Avmagnetisering av strømkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 101
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Både aluminium og kobber er ikke magnetisk.
    Skjermede kabler har derfor skjerm laget av en av disse metallene.
    Det reduserer magnetiske felter betraktelig, men du blir ikke kvitt magnetismen fullstendig på denne måten.
    Ja, du har i og for seg rett, vi snakker uansett om veldig svakt magnetisk felt, dette avhenger av hvor rent metallet er. Hvis det er slik at dem klarer å dempe, for meg et "teoretisk" felt , så vet jeg ikke helt hva det skal være godt for. Sikkert noen som har en forklaring på dette ?

For "meg" så er ikke kabler magnetiske, om dem er avmagnetisert kan sikkert diskuteres, jeg føler at dette bare blir et ordspill. Jeg føler heller at spørsmålet er hvorfor vil noen ha kabler som er mindre magnetiske (avmagnetisert)? Det skulle selvfølgelig være intressant å vite hva dem dekker ryggen med når dem sier at kablene er avmagnetisert, er det renere metallet i kablene som gjør det eller gjør dem noe fysisk med kablene i etterkant?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er med på den. RF støy og magnetisme går vel kankje hånd i hånd.
    Jepp, i industrien snakker man om elektromagnetisk skjerming, men dette er selvføgelig snakk om mye sterkere støy. Og dette benyttes for å beskytte utenforstående utstyr.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så motvirker feritten støy fra eksterne kilder, men vil den også redusere magnetismen som kabelen selv avgir?
    Tror nok ikke det nei. Det vil danne seg et felt langs hele kabelen, og avgjørende for styrken på feltet er mengden strøm gjennom kabelen, avstanden til kabelen og vinkel i forhold til kabelen.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte om det under annonsen for en tid tilbake, tenkte at det sikkert er fler enn meg som kunne tenkt seg å vite hva dette dreier seg om.
    Men innlegget ble slettet gitt....hmm....
    Det viser seg faktisk at han hadde svart på spm mitt likevel...trodde han sletta innlegget med faktum er at han la ut ny (identisk) annonse bare.
    Greide på et vis å finne tilbake dit...

Det ligger her:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=54046

Og dette er forklaringen...
    Selve avmagnetiseringen skjer ved bruk av eget apparat designet for dette formålet. Hver kabel blir behandlet flere ganger for å være sikker på at kabelen er fullstendig avmagnetisert.
    Men dette forklarer jo i grunn ingenting...bare at han har et apparat som kanskje bare eksisterer i fantasien hans...kanskje han har en tidsmaskin også???

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke bra ut fra mitt perspektiv.

Noen vil alltid utnytte andres uvitenhet økonomisk. Dette gjelder ikke bare tvilsomme greier innen hifi. Om noen så TV2-nyhetene kl. 21 for noen dager siden var det et innslag om alternativ medisin. Skal ikke spore alt for mye av, men det blir litt av det samme. Noen pasienter/kunder nøyer seg med å tro at de får en bra tjeneste/vare.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mange svindlere og mange lettlurte der ute...best og passe seg for "den store stygge ulven"!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Tror nok ikke det nei. Det vil danne seg et felt langs hele kabelen, og avgjørende for styrken på feltet er mengden strøm gjennom kabelen, avstanden til kabelen og vinkel i forhold til kabelen.
    ja, med en ferrit drossel så vil en få samme effekt som å henge en rekke med binderser til en magnet.. bindersene blir også magnetiske slik at flere binderser henger seg fast i bindersene som er fra før. kan lage ganske lange rekker der
    så for å få ein ledning støyfri så er det hele ledningen som blir magnetisk

det han prøver å selge er jo helt idiotisk...
    tror jeg skal begynne å selge tørket vann på boks...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, når fasene ligger helt i lag så vil disse kanselere ut hverandres magnetiske felt, og med en sjerm på kabelen som er jordet vil evt støy fra kabelen eller til kabelen fra andre kilder bli sendt til jord.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Vel, når fasene ligger helt i lag så vil disse kanselere ut hverandres magnetiske felt, og med en sjerm på kabelen som er jordet vil evt støy fra kabelen eller til kabelen fra andre kilder bli sendt til jord.
    Her må du utdype litt mer, jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener.

Mener du at hver enkelt leder danner en magnetisk nordpol og en sørpol, eller at en leder vil fungere som sørpol og den andre nordpol?
    Og mener du at den induserte spenningen som kommer fra det magnetiske feltet gjør skjermingen ledende og fører denne spenningen til jord?
    Mener du at en ujordet skjerm ikke vil gjøre noen nytte?
    Og hva med jordlederen, vil ikke den absorbere magnetisme hvis skjermen gjør det?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Øystein tenker på at det som regel er to parallelle ledere sammen. En leder fører strøm/signal til, og den andre fra. I og med at strømretningen er motsatt i de to lederne til enhver tid, er det også to motsatte magnetiske felt. Derfor vil de i stor grad utliknes. Det blir aldri 100 prosent, men om lederne er tvunnet stiller man ganske sterkt.

Magnetisk og elektrisk koplet støy tør jeg ikke snakke noe om. Jeg bare linker hit.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Tror Øystein tenker på at det som regel er to parallelle ledere sammen. En leder fører strøm/signal til, og den andre fra. I og med at strømretningen er motsatt i de to lederne til enhver tid, er det også to motsatte magnetiske felt. Derfor vil de i stor grad utliknes. Det blir aldri 100 prosent, men om lederne er tvunnet stiller man ganske sterkt.

Magnetisk og elektrisk koplet støy tør jeg ikke snakke noe om. Jeg bare linker hit.
    Har ikke planer om å kjøpe disse kablene eller kontaktene, men noen som vet hva han tar for et sett?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Har ikke planer om å kjøpe disse kablene eller kontaktene, men noen som vet hva han tar for et sett?
    Lite i forhold til tilsvarende i hifi-butikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid mulig å lage en teori som det er vanskelig å tilbakevise. Hvorfor skal man bruke tid og krefter på å tilbakevise teorier?

Prinsessen ser lysfontener i hytt og gevær. Jeg ser ingen relevans for musikk-avspillingen min. Dersom prinsessen mener at hennes personlige opplevelser påvirker hifianlegget mitt og at jeg må kjøpe et kurs av henne for å få bedre bass-elektroner, så står hun selvsagt fritt til det. Fram til hun har argumenter og empiri så foretrekker jeg å nyte musikk. Gjør ikke du?

-k

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er alltid mulig å lage en teori som det er vanskelig å tilbakevise. Hvorfor skal man bruke tid og krefter på å tilbakevise teorier?

Prinsessen ser lysfontener i hytt og gevær. Jeg ser ingen relevans for musikk-avspillingen min. Dersom prinsessen mener at hennes personlige opplevelser påvirker hifianlegget mitt og at jeg må kjøpe et kurs av henne for å få bedre bass-elektroner, så står hun selvsagt fritt til det. Fram til hun har argumenter og empiri så foretrekker jeg å nyte musikk. Gjør ikke du?

-k
    +1

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

DIY settet (avmagnetisert kabel, kontakter, sort pyntestrømpe og krympeslange) med 1,5 meter kabel = 1300,-

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    DIY settet (avmagnetisert kabel, kontakter, sort pyntestrømpe og krympeslange) med 1,5 meter kabel = 1300,-
    Oi oi! Det var ikke værst.....

Jeg har selv ei pakke med ny strømkabel fra Supra liggende klart til avhenting, men det er syv meter kabel. Sikkert jåleri, men ønsker en godt skjerma kabel bak racket. Og jeg kommer vel ikke i nærheten av den prisen med kontakter, krympestrømpe, pyntestrømpe og kabel til 5 kabler!

Jeg skal ikke uttale meg så bombastisk da jeg ikke har testet ut forskjellige kabler. Synes vel at man skal teste ut litt selv før man utelukker ting med bare teori. Men jeg må si at dette høres litt drøyt ut og neppe er noe jeg noen gang kommer til å legge så mye penger i.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du utdype litt mer, jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener.

Mener du at hver enkelt leder danner en magnetisk nordpol og en sørpol, eller at en leder vil fungere som sørpol og den andre nordpol?
    Og mener du at den induserte spenningen som kommer fra det magnetiske feltet gjør skjermingen ledende og fører denne spenningen til jord?
    Mener du at en ujordet skjerm ikke vil gjøre noen nytte?
    Og hva med jordlederen, vil ikke den absorbere magnetisme hvis skjermen gjør det?

Er som sagt her på forumet, hver fase vil sette opp ett magnet felt rundt sin ledning/kabel, å når du legger disse inntil hverandre så blir disse utliknet.
    Dette gjelder vel en vanlig strømkabel på denne diskusjonen, dvs 50 Hz i norge.
    Da vil disse fasene veksle mellom nord og sør pol 50 ganger i sekundet motsatt av hverandre.

En ujordet sjerm er unyttig pga at den ikke har noen plass å ledevekk støyen den fanger opp, kan vel på en måte sammenligne den med en takrenne uten avløp...

Kan jo legge til ett eksempel fra kraftførende ledere.
    Om man har separate faser L1 L2 og L3 i hver sin kabeler, å om du da stikker noe magnetisk feks ett vanlig skrujern inn mellom disse vil man indusere ganske mye strøm i dette skrujernet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avmagnetisering

Noen kabler er sikkerhetsmagnetisert når man kjøper de, også høytalerkabler i metervare. Dette har med tyverisikring og gjøre. Vil du avmagnetisere en kabel er det bare å ta den med til Elkjøp å legge på disken deres, smile, og ta den med deg igjen. Vips så er den avmagnetisert. Ikke alle hifibutikker har slik løsning ved sin skranke og dermed kan du komme i trøbbel om du besøker en butikk mens du har med kabelen og alarmen går, du blir visitert etc. Ikke moro.

Når det gjelder strømkabler er jeg litt mer i tvil om disse bruker å være magnetisert i den forstand, de kommer jo ofte i esker. Det er forsåvidt også mulig at selve denne tyverisikringen slutter å fungere når man først tar i bruk kablene, det vet sikkert noen her. Og at en avmagnetisert kabel vil bli magnetisert når den brukes. Har solgt de som gjorde at jeg ble ransakt på posten så har ikke mulighet, ei heller særlig lyst, å prøve igjen

Det han selger er vel en kabel du sikkert kan lage billigere om du kjøper en annen plass, og kan lage flere dersom du føler det behovet. Det viktigste er vel uansett at den er i stand til å føre strømmen komponenten trenger.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kobber lar seg jo ikke magnetisere, ref. 1 og ref. 2.

Må i så fall være noe montert på kabelen eller embalasje?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel denne kabelen det er snakk om: