Scart til vga - Om noen har peiling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart til vga - Om noen har peiling?

Hallo godt folk, lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg med et lite spm.
    Vet temaet har vert oppe tidligere men ble rett og slett ikke klokere. (Noen påstår det ene mens andre er uenig osv...)

Utfordring:

Har en Dreambox 500S med vanlig scart ut og gul video ut.
    Denne vil jeg gjerne bruke på en 3 år gammel projektor som kun har s-video inn, gul video inn og vanlig "dataskjerm kontakt inn" (vga det heter?)

Er den eneste løsningen for meg å benytte meg av vanlig gul video ledning?
    Eller:
    Mener jeg har sett scart kontakter som konventerer til s-video. (er dette bedre??)
    ELLER: (Er dette jeg håper går da jeg antar det vil gi best bilde?):
    Finnes det en kabel som har scart kontakt i den ene enden og vga kontakt i andre enden?

På det siste alternative her så stridens tydeligvis de lærde.... noen sier det går andre nekter.. men hvorfor selger f.eks bitema denne saken her: Biltema Norge

Hva tror dere er mulig og hva vil gi det beste bilde?

Kjør debatt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne jeg mente:

Biltema Norge

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gule ( kompositt) er det absolutt verste du kan bruke, S-video gir et noe bedre bilde.

Men det beste i ditt tilfelle er å bruke VGA kontakten. En direkte Scart-Vga vil nok ikke fungere fordi VGA har separat vertikal og horisontal sync, mens Scart har en felles kompositt sync

Du må nok ha en konverter boks av noe slag.

Denne burde fungere: SCART to VGA SyncBlaster Cable : HDTV Accessories : Maplin

eller denne: SCART RGB TO XGA Scaler/Convertor : HDTV Accessories : Maplin

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Litt i stuss om jeg skal gå for den rimeligste eller den dyreste?

Vet du forskjellen?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den billigste er det en fotnote som sier:

(The screen must support a horizontal scan rate of 15.625KHz, most projectors, plasma and LCD panels do whereas CRT monitors don''t)

Så mest sansynlig så kan den brukes. det er vel ikke noe crt prosjektor du skal bruke den med regner jeg med.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Den gule ( kompositt) er det absolutt verste du kan bruke, S-video gir et noe bedre bilde.

Men det beste i ditt tilfelle er å bruke VGA kontakten. En direkte Scart-Vga vil nok ikke fungere fordi VGA har separat vertikal og horisontal sync, mens Scart har en felles kompositt sync
    Jeg kan ikke forestille meg at bildet blir bedre av å legge inn en ekstraboks som konverterer scart til vga. Boksen klarer ikke å legge til bildekvalitet, så det er utgangssignalet som bestemmer hvor bra det kan bli.

Det beste man kan få til er så få konverteringer som mulig. Sjekk opp hva slags scart-signal kilden din gir. Hvis du er heldig så er det s-video, og i så fall kjøper du en scart-til-s-video-kabel. Det skjer da ingen konvertering, og s-video-signalet passerer rett igjennom. Hvis scart-signalet bare kjører kompositt, så kan du forsåvidt like greit bruke den gule videokabelen. Kvaliteten blir den samme.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Jeg kan ikke forestille meg at bildet blir bedre av å legge inn en ekstraboks som konverterer scart til vga. Boksen klarer ikke å legge til bildekvalitet, så det er utgangssignalet som bestemmer hvor bra det kan bli.

Det beste man kan få til er så få konverteringer som mulig. Sjekk opp hva slags scart-signal kilden din gir. Hvis du er heldig så er det s-video, og i så fall kjøper du en scart-til-s-video-kabel. Det skjer da ingen konvertering, og s-video-signalet passerer rett igjennom. Hvis scart-signalet bare kjører kompositt, så kan du forsåvidt like greit bruke den gule videokabelen. Kvaliteten blir den samme.
    Hvis en bruker RGB over scart så gir det milevis bedre bilde enn hva s-video gjør. Selve bildesignalene er like på Rgb(scart) kontra Vga, men synkroniseringsignalene er ulike. Det eneste denne boksen vi snakker om gjør er å konvertere sync signalet, den gjør ikke noe med selve bildesignalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en bruker RGB over scart så gir det milevis bedre bilde enn hva s-video gjør. Selve bildesignalene er like på Rgb(scart) kontra Vga, men synkroniseringsignalene er ulike. Det eneste denne boksen vi snakker om gjør er å konvertere sync signalet, den gjør ikke noe med selve bildesignalene.
    Tror ikke den billigste boksen lager signaler av en størrelse og sync som TV'er forstår. Og den dyreste er en scaler...som gjør mer enn bare å endre syncsignalet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Tror ikke den billigste boksen lager signaler av en størrelse og sync som TV'er forstår. Og den dyreste er en scaler...som gjør mer enn bare å endre syncsignalet.
    Hvorfor tror du det? det står jo på siden at det fungerer med de fleste skjermer bortsett fra crt.

Du har rett i at den dyreste boksen er en scaler ja. men jeg mener fortsatt at rgb-vga gir bedre bilde enn s-video selv om man bruker denne boksen.

Men ideelt sett så trenger man kun a endre sync signalet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tror du det? det står jo på siden at det fungerer med de fleste skjermer bortsett fra crt.

Du har rett i at den dyreste boksen er en scaler ja. men jeg mener fortsatt at rgb-vga gir bedre bilde enn s-video selv om man bruker denne boksen.

Men ideelt sett så trenger man kun a endre sync signalet
    Bare synsing fra min side, men jeg har aldri hørt at 576 linjer interlaced har vært en gangbar VGA-oppløsning. Fant også et innlegg som mente at vga/scart-kompatibiliteten bare var jug og ikke fungerte i praksis. Men
    kabelen var jo så billig at noen bør prøve den og rapportere tilbake.

Ut fra egen erfaring synes jeg ikke RGB er så mye bedre enn S-video at det rettferdiggjør en boks til 1200 kroner, og i alle fall ikke hvis det potensielt er resamplingsartifakter eller lignende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •