Den store kabel-bløffen - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 88 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1760
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette må du forklare fysikken bak...
    Jeg er usikker hvilken del er du usikker på (jeg kødder ikke her og er heller ikke ute ett bråk!). Bass er vanskelig å retningsbestemme (dette vet du) mens diskant er enkelt å retningsbestemme (dette vet du også). Forskjell i lydtrykk og tidspunkt for registering er det hjernen bruker for å bestemme retningen som en lyd kom fra.

Hvis du ser hvoran Bruel&Kjær (Danske mikrofoneksperter) måler, så bruker de f.eks. et "hode" hvor de har en mic i hvert øre. Dette for å måle så likt som vi hører ting som mulig. Frittstående mikrofoner (en eller flere for den saks skyld) måler noe annerledes. Dersom du har to mikrofoner tett ved siden av hverandre så blir lyden som måles nesten identisk, mens det annerledes dersom man har et "isolerende" hode i mellom.

Litt om bestemming av lydretning fra Wikipedia:

Binaural localization relies on the comparison of auditory input from two separate detectors. Therefore, most auditory systems feature two ears, one on each side of the head. The primary biological binaural cue is the split-second delay between the time when sound from a single source reaches the near ear and when it reaches the far ear. This is technically referred to as the "interaural time difference" (ITD). In the extreme case, where the sound source is located all the way to one side, the time taken for the sound to traverse from one ear to the other is maximum. In an animal with a larger head, the inter-aural distance is larger, so animals with larger heads have a larger maximal ITD. Smaller animals have much smaller heads, and smaller maximal ITDs. For humans, ITDmax = ~0.63 ms. The ability of animals to use ITD depends on the sound being approximately equally loud in both ears. However, at higher sound frequencies, the size of the head becomes large enough that it starts to interfere with sound transmission. With the sound source on one side of the head, the ear on the opposite side begins to get occluded: this is called the head-shadowing effect. As a result, ITD cannot be used as a binaural localization clue at higher sound frequencies. At the high-frequency end of our range of hearing, we use another binaural cue that results from one ear being occluded or shadowed, and thus receiving sounds at a lower level. This is referred to as the "interaural amplitude difference" (IAD) or (ILD) as "interaural level difference". This is also referred to as the frequency dependent "interaural level difference" (ILD) (or "interaural intensity difference" (IID)). Our eardrums are only sensitive to the sound pressure level differences. The phenomena whereby we use one localization clue at lower sound frequencies and another clue at higher frequencies is sometimes referred to as the "Duplex Theory of Sound Localization". This phenomenon was initially postulated by Lord Rayleigh.

Kort fortalt så må man ha et stort hode for å retningsbestemme lavfrekvent lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Til info er jeg sivilingeniør:twisted: LES ALT EN GANG TIL. Jeg har ikke sagt at kabler påvirker signalets fase. Det jeg sa at ikke alle målinger forteller deg det du tror - ref svaret jeg ga til Atle Dreier vedr kamfiltereffekt ved bruk at 2 ht og en mic.
    Så da er vi kanskje ikke uenige. Det er ingen som bestrider at målinger ikke forteller alt, men husk at det som diskuteres her er hvorvidt kabler har relevant innvirkning på lyd, noe du selvsagt vet at de ikke har dersom du har en siv.ing grad innenfor et relevant fagfelt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Så da er vi kanskje ikke uenige. Det er ingen som bestrider at målinger ikke forteller alt, men husk at det som diskuteres her er hvorvidt kabler har relevant innvirkning på lyd, noe du selvsagt vet at de ikke har dersom du har en siv.ing grad innenfor et relevant fagfelt.
    Ja :grin: , se min egen konklusjon:

"Nå skal det sies at jeg tilhører gruppen som er en smule skeptisk, men tross alt ikke helt avvisende til SMÅ potensielle forskjeller mellom kabler."

Det jeg har tro på at kan ha LITEN (men kanskje merkbar effekt) er skjerming mot andre forstyrrende signaler. Hvorfor er det ellers slik at det er mobiltelefonforbud på fly og enkelte deler av sykehus?

Hensikten med innlegget var å få folk til å forstå at en måling kan være lite verdt - ref min høyfrekvensmåling - og dermed ikke alltid er nok til å konkludere i en eller annen retning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg for hugg igjen jeg svare like godt alle i samme innlegg, tema er identisk.

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    så det er altså for deg ingen sammenheng mellom det som det store flertallet av forskere innenfor sine fagfelt er enige i(konsensus) og objektivitet? tør jeg spørre hva din definisjon av objektivitet er?
    Jo, men som du sier selv, "det store flertallet", så skal man opptre med objektivitet så må man ha even til å tilnærme seg den gruppen som er i mindre tall, altså even til å se en sak fra minst to sider. Og det selv om du mener din oppfattelse uten tvil er riktig.

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Korreler det til forskjellene han nettopp har vist med kun ørsmå variasjoner av lytteposisjonen så forstår du innlegget.
    Atle konkluderte med at testen var VITENSKAPELIG i forhold til at det var ingen målbar forskjell mellom kabler, noe den absolutt ikke var! Både konklusjonen og all "jublen" fra skeptikerene er inntil videre intet annet enn subjektiv. Den motbeviste ikke at det er målbare forskjeller eller hørbare forskjeller, men den konkluderte med den vitenskapen som allerede har funnet ut at forskjeller i plasseringe utgjør stor målbar forskjell.

Note: Ettersom jeg har skjønt så har Atle moderert uttalelsen litt i etterkant til en mer objektiv uttalelse med tanke på dette.

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Nå flisespikker du på oss men ser ikke hvordan ditt ståsted ser ut. Faktum er at vi bruker det som er av objektive kilder mens kabelentusiastene kun bruker sin subjektive følelse som argument. Hvem som da er mest objektiv er innlysende.
    Nei, jeg flisespikker ikke, det er du som gjør nå. Det er nettopp uttalelsen din her som gjør at du ikke fremstår som objektiv, du klarer ikke å se en sak fra to sider. Men du kan ha tildels rett hvis disse objektive kildene og alle andre objektive kilder kan si med en sikkerhet på mer enn 99,999999% riktighet, altså 100%, at det ikke er noe hørbar forskjell. Noen jeg tror ikke er tilfelle pr dagsdato.

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Til dere som ønsker å diskutere subjektivitet/objektivitet: Kan dere ikke starte en ny tråd, så slipper vi andre å lese mer om dette.
    Hmmm tja... men det er nå hele debatten bygger på og intet annet. Fra mitt stå ståstedet så er det er helt vesentlig å forstå dette, men hadde alle gjort det så tror jeg faktisk vi "ikke" hadde hatt en debattene rundt dette tema, og det hadde vært kjedelig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja :grin: , se min egen konklusjon:

"Nå skal det sies at jeg tilhører gruppen som er en smule skeptisk, men tross alt ikke helt avvisende til SMÅ potensielle forskjeller mellom kabler."

Det jeg har tro på at kan ha LITEN (men kanskje merkbar effekt) er skjerming mot andre forstyrrende signaler. Hvorfor er det ellers slik at det er mobiltelefonforbud på fly og enkelte deler av sykehus?

Hensikten med innlegget var å få folk til å forstå at en måling kan være lite verdt - ref min høyfrekvensmåling - og dermed ikke alltid er nok til å konkludere i en eller annen retning.
    Ja beklager, da tolket jeg nok ditt innlegg i verste mening. Skjerming har helt klart en effekt i de rette (gale?) miljøene, men det er billig å skjerme kabel, og det er ikke dette man betaler for når man kjøper dedikerte lydkabler (les: svindlerkabler).

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Ja beklager, da tolket jeg nok ditt innlegg i verste mening.
    No harm done!
    En ting jeg lærte som student (i forrige årtusen); Pay attention to details - eller for den saks skyld - les teksten nøye

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor jeg nå bruker skjermete Supra kabler og et fornuftig tverrsnitt (jf min signatur). Jeg har tidligere brukt clas ohlson og biltema kabler, men skjerming følte jeg utgjorde en forskjell (jf. en annen tråd der jeg sa at det opplevdes som om lyden "sprang ut av mørket" visa vis mine gamle uskjermete kabler). Estetisk liker jeg også fargebruken på kablene til Supra, selv om andre trolig hater den samme fargen

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Det er derfor jeg nå bruker skjermete Supra kabler og et fornuftig tverrsnitt (jf min signatur). Jeg har tidligere brukt clas ohlson og biltema kabler, men skjerming følte jeg utgjorde en forskjell (jf. en annen tråd der jeg sa at det opplevdes som om lyden "sprang ut av mørket" visa vis mine gamle uskjermete kabler). Estetisk liker jeg også fargebruken på kablene til Supra, selv om andre trolig hater den samme fargen
    Samme her.
    Bruker mye suprakabler i oppsettet mitt, nettopp fordi at de har fått mye skryt for god skjerming bl.a. og fordi de ikke koster en formue.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalle Klovn: Det er sitatet under jeg stusser på. Disse avvikene som bare blir borte. Jeg kjenner godt psykoakustikk og hvordan hjernen lokaliserer lyd, og klarer ikke å se sammenhengen i kabeldiskusjonen. Bryr kabelen seg om jeg holder meg for venstre øre? Vet den slikt?
    Interferens har man enten man bruker en eller flere høyttalere, en eller flere mikrofoner, kunsthode eller ikke.
    Jeg valgte å bruke EN høyttaler, EN mikrofon, og passet svært nøye på å ikke blande inn andre faktorer enn kabelen som variabel. I ditt tilfelle var det snakk om muligens noen cm forskjell i mikrofonplassering, det var demping i rommet som kom og gikk, og i det hele tatt relativt liten kontroll med målte parametre. Jeg mener å ha svært sterke indikasjoner på at selv svært små avvik i mikrofonplassering gjør måling av så små avvik som vi ser her umulige, siden avviket introduserer feil i størrelsesorden langt over det vi prøver å måle. Jeg kan ikke se helt hvor psykoakustikk passer inn her, utenom å avgjøre hva som er hørbart avvik.

Disse MÅLTE kjempeavvikene på diskant ER ikke der når vi hører med TO ører fordi høyre øre hører "bare" høyre diskant og venstre øre hører "bare" venstre diskant. Interferensen som måles med EN mikrofon er ikke der lengre.
    Jeg vil gjerne at du med din sivilingeniørutdanning, som kan være i bergverk eller kjemi for alt vi vet, forklarer meg hvor mine målte avvik i diskanten kommer fra?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to ører så vil marginale tidsforskjeller i høyfrekvente signaler brukes for å retningsbesteme lyden (Hurra vi har STEREO!). Disse MÅLTE kjempeavvikene på diskant ER ikke der når vi hører med TO ører fordi høyre øre hører "bare" høyre diskant og venstre øre hører "bare" venstre diskant. Interferensen som måles med EN mikrofon er ikke der lengre. (Til info så er mine høyttalere oppstilt i et dempet rom samtidig som de er ultralineære i mellomtone og diskantområdet.)

POENGET med dette er at målinger kan lyve vesentlig fordi vi glemmer hvilke begrensninger som ligger i utstyret og i målemetodene. Dermed kan det være vanskelig å MÅLE DET VI HØRER enten det gjelder høyttalere, forsterkere, cd-spillere eller KABLER. Nå skal det sies at jeg tilhører gruppen som er en smule skeptisk, men tross alt ikke helt avvisende til SMÅ potensielle forskjeller mellom kabler. Mitt poeng med denne lange omveien er alt man må ha en smule skepsis til "fakta" som blir presentert og at ting ikke alltid er nøyaktig slik som man kanskje tror (selv om det er MÅLT).
    Hvis du ser hvoran Bruel&Kjær (Danske mikrofoneksperter) måler, så bruker de f.eks. et "hode" hvor de har en mic i hvert øre. Dette for å måle så likt som vi hører ting som mulig. Frittstående mikrofoner (en eller flere for den saks skyld) måler noe annerledes. Dersom du har to mikrofoner tett ved siden av hverandre så blir lyden som måles nesten identisk, mens det annerledes dersom man har et "isolerende" hode i mellom.
    Kalle, du har del gode poeng som iallefall jeg ser som meget intressane, meget godt reflektert og formulert :-D Dine undersøkelse viser en differanse på over 40db, og Alte sine kurver hvis også store avvik. Når jeg snur eller vrir litt på hode så oppleves dette som noe som ikke er i nærheten av disse skalaene, så vil antageligvis Bruel&Kjær sin metode forklare oss mye om dette.

Dette med målemetoder og begrensinger er noe jeg opplever ofte i mitt daglige yrke. Enkelt kommer inn med analyse som skulle ha vært av en prosess, men det dem egentlig har kommet med er en analyse av selve måleutstyret eller helt andre faktorer pga feil målemetode eller feil oppløsning/nøyaktighet. Og ikke minst at dem måler helt feil faktorer, så derfor har jeg også en viss skeptis til enkelte rapporter hvor dem det står sværte lite om målemetoder(spec) og hvordan testen er utført.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse MÅLTE kjempeavvikene på diskant ER ikke der når vi hører med TO ører fordi høyre øre hører "bare" høyre diskant og venstre øre hører "bare" venstre diskant.
    Med forbehold om hva du egentlig legger i "bare" i setningen over:

Hmmm... Begge ører hører da lyden fra begge høyttalerene - diskanten også (med mulig unntak av de aller høyeste frekvensene). Og dette er bare direktelyden. I tillegg kommer all den reflekterte lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zatz:

Jeg skjønner at du vil holde døren oppe for en muligens liten forskjell, og argumenterer ut i fra at det ikke er 100% bevist at det ikke er hørbar forskjell mellom fornuftig konstruerte kabler. Jeg skjønner også at du mener vi ikke opptrer 100% objektivt for en må tross alt tolke mer eller mindre subjektivt både test og teori. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du hele tiden klager på vår grad av objektivitet når hovedargumentet til din side av leiren er en subjektiv opplevd forskjell? Derav kommentaren om flisespikkeri.

Som nevnt tidligere vil dette aldri bli 100% bevist i og med at et null resultat ikke sier annet enn at det ikke ble påvist statistisk forskjell med det utstyret og den testpersonen i den eksakte testsituasjonen. I tillegg er du ikke enig at ABX egner seg til formålet. For at du skal bli overbevist trengs det altså en ny testform som ikke er oppfunnet, som med 100% sannsynlighet eliminerer alle faktorer som kan påvirke resultatet? Lykke til

Uansett samsvarer null resultatene fra de ABX testene som foreligger med hva en skulle forvente av resultat ut i fra teorien.

Du hevder jeg ikke klarer å se saken fra to kanter. Jeg mener selv jeg klarer dette, men synes argumentene og graden av objektive bevis fra motparten er tynn. Med objektive bevis mener jeg annet enn hørbart kun når en får se hva en hører på. Synet må etter min mening ut av ligningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamfør analogien om at man får vondt i nesa når man går på en vegg. Man har ikke bevist at man får vondt i nesa, selv om man går på hundre vegger. Man har bare bevist at man har fått vondt 100 av 100 ganger man har gått på den aktuelle veggen med den aktuelle nesa. Går man på veggen 100 ganger til oppnår man svært lite. Men jeg velger å tro at man kommer til å få vondt i nesa de neste 1000 gangene også.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Med forbehold om hva du egentlig legger i "bare" i setningen over:

Hmmm... Begge ører hører da lyden fra begge høyttalerene - diskanten også (med mulig unntak av de aller høyeste frekvensene). Og dette er bare direktelyden. I tillegg kommer all den reflekterte lyden.
    Nå skrev jeg akkurat et langt svat til Atle, men jeg ble logget ut i mellomtiden så det forsvant..

til orientering så har jeg ikke peiling på bergverk. min utdannelse er innen elektromekansike fag med spesialisering innen reguleringsteknikk. Det vi snakker om her er faktisk "right up my alley".

Anyway, det jeg mener med "bare" er at det kan være klare nivåforskjeller på høyfrekvent lyd på venste og høyre side av hodet hvis lyden kommer fra en av sidene. (ref wikipedia) Det er jo nettopp dette som gjør at vi kan retningsbestemme lyden når man har to ører med et akustisk skille i mellom. Når det gjelder reflektert lyd så er rommet mitt rimelig dødt slik at det er forholdsvis begrenset refleksjon a høyfrekvent lyd.

Ganske enkelt så sier jeg at med min XTZ mikrofon (som er kanskje egentlig er bergnet for å måle bassrespons) så blir måling av høyfrekvent lyd (fra to ht samtidig) noe annet enn det jeg hører med mine to "mikrofoner" delt med et akustisk skille. - igjen snakker vi kun om de høye frekvensene - altså MÅLING er ikke det samme som en komplett faktabeskrivelse.

Jeg har ikke sagt et ord om at Atle sine målinger er feil. Jeg sa kun at mine målinger kanskje ikke kan brukes til noe i den høye enden av frekvensskalaen.

Atle sine målingen forteller at det var ignorerbare forskjeller i målingene mellom de to kablene. Antakelig var det heller ikke vesentlige hørbare forskjeller (det vet bare han som satt bak sofaen da målingene skjedde). Målingene utelukker imidlertid ikke at det kan være forskjeller mellom kablene dersom de feks utsettes for eksterne forstyrrelser. Derfor nevnte jeg - før han målte - at det hadde vært spennende dersom han også prøvde å legge kablene i parallell med feks strømkablene for å se om dette ga utslag. Dersom det hadde vært tilfelle så hadde det vært en indikasjon på at det kan være målbare og kanskje også hørbare forskjeller på kabler i situasjoner hvor de blir utsatt for elektromagneisk støy - ref diskusjonen rundt mobiltelefon i fly og sykehus.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det kan være innstråling på uskjermede kabler, også i audiobåndet. Det er vel hevet over enhver tvil.

Forøvrig er XTZ målesystemet uegnet til å måle diskant, da det 'smoother' signalet med 1/6 oktav, som vil maskere de mindre ujevnhetene.

Det jeg fremdeles gjerne vil ha svar på er hvorfor frekvensavvik i diskanten forsvinner når man bruker to mikrofoner istedet for en.
    For det du sier er at hvis jeg måler nærfelt med en kort 'gate' i munningen av mine horn så vil det være det samme som å måle med et kunsthode. Det har jeg store problemer med å tro.

Skulle vært artig å prøve, faktisk. Lurer meg på...
    Om jeg ska ofre en akustikkplate, lage et tilnærmet hodeform og kjøre to sveip, et med mikrofonen på hver side av hodet, helt inntil, og så sammenlikne med en nærfeltsmåling. Jeg har forøvrig også et godt dempet rom (RT60 < 200ms fra 100Hz og opp).

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det jeg fremdeles gjerne vil ha svar på er hvorfor frekvensavvik i diskanten forsvinner når man bruker to mikrofoner istedet for en.
    .
    Ah, now I see. Det var ikke det jeg mente. Poenget mitt var at det som jeg målte (2 ht med spredt oppstilling og 1 mic med mulighet for interferens med mer) ikke gir det samme resultatet som det jeg hørte eller evt kunne målt via Bruel&kjær sitt "hode". Poenget med en akustiske isolatoren (hodet) mellom mikrofonene (ørene) er at det blir feks mindre interferens ved måling av høyfrekvent lyd fra to spredte kilder. Nettopp fordi mindre diskant fra venstre høyttaler når høyre øre og motsatt. Interferens-effekten blir størst dersom signalene er av lik styrke. (som ved en mic). Alternativet er selvsagt å måle med en mic og en ht! Grunnen til at jeg ville ha begge ht var at jeg skulle måle bassrespons - som ofte mikses i tilnærmet mono - og hvor interferens grunnet små forskjeller i avstand (fra mic til ht1 og til ht2) er neglisjerbar.

Hovedpoenget mitt er fremdeles bare at man skal ta målinger med en klype salt og ikke være for rask til å konkludere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget mitt er fremdeles bare at man skal ta målinger med en klype salt og ikke være for rask til å konkludere.
    Det er jeg faktisk 100% enig i. I alle fall en enkeltmåling.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fulgt med i denne tråden fra begynnelsen av, til noe som begynner å minne om et gjennombrudd i denne diskusjonen, lurer jeg på hva "kabel-entusiastene" anser som vitenskapelig bevis for at det ikke finnes hørbare forskjeller på HT kabler av normal kvalitet (tilstrekkelig dimensjon og isolasjon, med spek. innenfor det som ansees som normalt for den lengden kabel) brukt under normale forhold (ikke lagt langs strømførende kabler etc) ?

Eller er det slik at det ikke kan bevises vitenskapelig, altså så er hverken ABX eller målinger godt nok?
    Men subjektive meninger og tester som er påvirket av flere av sansene våre, er gode nok for å konkludere med at det må være en forskjell?

Teori og praksis slik vi kjenner det i dag, bevist med vitenskapelig aksepterte metoder, viser at det ikke er hørbar forskjell på HT kabler. Så får det være opp til "entusiastene" og bevise det motsatte.

Dessverre ser jeg på kabel-debatten som en "dead-end", på samme måte som med religion. Gud er hverken bevist eller sannsynlig, men allikevel så velger majoriteten å tro på det. Vi går utrolige veier for å forklare det ufoklarlige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel og bra det, og jeg er enig at man ikke bare skal måle i hytt og vær.

Derfor jeg gjorde en veloverveid måling under så kontrollerte forhold som jeg kunne få til i et hjemmemiljø. Jeg kan ikke se hva mer man kunne gjort i en lab-setting for å måle en kabels påvirkning av frekvensgang i et godt dempet rom. Jeg tar mer enn gjerne imot innspill og forslag til forbedring av målemetodene mine. Men å bruke argumenter som toleranse på utstyret sender oss tilbake til nesa i veggen-analogien.

Edit: hhhalstensen postet mens jeg skrev innlegget mitt. Jeg er enig med deg, forøvrig. Lurer på hvordan man skal klare å bevise dette. Jeg er på god vei til å gi opp. Det munner ut i filosofidiskusjoner allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det munner ut i tro. Når det kommer til det stadiet er det akkurat det samme hva en klarer å bevise, troen er der uansett.

De av dere som er så skråsikre på egne sanser burde tatt en liten halvtime med en tryllekunstner. Det er ikke alltid ting er som det SER ut

Side 25 av 88 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •