Den store kabel-bløffen - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 88 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan kabelentusiastene forklare meg hvorfor det skulle blir bedre lyd med høyttalerkabler som er tjukke som vannrør og som krever en svingradius på en halv meter? Har det med sentrifugalkrefter å gjøre?

Så nettopp slike kabler på demooppsett hos HFK Trondheim. Lo godt:grin:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    Kan kabelentusiastene forklare meg hvorfor det skulle blir bedre lyd med høyttalerkabler som er tjukke som vannrør og som krever en svingradius på en halv meter? Har det med sentrifugalkrefter å gjøre?

Så nettopp slike kabler på demooppsett hos HFK Trondheim. Lo godt:grin:
    Av og til må man bare høre det for å tro det. Jeg er ikke noen kabel fanatiker selv,men har noen dyre kabler i oppsette mitt. Disse ble kjøpt etter jeg faktisk hørte forskjell og at den var i riktig retning for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Av og til må man bare høre det for å tro det. Jeg er ikke noen kabel fanatiker selv,men har noen dyre kabler i oppsette mitt. Disse ble kjøpt etter jeg faktisk hørte forskjell og at den var i riktig retning for min del.
    Når det gjelder slike høyst subtile og subjektive fenomener som oppfattelsen av lydkvalitet, er det viktig å være svært bevisst på hva det egentlig er som gjør at man oppfatter èn bestemt kabel som bedre enn en annen.

Jeg ser selv når jeg gjør forsøk (jeg utvikler måleinstrumenter), at jeg ser den forventede effekten av en endring av parametre, selv om det i etterkant viser seg at jeg faktisk ikke har gjort den endringen jeg trodde jeg hadde gjort. Når denne effekten virker på meg som i utgangspunktet er veldig skeptisk (hvilket det er jobben min å være), er det klart at det faktum at en kabel koster 10 ganger så mye som en annen vil være mer enn nok til å lure de fleste til å tro at førstnevnte faktisk gir bedre lydkvalitet.

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forskjell

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Så en test på Svensk TV for noen år siden. De såkalte ekspertene skulle finne de dyreste kablene kontra de billige. Det var ingen som klarte det.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette

Monster Cable har vært i business siden 1979, Van den Hul siden 1980...

bare for å nevne de eldste....

så hvis det med kabler er en bløff, hvorfor er disse firmaene still alive and well and living...sammen med en haug andre firmaer??

og hvis du ikke tror det er forskjell på kabler....hva med komponenter i
    alle duppedingsene vi kobler sammen med kablene....hvorfor lages ikke alle med de billigste komponentene?
    For det spiller vel ingen rolle??

Eller som det ble hevdet da den første CD spilleren kom....at på grunn av at
    "alt" var digitalt, så ville det ikke være forskjell på CD spillere....??

You can fool some of the people some of the time,
    but you can't fool all of the people all of the time......

I rest my case....

Maybe size doen't matter, but cables do..:-)

Have a fantastic new and surroundedBluYear..!!
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    You can fool some of the people some of the time,
    but you can't fool all of the people all of the time......
    Det virker i alle fall som noen er mer lettlurte enn andre, så er spørsmålet hvem :-D

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Monster Cable har vært i business siden 1979, Van den Hul siden 1980...
    .................................................. ........................
    Du tror ikke det foregår litt mer i en forsterker enn i en kabel eller?

Du kan jo begynne med å spørre deg selv hvorfor dyre høyttalere benytter vanlig billig kobber med normal isolasjon som internkabling, mens komponentene i delefilteret kan koste en god del.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet nettopp ut et par Kimber 8TC med et par BatterCables og det er forskjell på lyden disse gir mellom Lyngdorf og Klipsch RF-62. Det er ingen bløff.

Ser enkelte mener at det ikke spiller noen rolle om hvilken høyttalerkabel man bruker bare den har minimum tverrsnitt på 2.5 mm2, fordi høyttalerprodusentene bare "bruker tynn og billig kobber internkabling". Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Her er det de facto variasjoner.

Det kunne vært interessant å få en uttalelse fra de som lager høyttalere; bruker dere bare det kobberet som dere har for hånden, eller er det en bevisst tanke bak valget?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av spade
    Du tror ikke det foregår litt mer i en forsterker enn i en kabel eller?

Du kan jo begynne med å spørre deg selv hvorfor dyre høyttalere benytter vanlig billig kobber med normal isolasjon som internkabling, mens komponentene i delefilteret kan koste en god del.
    Det foregår svært mye mer i en forsterker enn en kabel, det vet jeg svært godt...og at noen spesiallager/bestiller printkort og andre komponenter til en svært høy standard, og disse fabrikantene IKKE anbefaler lampeledning som høyttalerkabler.....

Og du har sprettet ørten høyttalere og sjekket hva slags ledning som brukes??

Og høyttaler ledninger kobles jo til høyttaleren før delefilteret....
    Og det er det som skjer mellom forsterkeren og høyttaleren som spiller noen rolle....

Og du har selvsagt lest seriøse HI FI blader=f. eks STEROPHILE som i alle år har testet kabler og går god for at det er forskjell på kabler-forsterkere-cd spillere osv osv....og at alle de som driver med HIFI (og surround) er idioter og de har vært det i 30 år?...eller mer?

I don't think so....

I still rest my case....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han trenger å høre et par nordost odin koblet til elendige proson høyttalere og se hva kablene gjør mot dem!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har sprettet ørten høyttalere og sjekket hva slags ledning som brukes??
    Sjekk litt på nett, RK og PN er ganske vanlig som internkabling. Selv i dyre høyttalere.

Og høyttaler ledninger kobles jo til høyttaleren før delefilteret....
    Og det er det som skjer mellom forsterkeren og høyttaleren som spiller noen rolle....
    Du mener det meste skjer mellom forsterker og høyttaler? Det finnes vel ikke noe sted i et stereoanlegg det skjer mindre.

Og du har selvsagt lest seriøse HI FI blader=f. eks STEROPHILE som i alle år har testet kabler og går god for at det er forskjell på kabler-forsterkere-cd spillere osv osv....og at alle de som driver med HIFI (og surround) er idioter og de har vært det i 30 år?...eller mer?
    Hvis du klarer å lese mine tidligere innlegg i tråden vil du se at jeg tror på at det kan være hørbare forskjeller. Men det gjelder å sette ting i perspektiv og bruke sunn fornuft. Det skader heller ikke å ha en del teknisk kunnskap om temaet. En uttalelse om at det meste skjer mellom forsterker og høyttaler strider mot både sunn fornuft, teori og praksis.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Byttet nettopp ut et par Kimber 8TC med et par BatterCables og det er forskjell på lyden disse gir mellom Lyngdorf og Klipsch RF-62. Det er ingen bløff.
    Hva spiller best? Den dyreste eller billigste?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk litt på nett, RK og PN er ganske vanlig som internkabling. Selv i dyre høyttalere.
    Noen skryter jo også av delefilter og annen elektronikk med SMD-komponenter og da er man jo prisgitt kobberbanene i kortene. Sikkert ikke dårlig, men da har man sikkert enda en flaskehals.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva spiller best? Den dyreste eller billigste?
    De spiller ulikt. Prisen vil jeg anta ikke er avgjørende for utfallet, men 8TC (6,63 mm2) spiller langt mer bass og sliper av diskanten på Klipsch hørbart mer enn BC (2,62 mm2 pr. terminalpar / bi-wire).

Så, 2.62 mm2 er jo 0.12 mer enn hva som er opplest og vedtatt er godt nok. Det kan jeg være enig i. Det er bare det at 8TC ved å nesten tredoble dette (f.eks. 6,63 mm2) spiller anderledes.

Så debatten burde kanskje vært vinklet fra "...2.5 mm2 er nok..." til "...hvordan kan lyden endres med tykke tversnitt...".

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[Du mener det meste skjer mellom forsterker og høyttaler? Det finnes vel ikke noe sted i et stereoanlegg det skjer mindre.

Når det gjelder høyttalerledninger såklart...:-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    De spiller ulikt. Prisen vil jeg anta ikke er avgjørende for utfallet, men 8TC (6,63 mm2) spiller langt mer bass og sliper av diskanten på Klipsch hørbart mer enn BC (2,62 mm2 pr. terminalpar / bi-wire).

Så, 2.62 mm2 er jo 0.12 mer enn hva som er opplest og vedtatt er godt nok. Det kan jeg være enig i. Det er bare det at 8TC ved å nesten tredoble dette (f.eks. 6,63 mm2) spiller anderledes.

Så debatten burde kanskje vært vinklet fra "...2.5 mm2 er nok..." til "...hvordan kan lyden endres med tykke tversnitt...".
    Ørene dine stemmer 100% rent teoretisk. Til diskant skal tynne ledere være bedre og til bass skal større tverrsnitt være best egnet.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal "tynne leder være bedre til diskant"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørene dine stemmer 100% rent teoretisk. Til diskant skal tynne ledere være bedre og til bass skal større tverrsnitt være best egnet.
    Hvor har du dette fra? Med mindre du kan komme med en fysisk årsak forankret i etablert vitenskap regner jeg dette som nok et audiofilt dogme. Å komme med udokumenterte påstander på denne måten har ingenting for seg.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Hvor har du dette fra? Med mindre du kan komme med en fysisk årsak forankret i etablert vitenskap regner jeg dette som nok et audiofilt dogme. Å komme med udokumenterte påstander på denne måten har ingenting for seg.
    Pseudovitenskapen sier som så: Tynne kabler til tynn lyd. Folk innenfor trosretningen omtaler ofte høyfrekvent lyd som tynn og lavfrekvent lyd som tykk.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha - høye kabler til høy lyd og lave kabler til lav lyd? Mine ligger på gulvet selv når jeg spiller høyt - det kan neppe være bra!

Side 11 av 88 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •