Støy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Støy

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy

Hei!

Har en del støy på anlegget mitt....

Har Denon sorround forsterker, nad 272 effektforsterker, philips dvd spiller og et B&W system, med bla. 604 S3 fronthøytalere.

Har bare vanlige signalkablerog høytaler kabler, og lurer på om jeg blir kvitt noe støy ved å legge oenger i en ny signalkabel og rydde og skille alle kabler godt? Er en del støy ved lavt volum, og det merkes selvsagt mindre da volumet blir skrudd opp.

Er interessert i tips om ting som får ned/vekk mesteparten av denne støyen, da dette anlegget fortjener den beste klang og dynamikk.

På forhånd takk for tips!!:-D

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet. Jeg hadde en gang lakriser som ikke medførte støy, men jeg kjøpte de billigste Kimber signalkablene og det bråket fælt. Disse byttet jeg i Supra og har vært fornøyd med dem. De har vært dønn stille.

Du kan jo prøve og evt. returnere hvis du kjøper på nett.
    Supra Cables 2RCA-2RCA Dual Kabel 1M - Elektronikk - CDON.COM

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje feilsøkt litt for å finne ut hvor støyen kommer fra.
    Er det feks. samme støy uansett hvilken kilde du spiller fra?
    Støyer det fremdeles hvis NAD'en er skrudd på, men allt annet utstyr er avslått?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten sjekke nærmere hva som skaper støyen, får du f.eks støy hvis du ikke bruker effektforsterkeren? Ville ikke ha brukt penger på nye kabler før du kan utelukke andre kilder eller jordfeil.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettes ikke umulig at bedre konstruerte signalkabler er løsningen, men før du vet svaret på det blir det et skudd i blinde.

Ville aller først rydda i kabelsalaten. Adskille og flytte på kabler og se om det hjelper. Videre er som regel anbefalingen å kople fra alt av komponenter og ledninger (alt!), og deretter kople til igjen en og en for å se hva som evt. ødelegger moroa for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar. Jeg skal først og fremst rydde opp i "salaten", så kan jeg utelukke at det er andre ting enn kablene. Deretter blir det eventuelt en Supra signalkabel.

Men er det lurt å skjule strøm og signalkablene i skinner el. ? Så er det kun høytalerkablene som er uskjulte.
    Kan høytalerkabler lagestøy i seg selv?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan faktisk ikke utelukke at det er andre ting enn kablene før du har koplet fra alt, og koplet til igjen en og en. Komponenter kan ha feil på seg som forårsaker støy. Selv har jeg opplevd å få en veldig brumming i anlegget, og denne støyen kom fra kabel-TV-uttaket. Det hadde jeg aldri trodd der og da.

Å legge kabler i skinner av plast hjelper ingenting mtp. støy, men det kan være en plan å skille strøm og signal fra hverandre. Høyttalerkablene dine er ikke noe problem i forhold til støy, men strømkablene kan være en kilde om signalkabelen ligger oppå.

Grunnen til at godt konstruerte signalkabler med skjerm er viktig er fordi dette signalet forsterkes opp mange ganger før de sendes ut på høyttalerterminalen. Derfor er løpet kjørt om støyen kommer inn der, for da vil også støyen forsterkes.

Ellers er jo søkefunksjonen nyttig, for du er selvfølgelig ikke den første som sliter med dette . Et søk på trådtitler som inneholder støy gir disse treffene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenVega
    Takk for mange gode svar. Jeg skal først og fremst rydde opp i "salaten", så kan jeg utelukke at det er andre ting enn kablene. Deretter blir det eventuelt en Supra signalkabel.

Men er det lurt å skjule strøm og signalkablene i skinner el. ? Så er det kun høytalerkablene som er uskjulte.
    Kan høytalerkabler lagestøy i seg selv?
    Typer kabel:
    -Høyttalerkabler opererer med høye signalnivåer og er lite støyutsatt. De fører sjelden store nok strømmer til å lage trøbbel for andre kabler.
    -Signalkabler har mye lavere signalnivåer og indusert støy kan fort bli hørbart, også evt jordsløyfer.
    -Subkabler er det aller største problemet fordi de ofte er litt lange, og fordi suben fokuserer på et frekvensområde som nettbrum havner midt i.

Kabelrydding:
    -Pakking av kablene i skinner med feks strømkabler og signalkabler i samme, kan gjøre ting verre. Kabler som forstyrrer hverandre bør krysse hverandre med 90 graders vinkel for minimert krysstale.
    -Det verste er sirkulære bunter med signalkabel. Jo flere tørn, jo værre. En slik bunt blir som en pick-up spole, og indusert støy øker med antall turn og diameteren på bunten. Klem dem flate istedet.
    -Selv har jeg god erfaring med å la salaten ligge som den er i en stor tilfeldig klyse, men ha litt fokus på å skille strøm- og signalkabler, holde kablene korte og unngå sirkelbunter og jordsløyfer.

Newcomer Coltrane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy

Jau

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Velkommen til forumet. Jeg hadde en gang lakriser som ikke medførte støy, men jeg kjøpte de billigste Kimber signalkablene og det bråket fælt. Disse byttet jeg i Supra og har vært fornøyd med dem. De har vært dønn stille.

Du kan jo prøve og evt. returnere hvis du kjøper på nett.
    Supra Cables 2RCA-2RCA Dual Kabel 1M - Elektronikk - CDON.COM
    Jeg har samme erfaring, dvs. har gått fra kimber og nordost m/støy til supra og alldeles støyfritt (jeg kan faktisk sette volumet på 6 på Thor mk 2'en min og fortsatt få et meget bra lydbilde). Supra anbefales!

ps: jeg kunne helt sikkert kjøpt den rca-rca kabelen du foreslår CavaleraRules, og spart de hundrelappene opp til EFF-ISL
    ps2: jeg opplevde størst senking i støy etter overgang til skjermete supra linc ht-kabler jordet i forsterkerende (og jeg har rimelig stalinistisk forhold til kabelryddighet og utstyrsplassering)!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •