller. Det er snakk om INGEN forskjell som på noen som helst måte er relevant i forhold til oppfattelsesevne, eller forstyrrelser foråsaket av andre kilder. Dette er ikke sammenlignbart med for eksempel skjermkort, hvor man betaler dobbelt så mye for en marginal (men helt klart tilstedeværende) ytelsesforskjell.

Transport av audiosignaler er helt trivielt i forhold til mange andre situasjoner. Det finnes nok av spesialkabler dersom man er ute etter lav kapasitans eller induktans, om man er ute etter god skjerming, er ute etter en viss karakteristisk impedans, osv. De lave kravene til et audiosignal gjør at ingen av disse parametrene er kritisk, og man kan omtrent bruke hva som helst.

Til sammenligning har jeg jobbet med utviklingen av et gammaspektrometer i noen år nå, hvor vi transporterer pulser med båndbredde på 60 MHz og en stigetid på under 100 nanosekunder. Timingen er veldig kritisk her, det samme er frekvensrespons, for å opprettholde korrekt pulsform. Kabelen som brukes koster kanskje en tier per meter.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Det er snakk om INGEN forskjell som på noen som helst måte er relevant i forhold til oppfattelsesevne, eller forstyrrelser foråsaket av andre kilder.
    Jeg tror kanskje at det du sier ikke er langt fra sannheten, men jeg er villig til å prøve før jeg konkluderer!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å sitere Warren Buffet; "we see it as neither illegal, immoral nor financially fattening" -riktignok sagt om noe annet, men likevel relevant. kjøp dem de som vil - for de ville ikke vært der dersom markedet ikke var der!8)
    Støtter denne !!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at det du sier ikke er langt fra sannheten, men jeg er villig til å prøve før jeg konkluderer!
    Helt topp at noen vil prøve!

Mitt råd er å gå etter ABX boka så langt det lar seg gjøre, ellers vil ikke resultatet gi noe hverken i den ene eller andre retningen...

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke kabler er det du har? ht, phono, xlr?

Det hadde kanskje vært enklest å teste xlr kabler fra feks DAC til PRE. Da kan begge stå koblet til PRE og bare bytte på utgangen til DAC'en. Det blir raskt mye mer tidsmessig svinn med å koble til og fra ht kabler - samt lettere å smugtitte... det vil vi ikke ha noe av!
    Spellbinder kablene er rca ja... darn!

Et lite obs forresten ift testmetodologi: jeg opplever det som lettere å vurdere ht + signal kabler opp mot hverandre enn signal alene. F.eks. pleier jeg å koble inn 6mm2 clas ohlson ren kobberkabl + rød/hvit rca kabel medfølgende utstyr du kjøper (dette blir oppsett nr 1 - "billigmann"). Deretter tester jeg dette mot andre sett som f.eks. komplett nordost, kimber, etc. Alt annet holdes konstant, inkl. samme plate (av god kvalitet, som Melody Gardot). Vet ikke om dette akkurat tilfredstiller god abx metodologi da, og det blir fort veldig dille med tilkobling som skaper svinn som du bemerker Kalle.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arkan: Hvis en skulle klare å høre forskjell ville en ikke vite hvor forskjellen lå...

ABX metoden er ellers kurant men det bør være tilrettelagt for kjappe bytter for å øke sannsynligheten for annet enn null resultat.

Linket tidligere i tråden til forklaring av ABX metoden. Her er utdrag fra linken:

"An ABX test is a method of comparing two kinds of sensory stimuli to identify detectable differences. A subject is presented with two known samples (sample A, the reference, and sample B, an alternative). Of these two samples, one is selected as the unknown sample (sample X), which the subject identifies as being either A or B. If sample X cannot be determined reliably with a low p-value in a predetermined number of trials, then the null hypothesis cannot be rejected and it cannot be proven that there is a perceptible difference between samples A and B."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er min Denon PMA 915 genial. Med rele-switchede A/B høyttalerutganger kan begge kablene være fysisk koblet til samtidig.

Men da blir vel argumentet at forsterkeren ikke er god nok og maskerer forskjellene... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Der er min Denon PMA 915 genial. Med rele-switchede A/B høyttalerutganger kan begge kablene være fysisk koblet til samtidig.

Men da blir vel argumentet at forsterkeren ikke er god nok og maskerer forskjellene... :roll:
    Vel, hvis lytteren først seende hevder å høre forskjell er forsterkeren god nok. Hvis han ikke hører forskjell seende er ikke ABX nødvendig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette innlegget synes jeg var svært lærerikt å lese gjennom:

What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums

Side 29 av 88 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •