Den store kabel-bløffen - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 88 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 1760
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og når man da tenker på hvor strømpen kommer fra blir musikken himmelsk, gratis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forskjellene som kan måles mellom fornuftig konstruerte kabler er i en størrelsesorden som forskning på feltet indikerer at det menneskelige øret ikke kan oppfatte.

De forskjellene som hevdes er tilstede forsvinner når lytteren ikke lenger vet hvilken kabel det lyttes til.

Placebo er svaret.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Kabeltvilere kan da bruke de medbrakte gratis lakrissnørene samt lampeledinger til høyttalere. (av en eller anna grunn tror jeg disse kjøper litt "bedre" kabler likevell).

2. Kabeltroende kan gjøre som de vil, og få tro det de vil. (disse kjøper noe de tror på!).

Let it go! Er jo ikke noe vits å lage endeløse debatter om dette evnet!

Selv sitter jeg med middels dyre kabler ifra Kimber, og nyter musikken . Det samme kan nok en kabeltviler gjøre med langt rimeligere kabelutstyr...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dagens newsflash (not). Strømledning el-cheapo på 2 x 2.5 mm2 låter akkurat likt som hvilken som helst annen høyttalerkabel.
    DISSE er altså ikke verd prisen????

hehe:-D

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er uendelig vanskelig for meg å se hvordan de klarer å lage kabler de selger så dyre, hva er det som koster å produsere de kablene? det er som å sette millimeter mål på universet....:S kjøp dere et par nordost odin!

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro eller ikke tro på hørbare forskjeller?
    Hører jeg eller hører jeg ikke forskjell?
    Kan forskjeller som ikke er hørbare være målbare?
    Er målbare forskjeller alltid hørbare? Men kanskje ikke av alle?
    Kan det være slik at ikke-målbare forskjeller kan være hørbare?
    Har person A, B, X eller jeg ulike ører? Ulike evner? Lytter vi ulikt?
    Har jeg et anlegg til 1mill eller 10k som utgangspunkt?
    Kan det være ukjente psykologiske faktorer ved en blindtest som jeg eller vi ikke vet om? Hva er egentlig en blindtest? Hva innebærer den av fysisk påvirkning? Hva skjer i hjernen i en slik test? Vet vi alt om mennesket og hvert individ?

Hva er Placebo? Forutinntatt forventning om ingen forskjell? Eller forutinntatt forventning om forskjell?
    Begge deler er vel placebo?

Spiller andre faktorer inn? Misunnelse? Tinnitus? Kverlurere? Prinsipp?

En ting er uansett helt sikkert: Flere av disse debattene har gjort mange nykommere her på forumet til eksperter, og vel så mange eksperter til guruer..

Og jeg er helt sikker på at mange flere blir kabel-"guruer" i 2010 :-D

(Jeg er ikke skeptiker og har kun vært nisse ifm familiejulen. Jeg er kun lyttende og lesende med egne erfaringer.. Og er blitt fet på chips og cola underveis)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    er uendelig vanskelig for meg å se hvordan de klarer å lage kabler de selger så dyre, hva er det som koster å produsere de kablene? det er som å sette millimeter mål på universet....:S kjøp dere et par nordost odin!
    Og når begynte svindlerne å la produksjonskostnadene få relevans for prisen? Det gjelder nok hverken kabler, klokker eller Blu-rayspillere! Se det i øyet! Gutta tar det de kan få - og Hifi-center-gutta er deres langere. Og over jul fikk de vel inn ytterligere noen grunker på salg.

Og forresten: takk til "Kurant" som tar seg tid til å forklare høyttalerledningenes elektriske egenskaper. Om andre ikke helt klarer å følge ham i alle utledningene (he) så kan dere uansett stole på dette: hvilken høyttalerkabel vi bruker penger på har mindre betydning enn hvilken maling vi har på veggene. Velg heller en fornuftig farge på veggene. Det påvirker nemlig OPPLEVEVELSEN vår, og som flere har vært inne på - det er den som nestemmer hvor fornøyde vi blir, forutsatt at vi ikke ødelegger velværet ved å sitte å fundere på om en kastet mange tusenlapper ut vinduet når en lampettledning hadde gjort samme nytten.

Men underholdende er det jammen å lese denne diskusjonen :-)

Takk, så langt!
    Eric

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang. trådens tema/opprinnelige artikkel

I artikkelen som denne tråden startet med, står det å lese:

Derfor betyr kabelen praktisk talt ingen ting når du skal koble sammen anlegget ditt, innenfor rimelige lengder.

Men mot slutten står dette:

Det som betyr noe for lyden er derfor, rangert i grad av viktighet:

Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
    Lytteposisjon
    Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
    Høyttalere
    Forsterker
    Forforsterkere og signalkilder
    Kabler

Det er da merkelig at det siste ordet står nevnt, når det ifølge artikkelforfatteren ikke har noen betydning for lyden......
    Ifølge artikkelforfatter har kabler nærmest like høy viktighetsgrad for lyden som en fjernkontroll og burde da som sådan ikke vært nevnt i opplistingen mot slutten.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men medmindre man kjøper seg et alt-i-et anlegg er kabler jo vktige. Innenfor snusfornuftens grenser kan vi sige at lakrisser over lengre strekk kanskje ikke er en god ide i noen miljøer, mens det kan gå bra i andre miljøer, men da snakker vi ikke om kablens signalkvalitet, men konstuksjon, med skjerm, kvalitetsplugger osv.
    Jeg har da også hatt noen lakrisser der etterhvert har mistet kontakten, de knekker hvor de er loddet f.eks., men det har jeg nu også opplevd med Black Magic.
    Ingen tvil om at kabler kan være sexy og av fantastisk kvalitet, men som med alle andre forbruksvarer kommer de med reklamer der lover deg en bedre verden og de litt naive er hektet.
    Er der ingen der reagerer på prisene for kosmetik, antirynke krem og body lotion?? Det er virkelig kriminelle der står bak her, prisene er som for Beluga kaviar, og reklamene skaber avhengighet på linje med narkotika på tross av at vi gang på gang blir fortalt de ikke virker.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er der ingen der reagerer på prisene for kosmetik, antirynke krem og body lotion?? Det er virkelig kriminelle der står bak her, prisene er som for Beluga kaviar, og reklamene skaber avhengighet på linje med narkotika på tross av at vi gang på gang blir fortalt de ikke virker.....
    Ja folk vil bedras, og hifi-kabler er nok desverre en forsvinnende liten del av hele bildet. Kunsten å lure folk er i dag blitt til en vitenskap som anvendes av en stadig økende hær av profesjonelle løgnere som jobber for sin egen vinnings skyld på bekostning av en ukritisk allmue. Det er en bevisst gjeninnføring av overtroen, med alle de negative konsekvensene det har for samfunnet.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    DISSE er altså ikke verd prisen????

hehe:-D
    Ta dere en tur innom roald i bergen og så viser han dere helt sikkert korleis han lager desse kablene, håndflettet og alt

Har lest masse bra om Roald sine kabler og er det en mann eg stoler på ( sjølv om eg aldri har kjøpt noke av han ) så er det Roald, her er det masse kunnskap og masse lytterfaringer..

Om de er verdt prisen? Det får være opp til en kvar å bestemme...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se litt på logikken her...

Om man har 100.000,- til overs som man skal bruke på anlegget, bør prioriteringslisten være omtrent slik:

1. Rom
    2. Høyttalere
    3. Forsterker
    4. Prosessor/signalbehandling
    5. Kilde

Jeg ville sagt at kabler ikke burde være på lista i det hele tatt, men så er jeg en av 'de derre' skeptikerne da, så....

100 laken på kabler.... Verden vil bedras.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    1. Kabeltvilere kan da bruke de medbrakte gratis lakrissnørene samt lampeledinger til høyttalere. (av en eller anna grunn tror jeg disse kjøper litt "bedre" kabler likevell).

Det er klart vi bruker kabler med ok tverrsnitt til høyttalerene, det koster da kun noen tiere for meteren å kjøpe en kabel med fornuftig konstruksjon. For min del fulgte det med høyttalerkabler til Swans høyttalerene.

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    2. Kabeltroende kan gjøre som de vil, og få tro det de vil. (disse kjøper noe de tror på!
    Klart de kan gjøre akkurat som de vil. Problemet oppstår når de skal forklare at det de hører er annet enn tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Tro eller ikke tro på hørbare forskjeller?
    Hører jeg eller hører jeg ikke forskjell?
    Kan forskjeller som ikke er hørbare være målbare?
    Er målbare forskjeller alltid hørbare? Men kanskje ikke av alle?
    Kan det være slik at ikke-målbare forskjeller kan være hørbare?
    Har person A, B, X eller jeg ulike ører? Ulike evner? Lytter vi ulikt?
    Har jeg et anlegg til 1mill eller 10k som utgangspunkt?
    Kan det være ukjente psykologiske faktorer ved en blindtest som jeg eller vi ikke vet om? Hva er egentlig en blindtest? Hva innebærer den av fysisk påvirkning? Hva skjer i hjernen i en slik test? Vet vi alt om mennesket og hvert individ?

Hva er Placebo? Forutinntatt forventning om ingen forskjell? Eller forutinntatt forventning om forskjell?
    Begge deler er vel placebo?

Spiller andre faktorer inn? Misunnelse? Tinnitus? Kverlurere? Prinsipp?
    Forskjeller som ikke er hørbare kan være målbare, dette er ingenting å diskutere da et måleapparat har en langt større nøyaktighet på de parameterene det måler enn vår hørsel har. En enkel slutning fra dette faktum svarer på det neste spørsmålet ditt, målbare forskjeller er ikke alltid hørbare.

Ikke målbare forskjeller er heller ikke hørbare, hvis du mener så legger du til grunn at det skjer noe magisk gjennom den lille kabelen som vitenskapen ikke vet om...

På tross av ulike evner, ulik måte å lytte på osv er det fremdeles ingen som klarer å skille det de mener å høre under en kontrollert test. Om utgangspunktet er et anlegg til 1 million eller tusen kroner er irrelevant så lenge testpersonen mener å høre forskjell, men likevel stryker under test.

Angående kritikken til ABX test er dette en mye brukt og godt dokumentert testform som brukes i andre mer seriøse omstendigheter. Jeg synes ikke argumentene mot testformen er vektige nok til å ikke kunne bruke den. Det er kun innen hifi at forskjeller som en ikke klarer å detektere med testen fremdeles hevdes å eksistere, til tross for at dette også motstrider teori, jfr tidligere innlegg rundt ørsmå målbar forskjell mellom fornuftig konstruerte kabler.

Placebo er også en godt dokumentert effekt og definisjonen passer som hånd i hanske som forklaring på de forskjellene en del mener å høre mellom kabler.

Hva skulle jeg eller andre realister være misunnelig for? At en del mennesker bruker mye penger på placebo?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Nei det kan jeg ikke. Som det allerede er presisert flere ganger i denne debatten så er det helt umulig å bevise en negativ, ettersom det innebærer å forkaste alle hypoteser fra en uendelig ikke-tellbar mengde. Bevisbyrden ligger helt og holdent på skuldrene til den som kommer med påstanden.
    Takker først og fremst for et godt "objektivt" innlegg, det er eventuelt dette som bidrar debatten!

Ja enig, men du kom også med en påstand og det uten at du underbygger den med annet enn at "jeg er høyt utdannet". Derfor ligger noe av bevisbyrden hos deg også, ikke nødvendigvis på at det ikke er hørbare forskjeller, men at du faktisk vet hva du prater om. Altså hvis "du" hevder det motsatte så ligger også del av bevisbyrden hos "deg". Jeg ser som nevnt av flere i denne tråden at veldig mange i begge leire overser uttalelser fra eksperter og så lenge man ikke evner se og isolere ut alle disse faktorene så vil debatten gå i evig tid.

Litt tilbake til dem tallene du kom frem til, det er mulig du har rett fremstilling her. Men det foreligger annen dokumentasjon som jeg mener å huske at viser en del høyere db, dette varierte fra kabel til kabel, men fremdeles er tallene små i tanke på at hva man kan oppfatte. Grafen som var fremtilt der gikk også "stikk" motsatt av din på rundt 10khz. Jeg får se om jeg finner den når den berømte helge syken går over

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Forskjeller som ikke er hørbare kan være målbare, dette er ingenting å diskutere da et måleapparat har en langt større nøyaktighet på de parameterene det måler enn vår hørsel har. En enkel slutning fra dette faktum svarer på det neste spørsmålet ditt, målbare forskjeller er ikke alltid hørbare.

Ikke målbare forskjeller er heller ikke hørbare, hvis du mener så legger du til grunn at det skjer noe magisk gjennom den lille kabelen som vitenskapen ikke vet om...
    Tja, ikke helt uenig med deg, men din påstand bygger på at din tro er den eneste riktig, derfor vil dem for en kabelentusiast ikke være et gyldig argument. Et måleapparat kan defineres med nøyaktighet og repeterbarhet, det kan vi ikke med like nøyktighet med hørselen og feks holografi (psykoakustikken). Vi vet feks hvordan holografi oppstår, men det er ikke så lett å måle den, der vil hørselen fungere mye bedre enn et måleapparat.

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    På tross av ulike evner, ulik måte å lytte på osv er det fremdeles ingen som klarer å skille det de mener å høre under en kontrollert test. Om utgangspunktet er et anlegg til 1 million eller tusen kroner er irrelevant så lenge testpersonen mener å høre forskjell, men likevel stryker under test.

Angående kritikken til ABX test er dette en mye brukt og godt dokumentert testform som brukes i andre mer seriøse omstendigheter. Jeg synes ikke argumentene mot testformen er vektige nok til å ikke kunne bruke den. Det er kun innen hifi at forskjeller som en ikke klarer å detektere med testen fremdeles hevdes å eksistere, til tross for at dette også motstrider teori, jfr tidligere innlegg rundt ørsmå målbar forskjell mellom fornuftig konstruerte kabler.
    Igjen har du et utgangspunkt på at din tro er den eneste sannhet som ikke faller i god tro i debatten. Du velger bevist å se bort i fra kritikken av ABX-testen og ekspertuttalelsene, man er naiv hvis man tror man kan velge bort "sannheten" slik at egen tro passer best. Når det er sakt så kan du ha rett hvis du kan med 100% sikkerhet si at disse fakorer ikke har noen betydning.

Jeg tror forøverig at du misforstår "skildringen" til Randall, og jeg også mener at alle faktorene hans er relvante i en større eller mindre grad når det debatteres her.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og når man da tenker på hvor strømpen kommer fra blir musikken himmelsk, gratis.
    Vet ikke helt hva du mener (strøper lages av plast som igjen utvinnes av olje) men hvis det er kvinnfolk kan vel ikke de sies å være GRATIS :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er jo fakta:

Lede egenskapene er ivertfall, fra 3 til 1 plass:

Kobber, Sølv og Gull

Og så blir jo kabler dyrere etter hva og hvor mye det er av slikt i kablene..
    Eg selv betalte..eller det koster 2500 for to stk høyttaller ledninger Chord og 2000 for en signalkabel som er svingod uten tvil..
    Men det er sølv i kablene så da må det og koste mer.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    En ting er jo fakta:

Lede egenskapene er ivertfall, fra 3 til 1 plass:

Kobber, Sølv og Gull
    Det som er fakta er at dette er feil. Sølv leder best, kobber på andreplass. Gull er bare såvidt bedre enn aluminium.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Det som er fakta er at dette er feil. Sølv leder best, kobber på andreplass. Gull er bare såvidt bedre enn aluminium.
    Vet du dette eller bare noe du har hørt?

Alltid hørt at gull leder bedre en sølv.. Du kan jo poste en link på hvilke metaller leder best da?

Se der ja..
    Svar på spørsmål om kjemi [NKS]
    lærer stadig at ikke hør på rykter..eller dette viste eg vel når eg tenker meg om, at sølv er best..hmm
    men ivertfall, hvorfor får en svingode signalkabler med gull i når det ikke er best? Best i tester i diverse blader..gull og 10.000 eller mer for kablene.. 0.5 Meter.
    Hvorfor gull?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 16 av 88 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •