Spenning/ volt mot jord - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer Fordpizzabil57hk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esbos
    Hvilket nettverk er du knyttet til? IT, TT eller TNC/S? (Det står som oftest i sikringsskapet..)
    Fant ikke noe i sikringsskapet , bor i 9040 Nordkjosbotn , betaler til Troms Kraft.
    Så det du sier nå er at feilen kan ligge i et apperat/tilkoblng i huset ? , koble alt ut , koble en å en ting inn igjen til man finner feilen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fordpizzabil57hk
    Fant ikke noe i sikringsskapet , bor i 9040 Nordkjosbotn , betaler til Troms Kraft.
    Så det du sier nå er at feilen kan ligge i et apperat/tilkoblng i huset ? , koble alt ut , koble en å en ting inn igjen til man finner feilen ?
    Jeg kan gjøre lite med det her nede, men du kan ringe inn til nettleveradøren din (de du betaler nettleie til) og spør de.

Det stemmer at feilen kan ligge i et apperat, som regel skylles det fukt, så prøv å fjerne alt som er ute først. Men hvis du kjenner noen som har ett apperat som kalles en "megger" eller et meget avansert/dyrt multimeter, så kan du finne feilen mye fortere. Kan forklare hvis du har tilgang til en slik en.

Newcomer Fordpizzabil57hk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en "megger" og en elektrikker på tirsdag :-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaprer tråden din litt jeg :razz:

Har et par merkelige feil?

På kjøkkenet måler jeg 222V mellom fasene, 220V mellom ene fasen og jord, og 0V mellom den andre fasen og jord.

På stua måler jeg 218V mellom fasene, 217 mellom ene fasen og jord, og 217 (det samme) mellom den andre fasen og jord.

Er det feil på noen av plassene? begge? Det som er merkelig er at det står en jordfeilbryter i sikringsskapet, men denne er ikke gått.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Kaprer tråden din litt jeg :razz:

Har et par merkelige feil?

På kjøkkenet måler jeg 222V mellom fasene, 220V mellom ene fasen og jord, og 0V mellom den andre fasen og jord.

På stua måler jeg 218V mellom fasene, 217 mellom ene fasen og jord, og 217 (det samme) mellom den andre fasen og jord.

Er det feil på noen av plassene? begge? Det som er merkelig er at det står en jordfeilbryter i sikringsskapet, men denne er ikke gått.
    Stua di er grei, men du har en seriøs jordfeil på kjøkkenet ditt. Du har rett og slett en kortslutning mellom jord og den ene fasen på kjøkkenet. Den MÅ du finne ut av, i værste fall kan det gå liv tapt faktisk.

Jordfeilbryteren din er nok ikke koblet på kjøkkenkursen tipper jeg, men en annen kurs i huset.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Stua di er grei, men du har en seriøs jordfeil på kjøkkenet ditt. Du har rett og slett en kortslutning mellom jord og den ene fasen på kjøkkenet. Den MÅ du finne ut av, i værste fall kan det gå liv tapt faktisk.

Jordfeilbryteren din er nok ikke koblet på kjøkkenkursen tipper jeg, men en annen kurs i huset.

Var det jeg fryktet ja.

Har tydligvis jordfeil på badet også!

Får ta en tlf til en elektrikker imorgen.

edit: Kan dette påvirke strømforbruket/regningen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker

Var det jeg fryktet ja.

Har tydligvis jordfeil på badet også!

Får ta en tlf til en elektrikker imorgen.

edit: Kan dette påvirke strømforbruket/regningen?

Hvis du bare har en jordfeilbryter er nok denne til badet eller en utekurs. Hvis den da ikke er koblet før alle kursene i huset. En jordfeilbryter vil heller ikke slå ut hvis ikke strømmen er på 20mA, eller høyere.
    Jordfeil kan gi tapt energi, om det er en relevant mengde, vet jeg ikke.
    Det at du har ca 230 mellom fasene og 230V & 0V til jord, er helt normalt hvis du er tilknyttet et TN nettverk..

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esbos
    Hvis du bare har en jordfeilbryter er nok denne til badet eller en utekurs. Hvis den da ikke er koblet før alle kursene i huset. En jordfeilbryter vil heller ikke slå ut hvis ikke strømmen er på 20mA, eller høyere.
    Jordfeil kan gi tapt energi, om det er en relevant mengde, vet jeg ikke.
    Det at du har ca 230 mellom fasene og 230V & 0V til jord, er helt normalt hvis du er tilknyttet et TN nettverk..
    Bor i en gammel bygård, med mange leiligheter.

Om det er IT eller TN nettverk vet jeg ikke.
    Men uansett så er det vel ikke normalt at jeg måler 217v mellom begge fasene mot jord på stue, mens på kjøkken og bad er det 217 på ene fasen mot jord, og 0v på den andre fasen og jord?

Skulle komme en kar fra e-verket å se på det. Vedrørende på tlf nevnte ikke med et ord at dette var normalt, så hvis det evt er normalt så er det rart at han skal sende elektriker...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Bor i en gammel bygård, med mange leiligheter.

Om det er IT eller TN nettverk vet jeg ikke.
    Men uansett så er det vel ikke normalt at jeg måler 217v mellom begge fasene mot jord på stue, mens på kjøkken og bad er det 217 på ene fasen mot jord, og 0v på den andre fasen og jord?

Skulle komme en kar fra e-verket å se på det. Vedrørende på tlf nevnte ikke med et ord at dette var normalt, så hvis det evt er normalt så er det rart at han skal sende elektriker...
    Hei

Vet ikke helt hva som er normalt men jeg har det samme som deg: 235v mellom faser, og 220v mellom begge faser og jord ned i underetasjen. På kjøkken og bad har jeg 235v mellom faser og 220v mellom den ene fasen og jord og 18v mellom den andre fasen og jord. i resten av huset har jeg stort sett ujordet kontakt.

Med andre ord omtrent som hos deg. Vet ikke hva som er riktig, men jeg hadde El-tilsyn for 1.5 år siden har ikke gjort noen endringer i anlegget siden. Tror du kan ta det med ro, men får du en elektrikker som kan bekrefte at alt er ok så post det gjerne.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •