Kabler til anlegget - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 122
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Dette blir ikke helt sammenlignbart. I kabeldiskusjonen snakker vi om forskjeller som lytteren hevder han fint klarer å høre så lenge han får se hva han lytter til. Evnen til å skille forsvinner plutselig når han ikke lenger ser hva som spilles.

Er enig i at små subtile hørbare forskjeller er vanskeligere å skille. Om de er hørbare skal en klare dette når en ikke vet hva som spilles, hvis ikke beror forskjellen på andre årsaker.

test metoden er jo lik...

der du ikke vet forskjell på 1 og 2- du får så spørsmål om hvilke du synes er best..

Jeg har irritert optikeren min da jeg ikke klarer å skille 1 og 2 når det skal være vesentlige forskjeller..

Samme testmetode som du refererer til, som også omhandler sansene våre..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rigide regler for hvordan en skal korrekt utføre en ABX blindtest så jeg forstår ikke helt den...

Er det urimelig av skeptikeren å forsikre seg om at andre påvirkninger i størst mulig grad er utelukket?
    Vel, det er lik "mange" regler som folk, det utrolig mange faktorer som ikke er nevnt som gjerne kommer opp i etterkant av en test.

Tror ikke du "hører" hva jeg jeg sier, klart det ikke er urimelig å sette krav, men det må ikke være bekosning på at det ikke blir mulig å skille kablene.

Krav kan feks innebære:
    -lengden på lyd-klipp?
    -hvor hurtig skal kabel-byttene foregår?
    -hva slags "musikk"?
    -Hva slags stereoanlegg?
    -Hva slags kabler?
    -Hva slags lokale?
    -Hvem avgjør om testen er gyldig?
    -Hvor mange tester skal taes?
    -Prosentvis mange riktig svar må ma ha for konkludere med at det er forskjeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    test metoden er jo lik...

der du ikke vet forskjell på 1 og 2- du får så spørsmål om hvilke du synes er best..

Jeg har irritert optikeren min da jeg ikke klarer å skille 1 og 2 når det skal være vesentlige forskjeller..

Samme testmetode som du refererer til, som også omhandler sansene våre..
    Det du referer til er en ren AB test. Foreslår du leser deg opp på forskjellene mellom AB og ABX.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vel, det er lik "mange" regler som folk, det utrolig mange faktorer som ikke er nevnt som gjerne kommer opp i etterkant av en test.

Tror ikke du "hører" hva jeg jeg sier, klart det ikke er urimelig å sette krav, men det må ikke være bekosning på at det ikke blir mulig å skille kablene.

Krav kan feks innebære:
    -lengden på lyd-klipp?
    -hvor hurtig skal kabel-byttene foregår?
    -hva slags "musikk"?
    -Hva slags stereoanlegg?
    -Hva slags kabler?
    -Hva slags lokale?
    -Hvem avgjør om testen er gyldig?
    -Hvor mange tester skal taes?
    -Prosentvis mange riktig svar må ma ha for konkludere med at det er forskjeller?
    Les her for å få svar på en del av spørsmålene dine:

ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

Lengden på lydklipp, hvor hurtig byttene skal foregå, hva slags kabler og lokale er helt opp til lytteren å bestemme. Forholdene skal legges best mulig til rette for å oppnå et positivt resultat.

En positiv ABX test vil vise med en grad av sannsynlighet at lytteren under akkurat de omstendighetene klarte å høre forskjell. Det er et sterkt krav innen forskning at et resultat skal kunne etterprøves for å øke troverdigheten, så det er klart at noen flere positive ABX måtte gjøres.

Av 20 runder bør 95% være riktig for at resultatet skal være statistisk signifikant.

Du skriver at kravene ikke må være så urimelige at en ikke hører forskjell på kablene. Har det ikke slått deg at forskjellen kanskje ikke eksisterer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du referer til er en ren AB test. Foreslår du leser deg opp på forskjellene mellom AB og ABX.
    Virker som om du liker å lese forbi poengene for å hevde deg selv..

MITT poeng var uansett; selv ved en enkel ab test så er det vanskelig å skille forskjeller selv der det er forskjeller..

Så da å gjøre det mer komplisert ved en abx test beviser lite-

Fakta: det er forskjell på høyttalerkabler, det er målt og bevist.

Så hva skal da en slik test bevise? At lavere induktans gir mer bass? Eller at vi ikke evner til å skille forskjellene med ord-

legge til en ting til, jeg har opplevd å ikke kunne skille ett sett kabler på ett type system, mens på et annet var det klare forskjeller..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om du liker å lese forbi poengene for å hevde deg selv..

MITT poeng var uansett; selv ved en enkel ab test så er det vanskelig å skille forskjeller selv der det er forskjeller..

Så da å gjøre det mer komplisert ved en abx test beviser lite-

Fakta: det er forskjell på høyttalerkabler, det er målt og bevist.

Så hva skal da en slik test bevise? At lavere induktans gir mer bass? Eller at vi ikke evner til å skille forskjellene med ord-
    Jeg er som tidligere nevnt i tråden helt enig med deg i at det er målbare forskjeller på kabler så dette diskuterer jeg ikke. Spørsmålet er om disse målbare forskjellene er hørbare.

Du har et poeng i at det er vanskelig. Det bestrider jeg ikke. Derfor er det viktig at forholdene legges best mulig til rette for å få et positivt resultat.

Jeg har forøvrig ingen ambisjoner om å hevde meg selv, hadde jeg hatt det ville jeg hatt mye mer enn 750 innlegg på 5 år

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som tidligere nevnt i tråden helt enig med deg i at det er målbare forskjeller på kabler så dette diskuterer jeg ikke. Spørsmålet er om disse målbare forskjellene er hørbare.

Du har et poeng i at det er vanskelig. Det bestrider jeg ikke. Derfor er det viktig at forholdene legges best mulig til rette for å få et positivt resultat.

Jeg har forøvrig ingen ambisjoner om å hevde meg selv, hadde jeg hatt det ville jeg hatt mye mer enn 750 innlegg på 5 år
    =)

hehe jeg ser den.. Men da er vi faktisk enige om ovenstående Er vanskelig å tolke alt som blir skrevet riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legge til en ting til, jeg har opplevd å ikke kunne skille ett sett kabler på ett type system, mens på et annet var det klare forskjeller..
    Her har du et viktig poeng, når en ABX skal gjøres må utgangspunktet være i en setting der lytteren mener å høre forskjell, helst klar forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    =)

hehe jeg ser den.. Men da er vi faktisk enige om ovenstående Er vanskelig å tolke alt som blir skrevet riktig.
    En debatt over flere sider på nettet kunne vi sikkert gjort unna på 3 minutt muntlig med 90% færrre misforståelser

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forholdene skal legges best mulig til rette for å oppnå et positivt resultat.
    Ja, det er nettopp det jeg prøver å si..... men det er slett ikke sikkert en ABX test er den beste måten å teste på. En AB-blindtest kan være lagt mer til rette for å opp nå et positivt resultat, det veksles og ikke veksles mellom kabler(i utilfeldig rekkefølge), ved rekke tester så vil man fjerne tilfeldigheter. Men det jeg mener er at det må vær opp til tester å vurdere hvilken metode som brukes så lenge han har bind foran øynene.

Du skriver at kravene ikke må være så urimelige at en ikke hører forskjell på kablene. Har det ikke slått deg at forskjellen kanskje ikke eksisterer?
    Hehe.... nei... Det har ikke slått deg at det faktisk er forskjeller? Mange skeptikere mener siden det brukes test-lyder("musikk") eller grøftkabel eller andre lignendesituasjoner så er ikke testen gyldig. Så fare for å gjenta meg selv så er det mange måter å utføre ABX eller en AB-test på..... det er mange faktorer som må sees på, men hvis det er som du sier at opp til tester å sette premissene så skulle det ikke vært noe tema, kun en nøytral person som påser at teste går riktig for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nettopp det jeg prøver å si..... men det er slett ikke sikkert en ABX test er den beste måten å teste på. En AB-blindtest kan være lagt mer til rette for å opp nå et positivt resultat, det veksles og ikke veksles mellom kabler(i utilfeldig rekkefølge), ved rekke tester så vil man fjerne tilfeldigheter. Men det jeg mener er at det må vær opp til tester å vurdere hvilken metode som brukes så lenge han har bind foran øynene.
    Forstår jeg deg riktig så holder en AB blindtest som dokumentasjon for deg...? Det holder ikke for meg så da kommer vi vel ikke noe videre der.

hvis det er som du sier at opp til tester å sette premissene så skulle det ikke vært noe tema, kun en nøytral person som påser at teste går riktig for seg.
    Enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et forbehold er at det må være kabler uten bokser og annet styr som kan endre frekvenskurven noe jeg antar du er enig i?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    And so??
    Er det ikke fortsatt en kabel, eller er det noe som heter "kabel med modifikasjoner"?
    Hvis boksen inneholder passive komponenter (noe den utmerket gjerne kan gjøre) danner de mest sannsynlig et filter. Da er det selvfølgelig ikke bare en kabel. Et fremtredende filter kan gjøre det mulig å høre forskjell.

Passive komponenter er for ordens skyld spole, kondis osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg riktig så holder en AB blindtest som dokumentasjon for deg...? Det holder ikke for meg så da kommer vi vel ikke noe videre der.
    Vi kommer kansje ikke videre, jeg stoler på sansene så lenge dem har blitt svært lite påvirket eller ikke har blitt påvirket i det hele tatt av andre elementer som feks placebo. Her hjemme hos meg trenger jeg ikke en ABX-blindtest på ting jeg foretar meg, jeg stoler på sansene mine.

En riktig utført AB-blindtest kan være godt nok for meg, når man kan utelukke 99% av elementene som kan ødelegge testen så kan jeg kan stole på sansene til dem som tester. På et punkt må en sette en grense for hva som ikke er placebo og hva som er sansynlighet. Jeg tror ikke at ved feks 95%riktig svar så er rett svar "det er forskjelliger", og samtidig ved 94% så er det placbo og rett svar "det ikke er forskjeller".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kommer kansje ikke videre, jeg stoler på sansene så lenge dem har blitt svært lite påvirket eller ikke har blitt påvirket i det hele tatt av andre elementer som feks placebo. Her hjemme hos meg trenger jeg ikke en ABX-blindtest på ting jeg foretar meg, jeg stoler på sansene mine.

En riktig utført AB-blindtest kan være godt nok for meg, når man kan utelukke 99% av elementene som kan ødelegge testen så kan jeg kan stole på sansene til dem som tester. På et punkt må en sette en grense for hva som ikke er placebo og hva som er sansynlighet. Jeg tror ikke at ved feks 95%riktig svar så er rett svar "det er forskjelliger", og samtidig ved 94% så er det placbo og rett svar "det ikke er forskjeller".
    Det med hvor mye sansene blir påvirket av omgivelsene som f.eks placebo er noe som vi mennesker ikke har kontroll over, det kan tippe begge veier...

Jeg driver heller ikke å ABX blindtester alt som skal inn i hus, men jeg setter pris på at det eksisterer slike tester som viser at det er reelle forskjeller på en del audio ustyr, og ikke forskjeller på annet. Det hjelper meg blant annet til å prioritere hvor pengene skal gå i anlegget.

Enig at en må sette en grense og denne går på 95% for et statistisk signifikant resultat. Nå har det ikke vært noe praktisk problem til nå for de ABX blindtestene som foreligger har resultatet vært lik det en får ved terningkast...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivaols, jeg ser at vi er grunnleggende uenig på hvordan vi ser "problemstillingen" og hvordan vi tilnærmer oss den. Det er kansje derfor "vi" diskuterer gang på gang uten å komme noe videre.

Jeg driver heller ikke å ABX blindtester alt som skal inn i hus, men jeg setter pris på at det eksisterer slike tester som viser at det er reelle forskjeller på en del audio ustyr, og ikke forskjeller på annet. Det hjelper meg blant annet til å prioritere hvor pengene skal gå i anlegget.
    Jeg også setter pris på tester, men uansett så hvor godt disse testene er utført så er det huller i dem. Dem fleste av oss klarer fint selv ved å bruke sansene å vurdere og prioritere hva pengene skal gå til, stoler du ikke på sansene eller merker ikke sansene dine noen forskjell så bør du ikke bruke mye penger på dette. Hvis det overhode er ingen forskjell så er 1krone for mye å betale.

Enig at en må sette en grense og denne går på 95% for et statistisk signifikant resultat. Nå har det ikke vært noe praktisk problem til nå for de ABX blindtestene som foreligger har resultatet vært lik det en får ved terningkast...
    Jeg mener hvis man svarer så høyt som over 90% riktig i en test, så er det relativt høy sansynlighet for at det ligger noe i at det er forskjeller. Så lenge det ikke er 100% så er ikke forskjellene på noen som helst måtte avgjørende, og man bør vurdere sterkt hvor mye penger man skal bruke på dette.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    BGuarden: Kan jeg få lov til å komme opp til Bodø med 10000,- i lomma som jeg overrekker deg hvis du kan høre forskjell på noen kabler i en blindtest?

Jeg tar med noen Biltemakabler som vi kan teste opp mot gromkablene du har hjemme som du påstår høres ut som rosa fløyel. Hører du ikke forskjell, betaler du flybiletten min. Tar du utfordringen?
    Hehehe...
    Hadde jeg vært gambler og ikke minst hadde hatt god råd så ville jeg gjort det, men det har jeg ikke. Dyre gromkabler? Overhodet ikke! Så hvis du hadde sjekka prisen på de så hadde det jeg har på anlegget mitt totalt sett ikke overstiget noe mere enn 2,5-3K.. Hvorfor? DIY med gode ledere + plugger og fornuftige bruktkjøp.

Men, en test mellom disse Billtema kablene hadde fristet så...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hehehe...
    Hadde jeg vært gambler og ikke minst hadde hatt god råd så ville jeg gjort det, men det har jeg ikke.
    Du skal ikke vedde i mot, det er en vinn vinn situasjon, så kjør på :-D :-D

Edit: Så i etterkant at du eventuelt måtte betale flybilletten.....:-(

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi hehe, skjedd mye her mens jeg har vært borte... har ihvertfall fått noe ut av det :-P

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, er det noen som kan skaffe meg ett sett med Biltemakabler?

Hvis jeg hører forskjell går jeg med på en blindtest, og ikke.. Ja, da er jeg villig til å innrømme det

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •