Kabler til anlegget - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 122
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stiller meg tvilende til mange av testene siden de ikke sier noe om lytternes erfaring, om den ble utført i sweetspot... og at man har følelsen av at dem i hovedsak har blitt utført av skeptikere. Eller følt at de på mange måter har vært foreldet.

Mye av det samme fant man i en test som Harman utførte for bare noen få år siden. Her satte man opp en masse anlegg av forskjellig kvalitet fra rimeligste til dyreste, og blindtestet så ingen så hva de lyttet på. Og resultatene ble styrt av erfaring og hørsel hvilket vil si at personer med nedsatt hørsel og liten erfaring med Hi-fi hørte liten til ingen forskjell, mens "trente ører" hørte forskjeller.

Når det gjelder James Randi, så ble han utfordert av Mike Lavigne som ikke ville utføre blindtesten med JR's Pear Audio kabler til en 7K USD men med sine egne superkabler. Står litt om det her:
    General Asylum - Randi disqualified usage of Transparent Opus MM SC cables! **** TOO FUNNY **** - bjh - October 26, 2007 at 14:39:19

Flageborg var selv skeptiker før han gjennomførte blindtesten, men ble visst overbevist selv: http://avforum.no/forum/kabler/87629...kjeller-7.html

Dette er ett svar på Bubba ho-tep's henvendelse..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Den store kabeltesten" du linker til BGuarden er jo utført seende og gir med andre ord ikke noe nytt i debatten uansett hvem som tror de hører forskjell.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, fortsatt synes jeg det er litt merkelig at det er flere skeptikere som har ment at de hadde hørt forskjell... og at det var flere som heller ikke hadde lagt merke til byttene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, fortsatt synes jeg det er litt merkelig at det er flere skeptikere som har ment at de hadde hørt forskjell... og at det var flere som heller ikke hadde lagt merke til byttene.
    Det kan godt være det er litt merkelig, men problemet er at det ikke ble testet skikkelig så en kan ikke avskrive tilfeldigheter, og debatten fortsetter. Skeptikerene blant oss vil gjerne ha noe mer håndfast enn "litt merkelig"

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Når det gjelder James Randi, så ble han utfordert av Mike Lavigne som ikke ville utføre blindtesten med JR's Pear Audio kabler til en 7K USD men med sine egne superkabler. Står litt om det her:
    General Asylum - Randi disqualified usage of Transparent Opus MM SC cables! **** TOO FUNNY **** - bjh - October 26, 2007 at 14:39:19
    Det er jo ganske åpenbart at det ikke er akseptabelt, når kabelen har en mystisk boks integrert som muligens inneholder passive komponenter. Er du ikke enig..?

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Noen høyttalerfabrikker bruker dyr internkabel etter press fra forhandlere. Andre høyttalerfabrikker bruker billig kabel fordi de vet at det ikke spiller noen rolle.

Så lenge det ikke finnes hverken teoretisk bevis for at dyre høyttalerkabler gir bedre lyd, eller troverdige tester som viser at det faktisk er mulig å høre forskjell, ser jeg ingen grunn til å bruke tusenvis av kroner på kabler.

Hva produsenter, forhandlere og selgere sier, kan du bare glemme. De lever av å selge, og tjener mer dess dyrere varer de selger...
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    "Den store kabeltesten" du linker til BGuarden er jo utført seende og gir med andre ord ikke noe nytt i debatten uansett hvem som tror de hører forskjell.
    Hmmm...tja... den testen har huller, men seende eller ikke så er det ikke lett å se hva dem bytter(og det blir skjeldent nevnt kabel-typer). Testen er vel beregent for dem som ønsker å finne ut om det ligger i noe dette her med kabler, og ikke ment som dokumentasjon for skeptikere. Så du har rett, debatten fortsetter, men konklusjon er at dem ikke har fått vært med på den testen har gått glipp av noe. Hører du ikke forskjell i testen så er ikke kabler noe å henge seg opp i.

Det som gjør det denne testen litt spesiell er at inne i mellom så bytter dem bare høyttaler-kabel til den ene høyttaleren. Og det er forbausende mange med like beskrivelse av som skjer med lydbilde og det uten at dem ble gjort oppmerksomme på byttet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Testen er vel beregent for dem som ønsker å finne ut om det ligger i noe dette her med kabler, og ikke ment som dokumentasjon for skeptikere.
    Flott at det testes, og folk må tro hva de vil og bruke penger på hva de vil for min del.

Poenget mitt er at det ikke nytter å bruke denne testen som argumentasjon for at det er hørbare forskjeller på kabler, sålenge tilfeldigheter og synet ikke er ute av ligningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at det ikke nytter å bruke denne testen som argumentasjon for at det er hørbare forskjeller på kabler, sålenge tilfeldigheter og synet ikke er ute av ligningen.
    Ja, jeg er bare delevis enig med deg, fordi når man ikke ser kablene og "byttene" så trenger man strengt tatt ikke ha bind foran øynene. Testen er ikke nærheten en gyldig blindtest, men den er alikevell ikke uten verdi og den har aspekter ved seg som gjøre den intressant. I debatter og diskusjoner synes jeg fint man kan bruke den testen, men den kan ikke brukes som bevis eller som et endelig resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En trenger ikke ha bind for øynene ved blindtest, det holder å ikke vite hva som spilles.

Det går et markant skille mellom "vanlig" blindtest, der en f.eks skal avgjøre hva som låter best av to kandidater uten å vite hvilken som spilles, og ABX blindtest. Ved vanlig blindtest er det større rom for tilfeldigheter. Ved ABX blindtest av to kabler, A & B, lyttes det først til begge kablene. Når det er gjort skal en av kablene brukes blindt, dvs uten at lytteren vet hvilken kabel som blir brukt, kalt X, og lytteren skal avgjøre om X er A eller B. Denne prosedyren bør gjøres minst 20 ganger for å kunne få et statistisk signifikant resultat. En sitter igjen med en sannsynlighet for om testeren klarer å høre forskjell på de to kablene.

For min del er det essensielt at de hardt tjente pengene jeg bruker i anlegget faktisk gir meg en lydmessig positiv gevinst uavhengig av synet. I det daglige så både ser og hører vi når det lyttes, men jeg er ikke interessert i å bruke penger på en forskjell som forsvinner når jeg ikke vet hva som spilles. Alle er ikke like og andre har garantert andre mål med denne hobbyen enn jeg har, men jeg synes likevel det er rart hvorfor det er slik voldsom motstand mot skikkelig testing.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Det er jo ganske åpenbart at det ikke er akseptabelt, når kabelen har en mystisk boks integrert som muligens inneholder passive komponenter. Er du ikke enig..?
    And so??
    Er det ikke fortsatt en kabel, eller er det noe som heter "kabel med modifikasjoner"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går et markant skille mellom "vanlig" blindtest, der en f.eks skal avgjøre hva som låter best av to kandidater uten å vite hvilken som spilles, og ABX blindtest. Ved vanlig blindtest er det større rom for tilfeldigheter. Ved ABX blindtest av to kabler, A & B, lyttes det først til begge kablene. Når det er gjort skal en av kablene brukes blindt, dvs uten at lytteren vet hvilken kabel som blir brukt, kalt X, og lytteren skal avgjøre om X er A eller B. Denne prosedyren bør gjøres minst 20 ganger for å kunne få et statistisk signifikant resultat. En sitter igjen med en sannsynlighet for om testeren klarer å høre forskjell på de to kablene.
    Ja, det er forskjell mellom en blind AB-test og en blind ABX-test. Begge testene vil fungere tilfredstillende hvis dem blir gjort riktig, poenget er å avdekke om det er forkjelller og ikke gjøre det vanskligest mulig for testerene. AB vil lettere avdekke forskjeller, er det tilfeldigheter der så er den svært liten, ved gjentatte tester vil en eventuelt luke bort tilfeldigheter.

Alle er ikke like og andre har garantert andre mål med denne hobbyen enn jeg har, men jeg synes likevel det er rart hvorfor det er slik voldsom motstand mot skikkelig testing.
    Jeg tror faktisk ikke det er så stor motstand mot skikkelig testing, men det er ganske krevende å arrangere en god og gyldig test. Hvis jeg skulle ha testet kabler i en gyldig test så skulle det selvfølgelig det ha vært på mine premisser, og selvfølgelig med Deres premiser som er bind foran øynene. Skeptikerene vil sette høye krav til premisser, testing og dokumentasjon før en eventuelt vil godkjenne en test. Det holder liksom ikke at jeg samler 3-4 kamerater og tar en kveld og tester noen kabler, denne testen ville aldri bli trodd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg for min del er ikke helt fan av AB-X tester.

Lignende blir utført hos optikeren, der viser han meg 2 forskjellige glass og spør meg om det er forskjell..
    Optikeren sa etter testen at det er forskjell på mange av glassene jeg ikke klarte å skille fra hverandre.

Overført til lyd tror jeg noe av det samme vil gå igjen når det kan være marginer som utgjør forskjell..

Det finnes dessuten flere tester som beskriver svakhetene til en abx testing, som skeptikerne trekker frem i tide og utide..

OM jeg bruker 3000 kroner på kabler og jeg synes det er forskjell, da er det faktisk forskjell for meg- Om det er placebo eller ekte er likegyldig så lenge jeg har fått en gevinst i form av "bedre" lyd. . .

Speaker Cable Face Off 1 — Reviews and News from Audioholics

her er det morsom lesing...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er forskjell mellom en blind AB-test og en blind ABX-test. Begge testene vil fungere tilfredstillende hvis dem blir gjort riktig,.
    Dette er ikke riktig, en ABX test etterlater mindre til tilfeldighetene.

Skeptikerene vil sette høye krav til premisser, testing og dokumentasjon før en eventuelt vil godkjenne en test. Det holder liksom ikke at jeg samler 3-4 kamerater og tar en kveld og tester noen kabler, denne testen ville aldri bli trodd.
    Det er helt riktig og nødvendig at skeptikerene setter krav. Når noe skal testes må en utelukke andre faktorer ellers kan en risikere å teste noe annet enn det en faktisk vil teste.

Tar du en kveld og tester kabler er ikke dette så vanskelig å få til skikkelig, selv ved blind ABX. Det viktige er å kunne prosedyre, være ærlig og beskrive hva som er gjort, i tillegg til å være åpen for spørsmål i ettertid.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    OM jeg bruker 3000 kroner på kabler og jeg synes det er forskjell, da er det faktisk forskjell for meg- Om det er placebo eller ekte er likegyldig så lenge jeg har fått en gevinst i form av "bedre" lyd. . .
    Det er helt i orden at det er likegyldig for deg. Problemet oppstår i det øyeblikket du eller andre påstår at opplevelsen skyldes faktiske lydmessige forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt i orden at det er likegyldig for deg. Problemet oppstår i det øyeblikket du eller andre påstår at opplevelsen skyldes faktiske lydmessige forskjeller.
    Leste du linken jeg la ved? Og hva tenker du om mine tanker rundt abx testing?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke riktig, en ABX test etterlater mindre til tilfeldighetene.
    Da er vi uenig, det kommer helt an på åssen testen er utført. Den ukjente i en ABX-test har ingen ting å si så lenge du har bind foran øynene, det spiller ingen rolle om du vet hvilken type-kabler som skal testes før testen utføres, så testen kunne like gjerne hete en ABC-test. Ved å gjenta testen flere ganger så utelukker man tilfeldigheter.

Det er helt riktig og nødvendig at skeptikerene setter krav. Når noe skal testes må en utelukke andre faktorer ellers kan en risikere å teste noe annet enn det en faktisk vil teste.

Tar du en kveld og tester kabler er ikke dette så vanskelig å få til skikkelig, selv ved blind ABX. Det viktige er å kunne prosedyre, være ærlig og beskrive hva som er gjort, i tillegg til å være åpen for spørsmål i ettertid.
    Ja, det er helt riktig å sette krav, men dem bør altså ikke være urimelig. Hvis jeg mener jeg klarer å skille to kabler med hørselsen og bind foran øynene så skal det selvfølgelig gjøres på mine premisser, skeptikerne kan selvføgelig bytte og ikke bytte kablene i sin kombinasjon.

Vel, en test er ikke så lett å få til som du beskriver her, det har blitt gjort mange slike bruker-tester, men skeptikerene godtar ikke disse som bevis. Og det er helt forstålig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi uenig, det kommer helt an på åssen testen er utført..
    Det er rigide regler for hvordan en skal korrekt utføre en ABX blindtest så jeg forstår ikke helt den...

Ja, det er helt riktig å sette krav, men dem bør altså ikke være urimelig.
    Er det urimelig av skeptikeren å forsikre seg om at andre påvirkninger i størst mulig grad er utelukket?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, meget intressant.... jeg skumleste kjapp igjennom, brukte litt mer tid på tabellene. Dem viser dem fysiske forskjellene som jeg har prøved å beskrive tidligere i denne tråden.... skeptikerne sier at det ikke er målbare forskjell og at vi går i mot fysiken, men der tar dem fulltstendig feil. Så jeg tror vi kan legge det argumentet dødt nå.....eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg for min del er ikke helt fan av AB-X tester.

Lignende blir utført hos optikeren, der viser han meg 2 forskjellige glass og spør meg om det er forskjell..
    Optikeren sa etter testen at det er forskjell på mange av glassene jeg ikke klarte å skille fra hverandre.
    Dette blir ikke helt sammenlignbart. I kabeldiskusjonen snakker vi om forskjeller som lytteren hevder han fint klarer å høre så lenge han får se hva han lytter til. Evnen til å skille forsvinner plutselig når han ikke lenger ser hva som spilles.

Er enig i at små subtile hørbare forskjeller er vanskeligere å skille. Om de er hørbare skal en klare dette når en ikke vet hva som spilles, hvis ikke beror forskjellen på andre årsaker.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •