Kabler til anlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 122
    Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler til anlegget

Heisann, skal ikke lage noen kabel debatt hehe, men hørte noe om at B&W bruker VDH kabler i HT sine.. ble anbefalt VDH kabler av HFK til mine 704 / htm4s.. er det noe vits i og legge 3-4000 kr i disse kablene ?

ble da anbefalt: VDH magnum hybrid til front / senter
    trenger 2.5m *2 til front og 1.5m til senter også er jo meterprisen 400kr.. = 2600kr

VDH the name mellom effektforsterker og av reciver.. samt lik HDMI kabel.

hører jo selv at det er forskjell med lyden når jeg de lot meg lytte til forskjellige kabler men er det verdt det ???

kjøper nok for og ha det likt uansett.. men blir det litt *bare for og ha det??

hva mener folket!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalerfabrikker bruker dyr internkabel etter press fra forhandlere. Andre høyttalerfabrikker bruker billig kabel fordi de vet at det ikke spiller noen rolle.

Så lenge det ikke finnes hverken teoretisk bevis for at dyre høyttalerkabler gir bedre lyd, eller troverdige tester som viser at det faktisk er mulig å høre forskjell, ser jeg ingen grunn til å bruke tusenvis av kroner på kabler.

Hva produsenter, forhandlere og selgere sier, kan du bare glemme. De lever av å selge, og tjener mer dess dyrere varer de selger...

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    Heisann, skal ikke lage noen kabel debatt hehe, men hørte noe om at B&W bruker VDH kabler i HT sine.. ble anbefalt VDH kabler av HFK til mine 704 / htm4s.. er det noe vits i og legge 3-4000 kr i disse kablene ?

ble da anbefalt: VDH magnum hybrid til front / senter
    trenger 2.5m *2 til front og 1.5m til senter også er jo meterprisen 400kr.. = 2600kr

VDH the name mellom effektforsterker og av reciver.. samt lik HDMI kabel.

hører jo selv at det er forskjell med lyden når jeg de lot meg lytte til forskjellige kabler men er det verdt det ???

kjøper nok for og ha det likt uansett.. men blir det litt *bare for og ha det??

hva mener folket!
    Jeg er heller ikke medlem av kabelhysteriet, men syntes det er morsomt å prøve litt for det er jo forskjeller
    Jeg kjøper kabelen brukt for 30% til 60% av fullpris.
    Kjøpte akurat 2X2,5 m. med VDH Magnum for 1200 kr. på Hifisentralen.no.
    Følg med der og på Avtorget så er det muligheter for å eksperimentere for en "rimelig penge" (Alt er relativt ) :-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah oki da er jeg mere med... men fortsatt usikker rundt dette med kabler.. er det ikke sånn at de kan ha innvirkning på bass, mellomtone og diskant å sånt ? mye snakk om det... derfor usikkerheten min :-D

så magnum hybrid vs clas ohlson er et fett ?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal leke litt med DIY når det kommer til kabler. Både med helkjerne og med TP.

Tror det lønner seg både prismessig, utsendemessig og lengdemessig å lage kablene selv. Flettet TP har jo gode egenskaper, men det har og helkjærne hvis strekket er kort.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    ah oki da er jeg mere med... men fortsatt usikker rundt dette med kabler.. er det ikke sånn at de kan ha innvirkning på bass, mellomtone og diskant å sånt ?
    Mange sier at de hører forskjell. Men i de seriøse testene som er gjennomført, der lytterne ikke har visst hvilke kabler de hørte på, eller om det faktisk ble skiftet kabler, har det ikke vært mulig å påvise slike forkjeller. Bortsett fra mellom skikkelige kabler og veldig tynne saker.

Faktisk er det eksempler på at folk har "hørt" forskjeller når de trodde kablene ble byttet, mens de faktisk bare hørte samme kabel to ganger...

Derimot er det er rekke mulig feilkilder som spiller inn når man fysisk bytter kabler i sitt eget anlegg (noe som ikke blir gjort i seriøse tester; der blir det vekslet mellom kablene vha en switch). De fleste har med kontakt å gjøre. Er en kabler dårligere skrudd fast, eller har plugger som er dårlig loddet eller ikke sitter helt fast i kontakten, kan de høres dårligere ut. Ifølge fagfolk jeg velger å stole på.

Men den viktigste forklaringen på forskjeller i lyd med ulike kabler, er kanskje at høyttaleren ble flyttet litt ved kabelbyttet?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, har mer tro på god kontakt en eksotiske ledematriale.

Noen som vet om det går å bruke sitron/sitronsyre for å vaske terminaler med? Hørte fra en fyr at det fjernet fett meget bra, å sørget for god kontakt mellom overflatene.

Jeg har derimot tro på skjerming av kabler. Men til en hviss grad det og.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg har derimot tro på skjerming av kabler. Men til en hviss grad det og.
    Jeg er ingen guru, men har lest meg opp i forbindelse med planlegging av nytt anlegg (der bl.a. en del ulike kabler skal legges i vegg) -- og dette har vekket til live gammel og glemt kunnskap. Dessuten har jeg gjort en del praktiske erfaringer ved stadig å koble Mac'en til ulike, improviserte lydanlegg med ymse kabler av ymse kvalitet, når jeg har vært ute og reist den siste tiden.

Skjerming har mye for seg seg -- men vel bare om det er noe å skjerme mot. Holder man ulike kabler fra hverandre, burde behovet være mindre. Ofte er det nok å la to kabler krysse hverandre i 90 graders vinkel i stedet for å la dem ligge ved siden av hverandre, og/eller legge noe mellom dem...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å lager tv bord, å der prøver jeg å finne på fester i bakkant. så signalkabler og strømkabler holdes adskilt og liger enten helt vertikalt eller horisontalt. hørte og at det med 90graders vinkel var bra, og det er jo gratis og=)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! god ide med DIY kanskje jeg skal prøve meg på det jeg å, sikkert gøy å lage litt selv også! få litt følelse av å ha lagt litt arbeid i det 8)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Holder på å lager tv bord, å der prøver jeg å finne på fester i bakkant. så signalkabler og strømkabler holdes adskilt og liger enten helt vertikalt eller horisontalt. hørte og at det med 90graders vinkel var bra, og det er jo gratis og=)
    genialt! funnet ut åssen du skal ha det festet ?

må kanskje lage selv jeg å, finner ingen fornuftig måte å få plass til alle komponentene inn i racket eller på kabelsmørja bak for den sakens skyld!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å lime eller skru fast slike runde kabelsamle borrelås, de man får på pc sjappene. Eller slike kabelsamlere som man får på Metro/Europris/mekk/bravo og lignende.

Som sten har jeg vurdert Brobyggersten istede for leca, da kan man juster høyden på hvær hylle individuelt, og mellom sten og plate har jeg kjøpt slik "skliduk" som man bruker ombord på båter.

Jeg blir å legge ut bilder av den når jeg er ferdig, men det blir en stund til siden mesteparten av hjemmekinoen enda er på tur.

Det er og mulig å montere støpsel bakerst på undersiden av platene, så får du kun en eller to strømledning/er fra benken og til kontakt/er i veggen. Resten blir skjult.

DIY er morsomt, skal hive ut bilder når jeg kommer igang=)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Noen høyttalerfabrikker bruker dyr internkabel etter press fra forhandlere.
    Denne påstanden vil jeg gjerne se en dokumentasjon på.
    Du skriver mye bra, men dette er en av de tynneste påstandene jeg har sett på lenge!! :-D

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir xindak FS-2 eller DIY kabel på meg ser det ut som!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff huff....

Når skal folk lære at det er ISOLASJONEN rundt kabelen som er viktig, og ikke det som er inni den?
    Støy er din fiende, ikke billige kabler

Strømkabler skal være minst 5 cm ifra signalkabler.
    Om strøm og signalkabler skal krysse hverandre, så skal det skje i en 90 graders vinkel.

Dette er kunnskaper man lærer på skolen. Og som brukes i industrien når det kommer til områder der støy er fy fy! (bl.a i PLS sammenheng)

Samme gjelder også når det kommer til lyd og lyd-anlegg.
    Holder man strøm for seg, så skal det stortsett ikke være noen problemer

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart veldig viktig og legge strøm / høyttaler kabel hver for seg. og det burde heller ikke bli noen problemer.. men tror DIY kabel er tingen for meg da jeg kan få det som jeg vil må se ganske bra ut for at dama godkjenner dem.. :P å hun har godtatt FS-2 ikke værst! :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å bare skjule kablene helt?

Kabler trenger ikke å ligge *overalt* på gulvet så ^^,

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalerne står 2.5meter til hver side av racket, posisjonen på høyttalerne er ca 50-60cm ut fra veggen, men ja mulig og skjule en del.. kunne jo lagt et teppe eller noe lignende kanskje ikke så dumt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange sier at de hører forskjell. Men i de seriøse testene som er gjennomført, der lytterne ikke har visst hvilke kabler de hørte på, eller om det faktisk ble skiftet kabler, har det ikke vært mulig å påvise slike forkjeller. Bortsett fra mellom skikkelige kabler og veldig tynne saker.

Faktisk er det eksempler på at folk har "hørt" forskjeller når de trodde kablene ble byttet, mens de faktisk bare hørte samme kabel to ganger...
    Det er også tester der det motsatte har blitt påvist. Konklusjonen er at folk må få lov til å høre på og bestemme selv, istedet for å bli "overbevist" av folk som aldri har hørt kabler over hundre kroner meteren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen guru, men har lest meg opp i forbindelse med planlegging av nytt anlegg (der bl.a. en del ulike kabler skal legges i vegg) -- og dette har vekket til live gammel og glemt kunnskap. Dessuten har jeg gjort en del praktiske erfaringer ved stadig å koble Mac'en til ulike, improviserte lydanlegg med ymse kabler av ymse kvalitet, når jeg har vært ute og reist den siste tiden.

Skjerming har mye for seg seg -- men vel bare om det er noe å skjerme mot. Holder man ulike kabler fra hverandre, burde behovet være mindre. Ofte er det nok å la to kabler krysse hverandre i 90 graders vinkel i stedet for å la dem ligge ved siden av hverandre, og/eller legge noe mellom dem...
    Hvis en MAC er kilden du basere dine lytteinntrykk på skjønner jeg veldig godt at du ikke hører forskjell. Du må nok opp på highend utstyr og skikkelige innspillinger. Hvis man bruker PC'n og MP3 så duger alt av kabler like bra.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •