Den store kabel-bløffen - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 88 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1760
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    På hvilken måte mener du at kopp-holderen selges med villedende markedsføring? "Dette er en original koppholder fra BMW. Den kan holde kaffekopper. Den koster 1500,-" Synes som objektiv og ærlig informasjon?
    Nå har vi gått over til villedende markedsføring? Du angrep kalkylene de opererer med på slikt ekstrautstyr, og gjør det til en relevant del av diskusjonen. Mitt argument er at slike kalkyler er helt normalt på denne type mindre gjenstander som gjerne selges i lag med et produkt kunden opprinnelig er ute etter. "Dette er en god kabel fra Monster. Den koster 1500kr,-" Også objektiv og ærlig informasjon.

Mitt inntrykk er at kundene selv går til selgere og forteller om sine opplevelser om ulike kabler. Kunden vil ha en ny kabel basert på sine erfaringer. Forventer du virkelig at en selger (som kanskje i mange tilfeller selv deler disse erfaringene) skal starte en diskusjon med kunden, der han hardnakket påstår at kunden tar feil i sine opplevelser - og at lakrislissene han kan få kjøpt på Biltema er veien å gå? Og alt dette fordi eks-tryllekunstner James Randi har en konkurranse ute som kun et knippe mennesker i verden får lov til å delta på? Eller fordi Herr Blix i DinSide har en kusine som spiller fiolin?

Jeg har ingen problemer med at hifi-klubben evt selger kabler til 100.000 som har samme funksjonalitet som kablene som følger med CD-spilleren. Jeg har ingen problem med at de evt ler av lettlurte kunder som kjøper dem. Men jeg synes det er et problem at de forteller løgner*) til kunder, og at de fleste kunder ikke er bevisst det jeg nå sier.
    Da bør vi fokusere på disse evn. løgnene, som sannsynligvis kommer primært fra kabelprodusenten selv. For alt vi vet kan det være en rekke selgere der ute som selger i god tro. Å kalle de svindlere tviler jeg på at fikser problemet.

Du prøver stadig å legge føringer på mine innspill, og hevder kategorisk at "dersom du skal kritisere kabelbransjen så må du også <sett inn aktivitet som er så tidkrevende at det hele ville falle i fisk>". Hvorfor?
    Se over.

Det at det skjer mye vold i Norge betyr kanskje at man ikke skal bry seg når en person blir utsatt for vold? "for hvis man skal ta en voldsepisode så må man også gå løs på resten".
    Jeg registrerer at du bruker paralleller til organisert kriminalitet og vold i din argumentasjon. Er usikker på hva du ønsker å oppnå med det.

Jeg tror at "skeptikerne" i likhet med kabel-tilhengerne ønsker seg ærlige, engasjerte selgere som selger produktene med sunn men moderat avanse,
    Jeg skjønner ikke hvorfor du er opptatt av om butikkene opererer med kalkyle på 1.8 eller 3 - det er ingenting ulovlig med det. Det er helt normalt å ha lavere avanse på primærproduktet, og høyere på det som best er omtalt som nødvendig/unødvendig tilleggsutstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to stk jeg kjenner til som de siste par ukene har vært ute på kjente hifi butikker for å kjøpe anlegg. Den ene fortalte at selgeren mente de måtte ha en dyr kabel for å få god lyd.

Den andre tok virkelig kaka. Når kjøperen spurte hvor dyr kabel hun måtte ha, svarte selgeren "hvor god lyd er du interessert i?"

Har mange andre liknende eksempler fra tidligere. Min erfaring er at kabler er noe hifi butikkene pusher med falsk markedsføring. Om selger tror på det eller ikke er forsåvidt likegyldig. De selger basert på løgn, en må ikke ha dyr kabel for å få god lyd!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er to stk jeg kjenner til som de siste par ukene har vært ute på kjente hifi butikker for å kjøpe anlegg. Den ene fortalte at selgeren mente de måtte ha en dyr kabel for å få god lyd.

Den andre tok virkelig kaka. Når kjøperen spurte hvor dyr kabel hun måtte ha, svarte selgeren "hvor god lyd er du interessert i?"

Har mange andre liknende eksempler fra tidligere. Min erfaring er at kabler er noe hifi butikkene pusher med falsk markedsføring. Om selger tror på det eller ikke er forsåvidt likegyldig. De selger basert på løgn, en må ikke ha dyr kabel for å få god lyd!
    +1

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skjelden innom hifi-butikker for tiden, men var med en kompis til hifi-klubben i trondheim for å hente ut et billig-anlegg som noen av hans bekjente hadde forhåndbestilt.

Foran oss i køen var det en fyr som hadde kjøpt nye høyttalere.
    Han ble naturligvis spurt om han behøvde kabler, det hadde han jo bruk for.
    Selgeren tok frem 2 alternativer til disken som han viste frem og spurte kunden:
    "Vil du ha bra lyd, eller vil du ha veldig bra lyd? Denne gir bra lyd og denne gir veldig bra lyd, hva vil du kjøpe?"
    Enn å si noe slik...jeg merket at jeg faktisk ble flau på selgers vegne.
    Fikk et øyeblikk lyst til å åpne munnen, men i etterkant tenkte jeg at det var like greit at jeg holdt kjeft.
    Men jeg må si at selgeren virket JÆVLIG uproff, og hvis det var jeg som var kunde hadde jeg kanskje avlyst hele kjøpet eller bedt om å få snakke med en annen selger...
    Kunden ville jo ha best mulig lyd selvfølgelig, og da kan du jo tenke deg hvilken kabel han valgte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Men jeg må si at selgeren virket JÆVLIG uproff [...]
    Man må jo bare anta at jobben hans var å hanke inn mest mulig penger per salg (at det gjøres totalt uten skrupler er en annen sak). I så fall må han vel betraktes mer som proff enn uproff...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monsterkabler - Snåsakallen - Mãrthas engler - Placebo.
    Pengene må jo brukes på NOE?

Men, i motsetning til innen kvakksalver- og aurauniversene, så er det faktisk fullt mulig å måle lyd. Både kvantitets- og kvalitetsmessig. Men det det er det nesten ingen som forstår lenger.

På 60-tallet, da Norge hadde flere produsenter av radio og TV'er, hadde vi eksperter (og selgere) med kunnskaper om akustikk og elektronikk. Men det er lenge siden nå...

Støtte fra meg til de som sier at dog er 100 meter langt for et audiosignal med standard impedanse. Om ikke kobbertapet gir for svakt signal, tipper jeg at parallellkapasitansen er stor nok til å effektivt dempe diskanten.

Men, spander på deg gullbelegg og god mekanisk utførelse. Til noen hundrelapper, og la heller Amnesty eller noen slike få tusenlappene, hvis du må kvitte deg med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forteller om mine personlige erfaringer. Mener du at det ikke er lov til å fortelle om personlige erfaringer her inne? :-)
    Klart det er lov, men du bruker dem som argumentasjon i kabelhysteriet. Uttalelsene dine er irrelevante i kabel-sammenheng, og du må kunne tåle at folk kommentere dette.

Irrelevant. Markedsføringsloven handler utelukkende om dokumentasjon. Når du selger en slankepille eller en hifikabel og hevder at de har slankende effekt eller bedre lyd enn Clas Ohlson så kreves det av deg som selger at du sitter på dokumentasjon. I tråd med all sunn fornuft så er det altså den som framsetter en påstand om virkning og som tjener på dette som må kunne dokumentere sitt syn, ikke skeptikeren.
    Ja, helt enig, men du har jo ingen sak. Dem flest som kjøper kablene er fornøyde og føler seg ikke lurt da må jo du bevise at folk er missfornøyde, først da har du en sak du kan gå videre med. Hvis folk hadde vært fornøyd med slankepillene så hadde det vel ikke vært noe sak der heller.

Leser du det jeg skriver? Jeg forteller at mine kolleger lurte kjøpere. Jeg sier ingenting om andre bransjer?
    Ja, jeg leser.... du skriver også det at "du tror at det skjer over alt".... også er det nettopp det at du ikke sier noe om andre bransjer, det er jo ikke kablene som gjør selgere til svindlere. Du blander inn selgere i kabeldebatten, men selgere er en debatt for seg selv, og det uansett hva dem selger.

Jeg sier ikke at avansen er "for høy". Jeg sier at den er betydelig høyere for kabler enn for vanlige komponenter. Mer enn dobbelt så høy i min konkrete anekdote. Det er en objektiv opplysning.
    Det er ikke så unormalt med slike "høye" avanser, det skjer i dem fleste andre bransjer når det kommer til ekstra utstyr. Hva er det som er så ille med kabler? Selv får jeg inntrykk av at dem objektive opplysningene dine bygger på din lite nøytrale oppfatning av kabler og verden ellers.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor naiv går det egentlig an å bli? Regelen har alltid unntak, men jeg velger å ikke stole på selgere i utgangspunktet. Majoriteten tenker bare på sin egen lommebok, og da blir metodene deretter. De vil alltid jobbe for at du legger igjen mest mulig penger, så en selger er den siste jeg ville hatt råd og tips fra. Jeg tror kynismen knutinh prater om er veldig utbredt, og derfor er det i aller høyeste grad relevant i en tråd som heter "den store kabelbløffen".

At zatz som uansett er uenig med skeptikerne skal bestemme hva som skal debatteres virker litt merkelig...

Jeg mener selvfølgelig at kunden selv må være bevisst, og heldigvis finnes det mye man kan lese på før man handler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    At zatz som uansett er uenig med skeptikerne skal bestemme hva som skal debatteres virker litt merkelig...
    Jeg bestemmer ikke hva som skal debatteres, jeg argumenter bare i mot på samme linje som du argumenterer for....

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Man må jo bare anta at jobben hans var å hanke inn mest mulig penger per salg (at det gjøres totalt uten skrupler er en annen sak). I så fall må han vel betraktes mer som proff enn uproff...
    Tja, ikke helt enig. Jeg vil si at en proff selger har bedre argumenter enn "denne spiller bra" og "denne spiller veldig bra"...syns det blir for usaklig å si sånt da dette er opp til kunden å vurdere.
    Han burde heller fortelle litt om kablenes oppbygging, tekniske egenskaper, osv..

Det var ikke bare derfor jeg syns han virket uproff, men generelt måten han framstod på.
    En god selger er god til å snakke for seg på en overbevisende måte overfor kunden.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel strengt tatt jeg som fikk diskusjonen sporet inn på bransjen og selgere. Men jeg mener det er høyst relevant da både bransjen og selgere hevder at kabler har stor innvirkning på lyden. Selvsagt uten å dokumentere påstanden med annet enn Nasa og svada.

Og når vi ser antallet her inne som hevder at dette forekommer ofte så kan vi konkludere med at det ikke gjelder få selgere og butikker, men heller ganske mange.

For øvrig så er det veldig merkelig at kabelen mellom forsterker og høyttaler skal ha så stor påvirkning på lyden. Ser man internt i høyttalere så er det vanligste standard PN og RK etter min erfaring. Nevner man slikt pleier selgerne å bli noe paffe som regel

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Klart det er lov, men du bruker dem som argumentasjon i kabelhysteriet. Uttalelsene dine er irrelevante i kabel-sammenheng, og du må kunne tåle at folk kommentere dette.
    I en tråd med tittel "Den store kabel-bløffen" er det fullstendig relevant å dele erfaringer om en gruppe som absolutt er med på å fyre opp under kabelhysteriet, nemlig selgere i hifi butikker.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Tja, ikke helt enig. Jeg vil si at en proff selger har bedre argumenter enn "denne spiller bra" og "denne spiller veldig bra"...syns det blir for usaklig å si sånt da dette er opp til kunden å vurdere.
    Da har vi litt forskjellig definisjon av "proff selger" og det er helt ok for meg.

Min definisjon er en som bruker kortest mulig tid på å tjene mest mulig penger - du har en litt mer "kundevennlig" definisjon. Poenget mitt er at så lenge man kommer unna med det, så er det ikke noen vits i å bruke bedre argumenter enn "denne spiller bedre så den må du ha". Det er helt utrolig, men slik er det ofte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Det var vel strengt tatt jeg som fikk diskusjonen sporet inn på bransjen og selgere. Men jeg mener det er høyst relevant da både bransjen og selgere hevder at kabler har stor innvirkning på lyden. Selvsagt uten å dokumentere påstanden med annet enn Nasa og svada.
    Ja, det var du, hehe...

Ja, klart det er høyest relevant for en skeptiker hevde det motsatte av bransjen, men for en kabelentusiast så er bransjen og selgere irelevant. Hvem har rett? Du går ut i fra at du har rett og at det ikke finnes en annen fasit.... kabelentusiasten hevder det motsatte.... og ingen klarer å bevise sin rett.....

Og når vi ser antallet her inne som hevder at dette forekommer ofte så kan vi konkludere med at det ikke gjelder få selgere og butikker, men heller ganske mange.
    Jeg tror vi skal være forsiktig med å konkludere noe som helst ut av denne tråden, det kan være du har rett selv om jeg og min omkrets ikke har opplevd dette. At det skjer er jeg overbevist om....

For øvrig så er det veldig merkelig at kabelen mellom forsterker og høyttaler skal ha så stor påvirkning på lyden.
    Ja, det kan man spørre seg, hvis man ser på den dokumentasjonen vi har idag så tyder alt på med en høy sikkerhet at det ikke er stor forskjell. Hvis det er forskjeller så har dem heller en stor betydning for enkelte.

Edit: Ryddet opp litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en tråd med tittel "Den store kabel-bløffen" er det fullstendig relevant å dele erfaringer om en gruppe som absolutt er med på å fyre opp under kabelhysteriet, nemlig selgere i hifi butikker.
    Joda, det er jeg enig, vi skal ikke snevere inn at vi ikke kan diskutere avanse eller at selgere lurer kundene sine. Men det er ikke noe argument i forhold trådstarter og hans henvisning til artikkelen på Dinside, og det er heller ikke noe argument i forhold hørbare forskjeller. Hvis man skal bruke dette som argument så bør man gjøre rede for at det er forskjeller eller ikke først.

"Hvis det ikke er forskjeller så er alt over 20kr meteren svindel."
    "Hvis det er forskjeller så er det "ubegrenset" hva man kan ta for en kabel, da kan vi diskutere avanse, salgstrategi, utvikling og markedsføring."

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, klart det er høyest relevant for en skeptiker som er uenig, men for en entusiast så er det ikke det. Hvem har rett? Du går ut i fra at du har rett og at det ikke finnes en annen fasit.... entusiasten hevder det motsatte.... og ingen klarer å bevise sin rett.....
    Jeg tror det kan være forskjeller på høyttalerkabler bare for å ha det avklart med en gang. Hva går jeg ut i fra at jeg har rett i og at det ikke finnes noen annen fasit? Det må i så fall være at en kabel utgjør forskjellen på om et anlegg gir god eller dårlig lyd og her tror jeg heller at ingen er uenige med meg.

Og hvorfor er det slik at de som mener at det ikke er forskjeller på kabler som er skeptikere og de som mener det er forskjell er entusiaster? Man kan da være mye mer entusiast selv om man mener at det ikke er forskjell.

Men jeg husker godt da jeg brukte noen kroner på bedre høyttalerkabler siden jeg hadde lest mye positivt om dette på nett. Skuffelsen kom fort og opplevelsen av å kaste penger ut av vinduet har sjelden vært større. Men jeg tror fremdeles det kan være forskjeller, store er de nok derimot ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvis det ikke er forskjeller så er alt over 20kr meteren svindel."
    "Hvis det er forskjeller så er det "ubegrenset" hva man kan ta for en kabel, da kan vi diskutere avanse, salgstrategi, utvikling og markedsføring."
    Hvis det ikke er forskjell så kan det fremdeles forsvares å kjøpe en kabel som ser bra ut, men argumentet fra selger kan ikke være pga lydforskjell.

Hvis det er forskjell så er jeg overhodet ikke med på at denne forskjellen rettferdigjør en ubegrenset pris. Husk at det er en stor gruppe kabelentusiaster som ikke nødvendigvis hevder at kabelens egenskaper er knyttet til pris.

Uansett henger diskusjonen rundt hvem som lurer hvem tett opp til trådens tittel.

For egen del kunne jeg ikke bry meg mindre om kabler i eget anlegg, men likevel lar jeg meg stadig provosere nok til å skrive i en kabeltråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kan være forskjeller på høyttalerkabler bare for å ha det avklart med en gang. Hva går jeg ut i fra at jeg har rett i og at det ikke finnes noen annen fasit? Det må i så fall være at en kabel utgjør forskjellen på om et anlegg gir god eller dårlig lyd og her tror jeg heller at ingen er uenige med meg.
    Ja, argumenteringen din blir litt letter å forstå når du er av den oppfatning at det kan være/er forskjeller. Enkelte markedsføringer/selger hevder som du påpeker at det er ""stor"" forskjell, dette har jeg fått med meg at du synes er feil. Det er nok riktig i min oppfatning også, men det er individets subjektive vurdering som avgjør. For noe er forskjellen stor, forandre er den liten eller ingen, dermed er ikke sikkert bransjen tar feil.

Og hvorfor er det slik at de som mener at det ikke er forskjeller på kabler som er skeptikere og de som mener det er forskjell er entusiaster? Man kan da være mye mer entusiast selv om man mener at det ikke er forskjell.
    Nissene kan vel være skeptikere dem også? Ja, jeg uttrykte meg kansje ikke klart her, beklager, det jeg egentlig mente i denne sammenhengen var kabelentusiastene. Jeg antar dem fleste av skeptikerene ikke er skeptikerentusiaster, kansje bortsett fra noe få :shock: Men vi alle er vel entusiaster når det kommer til hi-fi og hjemmekino.

Men jeg husker godt da jeg brukte noen kroner på bedre høyttalerkabler siden jeg hadde lest mye positivt om dette på nett.
    Fant du ingen kabeltråder da eller

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er forskjell så kan det fremdeles forsvares å kjøpe en kabel som ser bra ut, men argumentet fra selger kan ikke være pga lydforskjell.

Hvis det er forskjell så er jeg overhodet ikke med på at denne forskjellen rettferdigjør en ubegrenset pris. Husk at det er en stor gruppe kabelentusiaster som ikke nødvendigvis hevder at kabelens egenskaper er knyttet til pris.

Uansett henger diskusjonen rundt hvem som lurer hvem tett opp til trådens tittel.
    +1

Enig så enig..... Det ville være dumt å akseptere en hvilken som helst pris. Men hvis det er forkjeller så kan en økning over dem 20kronene forvares med utvikling, materiallvalg, salgstrategi og markedsføring osv. I praksis betyr det at dem kan ta en pris dem selv ønsker, altså ubegrenset så lenge dem selger. Men som du sier så trenger nødvendigvis ikke dyrt bety bra.

Ja, hvem lurer hvem... ... om ikke det er på kabler så blir vel alle før eller side lurt en gang

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant du ingen kabeltråder da eller
    Joda, men jeg måtte prøve selv. Men det var ingen formue som ble svidd av uansett.

Side 10 av 88 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •