Lang og kronglete vei innomhus - signaltap?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lang og kronglete vei innomhus - signaltap?

Jeg skal snart få installert fiber fra Canal Digital. Det mest praktiske ville vært å føre fiberen inn i kjellerstua, med en splitter til min gamle CRT-TV der. Derfra kan jeg bruke en eksisterende coax i veggen opp til loftet, tvers over loftet og ned til stua, der hoved-TV (HD) er. Dvs ca 25 meter coax (sikkert ikke beste kvalitet) inkl. 2 skjøteledd og en splitter. Spørsmålet mitt er altså: Vil bildekvaliteten på min HD-TV i stua bli vesentlig forringet av dette?
    Evt., hva er anbefalt alternativ?
    - Føre fiberen inn i huset nærmere min HD-TV? Maks anbefalt avstand fiberboks <-> TV ?
    - Bytte splitter/skjøteledd med noe bedre enn "Biltema"-kvalitet?
    - Bytte coax til bedre kvalitet (ikke like enkelt hele veien)

NB: Jeg er IKKE noen AV-freak, mao. absolutt ikke avhengig av topp kvalitet, men det hadde jo vært synd om det ble merkbart dårligere bilde enn m/dagens riks-TV.... (der jeg har 5 meter coax og 1 splitter fra utendørs antenne)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på om signalet går digitalt eller ikke. Selv har jeg altibox og der brukes nettverkskabel fra innboks til dekoder, og signalet er selvfølgelig digitalt. Har ganske lange strekk, ca 20-25 m, uten at jeg tror det er noe problem - i hverfall er det ikke noe feil på bildet :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest dette så vil jeg anta det fungerer, for jeg regner med coaxen har håndtert TV-signal tidligere. CD har tydeligvis tatt høyde for at folk skal kunne bruke eksisterende kabling og uttak, og det gir jo forsåvidt mening.

Det tryggeste er nok likevel å høre hva CD anbefaler.

Hvis det ikke er alt for problematisk/kostbart ville jeg nok likevel hatt fiber så nærme dekoder som mulig. Da er du 100% sikker, i stedet for 98,5%.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis coaxen er for lang og signalet blir så svakt at du får bitfeil vil du merke det tydelig. Dvs. ingen gradvis subtil forringeklse av bildet, som ved en lang eller altfor dårlig komponent video kabel.
    Jeg anbefaler derfor å prøve, så sparer du mye borring og ny internkabling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •