mye og hente på dyrer RCA kabler ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mye og hente på dyrer RCA kabler ?

Sitter og tenker litt på RCA kablene som går mellom Forsterker og effekt forsterker.

Jeg kjøpe noen på Expert ( Tech Link Wires CR 1.0m )

Så lurer jeg på om jeg går glipp av noe med og kjøpe "bedre" / "dyrere" kabler ?

Ene fyren på Soundgarden mente jeg fikk dritt lyd med billige RCA kabler , at jeg måtte kjøpe Eagle kabler til 800kr for 2stk RCA 1m kabler

Noen som har noen og anbefale eller erfaringer med dette ?

takk for svar.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det er lite å hente i kablene... han skal bare selge
    du har bra kabler vil jeg si.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig mye delte meninger om temaet, den eneste som kan vudere det er deg selv. Om han mener det er så hinsides mye og hente på kablene for du sikkert låne med deg noen for å teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott , fint og få det bekreftet.

takk takk

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt så varierer om man hører det fra person til person.

Har personlig litt på kostede kabler, men ikke så dyre som det nevnes her. Fordelen med noe annet en lakrislissene er at man kan få bedre mekanisk kontakt. De er som regel forgylte med "gull" noe som ikke irrer, slik kobber gjør (irre er ikke en fra Irland, men ett lag som bygger seg opp mellom kontakt flatene over tid, og gir dårlig kontakt. Kobber er spesielt utsatt da det "spiser" opp andre metaller).

De andre fordelene er bedre kabler med mindre motstand og bedre skjerming. Samt det som de fleste nok også er ute etter, kvalitets følelsen.

Jeg kjøpte fra en meget bra nettbutikk i USA, thecableco.com, og fikk gode kabler nesten rimligere enn hva Soundgarden tar for sine dårligete kabler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste som kan avgjøre det er deg selv.
    Forskjellene mellom kabler er små, men de er der. Og som beinhard budsjett-audiofil er det noe av det viktigste for meg å tyne mest mulig ut av anlegget uten å ruinere meg selv.

Så for meg har DIY blitt veien å gå. Litt morsomt siden du da lærer det mest elementære om lodding.

Ferdigkabler: Sjekk ut Qed, Audioquest, Supra, Xindak bla.
    ..og hold deg unna lakrissnører! Dårlige plugger og ledere. At det står at det er kobber på pluggene betyr at de (veldig ofte) er belagt med gull for at de ikke skal irre.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Kobber er spesielt utsatt da det "spiser" opp andre metaller
    Hvordan? Hvis det er slik, vil vel alt av loddinger forsvinne etterhvert. Dessuten vil terminalene på forsterkere og høyttalere ødelegges hvis det ikke brukes terminering.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler har en funksjon!,og det er og lede strøm. Om du ikke har veldig tynne kabler,så sier det stopp et sted. Kjøp kabler som er normalt tykke,og gjerne ser bra ut . Et par monster kabler i normal pris klasse er mer enn nok.
    Jeg har prøvd mange kabler i flere pris klasser,det er ikke mulig og høre noe bedring i lyden om du vil aldri då mye. Forskjeller kan nok forekomme,men det er kabel produsentene og hifi skribenter som mener vi er dumme som ikke bruker mange tusen på kabler. Det er sikkert mange her inne som er uenige i dette,og de har sikkert brukt mange tusen på kabler også,så da må de jo forsvare det på at de hører utrolig forskjell. Men de fører som sagt kun strøm!!!.

Ove

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvordan? Hvis det er slik, vil vel alt av loddinger forsvinne etterhvert. Dessuten vil terminalene på forsterkere og høyttalere ødelegges hvis det ikke brukes terminering.
    Lodding vil ikke forsvinne nei.

Hvis du skrur en kabel av kobber og en av aluminium sammen under en skrue, så vil aluminiumen forsvinne etter hvert, kobberet vil her spises opp. Det som da må brukes for å få disse to metallene til å funke sammen er en overgang. Denne overgangen er kobber og aluminium sveiset sammen, da skjer det ikke noe.

Det samme blir det ved lodding.

Men hvis man har en ren kobber mot noe, så kan det danne seg ett lag som hindrer strømmen å gå skikkelig. Derfor er de fleste "dyre" kabler endeavsluttet med "gull" på tuppen, det blir ikke spist opp. Spesielt ikke hvis også mottakeren er av samme matriale.

Men husk at dette vil ta veldig lang tid for man merker noe.

De absolutt billigste kabelene er av kobber eller lignende, og har 4 tapper rundt og ikke en hel runding. Disse sitter forferdelig løst, og det skaper ikke god kontakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gull leder dårligere enn kobber/sølv. Men det er ikke mange som tenker på...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Lodding vil ikke forsvinne nei.

Hvis du skrur en kabel av kobber og en av aluminium sammen under en skrue, så vil aluminiumen forsvinne etter hvert, kobberet vil her spises opp. Det som da må brukes for å få disse to metallene til å funke sammen er en overgang. Denne overgangen er kobber og aluminium sveiset sammen, da skjer det ikke noe.

Det samme blir det ved lodding.

Men hvis man har en ren kobber mot noe, så kan det danne seg ett lag som hindrer strømmen å gå skikkelig. Derfor er de fleste "dyre" kabler endeavsluttet med "gull" på tuppen, det blir ikke spist opp. Spesielt ikke hvis også mottakeren er av samme matriale.

Men husk at dette vil ta veldig lang tid for man merker noe.

De absolutt billigste kabelene er av kobber eller lignende, og har 4 tapper rundt og ikke en hel runding. Disse sitter forferdelig løst, og det skaper ikke god kontakt.
    Da er vi inne på kjemi, som jeg ikke husker noe særlig av.
    Det jeg vet er at gull på kobber ikke er noe særlig, derfor blir det som regel brukt nikkel under gullet for å skille dem. Derfor brukes det Au/Ni som finish på mønsterkortkontaktpunkter (pader).

Problemet med kobber som du beskriver er oksidering, men at kobber "spiser" andre metaller har jeg ikke hørt før.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Det brukes fordi det ikke oksiderer så lett. I elektronikken brukes det også fordi det kan legges jevnere på mønsterkort.

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    riktig det! sølv og kobber leder strøm bedre enn gull, men gull har den egenskapen at det ikke blir angrepet av korrusjon. derfor blir mange kabler med sølv og kobberleder terminert i endene med gull...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Problemet med kobber som du beskriver er oksidering, men at kobber "spiser" andre metaller har jeg ikke hørt før.
    Oksidering og Korrusjon er nok de mer riktige ordene. Det ble vel brukt "spiser" når jeg gikk på skolen for å lettere illustrere hva som skjer hvis man legger kobber og aluminium sammen, og ikke bruker klemmer laget for aluminumum.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de fleste kabelprodusenter er veldig klar over dette, så ikke tro at hjulet nettopp har blitt oppfunnet De fleste produsenter bruker gullplettert kobber/sølv av nevnte grunn. Kimber bruker visstnok en egen type legering. Mens Biltema bla. bruker gullbelagt tinn.. Ikke så gunstig da, men..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er klar over svar på mitt innlegg, poenget mitt er at mange der ute ser på gull som det beste for kontakt forbindelse. Når det faktisk er gull som leder dårligere.
    Og for å legge bensin på bålet, Kabler til ti-tusener klassen, sølv, ren kobber, diamant, what ever i lederen men så er det fortsatt gull som til syvende sist er i kontakt med forsterker / høytaler. Jeg har oftest opplevd om man investerte pengene i utstyr (ikke kabler) så får man mer får pengene. Men jeg kjører heller ikke akkurat de billigste kablene heller da. Men sånn midt i mellom.

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er klar over svar på mitt innlegg, poenget mitt er at mange der ute ser på gull som det beste for kontakt forbindelse. Når det faktisk er gull som leder dårligere.
    Og for å legge bensin på bålet, Kabler til ti-tusener klassen, sølv, ren kobber, diamant, what ever i lederen men så er det fortsatt gull som til syvende sist er i kontakt med forsterker / høytaler. Jeg har oftest opplevd om man investerte pengene i utstyr (ikke kabler) så får man mer får pengene. Men jeg kjører heller ikke akkurat de billigste kablene heller da. Men sånn midt i mellom.
    *brannslukknings-apparat*
    at det er gull i endene har ikke mye å si. er ikke sånn at gullet vil virke som en stor flaskehals... gull har en god evne til å oppnå kontakt mellom flatene, som jeg har skjønt det. det er en grunn til at de bruker gull i endene, enda det er sølv andre dyre, gode ledere i selve kabelen!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for å legge bensin på bålet, Kabler til ti-tusener klassen, sølv, ren kobber, diamant, what ever i lederen men så er det fortsatt gull som til syvende sist er i kontakt med forsterker / høytaler.
    Svært så høflig du var da?
    Iallefall er det som Gerog sier at gull kun bli brukt i kontaktene og at det i veldig liten grad påvirker ledningsevnen. Alle vet at det optimale (teoretisk sett) er ingen plugg overhodet. Men siden både sølv og kobber er to metaller som korroderer med luft er det nest beste en plugg. Og da er det jo litt borkasta med rene kobber/sølvplugger? Right?:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tech+link blir vel ikke sett på som dårlige kabel såvidt meg bekjent?
    hdmi kablene dems fikk bla. 5stjerner av what hifi i feb.2005
    casen her kan være ofte at disse kablene har blitt dyrere i innkjøp/kost justert= dårligere brutto fortjeneste kontra nye "dårlige" merker som ser kanskje tilsynelatende bra ut, å derme vil ikke selger skryte like mye av tech+link som f.eks kenwell, jeg selger begge disse merkene å veit at jeg tjener over dobbelt pr.kabel av kenwell kontra tech+link, men selv bruker jeg tech+link å selger helst disse pga, mye bedre kvalitet.

skal sies at jeg ikke har erfaring med andre en disse og monster, kontra andre merker som supra ol.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •