HDMI splitter 1:2, anno 2009

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI splitter 1:2, anno 2009

Hei

Har lest og prøvd å funnet noe vettug ut i fra flere timer på google og avforum, men mye gamle tråder og ikke helt utfyllende svar for det jeg lurer på.

Nå har jeg da fått projektoren i hus og fant fort ut at det ville være kjekt med en splitter så jeg slipper å bytte kabel mellom hver gang jeg skal bruke pj eller tv. Den må jo sende signalet uten tap av kvalitet eller lignende (f.eks 1080/24p blu-ray uten problemer)

Takk til dere som gidder å hjelpe

Har en Onkyo TX-SR605 som skal sende videosignal videre til en BenQ W5000 og en 1080P LCD-TV som er et par år gammel. Mellom Onkyo og BenQ er det dreamscrean 10m flat hdmi kabel, mens det mellom Onkyo og tv'en er en annen hdmi kabel på et par meter til rundt 500 kr.

Vil en passiv enkel splitter til et par hundrelapper gjøre jobben? I tilfelle noen eksempler? Eller må man gå for noe som f.eks Grandbeing SP0102-310. Fant ingen tester eller brukererfaringer, bare mange som har skrevet om den. Ville den fungert fint i mitt tilfelle? Eller finnes det billigere alternativer som gjør jobben like bra/bedre? Noen som har testet denne eller vet noe mer om den?

Om andre alternativer kan oppføres så..

Er "kravet" til splitteren er at den har 1 inngang og 2 utganger. Den trenger absolutt ikke å kunne vise signalet samtidig (da lerretet går foran tv'en når det er dratt ned uansett), og heller ikke være noe fancy (med kontroll eller automatisk signalbytte). Heller en enkel splitter enn noe fancy. Den skal bare kunne sende signalet den ene veien eller den andre veien, har aldri bruk for å sende begge veier samtidig. Pris maks 1000 kroner om det er mulig.

Tusen takk =)

/cheers

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om at slike automatiske 1 inn til 2 svitch som f.eks Grandbeing SP0102-310 kan ha litt problemer med rekkefølgen som de to mottaker komponentene slåes på/av for å virke som den skal. Det har vel noe med å oppnå riktig HDCP kommunikasjonen mellom kilde og mottaker.

Bruker selv en meget enkel manuell svitch, som denne Clas Ohlson - Manuell HDMI-veksler. tilbehørartnr=38-2263[/url] Artikkelnummer 38-2263, da den sender signalet like godt begge veier, dvs man kan enten bytte mellom fire innganger til en utgang, eller en inngang til fire utganger...

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jeg leste noe om det samme med automatiske splittere, men tenkte dette kanskje var forbehold de billigste variantene. Leste også at flere splittere hadde problemer med å sende mye informasjon videre, spesielt ved lengre kabler.

Den du viser til, vet du om den fungerer uten problemer på 10 meters lengder med f.eks 1080/24p signaler? Det er essensielt

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo stått mye om den splitteren til ELFA her på forumet,

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.js...no&i=42-100-01

Er det noen her som har testet med 1080/24p? Uten noen form for snø eller lignende på over 10 meter kabel.

Edit: Fiksa link

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chew
    Takk for svar Jeg leste noe om det samme med automatiske splittere, men tenkte dette kanskje var forbehold de billigste variantene. Leste også at flere splittere hadde problemer med å sende mye informasjon videre, spesielt ved lengre kabler.

Den du viser til, vet du om den fungerer uten problemer på 10 meters lengder med f.eks 1080/24p signaler? Det er essensielt
    Det fungerer fint det, bruker selv en 10m DreamScreen kabel fra den splitteren og til projektoren. går greit med 1080/60p også. Her kan det selfølgelig være individuelle forskjeller på utstyret man kobbler sammen, og lengden på kablene før splitter må jo også med i regnestykket.

Oppsettet som jeg bruker består av en Pioneer BDP51 BD spiller med 1,5m billig kabel til en Denon AVR 3808A receiver, med en 1m billig kabel til splitteren over til 10m DreamScreen kabel til JVC HD1 Porjektor.

Det eneste som er litt "dumt" er at det er en manuell switching med trykk knapper, slik at ikke denne billige utseende boksen kan gjemmes bort og glemmes slik en kan gjøre med en slik elektronisk 1 til 2 splitter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson har en enkel 4:1 splitter som er helt manuell/passiv.
    Koster 300 kr og fungerer supert

Eneste at det i ny og ne kan oppstå støy, men da trykker man bare litt inn og ut på kanalene, så fikser det seg.

Fordelen med fjernkontroll, er at du kan endre på avstand... Ulempen er ofte at det eksisterer få 1:2 splittere (og de som er, er relativt dyre) samt at 2:1 splitterne normalt ikke fungerer motsatt vei (slik som passive/manuelle gjør).

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Clas Ohlson har en enkel 4:1 splitter som er helt manuell/passiv.
    Koster 300 kr og fungerer supert

Eneste at det i ny og ne kan oppstå støy, men da trykker man bare litt inn og ut på kanalene, så fikser det seg.

Fordelen med fjernkontroll, er at du kan endre på avstand... Ulempen er ofte at det eksisterer få 1:2 splittere (og de som er, er relativt dyre) samt at 2:1 splitterne normalt ikke fungerer motsatt vei (slik som passive/manuelle gjør).
    Kanskje greit med en liten oppklaring her...

Trådstarter snakker om en splitter, altså ett produkt som deler ett innkommende signal til flere fremviserer samtidig, Grandbeing saken som det refereres til splitter det innkommende signalet til to fremvisere samtidig.

Så... ett produkt som vidresender signalet til to eller flere fremvisere enkeltvis defineres som en switch, de mekaniske kan nok sende signalet begge veier, men kvaliteten avspeiles gjerne av prisen og switchingen må gjøres manuelt.

For og ta det litt videre... en Matrix switch, har gjerne 4 innganger og minst 2 utganger, fordelen med denne er at den kan ta signalet fra hvilken som helst inngang og sende dette signalet til hvilken som helst utgang eller alle utgangene samtidig.

Hvis man kun har behov for og sende ett utgående signal til to fremvisere vil jeg anbefale og bruke en "elektronisk" splitter kontra en switch uansett om den er mekanisk eller elektronisk, fordelen med en splitter er at den sender de utgående signalene kontinuerlig uansett om den ene eller begge fremviserene er påslått, du vil kunne få en sort skjerm i ett par sekunder mens EDID og HDCP signalet blir godkjent men dette vil uansett ta kortere tid en ved manuell switching.

Og til slutt en mekanisk splitter virker ikke på ett 1080P signal siden du får ett skikkelig kræsj av HDCP dekodingen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har lest litt om at slike automatiske 1 inn til 2 svitch som f.eks Grandbeing SP0102-310 kan ha litt problemer med rekkefølgen som de to mottaker komponentene slåes på/av for å virke som den skal. Det har vel noe med å oppnå riktig HDCP kommunikasjonen mellom kilde og mottaker.

.
    Har du en link til hvor du leste dette ?

Ser heller ikke problemet her med en splitter, det var ikke en switch du tenkte på ?

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar alle sammen.

Beklager om jeg har blandet splitter vs switch, men begge tingene er aktuelle. Aner ikke hvordan jeg tenkte, men var litt satt opp på tanken om at splitter delte UT signalet i 2, mens switch byttet mellom INN signaler, altså at splitter kun gjalt ut og switch kun inn :P haha noen ganger burde man ta en spade for en spade og se på ordene "switch" og "splitter" så skjønner man jo greia

Jeg har i grunn bare bruk for en mekanisk switch som kan sende et signal (fra reciever, alt går gjennom denne) til enten tv'en eller projektoren. Slik som disse switchene fra clas ohlson og elfa som folk har skrevet at fungerer begge veier. Som i denne posten her fra forumet, problemet er bare at denne er noen år gammel og det snakkes ikke om 1080/24p så derfor måtte jeg spørre.

Den fra Clas Olson har da ingen strømforsyning, right?!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Har du en link til hvor du leste dette ?

Ser heller ikke problemet her med en splitter, det var ikke en switch du tenkte på ?
    Finner ikke helt hvor jeg leste dette nå, og det er nok riktig at det var en automatisk switch og ikke en splitter det gjalt, og det var den automatiske switch fungsjonen som kranglet..

Har ellers intrykk av at mange som selger slike 1 til 2 switcher omtaler de som om det er splittere de selger.

Ser fra brukermanualen at Grandbeing SP0102-310 er en splitter, så den er nok en grei løsning for trådstarter også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Finner ikke helt hvor jeg leste dette nå, og det er nok riktig at det var en automatisk switch og ikke en splitter det gjalt, og det var den automatiske switch fungsjonen som kranglet..

Har ellers intrykk av at mange som selger slike 1 til 2 switcher omtaler de som om det er splittere de selger.

Ser fra brukermanualen at Grandbeing SP0102-310 er en splitter, så den er nok en grei løsning for trådstarter også.
    Jeg vet at switchere med autoswitching kan krangle litt, det er egentlig ikke switchen sin feil men kilden den kobles opp mot.

Problemet er at når en kilde er på skal den sende ett +5volt signal via HDMI kabelen, dette signalet bruker switchen til og bytte kilde ( Altså virkemåten er som følger, du skrur på kilden du skal se på, for og bytte kilde skrur du av den du har brukt og skrur på den nye og switchen bytter inngang ), så langt er alt greit men når du har en kilde som sender +5volt ut når det står i standby så "henger" switchen seg..

Altiboks for eksempel er ett produkt som sender +5volt når den står i standby og lager selvfølgelig krøll for switchen.

For en splitter så spiller ikke dette noen rolle, den bare kopierer innsignalet til to identiske utsignaler, forskjellen på splittere er hovedsakelig hvordan de behandler HDCP og EDID codexene, noen gjør dette bedre enn andre, de beste lager nye signaler internt til hver utgang, det betyr at kilden kun "snakker" med splitteren og splitteren igjen "snakker" med hver fremviser.

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dro innom Clas Ohlson og kjøpte denne hdmi switchen og den funker suverent reversert.

300 kr for denne saken som takler 1080/24/60p og hele pakka. Kabel fra reciever plugga på "ut" og tv/pj plugget på "inn 1/2". Strøkent

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så trykker du bare på en knapp for hver gang du skal endre mellom projektor og tv? Er det strømforsyning på denne?

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er 4 knapper, en til hver inngang/utgang (spørs hvilken vei du bruker den). Trykker bare ned den som skal være "aktiv". Ingen strømforsyning på denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fra CO fungerer genialt til slikt ja...
    Bruker den selv imellom PC og PC-skjerm / TV-skjerm. Slik at jeg kan benytte meg av 2 pc skjermer til pc bruk, og så veksle over til tv'n når jeg skal se på film

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Altiboks for eksempel er ett produkt som sender +5volt når den står i standby og lager selvfølgelig krøll for switchen.

For en splitter så spiller ikke dette noen rolle, den bare kopierer innsignalet til to identiske utsignaler, forskjellen på splittere er hovedsakelig hvordan de behandler HDCP og EDID codexene, noen gjør dette bedre enn andre, de beste lager nye signaler internt til hver utgang, det betyr at kilden kun "snakker" med splitteren og splitteren igjen "snakker" med hver fremviser.
    Jeg kjører Altiboks via en HDMI switch, og det fynker ikke! Switchen er HDCP kompatible, men det er dette volt problemet som gjør at jeg ikke får bilde? må jeg da kjøpe en slik splitter? hvordan blir det i forhold til skifting av Kilder via Harmony fjernkontroll? vil den forstå at det står en splitter der og finne veien selv? eller går det som om det ikke er noe splitter der?

Takk for at du nevnte dette problemet her, har letet lenge etter et svar

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en slik, kostet rundt 200 kr inkl frakt. Fungerer helt utmerket hos meg mot en skjerm og en PJ, kan bruke en og en skjerm om gangen eller evt begge to samtidig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har 2 kilder(PC og Altibox) og 1 prosjektor, vil det også fynke den veien?
    Selger dem ikke en slik på clas o.l? skulle hatt en løsning oppe å gått i dag hehe

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Men jeg har 2 kilder(PC og Altibox) og 1 prosjektor, vil det også fynke den veien?
    Selger dem ikke en slik på clas o.l? skulle hatt en løsning oppe å gått i dag hehe
    Nei det vil ikke funke den veien, du trenger en switch.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en switch per i dag, men det blir ikke mye bilde utav den =(
    noen synspunkt?
    dette du nevner over med +5volt i Altiboxen?

- Jeg får bilde på Altibox hvis jeg kobler direkte, men ikke hvis jeg går via HDMI switchen, som er den dyreste clas olson har, med 2outputs og 4innputs. med fjernkontroll og HDCP kompatible.

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •