Den store kabel-bløffen - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 88 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår ærlig talt ikke hva du sier :-)

Jeg sier at det er en logisk argumentasjonsrekke som underbygger at svaret av en positiv ABX DBT kan tas til inntekt for at det er en forskjell. Jeg har gang på gang sagt at ABX-test er ikke kan bevise at det ikke er en forskjell. Er noe av dette subjektivt?

Jeg har sagt at min private filosofi er at dersom det ikke kan påvises, ikke kan vises å påvirke mennesker og må forsvares ved filosofiske metadebatter om vitenskapens stilling så er det antagelig et fenomen som enten ikke eksisterer eller et fenomen som kanskje like gjerne ikke kunne eksistere hva gjelder oss mennesker. Da er det ikke et fenomen jeg vil bruke penger på, og jeg vil heller ikke råde andre å gjøre det.

-k
    Ja, da snakker vi forbi hverandre, for jeg skjønner heller ikke hva du pratet om :lol:

Jeg er igjen ikke helt uenig, men selv om enkelte av uttalelsene dine er objektive så oppleves du ikke objektiv så lenge du ikke når nøytraliserer setningene dine. Eksemplet med ABX-testen var bare for å illustruerer litt av problematikken og ikke din oppriktig mening, men at all objektivitet er bygd på en mennesklig faktor og subjektivitet. Og så kan vi danne en "logisk" argumentasjonrekke og en sansynlighet ut dette som vi kan kalle "objektiv".

Avsluttnigne din er et meget godt poeng, noe alle burde bite i seg selv om dem ikke er enig. For forskjellen er eventuelt ikke så stor at den er verdt noe som helst i kroner og øre, og det er sett fra min subjektive oppfattelse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Kunne du tatt en tilsvarende måling med lampett ledning, mot Tara Labs´ene?

Spennende å se hvor langt ned i kabel kvalitet man må, før det blir utslag.
    Lampett ledning er jo egentlig samme som kabel solgt som høyttaler kabel, disse har bare flere ledere.
    Husker at High Fidelity DK på 70 tallet, da "alle"" brukte lampett ledning som høyttaler kabel, skrev at lyden blev bedre om man rev de to ledere fra hverandre......

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lampett ledning er jo egentlig samme som kabel solgt som høyttaler kabel, disse har bare flere ledere.
    Husker at High Fidelity DK på 70 tallet, da "alle"" brukte lampett ledning som høyttaler kabel, skrev at lyden blev bedre om man rev de to ledere fra hverandre......
    Da kan man gå for enda tynnere kabel.
    På tykkelse med eks; lader til mobiltlf, eller noe med lignende tverrsnitt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en kabel der fikk en bra test i Stereophile var Radio Shack sin "ringe-ledning", denne ser ut som den man kan få i forskjellige farger ved Clas Ohlsson. Kommer i ruller av 10 meter tror jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe tynn par-kabel jeg kan bruke. Vet ikke hvor lite tverrsnitter et, men det er ikke rare greiene. Når det er sagt er ikke QED-kabelen akkurat stor i tverrsnitt den heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel ikke så usannsynlig at du faktisk hørte litt forskjell, og at det ikke bare var innbilning?

For du stod vel ikke på mm samme sted?

;-)
    Godt poeng, Rune!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takker, men det er dessverre ikke dette dokumentet jeg er på jakt etter. Det var en relativt kort artikkel (1 eller 2 sider) hvor han mente han hadde funnet en forklaring (forflytning av hodet) på hvorfor folk hørte forskjell på tinge som målte likt (om det var kabler eller annet utstyr husker jeg ikke).
    Den kunne jeg også tenke meg å ha lest etter å ha testet litt selv :-D Mener jeg har lest en artikkel for en stund siden som omhandlet våre to ører, lokalisering og oppfattelse.... men klarer ikke å finne den igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er deilig å lese i 'nissetråden' at selv entusiastene nå går med på at det er go-følelse og placebo som gjør at de hører forskjell. Forskjellen er at de er villige til å betale for denne go-følelsen. Jeg kaller det et gjenombrudd!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er deilig å lese i 'nissetråden' at selv entusiastene nå går med på at det er go-følelse og placebo som gjør at de hører forskjell. Forskjellen er at de er villige til å betale for denne go-følelsen. Jeg kaller det et gjenombrudd!
    Vi får danse og synge så lenge det varer. Snart er denne tråden glemt, argumentene fortrengt og alt starter på nytt i den evige kabeldebatt sirkelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ...selv om enkelte av uttalelsene dine er objektive så oppleves du ikke objektiv så lenge du ikke når nøytraliserer setningene dine.
    Hva betyr å "nøytralisere setningene"?

Faktum synes å være at ingen til nå har kunnet påvise dyre kabler fortreffelighet blindt. Så lenge blindtester benyttes av akademia og de store standardiseringsorganene og noen av de tyngste produsentene innen lyd så vel som alle mulige andre felt, og kunnskapen om dette synes særdeles lav på avforum så har jeg vel en eller annen interesse om å fortelle folk dette.

En objektiv sannhet kan fremdeles være en objektiv sannhet uansett om man synes fyren som framfører den er aldri så uspiselig eller har aldri så feilaktig tro om verden rundt seg.
    Eksemplet med ABX-testen var bare for å illustruerer litt av problematikken og ikke din oppriktig mening, men at all objektivitet er bygd på en mennesklig faktor og subjektivitet. Og så kan vi danne en "logisk" argumentasjonrekke og en sansynlighet ut dette som vi kan kalle "objektiv".
    Er vi da tilbake til en generell diskusjon rundt vitenskapsfilosofi?

Det er fryktelig lenge siden jeg tok ex.phil. Men det er da noe med huleligning og verdens beskaffenhet. Vi soelle mennesker bruker teorier for å forklare observasjoner. Det er mulig at hele verden er en "scam" og at det sitter en fyr med skjegg og trekker i trådene hele tiden for å lure oss. Kanskje finnes ikke tyngdekraften, men fyren finner stor glede i å trekke epler ned mot bakken hver gang vi ser på? I så fall finner vi kanskje aldri ut at vi blir lurt...

Vi tenker så det knaker i å utforme nye eksperimenter som skal øke vår forståelse av verden rundt oss. Vi tester teorier ved å gjøre prediksjoner før eksperimentet utføres. Således bør en rådende teori være den "beste" forklaringen vi greier å hoste opp på det vi har greid å observere fram til nå.

Jeg hevder ikke at "objektivitet" er oppnåelig eller at jeg er "objektiv". Jeg hevder at objektivitet er (bør være) målet for en forsker, og at det er et fornuftig mål. Ut fra det jeg leser fra ikke-forskere så synes bevisstheten og ønsket om objektivitet generelt å være mye lavere. Jeg _søker_ å være objektiv i mange av mine aktiviteter. For noen ting, f.eks mellom-menneskelige relasjoner så bør man kanskje begrense objektiviteten.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en mail som jeg sendte da det var en som mente at ALLE høyttalerprodusenter bruker billigkabler og ikke tar det særlig alvorlig.
    Koselig at akkurat denne kom fra Vienna Acoustics som (IMHO) gjennom sine høyttalere lager noe med det beste som finnes på markedet:

"Dear Mr. Pedersen,

happy new year! Please excuse our late reply, our company was closed for Christmas Holidays.
    The cable selection is one area where you can have a significant impact on the overall musical presentation.
    We work with a variety of cable manufacturers selecting the internal wiring used. All our cables are selected by our designer and developer Peter Gansterer, and chosen by his special specifications.

Thank you very much for your interest, please contact us for further questions at any time!

Best regards from Vienna,
    Piorte Cholewa"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ingen plass i den mailen at de bruker dyre internkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg vil hevde at det som står skrevet isolert sett er i seg selv "objektivt", men det du tolker her er veldig subjektiv

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det står ingen plass i den mailen at de bruker dyre internkabler.
    Var det det som var spørsmålet her da? Hvilken pris?

For å summere:
    The cable selection is one area where you can have a significant impact on the overall musical presentation Hvilket betyr: Kabelvalg er ett område hvor du kan ha betydelig effekt på den helhetlige gjengivelsen av musikk

I mailen står det også om at de har egne leverandører og at konstruktøren velger ut ifra sine egen spesifikasjoner.

Hva dette betyr? At de tar kabelvalg på alvor. Og ikke stapper hva som helst inn i høyttalerne sine.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg vil hevde at det som står skrevet isolert sett er i seg selv "objektivt", men du tolker er veldig subjektiv
    ....tar det som ett godt tegn at de i det hele tatt sjekker hva som står der!
    Tyder på at de tar oss mere på alvor enn hva de vil innrømme

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet det flere ganger at jeg har hørt forskjell på kabler, jeg. Ikke noe å være flau fro det. Senest mens jeg gjorde den siste testen. Jeg har også hatt dyre kabler i anlegget mitt. Jeg har flettet cat5 selv i dagevis. Jeg har snudd på støpsel og hørt forskjell om det var ene eller andre veien. Jeg har byttet signalkabler og høyttalerkabler, og digitalkabler. Jeg har kjørt bi-wiring og single, og hørt forskjell. Jeg har brukt lassevis med penger på kabler.

Forskjeller er at jeg tør å innrømme at jeg ble 'lurt', både av reklame og mine egne sanser og forventninger. Jeg synes ikke det er flaut heller, det er kanskje det verste. Men NÅ skal man et stykke ut på landet før noen får meg til å bruke et nytt lass med penger på kabler. Eneste kablene jeg bruker nevneverdig med penger på nå er høyfrekvens videokabler, spes HDMI. Det er ingenting verre enn å få signalfeil og ustabil handshake. Men jeg er temmelig sikker på at sp lenge jeg har bilde, så er bilde så bra det kan bli....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Var det det som var spørsmålet her da? Hvilken pris?
    Det var du selv som skrev billigkabler:

Fikk en mail som jeg sendte da det var en som mente at ALLE høyttalerprodusenter bruker billigkabler og ikke tar det særlig alvorlig.
    For å summere:
    The cable selection is one area where you can have a significant impact on the overall musical presentation Hvilket betyr: Kabelvalg er ett område hvor du kan ha betydelig effekt på den helhetlige gjengivelsen av musikk

I mailen står det også om at de har egne leverandører og at konstruktøren velger ut ifra sine egen spesifikasjoner.

Hva dette betyr? At de tar kabelvalg på alvor. Og ikke stapper hva som helst inn i høyttalerne sine.
    Noe internkabling må de jo ha og hvis de da allierer seg med noen kjente kabelprodusenter er det vinn vinn for begge parter.

Hvem som helst kan hevde at de hører forskjell, om det er en kabelprodusent, høyttalerprodusent eller ola nordmann så er ingen frakoblet sine egne sanser og kan i like stor grad bli lurt av hva de tror de kommer til å høre. Send en ny mail og spør om de blindtester internkablene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle tror mange blir lurt av det at det skal bli så store forskjeller. Realiteten er at kabler er en passiv komponent, så den gjør lite med lyden i forhold til aktive komponenter. Jeg tenker ikke sånn at: "Forskjellen er så liten at jeg gir f... Men, heller det at jeg vil gi signalet best mulig arbeidsvilkår, så når jeg lager mine egne signalkabler, så bruker jeg gode ledere og plugger for å gi det best mulig arbeidsforhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr å "nøytralisere setningene"?

Faktum synes å være at ingen til nå har kunnet påvise dyre kabler fortreffelighet blindt. Så lenge blindtester benyttes av akademia og de store standardiseringsorganene og noen av de tyngste produsentene innen lyd så vel som alle mulige andre felt, og kunnskapen om dette synes særdeles lav på avforum så har jeg vel en eller annen interesse om å fortelle folk dette.

En objektiv sannhet kan fremdeles være en objektiv sannhet uansett om man synes fyren som framfører den er aldri så uspiselig eller har aldri så feilaktig tro om verden rundt seg.
    Jeg vet ikke helt åssen jeg skal for klare det, men jeg prøver igjen....

Jeg får vel bruke et relgion-argumentet jeg også. Vil du tro at du klarer overbevise en som tror på Gud med å legge fakta og bevis på bordet på at han ikke fins? Jeg vil påstå nei, dem vil hevde at dem har "sett" gud og at du opptrer subjektivt siden du ikke tror på han. Men du har alle bevis på bordet at Gud ikke fins, men for dem vil du alikevell ikke fremstå som objektiv.

Ja, sett i forhold til bevismaterialle så opptrer du objektivt, men ikke i forhold til den mengden av mennesker som tror på fenomenet. "Dem tror feks fremdeles på den 1% som ikke forskerne har funnet ut" som kan være svaret for at dem hører forskjell. Når man da er "selektiv" ikke tar hensyn og ikke gir dem kreditt for den "ene" prosenten så vil ikke kabelentusiastne oppleve en som objektiv, men det vil selvføgelig være hai-mat for dem som er av sammeoppfattning som deg.

En "skeptikers" uttalelse og nøytralisering av settningen:
    En ABX-test vil avsløre alle vitenskapelig forhold som kan høres i forbindelse med kabler med negativt resultat, men alikevell er det en stor gruppe som hevder at dem hører forskjell. Ingen har hørt forskjell i test og alt tyder på det ikke er mulig å høre forskjell, men det er alikevell med lav sansynlighet en viss mulighet for at det er hørbare forskjeller som forskerene ennå ikke har kunnet svare på.

Er vi da tilbake til en generell diskusjon rundt vitenskapsfilosofi?
    Tja, men ikke mer enn definisjon av hva objektivitet er. Altså evnen til å fortelle "fakta" på en måte som er troverdig for alle.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    . Send en ny mail og spør om de blindtester internkablene.
    Vel.. Du forsto godt hva jeg mente med billigkabler
    Om de blindtester? Stiller du deg virkelig tvilende til kompetansen til Peter Gansterer?? Den dagen du lager en høyttaler som flere her på forumet setter høyt (Mozart grand), Fidelity mener er en av de beste de har hatt i hus (Die Musik) og som ellers har fått en masse priser om i verdenen så kanskje jeg skulle vurdere det

Side 22 av 88 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •