Den store kabel-bløffen - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 88 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1760
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Intressant :smile: spesielt med tanke med at dere kom frem til at disse dyre kablene var dårligere! Kan du fortelle litt om åssen testene ble tatt i forhold til musikk, hvor lange klipp og svitsje tid?

Vi brukte noen dager på dette hjemme hos meg, på mitt utstyr som vi begge kjenner og har testet mye forskjellig opp mot.
    Vi gjorde det sånn at en lyttet mens den andre bestemte musikk, og byttet kabler.
    Vi var enige om at høytalerkabler utgjør minst forskjell, mens det på RCA faktisk er noe å hente på å bytte/teste litt.
    Det "snodige" er at Nordost som er så (utrolig) oppskrytt for sin fantastiske diskant faktisk tok bort nesten all bass. Da er det jo ikke rart at diskanten blir fremtredende..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Vi brukte noen dager på dette hjemme hos meg, på mitt utstyr som vi begge kjenner og har testet mye forskjellig opp mot.
    Vi gjorde det sånn at en lyttet mens den andre bestemte musikk, og byttet kabler.
    Vi var enige om at høytalerkabler utgjør minst forskjell, mens det på RCA faktisk er noe å hente på å bytte/teste litt.
    Det "snodige" er at Nordost som er så (utrolig) oppskrytt for sin fantastiske diskant faktisk tok bort nesten all bass. Da er det jo ikke rart at diskanten blir fremtredende..
    Jeg har selv testet litt med Norost sine billigste og VDH, vet ikke helt hva dem heter, begge er av relativt "billig" type. Dette var vel og merke ingen bilndtest, men jeg fikk litt av samme opplevelsen som du og Arkan beskriver angående Norost, om det er fordi jeg har lest at andre har samme opplevelsen (placebo) tør jeg ikke si. Men uansett intressant!

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men eg må bare legge inn ett bilde. Så får dere no diskutere så mye dere vill om dette har noe for seg eller ikkje

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hvor heldig det der er for loddingene på innsiden av kontaktene....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstår brukte dere en blind AB test metode?

En blind AB test egner seg godt for å bestemme hva en liker best av A eller B fordi en ikke lar seg påvirke av synet, men den egner seg ikke så bra til å bestemme statistisk signifikant om det er forskjell i utgangspunktet mellom A og B. Til dette formålet er en ABX blindtest bedre egnet.

Fakta om ABX:

ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Sorry, men eg må bare legge inn ett bilde. Så får dere no diskutere så mye dere vill om dette har noe for seg eller ikkje
    De kablene der veier sikkert opp for alt som blir "tapt" på internkabling, kretskort og de avvikene som er i komponentene. For ikke å nevne akustikk og forvrengning i høyttaler-elementene...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    De kablene der veier sikkert opp for alt som blir "tapt" på internkabling, kretskort og de avvikene som er i komponentene. For ikke å nevne akustikk og forvrengning i høyttaler-elementene...
    Så du mener disse "forbedrer" det svakeste ledd?

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Så du mener disse "forbedrer" det svakeste ledd?
    Jepp, selvsagt.

(Det ryktes allerede om Nobelpris, men de har ikke bestemt seg for om den blir for fysikk eller sarkasme.)

Og jo flere ledd du har med forskjellige bokser og jo flere dyre kabler man har i mellom, jo bedre blir lyden. Drivverk med dyr kabel til DAC. Deretter dyr kabel til pre-amp. Så en skikkelig dyr kabel til forsterkeren, før jeg har en avsindig dyr kabel til høyttaleren. Klart det blir bra!

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne klarer jeg ikke helt å svelge..:???:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi Nordost i mine ører er nøytrale
    Når du opplever de som lyse så er det fordi at de er ganske så systemavhengige. Har hørt Heimdall på ett Mcintosh/Dynaudio anlegg og der var de slettes ikke lyse eller spinkle (har mye med klangbalansen her). Faktisk er det slik at de rimeligere modellene "Gold", "Blue Heaven", "Red dawn" er lysere i klangen og mere egnet til varmtklingende oppsett.

Hvis det er sånn at det ikke er forskjell på kabler... Hvorfor opplever du dem som lyse?

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne avstemmingen taler jo sitt:

Hører du forskjell på kabler?

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har hørt Heimdall på ett Mcintosh/Dynaudio anlegg og der var de slettes ikke lyse eller spinkle (har mye med klangbalansen her).
    At "de slettes ikke var lyse eller spinkle" i lyden, du tror kansje ikke det kunne vert kombinasjonen Mcintosh/Dynaudio som var grunnen til det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Denne avstemmingen taler jo sitt:

Hører du forskjell på kabler?
    Det ligger et par avstemminger til på hifisentralen, "alle" tyder med god margin at dem fleste oss mener det er en forskjell. Selv så tar jeg disse avstemmningen med en klype salt, men dem er litt intressane for dem gir oss en liten pekepinn på hvordan entusiastene oppfatter dette.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen tall jeg, men det er kanskje like greit. Hadde nok ikke fått sove i natt

Jeg for min del trodde det var en gevinst i HT-kabler for 3,5 år siden. Det var før jeg begynte å studere ingeniørfag for elektro. Alle har jo hørt "for all del ikke bruk lampettledning!!". Det kombinert med at det faktisk fantes kabler i alle prisklasser lurte naive meg til å tro det var verdt å legge noen kroner i nettopp kabel.

Fagkunnskapen jeg har i ryggsekken er naturlig nok mest overbevisende inntil videre. Jeg kan ikke se hvilken kunnskap produsentene av dyre kabler besitter som gjør at de med god samvittighet klarer å lage produkter som spenner fra 75 til 10 000 kr/meter.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    At "de slettes ikke var lyse eller spinkle" i lyden, du tror kansje ikke det kunne vert kombinasjonen Mcintosh/Dynaudio som var grunnen til det?
    Stemmer godt det
    Har hørt anlegget til Qrt og det er slettes ikke nøytralt. Syntes det var ganske så lyst IMHO.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er effektivt tverrsnitt på disse flate kablene?

Ser for meg at hvis det er lite, vil det låte tynt. Ohms lov gjelder for kabler også, og når strømstyrken går opp går spenningsfallet opp. Bassen krever mest strøm og vil lage mest spenningsfall, mens diskanetn, prosentvis, vil tape seg mindre siden det er mindre amplitude. En slik skjevhet vil være lettere å høre i en A/B test enn et par dB i smale bånd, siden det påvirker et mye bredere frekvensområde.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Fagkunnskapen jeg har i ryggsekken er naturlig nok mest overbevisende inntil videre. Jeg kan ikke se hvilken kunnskap produsentene av dyre kabler besitter som gjør at de med god samvittighet klarer å lage produkter som spenner fra 75 til 10 000 kr/meter.
    La oss si at det finnes ørsmå forskjeller. Da vil en kabel for massemarkedet få ekstremt stort volum, og ekstremt lav kost per meter. Dersom det finnes en ørliten forbedring som i utgangspunktet koster dobbelt så mye å produsere (for samme volum), så vil bare en bitteliten del av markedet være interessert i å betale for dette. Dermed blir prisen meget høy for de stakkarene som ikke klarer seg uten denne ørlille forbedringen (og vil ha den dyre kabelen) - pga at produksjonsvolum er lite ift utviklings-, produksjons-, markedsføings og distribusjonskostnaden for denne kabelen.

Dersom det var slik at kabelprodusentene hadde høyere profitt enn produsenter av f.eks billige cd-spillere, da ville produsentene av billige cd-spillere skifte til å bli produsenter av (dyre) kabler helt til marginene (profitt) på å lage dyre kabler var normalisert.

første leksjon i markedsøkonomi, helt gratis!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det fantes ørsmå forskjeller som lot seg dokumentere hadde de store produsentene publisert så mange brosjyrer med dokumentasjon og bevis på hvorfor deres kabler er bedre enn alle de andre at man måtte ha container istedet for postkasse. Det er jammen ikke mye bevis man ser i kabelomtale, gitt. Merkelig at disse produsentene med alskens teknologiske nyvinninger og know-how aldri publiserer så mye som en brøkstrek. Eneste tallet som opereres med og som er lett å måle er renhet på materialet som er brukt.

Andre leksjon i markedsøkonomi, også gratis!

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvis det fantes ørsmå forskjeller som lot seg dokumentere hadde de store produsentene publisert så mange brosjyrer med dokumentasjon og bevis på hvorfor deres kabler er bedre enn alle de andre at man måtte ha container istedet for postkasse. Det er jammen ikke mye bevis man ser i kabelomtale, gitt. Merkelig at disse produsentene med alskens teknologiske nyvinninger og know-how aldri publiserer så mye som en brøkstrek. Eneste tallet som opereres med og som er lett å måle er renhet på materialet som er brukt.

Andre leksjon i markedsøkonomi, også gratis!
    hmmm, kanskje vi skulle ta betalt for dette?

Helt enig at det ikke er mye dokumentasjon på "kvalitet" eller "kvalitetsforskjeller". Antakelig er ikke det heller smart å dokumentere dersom forskjellene ER ørsmå!

Er det noen av dere som kjøper dyr Cognac? Er denne dokumentert bedre enn en billig Cognac?

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at Jorma design Prime signalkabel tar vel kaka. 2 x 1m til 57.500.-
    Der betaler men mye for marginale forskjeller.

Side 28 av 88 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •