Den store kabel-bløffen - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 88 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    @ hokeyh

Er kabeltviler selv. Det som slår meg er at debatt om høyttalerkabler ofte kuliminerer med debatt om Ferrari vs. Toyota, XLR-kabler, nettkabler, o.l. Det blir litt Holmgangdebatt over det hele. Dvs. man diskuterer helt andre ting enn det som var tanken initielt.

Jeg hører ikke forskjell på Biltema 2.5 mm2 vs. dyrere Supra. Men, fra de til 8TC 6.62 mm2 er det noe...

Prøv selv med signifikant ulikt tversnitt på høyttalerkabler.

DIY tips: Low-Inductance DIY Speaker Cables

Målingene her var jo bra...

Edit 2: Legger inn denne for lesing: Speaker Wire
    Gode linker du kommer med her. Jeg likte spesielt konklusjonen:

When confronted with the truth, believers do not want to hear about it. They want to remain in the magical world of fantasy where they think they can hear improvements in their wire, often arrived at by making listening tests without adequate controls or understanding of the problems involved. One of the prime tools in creating such a faith for the average consumer is by capitalizing on fear and ignorance as in many other things that aren’t readily apparent. There is fear that the wire currently in use is not good enough. There is ignorance because most people do not have scientific knowledge in this area and lack adequate measuring equipment to prove otherwise.
    Som jeg tror enkelte her har godt av å lese.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Gode linker du kommer med her. Jeg likte spesielt konklusjonen:

Jaja - den har vi hørt før i mange varianter. Personlig er jeg glad jeg er blandt de som hører forskjell og trenger derfor ikke bevise noe. (tror det ligger noe i at vi er forskjellig skapt også når det gjelder hørsel) Å høre forskjell på kabler gir en egen dimensjon i hobbyen og jeg må bare smile når jeg leser denne tråden. Har sluttet å krangle om dette da det ikke kommer noe ut av det alikevel 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jaja - den har vi hørt før i mange varianter. Personlig er jeg glad jeg er blandt de som hører forskjell og trenger derfor ikke bevise noe. (tror det ligger noe i at vi er forskjellig skapt også når det gjelder hørsel) Å høre forskjell på kabler gir en egen dimensjon i hobbyen og jeg må bare smile når jeg leser denne tråden. Har sluttet å krangle om dette da det ikke kommer noe ut av det alikevel 8)
    Jaja, merkelig hvordan forskjellen forsvinner så fort en ikke vet hva en hører på...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han godeste Roger Russell begynner artikkelen sin veldig bra og veldig objektivt ladet. Han har med noen gode poenger, men selv mener jeg han mangler ganske mange aspekter, og på enkelte av uttalelsene hans så er det andre eksperter som mener han tar feil.

Totalt sett så er det dette skeptiker-godteri, dette vil ikke helbrede en eneste kable-entusiast. Han går fra et objektivt ståsted til et mer og mer over subjektiv uttalelser. Spesielt når han "latterligjør" kabelprodusenter/kabel-entusiaster, påstår svindel og legger ut "vitser" på slutten. Riktig nok kan han ha rett angående disse spesifike eksemplene, men dem bidrar ingenting i debatten og det hjelper heller ikke på troverdigheten hans heller.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en kabelfortviler. Det er omtrent like lett å bli enige som på stortinget. Det er ikke rart diskusjonen aldri tar slutt når folk har fullstendig ulike standpunkt. Den politiske sammenhengen i kabelverdenen er som følger:

Lengst ut på fløyen for kabeltilhengere er de som mener det alltid er sammenheng mellom pris og kvalitet. Lommeboka bestemmer hvilke kabler som skal kjøpes, og DIY er litt skummelt.

Nærmere midten mener folk at det er en viss sammenheng mellom dyre merker og kvalitet, men slettes ikke alltid. DIY er helt ok.

Midt på tror man det kan være en viss sammenheng i noen tilfeller hvis oppsettet er godt nok.

Ut mot skeptikerfløyen begynner folk å betvile at forskjellene er verdt pengene, men fornuftig prisede kabler kan være verdt pengene.

Ytterst på skeptikerfløyen støtter man seg til teorien om at fornuftig konstruerte og dimensjonerte kabler er godt nok.

Innad i bolkene er det selvfølgelig også avvik. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Ytterst på skeptikerfløyen støtter man seg til teorien om at fornuftig konstruerte og dimensjonerte kabler er godt nok.

Innad i bolkene er det selvfølgelig også avvik. Lykke til.
    Rent faglig er dette helt ukontroversielt - en høyttalerledning forringer ikke lyden dersom den er tilstrekkelig dimensjonert og ellers følger normalt gode standarder i forhold til konstruksjon. Det er billig å lage en god høyttalerledning.

Sortert etter den listen du har laget vil jeg nok falle inn under kategorien skeptiker, men i denne sammenhengen er jeg i hovedsak en fagperson med snart 8 års høyere naturvitenskapelig utdannelse (Fysikk, elektronikk, og signalbehandling). Med fare for å høres arrogant ut så vet jeg virkelig hva jeg snakker om i forhold til de andre kategoriene - som er synsere.

Disse driver med pseudovitenskap, som jeg ikke ser videre behov for å utdype, da det er en god oppsummering her: Pseudovitenskap - Wikipedia Jeg anbefaler alle som føler seg truffet å lese denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jeg tror selv mye at det ang. kabler er tullball.. Ikke minst fordi jeg jobber litt på fritiden som lydteknikker, og har gjort en del mindre prosjekter i studio osv. I studio har jeg selv prøvehørt forskjellige XLR´er som ledere i forskjellige prisklasser (og live) og man kan ikke høre noen forskjell.. Har prøvd det mellom mic´er + mixer og ikke minst mellom kilder og monitorer.. F.eks er det mange som tror at GULLkabler er bedre enn kopper? Det er jo feil da gull har mer resistans og ikke leder like godt som kopper..
    Riktig. Men det er viktig med gullBELAGTE kontakter. "Vanlige" kontakter med overflate av nikkel-legering oksyderer raskt og får et lag av isolerende overflate. Det samme gjelder kopper.

En TP kabel kan gå laaangt, men mister signalet etterhvert pga. kabelen i seg selv og støy.. Vips fyrer man opp en repeater, og signalet er godt som gull i gjen.. TP kabler koster vel rundt 10-100 kr meteren og blir brukt av ALLE bedrifter VERDEN RUNDT..

Kanskje de skulle begynne å bruke TP-er med GULL inni og GULL-ender slik at det ser tøffere ut bare for å bruke 40 000,- til pr. meter?
    Yepp. Men ikke ikke glem at TP frakter digitale signaler. Det gjør ikke en høyttalerledning. Analoge signaler som svekkes gradvis over dårlige kabler kan ikke friskes opp med noen repeater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortert etter den listen du har laget vil jeg nok falle inn under kategorien skeptiker, men i denne sammenhengen er jeg i hovedsak en fagperson med snart 8 års høyere naturvitenskapelig utdannelse (Fysikk, elektronikk, og signalbehandling). Med fare for å høres arrogant ut så vet jeg virkelig hva jeg snakker om i forhold til de andre kategoriene - som er synsere.
    Hva er det som gjør at alle andre som har "din" høye utdannelse som er kabelentusiaster til å drive med pseudovitenskap? Eller hva er som gjør deg mer troverdig enn hvem som helst annen (med høy utdannelse)?

Det sitter eksperte på begge sider av bordet så det er veldig mange som "vet" hva dem snakker om her, men noen må ta direkte feil. Alle vil selvfølgelige hevde at dem selv har rett, men selv forskere med høy utdannelse har tatt feil.

Edit: Fra Wikidipedia - "Det finnes også eksempler på arbeider som tidligere har vært ansett som pseudovitenskapelige i ettertid har fått status som vitenskap, for eksempel hypotesen om kontinentaldrift. Enkelte historiske pseudovitenskaper, som alkymi og astrologi, kan regnes som forløpere for nåværende vitenskaper."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hva er det som gjør at alle andre som har "din" høye utdannelse som er kabelentusiaster til å drive med pseudovitenskap? Eller hva er som gjør deg mer troverdig enn hvem som helst annen (med høy utdannelse)?

Det sitter eksperte på begge sider av bordet så det er veldig mange som "vet" hva dem snakker om her, men noen må ta direkte feil. Alle vil selvfølgelige hevde at dem selv har rett, men selv forskere med høy utdannelse har tatt feil.

Edit: Fra Wikidipedia - "Det finnes også eksempler på arbeider som tidligere har vært ansett som pseudovitenskapelige i ettertid har fått status som vitenskap, for eksempel hypotesen om kontinentaldrift. Enkelte historiske pseudovitenskaper, som alkymi og astrologi, kan regnes som forløpere for nåværende vitenskaper."
    Vis meg den eksperten som klarer å vise at det er forskjell på ledninger fra biltema og tilsvarende dimensjonerte "high-end" høyttalerledninger som koster 100 ganger så mye. Som du neppe er uenig i, så er den eneste måten å troverdig påvise en slik forskjell å gjennomføre en kontrollert dobbel-blindtest. Vitnemål fra enkeltpersoner er ikke godt nok, men det er det eneste jeg har sett som "bevis" fra de som ligger nærmest å være "eksperter på andre siden av bordet" i denne debatten.

Selv om man kan vise matematisk at denne forskjellen sannsynligvis ikke er tilstede, innebærer denne beregningen naturlig nok en del antagelser. I tilfellet med høyttalerkabler er problemstillingen enkel og vel forstått, men man kan såklart ikke utelukke at noe man ikke har tatt hensyn til kan ha utslagsgivende effekt. I så tilfelle vil dette vises i en blindtest.

Såklart har forskere tatt feil før, det er jo det hele den vitenskapelige metode bygger på. Man antar det standpunktet som gitt tilgjengelig empiri synes mest sannsynlig, og endrer dette hvis det skulle komme motstridende informasjon. Man endrer standpunktet sitt i takt med informasjonen som blir tilgjengelig. Det er motsatt i pseudovitenskap - man endrer krav til bevis dersom bevisene kommer i konflikt med standpunktet sitt, slik at man ender opp med å alltid ha rett.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skulle tro at argumenter til folk som har høyere utdannelse innen elektro burde respekteres? Kanskje mange års yrkesserfaring med det samme også burde bety noe?

Når det gjelder argumenter om egenskaper hos høytalerledninger?

Eller er det andre egenskaper hos debattanter som betyr noe her?

Kanskje hvor flink man er å finne artikler på internett som sammenfaller med sitt egen syn? Kanskje det er de man skal høre mest på?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg den eksperten som klarer å vise at det er forskjell på ledninger fra biltema og tilsvarende dimensjonerte "high-end" høyttalerledninger som koster 100 ganger så mye.
    Joda, det kan jeg gjøre. Det ligger en link i en tilsvarende tråd(er) hvor det ble påvist forskjeller i kapasitans, induktans, resistans og sist og minst i målt frekvensgang og db. Spørsmålet er om det er hørbart?

Som du neppe er uenig i, så er den eneste måten å troverdig påvise en slik forskjell å gjennomføre en kontrollert dobbel-blindtest. Vitnemål fra enkeltpersoner er ikke godt nok, men det er det eneste jeg har sett som "bevis" fra de som ligger nærmest å være "eksperter på andre siden av bordet" i denne debatten.
    Ja, jeg er enig at eneste troverdig måten på påvise noe er en kontrollert test. Nå skal det sies at enkelte forskere innen psykoakustikken mener at en standard ABX-test ikke er egnet for formålet, så helt åssen testen skal utføres vet jeg ikke helt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig at eneste troverdig måten på påvise noe er en kontrollert test. Nå skal det sies at enkelte forskere innen psykoakustikken mener at en standard ABX-test ikke er egnet for formålet, så helt åssen testen skal utføres vet jeg ikke helt.
    Har du link? Er interessert i å få med meg argumentene

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skulle tro at argumenter til folk som har høyere utdannelse innen elektro burde respekteres? Kanskje mange års yrkesserfaring med det samme også burde bety noe?

Når det gjelder argumenter om egenskaper hos høytalerledninger?

Eller er det andre egenskaper hos debattanter som betyr noe her?

Kanskje hvor flink man er å finne artikler på internett som sammenfaller med sitt egen syn? Kanskje det er de man skal høre mest på?
    Tja, selv om man har høyere utdannelse innen faget så betyr ikke det at man har studert høyttalerekabler og psykoakustikk. Det finnes jo høyt utdannet folk innen faget i begge leire, og når man kommer med ikke annet argument enn at "jeg" har rett fordi jeg har høy utdannet så er vi på et veldig lavt nivå i debatten. Og derfor mine spørsmål til Kurant, det kan jo hende han har mer å vise til et enn stort antall linker som går igjen og igjen i et stor antall tråder dem sist 10årene.

Jeg har selv tre fagbrev innen faget(elektronikk/elektro/automasjon), jobbet med fagene i 12år, dem tre siste som ingeniør. Dette betyr ikke at jeg har greie på dette, heller ikke mine kolleger med enda høyer utdannelse har noe greie på dette, og jeg vil heller aldri bruke dette som argument med mindre jeg har studert problemstillingen direkte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trengs det strengt tatt ikke flere år med utdanning innen området for å forstå at å lede et hifi signal med minimalt tap innen de lengder vi bruker ikke er noe heksekunst, og heller ikke koster mye penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg den eksperten som klarer å vise at det er forskjell på ledninger fra biltema og tilsvarende dimensjonerte "high-end" høyttalerledninger som koster 100 ganger så mye. Som du neppe er uenig i, så er den eneste måten å troverdig påvise en slik forskjell å gjennomføre en kontrollert dobbel-blindtest. Vitnemål fra enkeltpersoner er ikke godt nok, men det er det eneste jeg har sett som "bevis" fra de som ligger nærmest å være "eksperter på andre siden av bordet" i denne debatten.

Selv om man kan vise matematisk at denne forskjellen sannsynligvis ikke er tilstede, innebærer denne beregningen naturlig nok en del antagelser. I tilfellet med høyttalerkabler er problemstillingen enkel og vel forstått, men man kan såklart ikke utelukke at noe man ikke har tatt hensyn til kan ha utslagsgivende effekt. I så tilfelle vil dette vises i en blindtest.

Såklart har forskere tatt feil før, det er jo det hele den vitenskapelige metode bygger på. Man antar det standpunktet som gitt tilgjengelig empiri synes mest sannsynlig, og endrer dette hvis det skulle komme motstridende informasjon. Man endrer standpunktet sitt i takt med informasjonen som blir tilgjengelig. Det er motsatt i pseudovitenskap - man endrer krav til bevis dersom bevisene kommer i konflikt med standpunktet sitt, slik at man ender opp med å alltid ha rett.
    Det finnes bevis tidligere i denne tråden- Der det er målt variasjoner i forskjellige høyttalerkabler-

Av en eller annen grunn velger skeptikerne ikke å lese disse målingene..

Har sølv, gull, titan, nikkel eller kullfiber samme ledeevne? Eller tre og gummi samme isolerings evne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Det finnes bevis tidligere i denne tråden- Der det er målt variasjoner i forskjellige høyttalerkabler-

Har sølv, gull, titan, nikkel eller kullfiber samme ledeevne? Eller tre og gummi samme isolerings evne?
    For de som har fulgt med i timen diskuteres det ikke om det er målbare forskjeller på kabler, det er et faktum, spørsmålet er om det er hørbart.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, selv om man har høyere utdannelse innen faget så betyr ikke det at man har studert høyttalerekabler og psykoakustikk. Det finnes jo høyt utdannet folk innen faget i begge leire, og når man kommer med ikke annet argument enn at "jeg" har rett fordi jeg har høy utdannet så er vi på et veldig lavt nivå i debatten. Og derfor mine spørsmål til Kurant, det kan jo hende han har mer å vise til et enn stort antall linker som går igjen og igjen i et stor antall tråder dem sist 10årene.

Jeg har selv tre fagbrev innen faget(elektronikk/elektro/automasjon), jobbet med fagene i 12år, dem tre siste som ingeniør. Dette betyr ikke at jeg har greie på dette, heller ikke mine kolleger med enda høyer utdannelse har noe greie på dette, og jeg vil heller aldri bruke dette som argument med mindre jeg har studert problemstillingen direkte.
    Jeg synes du undervurderer deg selv litt her :-D

Å overføre et hifi audiosignal uten tap er vel noe av det enkleste man kan gjøre innen elektrofaget.

Du er sikkert daglig borti prosjekter som trenger mye større nøyaktighet en dette?

Man får jo for eksempel kjøpt et glimrende lite speilreflekskamera fra Olympus til kr 2500,-. Eller en PS3 for under kr 3000,-

Hvorfor i all verden skal man da betale kr 10k for et par 2m kabelstumper til høytalerene?

Hva er det som koster? Det omfattende designteamet med verdens beste ingeniører? Den superavanserte 100% støvfrie produskjonen? Nøyaktigheten på milliondels millimeter?

:-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Har du link? Er interessert i å få med meg argumentene
    Hvis du virkelig er intressert så er det noen lengere tråder på Hi-fi sentralen angående tema(ABX) hvor det ligger noen linker/henvisninger, i og for seg mye intressant der hvis man luker ut litt. Det er selvfølgelig mye uenighet der som her, og selvføgelig så er ikke svaret gitt.

Selve argumentene ligger vel mer eller mindre tidligere i denne tråden. Begrunnelsen er vel kort fortalt at kortidshukommelsen har vansker med å huske små detaljer og har lett for å blande disse når testen gjøres om og om igjen. Dette er ikke noe som er spesielt for hørselen og dette gjelder alle våre sanser, for å teste denne hukommelsen kan man foreksempel bruke et fargekart og ta ut to nesten like farger. Hvis du viser én farge av gangen til en person så har han vanskligheter med å skille fargene, men hvis du viser dem ved siden av hverandre så klarer han tydelig å skille fargene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg synes du undervurderer deg selv litt her :-D

Å overføre et hifi audiosignal uten tap er vel noe av det enkleste man kan gjøre innen elektrofaget.

Du er sikkert daglig borti prosjekter som trenger mye større nøyaktighet en dette?

Man får jo for eksempel kjøpt et glimrende lite speilreflekskamera fra Olympus til kr 2500,-. Eller en PS3 for under kr 3000,-

Hvorfor i all verden skal man da betale kr 10k for et par 2m kabelstumper til høytalerene?

Hva er det som koster? Det omfattende designteamet med verdens beste ingeniører? Den superavanserte 100% støvfrie produskjonen? Nøyaktigheten på milliondels millimeter?

:-D
    Hehe... nei, jeg synes ikke at jeg undervurderer eller overvurderer meg selv, men jeg tør å påstå at jeg har relativt god oversikt over faktorene isolert sett. Kravet i min bransje er mye høyere, men det kan heller ikke direkte sammelignes, her snakker vi ikke om 2X3meter og audiosignaler, men heller 600-700meter med forskjellig signalgang (ikke audio). Faktorene L,C,R er da viktig med tanke på sikkerhet.

Høyttalerkabler får du for rundt 10kr meteren som holder mål. At man får dyre kabler med høy avanse og god spesifikasjon som man mulignes ikke hører forskjell på, eller kansje dem låter dårligere bryr meg egentlig ikke. At avansen generelt er høy er egentlig ikke noe tvil om, men det betyr ikke at produsenten og selgerne er/blir rike av den grunn.

Jeg ville ikke valgt bort en PS3 for nye kabler

Hva som egentlig koster blir vansklig å svare spesifikt på, det kan være alt fra utvikling til markedføring til salgstrategi. Når det settes høye krav til spesifikasjon så kreves der bedre og dyrer produksjonsutstyr, bedre kvalitet på råvarer og ikke minst etter kontroll. Alt skal betales inn. Feks i dag får man kjøpt en fancy mobiltelefon til 5000kr, den koster ikke så mye mer å lage enn en "billig" telefon til 1000kr. Forskjellen er kansje bare en liten softwear oppgradering.

Edit: Ryddet litt opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kan jeg gjøre. Det ligger en link i en tilsvarende tråd(er) hvor det ble påvist forskjeller i kapasitans, induktans, resistans og sist og minst i målt frekvensgang og db. Spørsmålet er om det er hørbart?
    Dette er utrolig vagt, da du ikke kommer med relevante tall (husker du definisjonen på pseudovitenskap?).
    Selfølgelig er det forskjell, dette er da ingenting å diskutere. Å endre kapasitans fra èn pF til to pF fører såklart til en forskjell akkurat på samme måte som det fører til en forskjell å flytte bildet av bestemor èn mm til venstre i lytterommet. I sistnevnte eksempel er det åpenbart at det ikke fører til en relevant forskjell, og det burde det også være i det første eksempelet for en som jobber med elektro til daglig. Hvorfor? jo - fordi det å flytte knekkfrekvensen fra 100 MHz til 50 MHz overhodet ikke er relevant for hva som skjer ved audiofrekvenser. Jeg har skrevet om dette før i tråden.

Og dermed skaper du en ikke-falsifiserbar påstand. Jeg trenger kanskje ikke minne om i hvilke andre sammenhenger man opererer med slike.

Faglig kompetanse er høyst relevant når det er snakk om tekniske problemstillinger. Audiosystemer er (etter signalkilden) enkle lineære systemer som opererer på svært lave frekvenser, og krever langt ifra noen spesialkompetanse for å forstå, og det er derfor jeg hevder at dette rent faglig er helt ukontroversielt. Man lærer dog ikke om dette på yrkesskolen som jeg forstår du har, og hvis du ikke tror på det jeg sier eller er interessert i å lære deg faget er det egentlig ikke så mye mer jeg kan gjøre med den saken. Jeg sier dette med den høyeste respekt for ditt fagfelt.

Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze

Igjen - dette er altfor vagt. Vis disse "bevisene" slik at vi kan diskutere dem skikkelig. Det du sier nå er egentlig ikke forskjellig fra "Jeg har bestemt meg for å tro på kabler, og jeg har sett en graf med noen tall som jeg ble fortalt var et bevis for dette, og selv om jeg ikke har nødvendig kompetanse til å vurdere om det i det hele tatt er relevant anser jeg dette for tilstrekkelig bevis"

Feks i dag får man kjøpt en fancy mobiltelefon til 5000kr, den koster ikke så mye mer å lage enn en "billig" telefon til 1000kr. Forskjellen er kansje bare en liten softwear oppgradering.
    Dette er det reneste tullball, en typisk teknomyte.

Side 13 av 88 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •