Den store kabel-bløffen - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 88 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men forskjellen på kabeltro og en tryllekunstner er jo at når tryllekunstneren avslører triksene sine så slutter man å tro på magi. Dette er ikke tilfellet i kabeldebatten, da kaller man 'avslørerne' for juksemakere.

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det munner ut i tro. Når det kommer til det stadiet er det akkurat det samme hva en klarer å bevise, troen er der uansett.

De av dere som er så skråsikre på egne sanser burde tatt en liten halvtime med en tryllekunstner. Det er ikke alltid ting er som det SER ut
    Men, (satt veldig på spissen!) tenk hvor kjedelig verden hadde vært uten aktiviteter som stimulerer til sanser, følelser og opplevelser, så som tryllekunster, som konserter, som karismatiske politikere, som ettertraktelse av det andre kjønne (eller det samme for den saks skyld) med mer. Mennesket er jo tross alt et følelsesdyr, mer eller mindre, og dette kan ikke reduseres til rene 0'er og 1'ere. Da mister vi en av de viktigste dimensjoner ved mennesket, som noen av våre største diktere, filosofer og visjonærer har blitt drevet av...og vi risikerer en klinisk verden hvor folk fødes gjennom prøverør.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    ...[snip] ..og vi risikerer en klinisk verden hvor folk fødes gjennom prøverør.
    Fordi vi ikke lar oss lure av kabelreklame?

Det er vel ingen som sier at MUSIKKEN, kunsten, blir noe dårligere fordi om man ikke måler og hører forskjell på en kabel? Heller tvert imot, når man ser på de beløpene som legges ned i kabler. Tenk om storparten av disse pengene kunne legges ned i akustikktiltak eller andre komponenter som gir en bedre, og reell økning av, lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Fordi vi ikke lar oss lure av kabelreklame?

Det er vel ingen som sier at MUSIKKEN, kunsten blir noe dårligere fordi om man ikke måler og hører forskjell på en kabel? heller tvert imot, når man ser på de beløpene som legges ned i kabler. Tenk om storparten av disse pengene kunne legges ned i akustikktiltak eller andre komponenter som gir en bedre, og reell økning av, lydkvalitet.
    Ja, eller evt flere skiver med film og musikk

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Etter å ha fulgt med i denne tråden fra begynnelsen av, til noe som begynner å minne om et gjennombrudd i denne diskusjonen, lurer jeg på hva "kabel-entusiastene" anser som vitenskapelig bevis for at det ikke finnes hørbare forskjeller på HT kabler av normal kvalitet (tilstrekkelig dimensjon og isolasjon, med spek. innenfor det som ansees som normalt for den lengden kabel) brukt under normale forhold (ikke lagt langs strømførende kabler etc) ?

Eller er det slik at det ikke kan bevises vitenskapelig, altså så er hverken ABX eller målinger godt nok?
    Men subjektive meninger og tester som er påvirket av flere av sansene våre, er gode nok for å konkludere med at det må være en forskjell?

Teori og praksis slik vi kjenner det i dag, bevist med vitenskapelig aksepterte metoder, viser at det ikke er hørbar forskjell på HT kabler. Så får det være opp til "entusiastene" og bevise det motsatte.

Dessverre ser jeg på kabel-debatten som en "dead-end", på samme måte som med religion. Gud er hverken bevist eller sannsynlig, men allikevel så velger majoriteten å tro på det. Vi går utrolige veier for å forklare det ufoklarlige.
    En selgers ønskedrøm er å diffrensiere prisen på en vare etter kjøpers betalingsvillighet. (tenk på prisvariasjoner på flyseter). De som har lite å betale med betaler lite (så fremt det er lønnsomt for selger) og de som har større betalingsvilje betaler mer (enda mer lønnsomt). Dette er klart et tema i kabelindustrien hvor en skviser mer penger ut av dem som har større betalingsvilje. For å få til det må innpakningen (bokstavlig talt) være forskjellig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor ser jeg det som mitt kall her i livet å øke bevisstgjøringen og senke folks betalingsvilje!

Der snek det seg visst inn litt tro-utbrudd der også. NÅ var jeg subjektiv, nå!

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor ser jeg det som mitt kall her i livet å øke bevisstgjøringen og senke folks betalingsvilje!

Du...prøv å være litt mer objektiv da!! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, (satt veldig på spissen!) tenk hvor kjedelig verden hadde vært uten aktiviteter som stimulerer til sanser, følelser og opplevelser, så som tryllekunster, som konserter, som karismatiske politikere, som ettertraktelse av det andre kjønne (eller det samme for den saks skyld) med mer. Mennesket er jo tross alt et følelsesdyr, mer eller mindre, og dette kan ikke reduseres til rene 0'er og 1'ere. Da mister vi en av de viktigste dimensjoner ved mennesket, som noen av våre største diktere, filosofer og visjonærer har blitt drevet av...og vi risikerer en klinisk verden hvor folk fødes gjennom prøverør.
    Nå syns jeg du tar ting kraftig ut av sammenheng. Dette handler ikke om å skape en verden som den som er beskrevet i boken "1984" eller filmen "equilibrium". Dette er en diskusjon som handler om det svært lokale fenomenet som audiokabler er, hvorvidt dette har noe for seg eller ikke.

Folk skal få lov til å flette sine hjemmelagede kabler ut av plutonium for alt jeg bryr meg, det er ikke den typen aktivitet som kritiseres her. At det dannes subkulturer som koser seg med å eksperimentere med forskjellige kabler er ikke værre enn noen annen hobby, selv om de opplevelsene de måtte ha kun eksisterer i deres eget hode.

Problemet er den kyniske utnyttelsen av folk som ikke vet bedre som kabelprodusenter og -selgere står for. Mener du det er greit å svindle folk så lenge de ikke oppdager svindelen selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivaols,

Egentlig tror jeg du misforstår mine innlegg, dem var i utganspunktet myntet til knutinh og hans objektivitet i forhold til å få med seg folk i eventuelt test. I likhet med deg så har mange andre kastest seg på å kommentert mine innlegg til knutinh, hvor jeg antar dem har fått med seg hele diskusjonen, men det ser tydeligvis ikke slik ut.

Jeg klager ikke på bevisførsel eller sansynlighetesberegningen, for det er ikke annet en sansynlighetsberegning som vurderes subjektivt, det du kaller objektivt. Skulle du være ansvarlig for test eller en rapport angående dette tema så vil jeg vurdere deg som ikke objektiv og inhabil pga av at du ikke har event til å vurdere andres argumneter med annet en flisespikkereri. Du må altså vurdere motpartens argumenter på lik linje som dine egne, men derimot skeptikeren Kalle klovn opptrer mye mer troverdig og objektivt og han ville for meg muligens være en habil person. Uavhengi av deg, noe jeg ikke kan uttale meg om så er dette er egentlig ikke så vanskelig å forstå, men man må kansje ha litt selvinnsikt.

Jeg sier heller ikke at ABX-testen ikke er egnet, men jeg sier at den muligens ikke er egnet, og det er to helt forskjellig ting. Jeg trenger ikke 100% bevis for noe som helst, jeg klarer fint å vurdere viktigheten av kablene selv. MEN la oss ikke sitte ned å sverge til dagens metode når vi kansje allerede idag kan eliminere disse påståtte menneskeligfaktorene, la oss forske videre når nye elememter oppstår. Uansett om vi får en ny test som viser positivt eller om den tradisjonelle testen skulle vise positivt så stiller ikke min sak seg annerledes, og det tror jeg faktisk ikke din sak heller ville ha gjort.

Edit: Noe redigert pga personangrep.

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Nå syns jeg du tar ting kraftig ut av sammenheng. Dette handler ikke om å skape en verden som den som er beskrevet i boken "1984" eller filmen "equilibrium". Dette er en diskusjon som handler om det svært lokale fenomenet som audiokabler er, hvorvidt dette har noe for seg eller ikke.

Folk skal få lov til å flette sine hjemmelagede kabler ut av plutonium for alt jeg bryr meg, det er ikke den typen aktivitet som kritiseres her. At det dannes subkulturer som koser seg med å eksperimentere med forskjellige kabler er ikke værre enn noen annen hobby, selv om de opplevelsene de måtte ha kun eksisterer i deres eget hode.

Problemet er den kyniske utnyttelsen av folk som ikke vet bedre som kabelprodusenter og -selgere står for. Mener du det er greit å svindle folk så lenge de ikke oppdager svindelen selv?
    Jeg stimulerer kun til refleksjon, og siden jeg selv sitter på relativt billige supra kabler har jeg for lengst sett gjennom "svindelen" som er dyre kabler. Men jeg opplever likevel at det finnes forskjeller

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kurant skriver er virkelig essensen, og beskriver hva det hele dreier seg om. Ihvertfall for min del.

Debatten havner ofte på viddene, og hensikten til skeptikerne blir ofte misforstått.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, jeg driver ihvertfall med denne hobbyen fordi jeg elsker film, musikk og spill, alt formidlet i hjemmekinoen Forstår at du setter ting på spissen, men det handler jo ikke om å avskrive følelser her, da har du misforstått ihvertfall min intensjon. Vi driver med hobbyen for å sette følelsene i sving! Får noen en god følelse av å bytte til en annen kabel er ikke det noe problem. Problemet oppstår når en prøver å forklare om det dreier seg om mere enn "kun" en følelse. Er det en reell forskjell eller innbilning skapt av andre sanser som f.eks synet? Det er det som diskuteres. Hvorfor skal kabelprodusentene slippe unna med kvasifilosofi og reklame som ikke kan dokumenteres?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Det kurant skriver er virkelig essensen, og beskriver hva det hele dreier seg om. Ihvertfall for min del.

Debatten havner ofte på viddene, og hensikten til skeptikerne blir ofte misforstått.
    Jupp, veldig enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skjønner ikke helt dine standpunkt i debatten, du har gått helt fra at det ikke er vitenskaplig forskjell til tilhørbar forskjeller og videre til å senke folks betalingsvilje.....? Det er i og for seg ikke noe galt i det, men jeg får ikke helt tak i den argumentering og den personlige meningen din.

Åssen stiller du deg på den skalen som ble referert til tidligere her, fra 0 til 14 ?

Ikke noe galt i å være subjektiv

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg klager ikke på bevisførsel eller sansynlighetesberegningen, for det er ikke annet en sansynlighetsberegning som vurderes subjektivt, det du kaller objektivt. Skulle du være ansvarlig for test eller en rapport angående dette tema så vil jeg vurdere deg som ikke objektiv og inhabil pga av at du ikke har event til å vurdere andres argumneter med annet en flisespikkereri. Du må altså vurdere motpartens argumenter på lik linje som dine egne, men derimot skeptikeren Kalle klovn opptrer mye mer troverdig og objektivt og han ville for meg muligens være en habil person. Dette er egentlig ikke så vanskelig å forstå, men man må kansje ha litt selvinnsikt.
    Hvis du oppriktig mener at mine argumenter i denne tråden ikke har vært annet enn å kalle andres agumenter for flisespikkeri foreslår jeg du leser mine innlegg en gang til. Angående den syrlige kommentaren din om min selvinnsikt synes jeg den var langt under din standard til nå... Hele dette avsnittet ditt har forøvrig ingenting med debatten å gjøre. Jeg har aldri hevdet å være 100% objektiv, men baserer meg på mer objektive fakta enn de som hevder å høre forskjell. Hvem du ville valgt ut til å lede en test er vel heller ikke hverken relevant eller interessant for de som leser tråden.

Uansett om vi får en ny test som viser positivt eller om den tradisjonelle testen skulle vise positivt så stiller ikke min sak seg annerledes, og det tror jeg faktisk ikke din sak heller ville ha gjort.
    Mitt ståsted vil forandre seg hvis det blir lagt frem en gyldig ABX som viser forskjell. Det er fordi jeg bygger troen min på fakta og teori, ikke ren synsing.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt dine standpunkt i debatten, du har gått helt fra at det ikke er vitenskaplig forskjell til tilhørbar forskjeller og videre til å senke folks betalingsvilje.....? Det er i og for seg ikke noe galt i det, men jeg får ikke helt tak i den argumentering og den personlige meningen din.

Åssen stiller du deg på den skalen som ble referert til tidligere her, fra 0 til 14 ?

Ikke noe galt i å være subjektiv

..nå føler jeg du bommer på hva flere av oss reagerer på, og, hvis jeg har forstått knutihns innlegg riktig, det som fikk hele denne subjektiv/objektiv greia igang - svindelen(dvs bruke udokumenterbare påstander til å fremme salg av kabler) fra kabelprodusentene og -selgerne. les det kurant skrev sist en gang til og si om du er enig eller ei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal kabelprodusentene slippe unna med kvasifilosofi og reklame som ikke kan dokumenteres?
    Ja, ganske enig dette, hvordan kabelprodusentene fremstår kan virke som på kanten til svindel eller direkte svindel for noen. I følge norsk lov så bør dem fleste modifisere sin uttaleser en del hakk ned om produktene sine, men så lenge dem ikke bruker norske "kanaler" så vet jeg faktisk ikke helt dem kan taes? Altså har man lov til å skrive hva som helst på selve produktet? Uansett så bør dette presiseres at den fremtillingen som legges frem er subjektiv og vil derfor for enkelte ikke være hørbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stimulerer kun til refleksjon, og siden jeg selv sitter på relativt billige supra kabler har jeg for lengst sett gjennom "svindelen" som er dyre kabler. Men jeg opplever likevel at det finnes forskjeller
    Du opplever at det finnes forskjeller. Helt greit. Så lenge du ikke har utelukket en del faktorer som f.eks synet vet du ikke at denne opplevde forskjellen kommer pga kabelbyttet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zatz: Det var derfor jeg hadde med alle smiliene, for å indikere at dette var en post med sveiseblink i øyet.

Jeg er av den personlige oppfatning at kabler som er fornuftig konstruert (ikke filterledd og fornuftig tverrsnitt osv) ikke påvirker lyden hørbart eller målbart, og er dermed uvesentlig å bruke mer penger på enn den rimeligste utgaven som oppfyller kravene.

Jeg har fått bekreftet min oppfatning gjennom utallige målinger som jeg kaller objektive.

Jeg er også av den oppfatning at jeg hører forskjell på kabler, men at dette er placebo, og ikke kan bekreftes på noe vis i en objektiv test. Jeg har sett så mange måter å lure hjernen min på at jeg mener det naivt å tro at man kan stole på det den forteller meg.

Jeg er dermed godt plantet i kabelskeptikerklubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du oppriktig mener at mine argumenter i denne tråden ikke har vært annet enn å kalle andres agumenter for flisespikkeri foreslår jeg du leser mine innlegg en gang til. Angående den syrlige kommentaren din om min selvinnsikt synes jeg den var langt under din standard til nå... Hele dette avsnittet ditt har forøvrig ingenting med debatten å gjøre. Jeg har aldri hevdet å være 100% objektiv, men baserer meg på mer objektive fakta enn de som hevder å høre forskjell. Hvem du ville valgt ut til å lede en test er vel heller ikke hverken relevant eller interessant for de som leser tråden.
    Du kaller min argumenter flisepikkeri?? Jeg beklager at innlegg fremstår som direkte myntet på deg og angånde din selvinnsikt, det var ikke helt ment slik. Jeg vil moderere det siden jeg har liten grunn for å kunne dømme deg på hva du har skrevet her.

Men igjen tror jeg du ikke har helt fulg debatten, det handler ikke om hvem jeg velger til å lede en testen, det handler om dem som selvutnevner seg. Ikke bare i det tilfelle jeg referer til, men jeg synes det er generelt viktig for alle tester og rapporter. Ja, det handler ingenting det er påviselig forskjell eller ikke, men mer om hvordan fremtiller sine beviser. Det som for deg er 99% sikkert kan for en annen være 90% sikkert.

Mitt ståsted vil forandre seg hvis det blir lagt frem en gyldig ABX som viser forskjell. Det er fordi jeg bygger troen min på fakta og teori, ikke ren synsing.
    Hmmm... ja rent bevisteknisk, med du vil ikke høre noe "bedre" hvis dette skulle plutselig påvises, med mindre du deltar i testen selv og disse forskjellen betyr noe for deg.

Side 26 av 88 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •