Høytalerkabler problem. Finne +/-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalerkabler problem. Finne +/-

Har seg altså slik at jeg har trukket høytalerkabler gjennom taket. Nå vet jeg ikke hva som er pluss og hva som er minus kabel. Er ikke noe forskjeller på ledningene desverre. Spørsmålet er om det er noen som har noen tips for å finne ut hvem som er hvem.

Tenker noe i form av et signal, eller strøm via et batteri eller noe. Har ikke voltmeter tilgjengelig. Vil ta meg en evighet og demontere kablene igjen, så tusen takk for hjelp!

Mvh. dum nybegynner

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kabel er det/hvordan ser den ut??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en billig kabel av ukjent merke. Står ingen skrift langs ene kabelen eller noe slikt.

Kan jeg f.eks. ta ene kabelen, koble den til plusspolen på et 9V batteri og ta andre enden på tunga? Er egentlig bare ut etter å se forskjellen på de to, slik at jeg ikke kobler minus i plussen og plussen i minusen på forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enkleste er om de ligger i rør så får du en annen person med deg å trekker forsiktig i 1 av lederene å kjenner hvilken som blir trukket i.
    Om du ikke kan det så kan du bruke ett lite batteri og en pære å litt ledning å bruke den ene lederen som er til høytalerene for å finne ut hvilke som er hvilke..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ide nr.1 hadde funket om ledningene ikke var limt sammen. Du ga meg imidlertid en annen god ide. Jeg dro begge ledningene mot høytalerne, slik at ledningene var nære ved å forsvinne inni taket ved forsterkeren. Så tegnet jeg med tusj på den ene ledningen og dro de tilbake til forsterkeren igjen, slik at jeg nå ser hvilke ledninger som er hvilke.

Takk for svar uansett.

Mvh.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasK
    Har seg altså slik at jeg har trukket høytalerkabler gjennom taket. Nå vet jeg ikke hva som er pluss og hva som er minus kabel. Er ikke noe forskjeller på ledningene desverre. Spørsmålet er om det er noen som har noen tips for å finne ut hvem som er hvem.

Tenker noe i form av et signal, eller strøm via et batteri eller noe. Har ikke voltmeter tilgjengelig. Vil ta meg en evighet og demontere kablene igjen, så tusen takk for hjelp!

Mvh. dum nybegynner
    viss du kobler ledningene i høytalerene, også tar du ett 9v batteri, og en på pluss og en på minus, og viss ellementet slår utover, så har du rett, pluss på pluss og visa/versa, og går det innover, da er det feil, da bare bytter du om og kobler de i forsterkeren.
    enkelt å greit, skader ingenting eller noe, bare å gi gass.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt så bruker den ene lederen å være litt mer firkantet enn den andre...

Ellers så er det alltid lurt å merke kablene om man ikke har oversikten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoho. Det la jeg faktisk ikke merke til, men den ene høytalerkabelen er rund og den andre er firkantet. Dumme dumme meg

Man lærer av sine feil

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer så lenge man lever?

Jeg foretrekker å bruke et 1.5V batteri til å teste polaritet, så blir det ikke den store slaglengden på elementet, og (i mitt hode) mindre sjans for at noe går galt

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen sier det bare er å koble til så vil man høre om det spiller i fase eller motfase. Personlig synes jeg det er lettere å høre forskjell på kabler enn å høre om det spiller i fase 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Noen sier det bare er å koble til så vil man høre om det spiller i fase eller motfase. Personlig synes jeg det er lettere å høre forskjell på kabler enn å høre om det spiller i fase 8) .
    Enten er du svært ironisk nå eller så har anlegget ditt aldri vært i fase, jeg tipper det første

Og til andre som lurer på hvordan man hører forskjell; hvis høyttalerne ikke er i fase, så vil vokalen svirre udefinert rundt og umiddelbart høres det nesten litt kult ut, mens når høyttalerne er i fase er vokalen solid plantet midt mellom høyttalerne.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Enten er du svært ironisk nå eller så har anlegget ditt aldri vært i fase, jeg tipper det første

Og til andre som lurer på hvordan man hører forskjell; hvis høyttalerne ikke er i fase, så vil vokalen svirre udefinert rundt og umiddelbart høres det nesten litt kult ut, mens når høyttalerne er i fase er vokalen solid plantet midt mellom høyttalerne.
    Blir vel ikke den store bassen heller :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt 8)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler begge høyttalerne feil på pluss og minus så er høyttalerne fortsatt i fase og ikke motfase.. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret liker fremdeles ikke negative spenninger der positive skal komme ;P
    Så, man vil uansett ikke få lave frekvenser.. Samt crappy lyd..

+ skal til + uansett

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men sinuskurvene er like så det er fortsatt i fase selv om det er koblet feil. :-)

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørselen fungerer slik at positive transienter vektlegges betydelig mer enn negative. Grovt sett kan man si at ører er døv for den negative siden av bølgen. Ikke så overraskende med tanke på at så og si alt av naturlige lyder begynner med et overtrykk.

Om absolutt polaritet er feil, dvs. at + står på - på begge høytalerne, vil lydbildet høres feil ut. Hvor feil det blir er veldig avhengig av lyden. Sinusbølger er symmetrisk rundt null, så det er ingen forskjell med dem. Trommeslag har often en skarp positiv transient og disse høres slappere ut om polaritet er feil. Noen instrumenter, typisk brass(trompet etc), har svært asymmetrisk bølgeform og disse høres rar ut med feil polaritet.

Delefilteret liker fremdeles ikke negative spenninger der positive skal komme ;P
    Er ikke ordet "vekselstrøm" nok til å skyte en sånn teori ned fra himmelen? Eller er jeg helt fjern nå?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hvis du kobler begge høyttalerne feil på pluss og minus så er høyttalerne fortsatt i fase og ikke motfase.. ;-)
    Kverulant :twisted:

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Så, man vil uansett ikke få lave frekvenser.. Samt crappy lyd..

+ skal til + uansett
    Ehm... What?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •