Den store kabel-bløffen - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 88 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 1760
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Aha - høye kabler til høy lyd og lave kabler til lav lyd? Mine ligger på gulvet selv når jeg spiller høyt - det kan neppe være bra!
    Dersom du trekker de diagonalt over rommet får du et okay snitt

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man skal ha noen meningsfull diskusjon vedr kabler basert på fysiske prinsipper bør man kanskje starte med å måle resistans, induktans, kapasitans og evt en metode for å sjekke hvor godt isolert kabelen er mot støy utenfra. De tre første parameterne er det noen kabelprodusenter som oppgir (feks van den Hul). Så lenge disse tallene faktisk vil variere fra kabel til kabel, så vil det også være teoretisk forskjell lydmessig. Noen synes det er lite eller ingen forskjell andre synes det er klare forskjeller.

Å oppnå noen universal enighet er neppe mulig og kanskje heller ikke noe mål. Det blir litt det samme som å se hvordan folk velger hvilken bil de skal kjøpe. Noen synes en Toyota er perfekt, mens andre ville foretrukket en daglig rotfylling framfor å kjøre en Toyota.

Jeg kan være med på at det ( i enkelte situasjoner) kan være vanskelig å høre forskjell på kabler. Imidlertid vil de fleste høre stor forskjell på et skikkelig komplett high-end anlegg og et "billig rack". Det kan selvsagt diskuteres hvilke av utskiftningene som gir størst endring eller mest valuta for pengene (når man skifter fra billig til dyrt) - og kanskje kan enkelte utskiftninger knapt være merkbare. Når man imidlertid får hele rekka skiftet ut så blir det en vesentlig forskjell. Det er det vesentlige for meg, så får folk bare være uenige i om singnalkablene mine er for dyre eller for billige! For meg er de helt passe!:-D

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Dersom du trekker de diagonalt over rommet får du et okay snitt
    he, he - ja hvis ikke all lyden samles nederst i kabelen da!

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Hvor har du dette fra? Med mindre du kan komme med en fysisk årsak forankret i etablert vitenskap regner jeg dette som nok et audiofilt dogme. Å komme med udokumenterte påstander på denne måten har ingenting for seg.
    Den fysiske årsaken som du kaller det så fint kommer av forskjellen i kapasitans og induktans i kablene. Tykke ledere gir høyere kapasitans og lavere induktans i kabelen enn tynne ledere.

Å dokumentere dette med formler krever dog at jeg tar frem noen bøker for å hjelpe meg og det er litt mer arbeid enn jeg gidder å legge i saken.

Dette er rent teoretisk, mine ører hører ikke forskjell på 2,5mm2 og 4mm2 så det er sagt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he, he - ja hvis ikke all lyden samles nederst i kabelen da!
    Tyngdekraften er lumske greier, men dersom du kjøper Shunyata Research™s Dark Field Cable Elevators så ordner det seg...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    NASA har forsket på dette i mange år, og løsningen er såre enkel:

-Flat kabel gir flat lyd. Mao nøytralt, uten å skille seg ut
    -Rund kabel gir rund lyd. Gode allround egenskaper
    -Tynn kabel gir tynn lyd
    -Tykk kabel gir fet lyd
    -Lite isolasjon gir luftighet.
    -Mye isolasjon gir et tett, men uforstyrret lydbilde

Mao, er den optimale høyttalerkabelen litt rund, litt flat, midt i mellom tykk og er normalt isolert. Tilfeldigvis er slike kabler å få tak i på Biltema.

Hvorfor er flate kabler så gode?
    Dette har vært oppe før, så jeg antar at det gjelder fremdeles, dersom vitenskapen ikke har endret kurs i det siste. Tråden dette er hentet fra er forøvrig god underholdning i romjula for den som har tid til overs.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å oppnå noen universal enighet er neppe mulig og kanskje heller ikke noe mål. Det blir litt det samme som å se hvordan folk velger hvilken bil de skal kjøpe. Noen synes en Toyota er perfekt, mens andre ville foretrukket en daglig rotfylling framfor å kjøre en Toyota.
    8) 8) 8)

Rotfylling takk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært oppe før, så jeg antar at det gjelder fremdeles, dersom vitenskapen ikke har endret kurs i det siste. Tråden dette er hentet fra er forøvrig god underholdning i romjula for den som har tid til overs.
    Fra samme tråden: http://avforum.no/forum/1075680-post46.html

Så Snickers-is tuller?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fra samme tråden: http://avforum.no/forum/1075680-post46.html

Så Snickers-is tuller?
    Aldeles ikke, det har jeg aldri påstått. Kokketeriet rundt temaet er mål for mine kommentarer i denne tråden. .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Den fysiske årsaken som du kaller det så fint kommer av forskjellen i kapasitans og induktans i kablene. Tykke ledere gir høyere kapasitans og lavere induktans i kabelen enn tynne ledere.

Å dokumentere dette med formler krever dog at jeg tar frem noen bøker for å hjelpe meg og det er litt mer arbeid enn jeg gidder å legge i saken.

Dette er rent teoretisk, mine ører hører ikke forskjell på 2,5mm2 og 4mm2 så det er sagt.
    Kapasitans er proporsjonal med areal, og omvendt proporsjonal med avstand mellom flatene, så sånn sett er nok kapasitansen høyere. Induktans er i hovedsak avhengig av kurvingen til kabelen, og kun logaritmisk avhengig (altså svært svakt avhengig) av ledernes radius.

MEN

Det som er viktig å ha med i beregningen er den svært sterke driverevnen til forsterkeren (< 0.1 ohm), sett i forhold lave kapasitans og induktans i kabelen. Dette plasserer knekkfrekvensen ved flere MHz (et svært konservativt anslag), og er absolutt ikke relevant i forhold til audiosignaler.

En annen ting er den relativt store kapasitans og induktans kabelen ser i delefilteret i høyttaleren. komponentene som er brukt her har en viss toleranse, gjerne i størrelsesorden +- 10 %. Selv denne variasjonen fra høyttaler til høyttaler vil være mye større enn kapasitansen og induktansen i kabelen.

Kabelen forblir av disse grunner helt ubetydelig i denne sammenhengen, og kan - såfremt den har tilstrekkelig tverrsnitt - betraktes som ideell.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Hvorfor skal "tynne leder være bedre til diskant"?
    Dette blir endel synsing for min del men har eksperimentert med forskjellige tykkelser både på DIY-signal og HT kabler.

Da jeg bodde hjemme kjørte jeg 2 sett med AQ-kabler i biwiring til mine ht, og resultatet var at jeg gav bort den tynneste (Audioquest Indigo) til min tante og beholdte Midnight III selv. Grunn? Lyden ble nesten å regne som pløsete, og nesten på grensa på til kjedelig. Har en teori om at for stort kvadrat kan gi en slags "kondensator effekt". At hvis strømmen får for stort kvadrat, så begynner elektronene å gli mere på tvers, som kan en forvrengning. Lyden mister dynamikk og blir pløsete.

Opplevde også noe liknende med signalkabler med stort kvadrat, mens når den ble mindre, som da jeg brukte noen tynne Mundorfledere, så ble lyden tynn. Meget god detaljering i diskantområdet, mens bassen på mange måter falt ut og ble pløsete.

Min anbefaling:
    2,5mm2 til små/mellomstore monitorer.
    4 mm2 til store monitorer og små gulvstående.
    6 mm2 til mellomstore/store gulvstående.

Ikke sikker på hva man bruker av kabler, men Klipsch brukte iallefall Monster en periode (bytta til Nordost/Mundorf i mine med minimale resultater), dynaudio bruker OCOS, mener å ha hørt at B&W bruker VDH. Wilson Benesch mener jeg bruker Cardas.

Mine tanker: Jeg tror at ett anlegg sjelden er bedre enn sitt svakeste ledd...
    Gjør man kompromisser og går for lettvinte løsninger så blir resultatet følgende: kompromiss. Går man gjennom anlegget og gir lydsignalet beste arbeidsvilkår så blir resultatet følgende. Og er vel en av de tingene som gjør det spennende å være audiofil. Man prøver å skvise mest mulig ut av anlegget, så jeg tror ikke på det å sette inn en dyr kabel i ett anlegg der man allerede har inngått kompromisser.
    Feks. anlegg med surroundreceiver som pre eller "rimeliger kabler med tilhørende plugger".

Stikk innom nærmeste forhandler og lån med deg ett komplett sett med signal, ht og strømkabler. Mange er villige til å leie ut for ett depositum.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden

Min anbefaling:
    2,5mm2 til små/mellomstore monitorer.
    4 mm2 til store monitorer og små gulvstående.
    6 mm2 til mellomstore/store gulvstående.
    Tar du med virkningsgrad og impedanseforløp i denne "anbefalingen", eller er det kun konstruksjonens beskaffenhet som er vesentlig?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sånne clash ohlson høyttalerkabler, de tykkeste man får, til 4 gulvstående....ville en vanlig Nordost Wyrewizard Spellbinder Høyttalerkabel | Soundgarden gi bedre lyd enn mine? disse er jo syltynne!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du med virkningsgrad og impedanseforløp i denne "anbefalingen", eller er det kun konstruksjonens beskaffenhet som er vesentlig?
    Jeg vil si konstruksjonens beskaffenhet.

Når impedansen endres endres også kravet til "strøm".

Uansett så burde en 6mm2 holde til en stor ht uansett hvor lav impedansen, siden den impedansen som er i kabelen ikke gjør den store forskjellen.

Min erfaring er at for store (eller for små) kvadrat forringer lyden. Hvilket vil si dynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet nettopp ut et par Kimber 8TC med et par BatterCables og det er forskjell på lyden disse gir mellom Lyngdorf og Klipsch RF-62. Det er ingen bløff.

Ser enkelte mener at det ikke spiller noen rolle om hvilken høyttalerkabel man bruker bare den har minimum tverrsnitt på 2.5 mm2, fordi høyttalerprodusentene bare "bruker tynn og billig kobber internkabling". Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Her er det de facto variasjoner.

Det kunne vært interessant å få en uttalelse fra de som lager høyttalere; bruker dere bare det kobberet som dere har for hånden, eller er det en bevisst tanke bak valget?
    Prøv en blindtest på følgende vis:
    La en kompis eller kjæreste kjøre lytteprøver med deg. Der vedkommende bytter mellom dine "dårlige" og dine BatterCables uten at du vet hvilken, prøv så å gjette hvilke kabler som brukes ut fra lyden du hører. Tipper det blir vanskelig.

Vi snakkes!
    Eric

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du er ute etter tror jeg.

Det blir ikke så lett å få tll det der uten mye dill da alternativene er:

a) Bettercables (bi-wire)
    b) Kimber 8TC (single-wire) + jumpers av Supra 4mm2

For the record: Kimber 8TC ("den dårlige") låter bedre enn BC.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For the record: Kimber 8TC ("den dårlige") låter bedre enn BC.
    Og hva legger du i "bedre"?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Bedre bass
    - Varmere mellomtone
    - Dempet diskant men like detaljert

Hilsen kabelagnostikker.

Og husk at vi her ikke snakker om forskjell på ulike kabler med 2.5 mm2, men en kabel med nesten 3 ganger større tversnitt...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Bedre bass
    - Varmere mellomtone
    - Dempet diskant men like detaljert

Hilsen kabelagnostikker.

Og husk at vi her ikke snakker om forskjell på ulike kabler med 2.5 mm2, men en kabel med nesten 3 ganger større tversnitt...
    Jeg tror selv mye at det ang. kabler er tullball.. Ikke minst fordi jeg jobber litt på fritiden som lydteknikker, og har gjort en del mindre prosjekter i studio osv. I studio har jeg selv prøvehørt forskjellige XLR´er som ledere i forskjellige prisklasser (og live) og man kan ikke høre noen forskjell.. Har prøvd det mellom mic´er + mixer og ikke minst mellom kilder og monitorer.. F.eks er det mange som tror at GULLkabler er bedre enn kopper? Det er jo feil da gull har mer resistans og ikke leder like godt som kopper..

Det er kun tjukkelsen som spiller en rolle, og kanskje litt isolasjon.. Uansett i ett oppset hvor du har sånn 2-10 meter mellom forsterker-høyttaler vil du nok uansett ikke merke noen forskjell.. Snakker vi om mange titallsmetere så vil du nok merke forskjell (f.eks en større kino) da det vil komme mer signal frem i forhold til den billigere kabel som da vil miste store deler av signalet. Her gjelder samme tingen som innenfor Data (nettverk). En TP kabel kan gå laaangt, men mister signalet etterhvert pga. kabelen i seg selv og støy.. Vips fyrer man opp en repeater, og signalet er godt som gull i gjen.. TP kabler koster vel rundt 10-100 kr meteren og blir brukt av ALLE bedrifter VERDEN RUNDT..

Kanskje de skulle begynne å bruke TP-er med GULL inni og GULL-ender slik at det ser tøffere ut bare for å bruke 40 000,- til pr. meter?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel....
    Når man ser på lydkvaliteten til mye av det som kommer fra diverse studioer (75-80%?) som er under det som man kaller for audiofil kvalitet.
    At man jobber i studio sier vel kanskje mere om ens interesse for musikk enn det som har med "god lyd"? Dette er ikke ett personangrep Hokeyh. så om det føles som ett så er det som sagt ikke det.

Er jo nesten som feks. de som utdanner seg innenfor kokkeyrket. Kan si med hånden på hjertet at det knapt halvparten som kan lage. Stor forskjell på å lage mat... og god mat

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ hokeyh

Er kabeltviler selv. Det som slår meg er at debatt om høyttalerkabler ofte kuliminerer med debatt om Ferrari vs. Toyota, XLR-kabler, nettkabler, o.l. Det blir litt Holmgangdebatt over det hele. Dvs. man diskuterer helt andre ting enn det som var tanken initielt.

Jeg hører ikke forskjell på Biltema 2.5 mm2 vs. dyrere Supra. Men, fra de til 8TC 6.62 mm2 er det noe...

Prøv selv med signifikant ulikt tversnitt på høyttalerkabler.

DIY tips: Low-Inductance DIY Speaker Cables

Målingene her var jo bra...

Edit 2: Legger inn denne for lesing: Speaker Wire

Side 12 av 88 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •