Mine DIY nettkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mine DIY nettkabler

Har nå laget mine egne kabler for mitt utstyr. Det blir totalt 9 stk.

Valgte å bytte fra de originale kablene av 2 grunner.
    1-Jeg får tilpasset lengde
    2-Støyskjerming mot signalkabler.

Altså ikke pga lydkvalitet da jeg ikke tror dette har noe å si på sterkstrøms siden, foruten skjerming mot analoge signalkabler mellom komponenter.

Og i stedet for å kjøpe overprisa kabler så valgte jeg å lage dem selv, enkelt og greit.

Her er alt jeg brukte, glemte å ta bilde av jordteipen.
    Kabel er av typen Ølflex Classic 3G1.5mm skjermet, kjøpt gjennom jobben, listeprisen er vel 20 kroner metern +mva, men har heldigvis gode rabatter
    Pluggene er fra Clas Ohlson
    Støpsel: Art.nr: 22-1840 - 19 kroner
    Aparatplugg: Art. nr: 22-862 - 25 kroner

Her er ytterkappe avmantlet.

Skjermen er tvunnet til leder.

Innerkappe avmantlet, og skjerm teipet.

Kabel ferdig påsatt, og plugg merket for hvilket apparat.
    For de som vet hvordan man skal kople slike plugger så ser man at jeg har gjort 2 feil . Jeg glemte endehylsene igjen på jobben. Samt at det som alltid
    ikke er god nok plass til jordlederen, da denne skal være den lengste av dem alle. Dette for at det skal være siste leder som løsner hvis man drar hardt i kabelen.

Slik ser støpsel enden ut ferdig.

Apparat plugg enden. Som dere ser så har jeg her kappet vekk skjermen, noe som er meget viktig. Hvis skjermen er koplet sammen med jord her, så vil den fungere som en antenne, og ta til seg all skjerm og forsterke dette. Siden jeg kapper den, så tar den all støy og sender til jord i stikk kontakten, og fjerner dette fra komponentene, og det er det som er hele poenget med den.

Apparat plugg ferdig koplet. Alltid husk å tre den sorte innføringskappen på først, det er jo alltid det man glemmer . Denne pluggen er maks laget for 1.5mm kabel, 2.5mm som jeg nesten valgte ville ikke gått inn i hullene, eller innføringskappen. Selve tilkoplingene til for strømmen er løse slik at de lett detter ut når man jobber med pluggen, men det gjør det litt lettere å få inn lederene.

Disse pluggene er også mye hardere å dytte inn enn original kablene, og sikrer med det en enda bedre kontakt mellom strøm og komponent.

Slik ser den ferdige kabelen ut, egentlig meget fornøyd.

Totalt så ligger vel gjennomsnittsprisen på mine kabler på ca 60,- vil jeg tippe, og de ser ikke så aller verst ut heller. Si i fra hvis noen finner billigere skjermede kabler

Kommer tilbake med en kommentar om jeg hører noe forskjell. Rydder skikkelig opp bak racket og blir ferdig i løpet av morra dagen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått koplet opp alle kabelene og testet litt.

Kan ikke si med sikkerhet om det hadde noe utslag på annet enn rotet bak i racket. Men det virket som at det er litt mer bass i lyden og bedre farger farger. Sistnevnte er litt rar, da jeg ikke byttet kabel på TVen, men både BD spiller fikk ny, og forforsterkeren. Get boksen fikk ikke, da denne har fast kabel. Men forforsterkeren omgjør kompositt signalet osv.

Skal legge til at jeg også byttet effektforsterker, men det er ikke lenge siden jeg brukte den på anlegget slik som nå.

Men uansett så ble det bra ryddig bak med riktig tilpassede kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Hvor får man kjøpt slik kabel om man er en vanlig dødlig fyr? Finner bare vanlige kjedelige kabler.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent
    Kabel fåes hos Elfa.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Skal metallet i enden av skjermen du har teipet tvinnes med avmantlet jordringsledning før den festes sammen i pluggen?
    Slik at disse to "metallederne" er blitt til én før den festet som jord?

Beklager om jeg forklarer dårlig, er ikke fagmann innen elektro :P

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Skal metallet i enden av skjermen du har teipet tvinnes med avmantlet jordringsledning før den festes sammen i pluggen?
    Slik at disse to "metallederne" er blitt til én før den festet som jord?

Beklager om jeg forklarer dårlig, er ikke fagmann innen elektro :P
    Riktig.

Jordlederen og skjermen som jeg teipet skal sammen i under jordskruen. (Teipen er der for å forhindre at den kommer borti ledende deler).

Ikke gjør dette i enden mot komponenten, kun i vegg enden. Dette for at støyen som skjermen tar opp skal gå mot jord. Gjøres ikke dette så fungerer den som en antenne og drar til seg støy til komponenten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Riktig.

Jordlederen og skjermen som jeg teipet skal sammen i under jordskruen. (Teipen er der for å forhindre at den kommer borti ledende deler).

Ikke gjør dette i enden mot komponenten, kun i vegg enden. Dette for at støyen som skjermen tar opp skal gå mot jord. Gjøres ikke dette så fungerer den som en antenne og drar til seg støy til komponenten.
    Takker for oppklaring

Men hvis man ikke kobler til skjermen i det hele tatt da (kutter den bort i begge ender), fungerer ikke skjermen på kabelen da?
    Barer lurer på hva slags funksjon skjermen får tilkoblet jord, mot at den ikke er tilkoblet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen funker kun hvis man har jordet stikk, ikke sant?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen fungerer nok best med jordet stikk, ellers så har ikke støyen noen vei å gå. Og den fungerer kun hvis den er tilkoplet.

Det kan hende den hjelper litt mot støy uten jord også men ikke like effektivt i hvertfall.

Nå skal det nevnes at den kabelen jeg bruker er laget for å ha mellom frekvensomformere og motorer i ventilasjonsanlegg osv. Noen nevnte for meg at denne ikke er laget for 50Hz. Men de frekvensomformerene jeg har sett så står det som regel 18-65 Hz i vinduet på dem. Så det burte fungere.

Skal også legge til at jeg ikke har brukt dem primært for skjerming, men for å få mine strømkabler på korrekt lengde. Samt at de ser litt bra ut. Hadde disse kabelene til overs fra jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen fungerer nok best med jordet stikk, ellers så har ikke støyen noen vei å gå. Og den fungerer kun hvis den er tilkoplet.

Det kan hende den hjelper litt mot støy uten jord også men ikke like effektivt i hvertfall.

Nå skal det nevnes at den kabelen jeg bruker er laget for å ha mellom frekvensomformere og motorer i ventilasjonsanlegg osv. Noen nevnte for meg at denne ikke er laget for 50Hz. Men de frekvensomformerene jeg har sett så står det som regel 18-65 Hz i vinduet på dem. Så det burte fungere.

Skal også legge til at jeg ikke har brukt dem primært for skjerming, men for å få mine strømkabler på korrekt lengde. Samt at de ser litt bra ut. Hadde disse kabelene til overs fra jobb.
    Hva betyr det for utstyret/musikken som formidles at den ikke er laget for 50hz? "Mister" man noe i lydbildet, eller er det "farlig" å bruke denne type kabel til dette?

Sett at de fleste som lager kabler bruker akkurat denne kabelen du har brukt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis skjermen ikke er laget for 50Hz, så vil den frekvensen kunne komme igjennom skjermen. Den blir da som en uskjermet kabel. Skjermene er laget for spesielle fekvenser, dette har med tettheten på den å gjøre.

Den kabelen jeg bruker, Ølflex er laget for å holde støyen som normalt går i kabelen fra å støye omgivelsene rundt. I Hifi så skal man skjerme fra ting utenfra, slik at de ikke påvirker det som går inni kabelen.

Jeg vil tro skjermen her vil fungere.

Grunnen til at denne kabelen som regel benyttes er fordi det er den det går ann å få tak i. Har ikke sett andre beveglige skjermede kabler. Da må man over på stive kabler, og det er ikke bra. Hvis man vil bruke stivere kabler, så vil nok en skjermet PFSP gjøre jobben bedre. Den har hel skjerm, utenom der hvor jordleder ligger. Men her blir det mye vanskeligere å tilkople skjermen sammen med jorden.

De kabelene som hifi produsentene bruker er spesial laget for dem, men man kan nok få tak i de typene også, f.eks. hos thecableco.com.

Skulle ikke skjermen fungere, så er det ingenting farlig med det. Da blir den som kabelene som følger med, disse er heller ikke skjermet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis skjermen ikke er laget for 50Hz, så vil den frekvensen kunne komme igjennom skjermen. Den blir da som en uskjermet kabel. Skjermene er laget for spesielle fekvenser, dette har med tettheten på den å gjøre.

Den kabelen jeg bruker, Ølflex er laget for å holde støyen som normalt går i kabelen fra å støye omgivelsene rundt. I Hifi så skal man skjerme fra ting utenfra, slik at de ikke påvirker det som går inni kabelen.

Jeg vil tro skjermen her vil fungere.

Grunnen til at denne kabelen som regel benyttes er fordi det er den det går ann å få tak i. Har ikke sett andre beveglige skjermede kabler. Da må man over på stive kabler, og det er ikke bra. Hvis man vil bruke stivere kabler, så vil nok en skjermet PFSP gjøre jobben bedre. Den har hel skjerm, utenom der hvor jordleder ligger. Men her blir det mye vanskeligere å tilkople skjermen sammen med jorden.

De kabelene som hifi produsentene bruker er spesial laget for dem, men man kan nok få tak i de typene også, f.eks. hos thecableco.com.

Skulle ikke skjermen fungere, så er det ingenting farlig med det. Da blir den som kabelene som følger med, disse er heller ikke skjermet.
    Åja, sånn ja nå skjønner jeg Er ikke no fagmann innen elektro så derfor jeg spør

Grunnen til at jeg vil lage selv er også muligheten til å lage kablene korte nok for å unngå kabelrot, støy har jeg ikke merket noe til.

Har bestilt disse pluggene ebay, så da får jeg prøve litt

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy kan man egenlig fikse enkelt ved å legge signalkabler vekk fra strømkabler. Der det digitale kabler så er ikke dette så viktig heller.

Fine plugger, hvor mye er det for de?
    Så selv på Furutech sine, men fant ut at det ble altfor dyrt, samt min bakgrunn som elektrikker, så greier jeg ikke å skjønne at dyre plugger på sterkstrømsiden vil ha noe som helst å si, annet enn på utseende. Så jeg gikk for Clas sine til 20,- stk.

Furutech vet å ta seg betalt, 1 sikring tar de 425,- for. Denne skaffer jeg selv, da koster vel 10stk (1 pk) maks 20,- Den eneste forskjellen på disse er vel at Furutech kanskje har belagt endekappene med gull. Lederen igjennom er det samme, det er sølv, slik alle slike sikringer er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IEC (1 Set) + Europe Schuko Gold Plated Power Plug - eBay (item 220503286241 end time Feb-28-10 00:26:27 PST)
    Støy kan man egenlig fikse enkelt ved å legge signalkabler vekk fra strømkabler. Der det digitale kabler så er ikke dette så viktig heller.

Fine plugger, hvor mye er det for de?
    Så selv på Furutech sine, men fant ut at det ble altfor dyrt, samt min bakgrunn som elektrikker, så greier jeg ikke å skjønne at dyre plugger på sterkstrømsiden vil ha noe som helst å si, annet enn på utseende. Så jeg gikk for Clas sine til 20,- stk.

Furutech vet å ta seg betalt, 1 sikring tar de 425,- for. Denne skaffer jeg selv, da koster vel 10stk (1 pk) maks 20,- Den eneste forskjellen på disse er vel at Furutech kanskje har belagt endekappene med gull. Lederen igjennom er det samme, det er sølv, slik alle slike sikringer er.
    På ebay får du disse til 20$ for både stikkontakt og apparatkontakt inkludert frakt, så er veldig billig. Ser ut som Oyaide sine, men er jo selvfølgelig "fake". Om dette har noe rent lydmessig å gjøre aner jeg ikke, men kjøpte de fordi jeg det da ble kr 110 for disse og da kunne korte ned kablene for en rimelig penge.

Bare søk på "Schuko", så får du opp mange varianter..
    Her er den jeg kjøpte fra - IEC (1 Set) + Europe Schuko Gold Plated Power Plug - eBay (item 220503286241 end time Feb-28-10 00:26:27 PST)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Pent
    Kabel fåes hos Elfa.

Denne kablen ser meget bra ut, har der liner til kabel og kontakter?
    Eller lgnende kabler og kontakter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Denne kablen ser meget bra ut, har der liner til kabel og kontakter?
    Eller lgnende kabler og kontakter?
    Hvis du vil ha et stalltips, så kjøp kabelen fra denne nettbutikken i stedet for Elfa
    Steuerl. Gesch. ölflex® 3g1,5 (100071) von LAPPKABEL bei voelkner - direkt günstiger
    Der koster den 18,5 kr meteren i forhold til Elfa som skal ha 65,5 kr meteren.
    Elfa skal ha like mye i frakt som det selskapet jeg linket til tar fra Tyskland.

Det eneste du må passe på er å bestille slik at totalsummen inkl frakt blir under 200 slik at du slipper mva og tollgebyr.

Regnet meg frem til at du kan kjøpe 5 meter av denne kabelen som Anders T2 har brukt og komme under 200 kr-grensen.

Bare et tips

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo også spørre om de kan skrive noe annet på pakken, slik at den blir under 200,-. Men slik er jo ikke lov

Bare vær litt ops på kabler fra utlandet. Ikke alle er like gode. Skal ikke si noe galt om dette her, Tyskland er trygt land. Ei i en av entreprenør bedriftene jeg jobber mye for, fikk bygd ett splitter nytt hus for noen år siden. Der hadde man sikkert hoppet på billigste tilbud. Elektrikkeren (eller om de faktisk var det) hadde impotert billig kabel fra ett eller annet europeisk land, og kabelene var ikke godkjente her hjemme. Det tok vist ikke altfor lang tid før det huset hadde brent ned.

Vi hadde bygd huset til sjefen hennes, og fikk meget kjapt en telefon fra ham, hvor han ville ha det bekreftet at de kabelene vi hadde brukt var korrekte.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge bildet er det mer enn 3 ledere. Nå stemmer ikke alltid bildene, men kan du bekrefte at disse har 3 ledere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    I følge bildet er det mer enn 3 ledere. Nå stemmer ikke alltid bildene, men kan du bekrefte at disse har 3 ledere?
    Har ikke bestilt selv enda, men står jo følgende i infoen:
    Typ: ÖLFLEX® CLASSIC 110 CY 3G1,5
    Querschnitt: 3 x 1.5 mm²

Er som på Elfa sine sider helt sikkert, at det er et standard-bilde som brukes på alle typene. Men denne kabelen skal ha 3 stk 1,5mm² ledere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kabelen er merket 3G1.5 så er det 3 ledere med 1,5 kvadrat.
    Er kabelen merket 3x1.5 så er det 3 ledere + jord, altså 4 ledere. Skjermen kommer i tillegg.

De bruker nok som nevnt ett standard bilde. Disse kabelene kommer i opptil 27 eller 27 ledere hvis man skulle ønske.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •