VG: "Eksperter" anbefaler kabler i forskjellige prisklasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VG: "Eksperter" anbefaler kabler i forskjellige prisklasser

Din guide i kabeljungelen - VG Nett

Mye rart her, etter min mening, bl.a. strømkalber som filtrerer strømmen..

Edit: leste en gang til, var ikke så ille allikevel, men å anbefale kjempedyre strømkabler og høytalerkabler
    var vel det jeg reagerte på. På HDMI, mener jeg at så lenge man får bilde uten åpenbare forstyrrelser
    så gir ikke en dyrere HDMI kabel bedre bilder.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Din guide i kabeljungelen - VG Nett

Mye rart her, etter min mening, bl.a. strømkalber som filtrerer strømmen..

Edit: leste en gang til, var ikke så ille allikevel, men å anbefale kjempedyre strømkabler og høytalerkabler
    var vel det jeg reagerte på. På HDMI, men jeg at så lenge man får bilde uten åpenbare forstyrrelser
    så gir ikke en dyrere HDMI kabel bedre bilder.
    Ser en masse god info for dem som vil dra mest mulig ut av anlegget sitt.

Min erfaring med strømkabler er varialbel, men var skeptisk i starten selv. Bytta ut alt i anlegget og fikk en klarere gjengivelse over hele fjøla

For folk som ikke har brukt allverdens anbefaler jeg å stikke på ei seriøs forretning og få lånt med seg ett komplett sett med kabler. Fra strømkabler/filtre, signalkabler og høyttalere.

Newcomer Torbjs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør bruke en jordet kabel, selvsagt i et jordet uttak. Pass på at strømkabelen ikke sitter feil vei i kontakten. Bruk en fasepenn for å måle.
    Feil vei i en kontakt med vekselspenning? Det var en stor kamel å svelge...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en slik samling "eksperter" som VG rådfører seg med så er det vel ikke rart at vinklingen er som den er.....

Våre eksperter
    Kent Melin – Hifi Art (Kimber Kable, Furutech, DH Labs)
    Ludwig Swanberg – Audionord (Nordost)
    Pär Hörnell – Installit (Installasjoner og kalibrering)
    Tommy Jenving og Jörgen Wahlsberg – Jenving (Supra Cable)
    Tomas Hård af Segerstad – Interconnect Nordic (Monster Cable)
    Urban Hiärne – Hi-Fi Klubben (QED, Van den Hul mfl.)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle akkurat quote det samme som Torbjs :P

Lurer på hvordan det er mulig å sette kabelen feil, når det er vekselspenning ^_O
    Det alene gjør jo at kompetansen til artikkelforfatter er litt for lav til at han skal kunne åpne kjæften sin.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torbjs
    Feil vei i en kontakt med vekselspenning? Det var en stor kamel å svelge...
    Akkurat den teaken er for "viderekomne"...
    Vil i praksis at man benytter de polene som er mest optimal for henholdsvis + og -..

Selv om det er sånn at det er vekselspenning så er det alltid en som feks er mere "optimal -" enn + om du forstår

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er trist at man får boltre seg fritt med slikt tøv i landets største avis. Å bruke tusenvis av spenn på en kort signalkabel eller en strømkabel er lite hensiktsmessig, uansett om man har et dyrt anlegg.

AtW

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nisser... Det er selvfølgelig Lyd & Bilde som har skrevet artikkelen: Din guide i kabel-jungelen - Lyd og Bilde

Syntes det virket som en bra formulert artikkel. De klarer hvertfall å styre unna selvsikre kommentarer slik som "dyre kabler er best" og "alt du trenger er lampeledninger."

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir provosert av å lese så mye piss i en artikkel. rett før jeg boikotter vg.no for godt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Med en slik samling "eksperter" som VG rådfører seg med så er det vel ikke rart at vinklingen er som den er.....

Våre eksperter
    Kent Melin – Hifi Art (Kimber Kable, Furutech, DH Labs)
    Ludwig Swanberg – Audionord (Nordost)
    Pär Hörnell – Installit (Installasjoner og kalibrering)
    Tommy Jenving og Jörgen Wahlsberg – Jenving (Supra Cable)
    Tomas Hård af Segerstad – Interconnect Nordic (Monster Cable)
    Urban Hiärne – Hi-Fi Klubben (QED, Van den Hul mfl.)
    Mer trenger man vel egentlig ikke si...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10% regelen er helt grei å forholde seg til synes jeg.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    10% regelen er helt grei å forholde seg til synes jeg.
    Den er kanskje grei i den forstand at den er enkel å regne på, som regel for å gjøre fornuftig innkjøp av kabler, så er den i mine øyne lite nyttig.

AtW

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Akkurat den teaken er for "viderekomne"...
    Vil i praksis at man benytter de polene som er mest optimal for henholdsvis + og -..

Selv om det er sånn at det er vekselspenning så er det alltid en som feks er mere "optimal -" enn + om du forstår
    Optimal pluss og minus? Ja nå har jeg hørt den også.

Jeg går ut i fra at de tenker på TN-nett, selv om jeg ikke ser hvilken betydning det skal ha heller. De kan ikke tenke på IT-nett, som de fleste i Norge har, det ser man på sitatet under.

Bruk en fasepenn for å måle.
    IT-nett: 230V fase mot fase.
    TN-nett 400V fase mot fase, derfor bruker man fase mot null(jord) for å få 230V.

- En egen strømsentral med en 16 amperes sikring og en god installasjonskabel frem til en dedikert jack med god mekanisk kvalitet. Det er trinn én for å få godt lyd og bilde hjemme, sier Ludwig Swanberg på Audionord.
    Dette sitatet må jeg si at overgår det meste jeg har lest i mitt liv. Egen strømsentral? Dedikert jack? Altså sikringsskap og stikkontakt på godt norsk?

Men hvorfor stoppe her, synes vi bør be E-verket legge sølvkabler hele veien fra kraftstasjonen fram til husveggen!

Artikkelen er for øvrig hentet fra Lyd og Bilde, VG pleier å legge ut artikler fra dem.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At VG i det store og hele er en useriøs nyhetsformidler er noe vi alle vet, så hvorfor skal vi egentlig bry oss om hva de skriver i det hele tatt...

Men siden artkkelen er lånt fra Lyd og Bilde så er det vel greit

Jeg synes ekspertpanelet var i overkant overrepresentert av leverandørsiden.
    Klart de gutta vil selge kabel. Feil vei i kontakten grenser vel mot overtro, jeg synes det er rart at en artikkelskriver i Lyd og Bilde faktsik skriver om det.

Når det gjelder kabler, så synes jeg også at 10% regelen er grei.

Og du trenger ikke eget sikringsskap til anlegget, men har du dyre saker eller strømtørste forsterkere så kan det være like greit med en egen kurs for å unngår at sikringen går hver gang du trår til på anlegget, eller at stygge spikes fra billige husholdings dingser når anlegget ditt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke trenger man dyrt og dedikert anlegg heller. Kona har en Ipod boks, og det kommer masse lyd fra den også. Både diskant, mellomtone og noe i nærheten av bass :roll:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - En egen strømsentral med en 16 amperes sikring og en god installasjonskabel frem til en dedikert jack med god mekanisk kvalitet. Det er trinn én for å få godt lyd og bilde hjemme, sier Ludwig Swanberg på Audionord.
    Denne påstanden tar kaka!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, akkurat det er jeg uenig i. Dersom man dropper den idiotisk dyre kabelen og legger de pengene i en kurs der kabelen har godt tverrsnitt og sikringen har en karakteristikk som gjør det mulig å dra i gang forsterkeren(e) er man godt på vei.

Hemmeligheten (om det er særlig hemmelig) ligger i impedansen i installasjonskabelen. Om man bytter fra 0,75kvmm til 2,5kvmm kabel fra forsterkeren til veggen er det temmelig uvesentlig jfr å bytte fra 1,5 til 2,5kvmm, evt til 4 eller 6kvmm fra skapet til anlegget.

Når forsterkeren jobber trekker den strøm i raske impulser. Disse impulsene medfører spenningsfall som i de fleste strømforsyninger vil medføre en eller annen form for spenningsfall på sekundærsiden. De aller fleste forsterkere vil påvirkes ganske mye av slike avvik. Det vil redusere i markant 3. harmonisk forvrengning, og i en del tilfeller også høyere harmoniske forvengningskomponenter.

Når det gjelder dette med å snu støpselet er dette et tweak som er nedarvet fra land med TN-nett. Siden det ofte kan være en sammenheng mellom jord og signaljord, samt i en del tilfeller mellom en av fasene og signaljord (langt fra noen direkte kobling) sier det seg selv at dette kan bety noe for evt DC-strøm i signalkablene. I noen tilfeller kan det medføre kraftig støy, men da relatert til jord. Jordfeil er synder nr 1, mens apparater koblet for TN-nett (antar jeg) er synder nr 2. I Norge har jo de som har TN-nett også symmetrisk støpsel (merkelig nok, men forståelig) så da blir det jo fort litt aktuelt. Imidlertid har jeg inntrykk av at det fortsatt er ganske få som har dette.

Forøvrig har både TN og IT-nett en annen egenskap de begge deler, som følge av at de er vekselstrøm har de en absolutt fase. Transformatorer kan generere små strømmer i chassiset grunnet sin magnetiske utstråling. Dette igjen lager små signaljordfeil, og dersom to slike signaljordfeil er i motfase vil lyden fort få et tillegg av støy siden man genererer en tilleggsstrøm i signalkablene.

Imidlertid snakker vi i sistnevnte tilfelle (etter min mening) om dårlig konstruerte produkter. Forøvrig er det jo helt gratis å teste.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilpost

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nja, akkurat det er jeg uenig i. Dersom man dropper den idiotisk dyre kabelen og legger de pengene i en kurs der kabelen har godt tverrsnitt og sikringen har en karakteristikk som gjør det mulig å dra i gang forsterkeren(e) er man godt på vei.
    Mulig jeg missforstår, men du kan umulig være forskjell på om du har en B,C eller D karakteristikk på en automatsikring i sikringskapet?
    De fleste forsterkere starter fint på en B automat.
    Dessuten så skal du være ganske sær om du trekker 4 eller 6mm2 til en vanlig stikk som bare er godkjent opp til 16A.
    2,5mm2, som er normalt, skal fint tåle over 3kw. De fleste forsterkere er jo ikke i nærheten av et slikt forbruk ved normalt lyttenivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell gjerne det at en B-automat gjerne kan slå ut, men at man akkurat overlever med en C-automat.

2,5mm holder uansett i de aller aller fleste tilfeller, om det ikke holder så er det ikke værre enn å bare legge opp 2 kurser :P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •