Den store kabel-bløffen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1760
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PAPERMAN
    jeg henter popcorn og cola og bidrar med en artikkel.

Kabler - Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data
    Det er samme artikkel som tråden handler om.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAPERMAN
    jeg henter popcorn og cola og bidrar med en artikkel.

Kabler - Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data
    Bra du bragte den artikkelen på banen, kan bli spennende å se hvilken vending diskusjonen tar nå

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dere kabelnisser får bare fortsette med selvbedrageriet...
    Og i hvilken fornuftig grad bidrar denne uttalelsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ hva mener du om målingene jeg postet på forrige side gurba?

Fortsatt ingen forskjell?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bevist flere ganger, ogse med blindtest her på forumet at det faktisk er forskjeller i kabelvalgene. MEN, det er ikke snakk om store forskjeller, de får ikke en 1.3 liter til å låte som en V8'er o.l. (slik noen folk tror forskjellene skal være).

Men A-B testing kan gi en liten forskjell, men om du drar ifra ditt eget oppsett, og til noen andre sitt oppsett, så er jo forskjellene så si nada, siden alt er endra av rom og elektronikk da.

JEg mener kabel bør komme inn i bildet når man kjenner anlegget sitt godt nok, noen tror de er HIFI guruer bare de eier dyrt utstyr.. men selger og kjøper før ting får satt sine "spor". Selv kjøper jeg en brukbar kabel til hele anlegget, lar det gå inn på meg, så prøver jeg diverse tweaks (og ja, jeg lar meg lure, men jeg bruker da også angreretten endel!!)

Nå driver jeg å sikler på Vibrapod igjen, som forresten er på tilbud. Funker de ikke, så ryker de rett tilbake til selgern.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er vel bevist flere ganger, ogse med blindtest her på forumet at det faktisk er forskjeller i kabelvalgene. MEN, det er ikke snakk om store forskjeller, de får ikke en 1.3 liter til å låte som en V8'er o.l. (slik noen folk tror forskjellene skal være)
    Nope
    Det finnes ingen blindtester her på forumet eller andre steder som beviser dette nei. Å teste mellom en rekke kabler å så si etterpå "jeg hørte forskjell", "jeg likte den og den best" er ikke noe bevis. (Den store kabeltesten osv)

Alle skikkelige tester som har blitt gjort på dette har ført til såkalte 0 resultater, når man faktisk ikke ser kabelen og prøver å høre forskjell gjør man ikke det.
    Mange folk som har prøvd dette og hatt en klar formening om hva som er kabel A og hva som er B, men resultatene viser at det bare tror de vet det. =)

Helt ok at folk vil ha skikkelige kabler og jeg har ikke noe imot at folk hører forskjell, problemet er bare at selv de som er helt sikre på at det er forskjell ikke klarer å bevise dette i en helt enkel blindtest.

Kjøper selv kabler til en rimelig pris, men ikke det aller rimeligste. Betaler det lille ekstra for å få rikelig areal, gode plugger og den fargen/finishen jeg ønsker.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg har alltid ment at kabler er viktig
    Det er jeg helt enig i. Jeg forsøkte uten kabler en periode, men lyden var elendig.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det er jeg helt enig i. Jeg forsøkte uten kabler en periode, men lyden var elendig.
    :lol: Godt poeng.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, funker dårlig da ja=)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Hvorfor må jeg kjøpe en fra amazon?
    Fordi Amazon er raske og billige og det viktigste er at de selger CD plater made in the US. De låter nemlig ALLTID bedre enn de som er laget i Europa.
    Men har du andre nettbutikker du vil bruke så gjør du det...
    mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bloggeren blix glemte totalt var jo isolasjon og STØY problemet man lett får med billig søppel på ANALOG siden.

Digitalsiden så kan man sove godt om natten om kabelen koster 200 kr..

Heldigvis overføres alt digitalt her i huset, eneste analoge er kabelen som går til høyttalerne (og strøm da..). Så jeg slipper unna de store kabel-spørsmålene

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Hellnoob

Hvordan klarte du å få lyd uten kabel???

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Hellnoob

Hvordan klarte du å få lyd uten kabel???

*klaske panne* ...... Tog du han ikke?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Noe forskjell er det uansett om man er troende eller ikke- Spørsmålet er heller hvor stor forskjellen fra kabel 1 - 2 er..
    Spørsmålet er vel om det er hørbar forskjell, forutsatt at kabelen ikke er tynn i forhold til lengden man skal strekke, og ikke har en helt merkelig design (som noen ho-end-kabler har), så har ikke jeg sett en eneste ordentlig blindtest som tilsier at folk klarer å høreforskjell. Om du har vært borti det, så er jeg interessert. Utifra det jeg har sett finner jeg liten annen grunn til å velge en helt enkel kabel, med tykkelse bestemt av lengden på strekket.

AtW

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi Amazon er raske og billige og det viktigste er at de selger CD plater made in the US. De låter nemlig ALLTID bedre enn de som er laget i Europa.
    mvh
    Amerikanske cd plater låter bedre? Dette må du utdype!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Bildet på TVen er så jævlig sløvt at selv jenter reagerer. De gir da fint blanke i kabler og alt slikt, men selv de reagerer på håpløst bilde og dårlig lyd fra de mektige høytalerne. Han derimot sitter der full av placebo for han har brukt myyye penger og dette er råååbra og den fins jo ingen forskjell på kabler Men i virkeligheten er det dritdårlig Placebo går faktisk begge veier, visste du ikke det?
    Du burde hjelpe kameraten din med å kalibrere tvn, det er nok mesteparten av grunnen til det håpløse bildet på en ellers meget god tv.

Vis han denne tråden fra avforum som har hjulpet mange med hints inklusive meg selv.

http://avforum.no/forum/tv-apparater...tskjermer.html

Ellers er jeg HELT enig i at de ledningene som følger med bare er til å pælme i søppledunken, lakrislisser suger.

Det eneste som er værd å beholde er vel HDMI på en til to meter.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av skorob
    Er vel bevist flere ganger, ogse med blindtest her på forumet at det faktisk er forskjeller i kabelvalgene. MEN, det er ikke snakk om store forskjeller, de får ikke en 1.3 liter til å låte som en V8'er o.l. (slik noen folk tror forskjellene skal være)
    Det finnes ingen bevis, bare påstander.
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Nope
    Det finnes ingen blindtester her på forumet eller andre steder som beviser dette nei. Å teste mellom en rekke kabler å så si etterpå "jeg hørte forskjell", "jeg likte den og den best" er ikke noe bevis. (Den store kabeltesten osv)

Alle skikkelige tester som har blitt gjort på dette har ført til såkalte 0 resultater, når man faktisk ikke ser kabelen og prøver å høre forskjell gjør man ikke det.
    Mange folk som har prøvd dette og hatt en klar formening om hva som er kabel A og hva som er B, men resultatene viser at det bare tror de vet det. =)

Helt ok at folk vil ha skikkelige kabler og jeg har ikke noe imot at folk hører forskjell, problemet er bare at selv de som er helt sikre på at det er forskjell ikke klarer å bevise dette i en helt enkel blindtest.

Kjøper selv kabler til en rimelig pris, men ikke det aller rimeligste. Betaler det lille ekstra for å få rikelig areal, gode plugger og den fargen/finishen jeg ønsker.
    +1
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg hører nok ikke til i "kabelnisse"-kategorien, men når han begynner å snakke om ingen forskjeller ved lengder på 100 meter RCA-kabel så føler selv jeg det får være grenser for å uttale seg om noen han ikke vet. Til og med i PA-sammenheng kvier man seg for å gjøre det med balanserte kabler.
    Enig.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Nei vettu, en venn av meg har nylig kjøpt seg 50" pioneer, Pioneer lx71 og noe ganske dyre pioneerhøytalere. Da jeg ikke kjenner til de så godt vet ikke jeg navnet. Han er vel da min rake motsetning, men svært lik deg når det gjelder kabler. Han har noe hama 10kroners høytalerkabler og ellers medfølgende signalkabler som ifølge bloggeren tråden handler om er "alltid mer enn gode nok". Hans anlegg skal jo da være bedre enn mitt, med unntak av surroundreceiveren.

Bildet på TVen er så jævlig sløvt at selv jenter reagerer. De gir da fint blanke i kabler og alt slikt, men selv de reagerer på håpløst bilde og dårlig lyd fra de mektige høytalerne. Han derimot sitter der full av placebo for han har brukt myyye penger og dette er råååbra og den fins jo ingen forskjell på kabler Men i virkeligheten er det dritdårlig Placebo går faktisk begge veier, visste du ikke det?
    :shock:

Jeg tror tilogmed de fleste kabelnisser reagerer på mye av det du skriver i dine innlegg.

At du i det heletatt tror at det er kablene som gjør at lyd og bilde er så utolig dårlig at "selv jenter" reagerer på det blir bare for dumt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artikkel forfatteren på Dinside har utvilsomt et høyt teknisk og musikalsk nivå, godt over de fleste også her på Avforum. Å kalle han en ”røling uten peiling” er en hovering som sier mer om debattnivået enn forfatteren.

Det er teknisk forskjell på kabler i likhet med alle andre passive og aktive komponter hele veien fra lydkilden til lytteøret. Alle har sin ”signatur” som kan påvirke de digitale eller analoge strømmene. Poenget er at når du passerer godt nok i kvalitet, som ikke behøver være spesielt dyrt for kabler, så er de hørbare forskjellene ekstremt liten. På det nivå er det heller ikke noe fasitsvar på hva som er mest naturtro ”lydsignatur” i kabelen. Dette påvirkes mye mer av smak og behag. Hans rangering av investeringskandidater er et godt poeng for de fleste som forholder seg til et normalt AV-budsjett.

Men jeg er ikke enig i skribenten når det gjelder kabellengder. Jeg har prøvd flere billige HDMI kabler på 10m som ikke gjør jobben på høy båndbredde (1080p). De digitale korrekturkretsene klarer ikke å reparere manglende bits og bildet blir påvirket. Man skal for øvrig ikke mye opp i pris før dette er løst. Normalt analogt signalnivå med høy kvalitet lider klart når man passerer 40-50 meter. Resitivt tap og eventuell kapasativ og induktiv støy blir et problem som gjør terskelen for ”god nok” kabel høyere.

For øvrig har profilen/signaturen på opptaktsutstyr, lokaler og mikrofoner i studiet mye å si. I tillegg varierer produsentens valg av mikse- og frekvensbalanse voldsomt - mye mer enn de tekniske forskjellene i lydkjeden. Selv er jeg hektet på konsertopptak i HD (har over 3 TB lagret), men er forundret og tildels iritert over de ekstreme forskjellene i lydprofilen på opptakene (gjelder også bilde). Dyrt avspillingsutstyr forkludrer opptaket minst mulig, men i en blindtest vil kun små produsentvariasjoner gi enorme forskjeller i hva den enkelte mener er mest riktig og naturtro lyd.

Men, om noe gir en reell eller placebo effekt spiller for øvrig ingen rolle så lenge det gir en opplevd effekt. AV-entusiasme kan også sammenlignes med ekstremsport hvor alle mikroskopiske forbedringer er viktig, det er en stor del av selve sporten.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mvh
    Litt påvirka av "The loudness-war"?

Side 2 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •