12V Triggerkabel med forsinkelse-finnes det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12V Triggerkabel med forsinkelse-finnes det?

Hei
    Har nå 2 stk Emotiva XPA-3
    Disse har jeg lyst til å koble opp til en forforsterker/reciever med en triggerkabel (slik at alt tennes når jeg slår på forforsterker )
    MEN så er det dette med belastning på strømkursen.
    Kunne tenkt meg en triggerkabel Y formet men med forskjellig forsinkelse til de to effektforsterkerne.
    Altså. f.eks:
    Slår på forforsterker,så ca 4 sek forsinkelse før første effektblokk slår seg på
    og så ca 6 sekunder etter dette så slår effektblokk 2 seg på.

Finnes det noe slikt,eller har noen tips på hvordan dette kan lages?

Mvh Jan I

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet, og kursen går?

XPA-3 har soft start, som gjør at den ikke gir en høy startpuls mot nettet.

Hvordan sikringer har du? Hvis det er gode gamle skru sikringer så burte det ikke være noe problem. Er det automater så kan det være ett problem hvis de er merket B (B10 eller B16, nummeret er hvor stor sikringen er). Normalt så er det B i husstander, men C det også være, og den tåler mer. Er det D, så ville jeg byttet sikring, da denne tåler altfor mye

Men hvis det skulle være ett problem, så ville jeg tro det ikke skulle være ett stort problem å bygge noe som har en timer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at det er litt rart at sikringen går. Jeg har 10A kurs på stua og lyset blinker bare jeg slår på TV'en. Allikevel så holder sikringen (og lyset blinker ) når jeg slår på receiveren som igjen trigger en Rotel RMB-1575. Mulig det er for at du har to forsterkere, men samlet effekt er ikke så annerledes.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om sikringen mot formodning ikke holder er det ikke store heksekunsten å lage en liten forsinkelseskrets. F.eks. Time Delay Circuit Using 555 Timer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Takker for mange og konstruktive svar.
    Skal komme med en liten utredning rundt dette med mitt oppsett/strøm.
    Her jeg bor så er vi meget plaget med at strømmen er borte , i sær vinterstid når vi trenger den. Jeg har fått lagt inn nytt sikringsskap og nesten alt av ledninger/kontakter/lys er byttet. (sparelys)
    på samme kurs som anlegget så står det også en frysebox (JA jeg vet ikke optimal men MÅ )
    Så til det som har vært problemet hos meg :
    Dette gjelder kun anleggskursen.
    Når strømmen går ,eller rettere kommer tilbake så har sikringen løst seg ut.
    Dette har jeg vært sikker på har vært fryseboxen sin feil (eldgammel men knallgod) Hadde først en B10 sikring men etter mye plaging med dette,så byttet elektrikeren til en B13 30mA
    Dette ble faktisk litt bedre men ikke mye.
    Lånte så et slikt apparat som måler startstrømmen ved innkobling av sikringen, men denne indikerte at det var langt fra overlast.
    Prøvde så å koble en og en ting bort, men ingenting hjalp.
    ( Prøvde selvfølgelig ikke overspenningsværnene til PCen som er på samme kurs. )
    Etter at jeg slo av det ene spenningsværnet (En APC med antenne og tlf inngang) , så så det ut som om sikringen holt.
    Dette har jeg enda ikke fått prøvd med strømkutt,så det blir spennende å se.
    Håper det er denne som har gjort hele ugangen.
    Noen som har lignende erfaringer M.H.T. spenningsværn

Har desverre ikke triggerutgang på min nåværende forforsterker så jeg har ikke fått testet påslag av forfor og 2 stk XPA-3 effektforsterkere.
    Har aldri vært plaget med at lyset har blinket med påslag.
    ( jo forresten en gammel Pioneer M90 effektforsterker på 2X250W gjorde dette men da på "full guffe" og med gamle 10A sikringer)

Trenger jo egentlig ikke triggerledninger, men kan jo være praktisk når latskapen...

Mvh Jan I

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en mail til Emotiva om dette, syntes det var rart at deres trigger boks ikke hadde delay på utgangene. Det stod ingenting om dette i manualen til den.

Men i følge han så har den delayboksen det, slik at den setter i gang 1 og 1 utgang etter tur.

Når det gjelder strømkursen din, så tåler B sikringene 5 ganger merkestrømmen i oppstart, altså over en kort periode. 10 A er da 50A, og 13 er 65. Hadde elektrikkeren vært litt smart, så hadde han lagt inn en sikring med C-karakteristikk, denne tåler 10 gangeren i korte perioder. Altså 130 A på 13 A kurs. Dette er ikke noe farlig, og vil mest sannsynlig løse problemet ditt.

Men hvilke utslag fikk du når du målte?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en stund siden jeg målte,så målene husker jeg desverre ikke.
    MEN jeg hadde elektrikeren på tlf. hele tiden under måling .
    ( koblet ut/inn div apparater uten at det var overspenning)
    Elektrikeren kunne ikke skjønne dette. Men etter at jeg hadde slått av
    det ene spenningsvernet til PCen så så det ut som om det ble bedre.
    Har nå byttet ut dette spenningsværnet så får vi se om det holder når strømmen går (kommer tilbake)

Ang triggerutgangene så sendte jeg en forespørsel om disse på UMC-1
    og fikk dette svaret:

First of all thank you for your interest in Emotiva. The assignable triggers do not have an adjustable delay or a delay of 6 seconds. There is a delay of a few milliseconds from the time you turn the UMC on until the time the amplifiers trigger on. The 120mA output is a normal trigger output and the 500mA output is in case you wanted to split the trigger to turn on multiple amplifiers. The music and movie outputs are for our upcoming subs that have eq’s you can set to trigger on one way if you are watching a movie and another way when you are listening to music. You can also use them as a normal 12 volt trigger if you would like to

Vet du hvor mye forsinkelse det var på den triggerboksen de har?

Mvh Jan I

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var svaret jeg fikk:

"Hello,
    The ET-3 is designed to trigger multiple units with ease.
    The units are soft-started by a 12V pulse that shouldn’t harm any of the amps in any way.
    The ET-3 manages and regulates this so that these problems do not occur.

Best regards,
    Chris"

Slik jeg tolker det han sier så har den delay på de forskjellige utgangene, slik at de ikke trigger helt likt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •