Myk Høyttalerkabel i stedet for solid core?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Myk Høyttalerkabel i stedet for solid core?

Hei
    Nå er jeg lei disse råstive Audio Magic Wonder solid core kablene, så nå lurer jeg på
    om det finnes "myke" kabler med samme lydsignatur ?
    Trenger 2X3m og gjerne uterminert.
    Har ikke tenkt på knalldyre kabler , men de må ha samme lydsignatur som disse AMW solid core kablene.
    (disse passer perfekt i mitt oppsett, MEN er som sagt litt stive)

Mvh Jan I

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke dy meg, "Audio Magic Wonder", med et slikt navn settes forventningen ganske høyt til hva produktet skal klare og levere

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bytter til en kabel i noe lignende pris klasse, så er det mest sannsynlig ikke noen aha opplevelse på kabel bytte. Men det er en fordel med multicore kabel, du øker arealet i ledermaterialet, og den blir som du nevner mere flexibel. Ikke vær redd for store lydforskjeller, men det kan være lurt å kjøpe noe med skjerming.

A.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt hvordan arealet kan bli større når du har luft mellom lederne..?

Jeg mener forøvrig at det ikke er en fornuftig sammenheng mellom pris og kvalitet på kabler innen lyd og bilde, så pris er (seriøst) det siste jeg ville sett på. Ettersom virkningen av kabler er såpass diskutert, og alle her inne sitter med forskjellig oppsett og egne subjektive ører, blir mitt forslag at du selv bør høre på ulike kobbertråder.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I

.....men de må ha samme lydsignatur som disse AMW solid core kablene.
    (disse passer perfekt i mitt oppsett, MEN er som sagt litt stive)
    Solid Core maskerer lyden mye bedre enn alle andre kabler.
    Denne kabeltypen blir anbefalt av "flere"(mer enn to) audiofile, fordi den også "gir mye for pengene" - sånn er det med grøftekabel - lytt til erfarne fok og grav kabelen ned i tide.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VEL dette er ikke en "grøftekabel" Har testet ut slike også og det var ikke samme lyd som med AMW kablene.
    Jeg har testet mange kabler før jeg kom til AMW kablene og disse passet perfekt i mitt oppsett M.H.T. lyd
    Har hørt andre mangelederkabel som har "maskert" toppen mer enn AMW kablene. ( og JA jeg hører forskjell på kabler,men mener disse skal "finpusse" anlegget til slutt. )

MEN: la nå ikke dette bli en "ufin" tråd om kabler.
    Jeg vil bare ha noen seriøse forslag før et eventuelt kjøp.
    Kom gjerne med dine inntrykk av de kablene DU anbefaler.
    Bor i Nordnorge så hjemlån er meget problematisk.

Mvh Jan I

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    VEL dette er ikke en "grøftekabel" Har testet ut slike også og det var ikke samme lyd som med AMW kablene.
    Jeg har testet mange kabler før jeg kom til AMW kablene og disse passet perfekt i mitt oppsett M.H.T. lyd
    Har hørt andre mangelederkabel som har "maskert" toppen mer enn AMW kablene. ( og JA jeg hører forskjell på kabler,men mener disse skal "finpusse" anlegget til slutt. )

MEN: la nå ikke dette bli en "ufin" tråd om kabler.
    Jeg vil bare ha noen seriøse forslag før et eventuelt kjøp.
    Kom gjerne med dine inntrykk av de kablene DU anbefaler.
    Bor i Nordnorge så hjemlån er meget problematisk.

Mvh Jan I

Hvor bor du? Er du nært Bodø sa er det flere butikker der som låner bort litt til deg. Hifi klubben, Lyd på hjul, Soundgarden?

Jeg skal la være å forklare hvorfor du får mere areal med multicore kabel, men hør med de som er i butikken om hvorfor. Gidder ikke noe diskusjon om det her.

A.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Solid Core maskerer lyden mye bedre enn alle andre kabler.
    Opplever SC som heller mere dynamisk enn multistrand som mere tilgivende og mindre systemavhengig.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Når du bytter til en kabel i noe lignende pris klasse, så er det mest sannsynlig ikke noen aha opplevelse på kabel bytte. Men det er en fordel med multicore kabel, du øker arealet i ledermaterialet, og den blir som du nevner mere flexibel.
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Ser ikke helt hvordan arealet kan bli større når du har luft mellom lederne..?
    Her må vi skille barter og snørr. Det totale tversnittarealet ville blir mindre hvis det totale tverrsnittet, inkludert luft, er det samme. Men en mulitcore kabel skal vel summere tverrsnittet av hver enkelt kordel slik at tverrsnittarealet forblir det samme. Det totale tverrsnittet blir dermed større fordi luften i mellom kordelene kommer i tillegg.
    En multicore kabels overflateareal blir derimot langt større. Enkelte frekvenser beveger seg i lederens overflate (skin-effect).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved frekvens 20kHz vil inntrengningsdybden være ca 470mikrometer, dvs at lederen må være ca 1mm tykk for at det skal ha noen praktisk betydning.
    Ved 10kHz er inntrengningsdybden 660 mikrometer.

Forutsetningen er at lederen er av kobber, ved andre materialer vil den være annerledes, men sølv er ikke veldig forskjellig fra kobber.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •